Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 4 [ 94 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Paard blijkt niet goed, wat zijn mijn rechten?

 
Profiel   

Overigens TS, je schrijft dat mensen hard reageren. Ik begrijp dat het de eerste keer is dat je een paard koopt.
Ik denk dat veel mensen die hier reageren het al wel eens meegemaakt hebben en vanuit daar dus reageren.
Niets hards aan, helaas zijn er heel veel mensen die in zo'n situatie zitten/gezeten hebben als jij
(including me ;-))

Ik ben het daarom ook met c_alsemgeest eens; zie het echt als leermoment; altijd klinisch keuren (ik krijg het idee dat dat niet gedaan is? I.i.g. reageer je niet op die vraag) én foto's laten maken door jouw eigen VA. (En dan nog kan er genoeg gebeuren. Dat risico loop je nou eenmaal als je een paard koopt. Helaas vaak genoeg te lezen hier op bokt)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 15:36 



 
Profiel   

De fysio zegt dat de DA het heeft gemist?
Wie zou er het meeste van weten?

En daarnaast foto's beoordelen, de ene arts geeft iets een 1 de andere een 2.
Maar een lichte mate, dat hoeft geen probleem te zijn.
Daar kom je op 1 manier achter....

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 15:36 



 
Profiel   

ik zou die 'professional' ook even laten voor wat het is. Aangezien er al iets te zien was op de foto's eerst maar eens gedegen laten onderzoeken, en dan niet door een peut maar door een goede arts.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 15:38 



 
Profiel   

Hopelijk vond je mijn advies niet hard. Ik snap namelijk heel goed dat dit alles enorm verdrietig en stressvol is. In de meeste reacties lees ik ook eerlijke en recht door zee adviezen. Daar kun je echt veel aan hebben in je vervolg acties al is dat in het hier en nu soms lastig.

Zeg die professional die het paard nu (af en toe) rijdt voorlopig maar even af, kost alleen maar extra geld. Eerst een langs een va of kliniek. Waar in Nederland woon je? Genoeg ervaring hier op bokt met tips voor een fijn adres :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 15:45 



 
Profiel   

Ik zeg nu misschien iets heel doms hoor, maar is het Si gewricht onderzocht? Als jij aangeeft dat ze in gallop begint met staken gaan mijn gedachtes gelijk naar het SI gewricht. Verder vind ik het eigenlijk best wel slecht van de dierenarts dat hij eventuele kissing spines heeft gemist??

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 15:48 



 
Profiel   

Flubberboot schreef
Ik zeg nu misschien iets heel doms hoor, maar is het Si gewricht onderzocht? Als jij aangeeft dat ze in gallop begint met staken gaan mijn gedachtes gelijk naar het SI gewricht. Verder vind ik het eigenlijk best wel slecht van de dierenarts dat hij eventuele kissing spines heeft gemist??


Volgens mij is er niks onderzocht door een dierenarts?

TS ja mijn reactie was direct. Dat was omdat je niet klinkt alsof je eigen verantwoordelijkheid neemt.
Voor nu zou ik stoppen met rijden en echt onderzoeken waar de pijn vandaan komt

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 16:22 



 
Profiel   

Gini schreef
poes schreef
Paard is aan jou met recente foto’s verkocht, bij een recreatiepaard zou ik me al afvragen waarom die op de foto is gezet.


Het paard is door TS voor recreatief gebruik gekocht, we weten niet hoe het paard aangeboden is. Daarnaast vind ik het niet zo gek dat een particuliere handelaar het zekere voor het onzekere neemt en foto's laat nemen. Je wilt niet het risico lopen een kapot paard te verkopen, zelfs al zou het recreatie zijn. Een professionele handelaar heeft daar nog wel een buffer voor, maar voor een particulier die gewoon af en toe een paardje aan- en verkoopt wil je niet die ellende van consumentenrecht op je hals halen. Dan betaal je wel even voor foto's en kwak je dat bedrag bovenop de vraagprijs.


Ik zelf zou ook altijd foto’s nemen zoals ik zei. Maar het is bij recreatiepaarden niet zo gebruikelijk.

TS: heel begrijpelijk dat je verdrietig bent! Maar echt: laat dit nu eens goed onderzoeken op de kliniek zodat je echt weet wat er is. Nu kun je echt niet spreken van een diagnose. Wie weet speelt er iets anders dan jij denkt. Ik denk echt niet dat we hier zomaar kunnen zeggen dat je een ‘kapot’ paard hebt gekocht.

Dat neemt niet weg dat dit allemaal erg vervelend is.
Maar helaas: blessures en tobben over lichamelijke gezondheid blijft maar heel weinig eigenaars bespaard. Ook dat (en de bijhorende kosten en zorgen) hoort bij paarden houden. Het topic over echte kosten geeft een goed beeld daarbij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 16:56 



 
Profiel   

Flubberboot schreef
Ik zeg nu misschien iets heel doms hoor, maar is het Si gewricht onderzocht? Als jij aangeeft dat ze in gallop begint met staken gaan mijn gedachtes gelijk naar het SI gewricht. Verder vind ik het eigenlijk best wel slecht van de dierenarts dat hij eventuele kissing spines heeft gemist??


Dit in combi met het verhaal kwam bij mij ook op.

Of maagzweren.

Maar het kan echt vanalles zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 17:03 



 
Profiel   

Bij maagzweren zou ik persoonlijk een heftige reactie verwachten bij aansingelen/omdoen buiksingels voor dekens. Dat is hier volgens mij niet het geval. Sluit niet uit dat het niet alsnog een maagzweer kan zijn. Ieder paard reageert natuurlijk anders op pijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 17:07 



 
Profiel   

Citaat
Zij vermoed of ligament vd rugwervels ontstoken of de spieren onder het heiligbeen niet helemaal lekker.
Maar ze twijfelt aangezien de spieren in haar lijf soepel zijn en niet vast zitten en ze wel flexibel is.
Maar het is ook iets wat er al bij aankoop heeft gezeten, filmpjes laten zien waarop ook al te zien is dat paard de pas niet ruim kan nemen achter.

Dus je wil de vorige eigenaar/verkoper iets verwijten/verantwoordelijk stellen voor iets waarvan je op geen enkele manier kan bewijzen dat het er zit, laat staan dat het er al zat toen jij het dier kocht.

En dit na een jaar waarbij er oa met een niet passend zadel gereden is wat eveneens de oorzaak kan zijn.. naast eventueel verkeerd lichaamsgebruik.
Gevallen of misstapt op weide/stal... met deze ‘feiten’ die niet eens feiten zijn maar vermoedens heb je echt heel veel factoren die waarschijnlijker zijn dan dat jou bewust een stuk paard verkocht is.
Zelfs als je binnen een termijn van zes maanden zat (en dat zit je niet.) heb je niet echt een sterke zaak om het dier terug te brengen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 17:14 



 
Profiel   

Waarom laat je het paard niet nakijken? Dat is toch wel stap 1. Als een paard niet goed is moet je hem voorzien van medische zorg en vanuit daar kun je pas gaan bepalen of er uberhaupt iets aan de hand waardoor die niet meer voor jouw doel geschikt is. Dat weet je toch helemaal niet? Een zadelmaker en fysio hebben geen rontgenogen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 17:27 



 
Profiel   

Bedankt voor de reacties van mensen die goed gelezen hebben.

Ik weet voor nu voldoende en ga dan ook niet reageren op mensen die blijven zeggen dat ik moet stoppen met rijden en haar naar de kliniek moet brengen om verder te onderzoeken.
Als je goed gelezen hebt heb ik al getypt dat er nu ook niet meer mee gereden word en paard inderdaad verder onderzocht gaat worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 17:39 



 
Profiel   

Paarden slijten natuurlijk van er op rijden en de ene veel meer dan de andere. Garantie is een raar fenomeen op een levend dier. Hoe een paard zich gedraagt, hangt af van zoveel omstandigheden. Kortom dit kan iedereen treffen, of je je paard nou net hebt gekocht of al langer in je bezit hebt. Ik zou ook niet opnieuw foto's hebben laten maken voor aankoop hoor. Maar je kunt geluk hebben of pech en dat neem je dan gewoon.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 17:52 



 
Profiel   

Heel vervelend allemaal. Maar wie weet is er nog wat aan te doen en hebben jullie nog mooie jaren voor je. Als je naar een kliniek gaat, schrijf van te voren vragen op zodat je ze niet vergeet te stellen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 17:59 



 
Profiel   

Nou TS, ik heb aardig wat paarden gekocht en ook verkocht in mijn leven, maar bij foto's van nog geen 2 maanden oud ga ik ook geen nieuwe foto's laten maken hoor. Ik laat ze door een goede keuringsarts nakijken, en mocht er twijfel zijn of de foto/foto's niet goed genomen zijn, dan laat ik in overleg alleen die opnieuw maken. En klinisch altijd keuren natuurlijk. Ik weet niet of ik het gemist heb, maar hoop dat je dus ook een klinische keuring hebt laten doen. Ik zou nog niet in zak en as gaan zitten nu, je hebt je best gedaan en paard gaat nu nagekeken worden door een da, dus even afwachten. Dat is het belangrijkste, een juiste diagnose krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 17:59 



 
Profiel   

MissDream schreef
Bedankt voor de reacties van mensen die goed gelezen hebben.

Ik weet voor nu voldoende en ga dan ook niet reageren op mensen die blijven zeggen dat ik moet stoppen met rijden en haar naar de kliniek moet brengen om verder te onderzoeken.
Als je goed gelezen hebt heb ik al getypt dat er nu ook niet meer mee gereden word en paard inderdaad verder onderzocht gaat worden.

Er staat inderdaad dat je wil laten onderzoeken maar je lijkt al conclusies getrokken te hebben dat er iets blijvends is en je je paard liever terugdoet.

Het lijkt er eerder op dat je, terecht!, bang voor je paard bent geworden en dan liever zou zien ze weggaat. Dat is geen schande :) maar als je weet of er wat medisch is dan gaat het gedrag wellicht gewoon over. Is er niks aan de hand, of iets kleins wat oplosbaar is dan is het natuurlijk ook niet erg als je verkoopt omdat het niet klikt.

Maar zonder diagnose rechten willen weten over terugdoen na een jaar dat is een beetje waar mensen over vallen denk ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 18:21 



 
Profiel   

Als het paard effectief een lichte vorm van KS heeft en er een tijdje een slecht zadel heeft op gelegen en je hebt er een tijdje niets mee gedaan, kan dat wel de trigger zijn dat jouw paard dit gedrag vertoont. Idd belangrijk om verder te laten onderzoeken, maar dat ga je laten doen lees ik.

Mijn pony heeft 7 of 8 jaar geleden de diagnose kissing spines gekregen, ook lichte vorm maar was door het minste getriggerd, waardoor ik besloten heb om niet meer te rijden want dat werd gewoon gevaarlijk. Het ene paard reageert anders dan het andere...

Hopelijk word je wat wijzer uit de verdere onderzoeken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 18:37 



 
Profiel   

Ik snap wel dat de berichten hard overkomen. Ik vermoed dat ts nog niet zo ervaren was in aankopen en hebben van een eigen paard. Vervolgens doet ze, wrs na goedbedoeld advies en inlezen op bokt, van alles om de situatie te verbeteren, echter zonder resultaat. Om vervolgens dan ook nog eens het vertrouwen in haar paard te verliezen. Conclusie het aanschaffen en hebben van een eigen paard waar al zo lang naar uitgekeken werd, loopt uit op een grote desillusie en verlies van plezier...

Ts het kan idd van alles zijn waar je paard op reageert dus goed dat je nu verder onderzoek gaat laten doen. Ik hoop voor jullie dat het iets is wat verholpen/opgelost kan worden. En zo ja, dat je daarna met goede begeleiding over je angst heen geholpen kan worden. Zodat je weer fijn van je paardje en hobby kan genieten!

Weet dat de meeste lezers hier echt met je meeleven en je frustraties/gevoel herkennen. ;-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 19:31 



 
Profiel   

Zelfs een ervaren persoon kan dit overkomen. Al helemaal als de dierenarts de mogelijke KS gemist heeft.

TS, ik hoop dat je de oorzaak vind en dat er wat aan gedaan kan worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 19:48 



 
Profiel   

Flubberboot schreef
Zelfs een ervaren persoon kan dit overkomen. Al helemaal als de dierenarts de mogelijke KS gemist heeft.

TS, ik hoop dat je de oorzaak vind en dat er wat aan gedaan kan worden.


De KS is toch niet gemist, enkel niet gegradeerd als afgekeurd voor recreatief gebruik. Of heb ik dat verkeerd gelezen in de beginposts? Hoe weet TS anders dat er sprake is van KS.
Wat de ene DA als een 3tje aangeeft, is voor de andere wellicht een 2tje, zeker wanneer aangegeven wordt dat het paard gebruikt wordt voor licht bakwerk en af en toe een buitenritje.
Maar het maakt het er allemaal niet minder zuur om. Ik hoop dat er snel een diagnose uitkomt, zodat TS weet waar ze aan toe is en het paard hopelijk mee geholpen kan worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 20:40 



 

Dus maw, eerst maar eens laten nakijken door een kliniek en dan pas kun je eigenlijk verder. Persoonlijk snap ik ook niet dat eerst een peut/ paat wordt ingeschakeld bij een probleem, die mensen kunnen er niet in kijken. Dus laat eerst altijd een da kijken als je dier een blessure heeft, die kan een diagnose stellen en dan kan een peut/ paat gericht behandelen en hoeft niet zelf een dierenarts uit te hangen, want dat zijn ze nu eenmaal niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 21:10 



 
Profiel   

Padoertje schreef
Flubberboot schreef
Zelfs een ervaren persoon kan dit overkomen. Al helemaal als de dierenarts de mogelijke KS gemist heeft.

TS, ik hoop dat je de oorzaak vind en dat er wat aan gedaan kan worden.


De KS is toch niet gemist, enkel niet gegradeerd als afgekeurd voor recreatief gebruik. Of heb ik dat verkeerd gelezen in de beginposts? Hoe weet TS anders dat er sprake is van KS.
Wat de ene DA als een 3tje aangeeft, is voor de andere wellicht een 2tje, zeker wanneer aangegeven wordt dat het paard gebruikt wordt voor licht bakwerk en af en toe een buitenritje.
Maar het maakt het er allemaal niet minder zuur om. Ik hoop dat er snel een diagnose uitkomt, zodat TS weet waar ze aan toe is en het paard hopelijk mee geholpen kan worden.

Dan nog lijkt me dat de dierenarts had moeten melden dat hij daar wat ziet maar het dan niet als een zorgelijk iets ziet? Of ben ik dan dierenartsen gewend die alles melden wat ze opvalt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 21:16 



 
Profiel   

Ik vind het top dat je van alles probeert!! en in de tijd dat je het paard nu hebt niet direct hebt opgegeven. Je moet tenslotte ook een combinatie worden

wat betreft KS, tegenwoordig wordt niet meer gesproken over wel of geen KS maar over gradaties (van I t/m VII, waarbij tot V wordt geaccepteerd) + als je wil kan je elk paardenrug zo op de foto zetten dat ze allemaal een bepaalde gradatie hebben.
Daarnaast hebben 9 v/d 10 (sport)paarden een vernauwing. Het lijkt mij dus heel sterk dat het probleem daar vandaan komt. Dan had het paard hoogstwaarschijnlijk al eerder in zijn leven iets van (pijn)uitingen moeten hebben.
Ik denk dat het een combi is van een te lang niet mooi passend zadel en wederzijds vertrouwen wat weg is (of verminderd).

ik ken jou niet, ik ken het paard niet. maar ik denk dat deze een tijd lang laag gelongeerd/professioneel getraind moet worden. en vanuit daar stappen voor jezelf ondernemen of het paard wel daadwerkelijk geschikt voor je gaat zijn.

en zeker niet verkeerd een SO te nemen van rug en hals en eventueel SI (laatste zelf geen ervaring mee)

nogmaals ik vind dat je het TOP doet!! en wens je ook succes met hoe en wat verder

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 21:44 



 
Profiel   

Maandag kan ik al bij de kliniek terecht dus even afwachten nog.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-21 08:42 



 
Profiel   

Fijn dat je zo snel terecht kunt, nu hopen op goed nieuws
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-21 09:03 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 4 [ 94 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen