Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 4 [ 94 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Paard blijkt niet goed, wat zijn mijn rechten?

 
Profiel   

Vorig jaar een paard gekocht, zaten nog recente foto’s bij van de rug en benen welke gecheckt zijn door mijn eigen dierenarts en die gaf aan goed.

Paard is voor recreatief gebruik, buiten heel braaf, maar al vanaf het begin in de bak wat licht willen bokken, bleek na een paar maanden het zadel niet goed te liggen dus nieuw zadel laten aanmeten.
Lang op moeten wachten dus 4 maanden niet echt kunnen rijden, uiteindelijk een leenzadel gekregen.
Uiteindelijk met nieuwe zadel leek het goed te gaan, paard was voor de tijd gecheckt door de fysio (welke er in 1 jaar tijd al 5x is geweest).
Na een maand in ene weer iets in protest maar wel doorheen kunnen rijden, dacht misschien haar dag niet.
Paar dagen erna al tijdens losrijden al protest (los teugeltje), uiteindelijk kwam ze recht omhoog en ben ik er af gestapt zodra kon.
Inmiddels een paar keer door een professional gereden maar daar een behoorlijke rodeo, met name rechts in de galop.

Andere fysio erbij want zit mij niet lekker, ook foto’s vd rug bekeken en blijkt een hele lichte mate van kissing spines te zitten maar zou geen effect moeten hebben.
Zij vermoed of ligament vd rugwervels ontstoken of de spieren onder het heiligbeen niet helemaal lekker.
Maar ze twijfelt aangezien de spieren in haar lijf soepel zijn en niet vast zitten en ze wel flexibel is.
Maar het is ook iets wat er al bij aankoop heeft gezeten, filmpjes laten zien waarop ook al te zien is dat paard de pas niet ruim kan nemen achter.

Maar nu?
Het lijkt dus alsof ik een kat in de zak heb gekocht, wat zijn mijn rechten?
Paard is nog geen jaar in bezit, koopcontract staat dat het doel recreatief is, maar zelfs dat lijkt niet echt mogelijk, buiten wel maar simpel basis in de bak dus niet, en ook nooit echt gedaan sinds ik haar heb.

In het koopcontract staat dat mocht het paard toch aan gebreken lijden die bij vorige eigenaar (particulier handelaar) ook waren binnen 6 maanden terug mag of verlaging van koopprijs.
Helaas zijn die 6 maanden dus al ruim voorbij, en ik weet niet zo goed meer wat te doen.

Pomp al bijna een jaar veel geld in dit paard en krijg geen band, geen plezier en mis het vertrouwen, durf er zelf niet eens meer op.
Maar ja dit paard is op deze manier ook niet te verkopen natuurlijk.

Kan ik hier nog iets mee met degene waar ik dit paard van heb gekocht?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 12:20 



 
Profiel   

Hoi TS, wat rot zeg. Voornl ook vervelend voor het paard, dat ze pijn lijkt te hebben.

Wij hebben een vergelijkbaar 'verhaal'. Wij weten door een MRI wel wat er nu exact aan de hand is. Of het goed gaat komen weten we nog niet. Ik heb wel de verkoper binnen 6 maanden op de hoogte gesteld maar die reageert natuurlijk nergens op.
Ik wil ook niet dat onze pony via hem weer terug verhandeld wordt en de sport in gaat dus wij hebben besloten hem te houden. Wij hebben hem eind februari gekocht en ik denk dat mijn dochter er 5 keer op heeft kunnen rijden.

Het lastige in dit soort situaties in paardenland is dat je wel gelijk kunt hebben, je ook nog gelijk moet krijgen.

Heb je jouw merrie van een particulier of professional gekocht? Heb je diegene tussentijds ook op de hoogte gesteld?


Laatst bijgewerkt door Koekie73 op 08-12-21 12:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 12:29 



 
Profiel   

Oei, dat is een vervelende situatie.

Ik vrees echter dat je weinig rechten hebt richting de verkoper.
Je hebt vertrouwd op al eerder gemaakte foto's en bij de aankoop geen nieuwe laten maken. Ik denk dat je daarmee niet aan je onderzoeksplicht hebt voldaan. Heb je toen wel een klinische keuring laten doen? En heb je het paard gereden voor de verkoop?
Verder is er al een jaar verstreken en lijkt het mij moeilijk te bewijzen dat er al vóór de verkoop iets mis was met het paard en dat de verkoper dit had moeten/kunnen weten.
Heb je in het afgelopen jaar überhaupt contact gehad met de verkoper over dit paard?
Want ik kan me voorstellen dat als er pas na een jaar voor het eerst een bericht komt, de verkoper erg verrast is.
Vragen kun je natuurlijk altijd, en wellicht is hij/zij tot een compensatie bereid, maar ik denk niet dat je nu nog iets kunt afdwingen.
Veel succes. Ik hoop dat je toch nog ergens een oplossing kunt vinden.

edit: typo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 12:31 



 
Profiel   

Wat naar voor jou en het paard. Ik denk dat je juridisch gezien niks kunt, een jaar geleden aangeschaft en de foto's toen waren goed genoeg. Ben je al bij een kliniek geweest? En is er een groot verschil in huisvesting van het paard?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 12:36 



 
Profiel   

De termijn van 6 maanden is toch al verlopen? Je hebt voor de fatale termijn niets gedaan als ik het goed begrijp. Vervelend voor jou maar gelukkig voor oprechte verkopers houdt de garantie toch ook wel ergens op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 12:42 



 
Profiel   

Ik volg niet helemaal wanneer er nou allemaal foto's zijn gemaakt.
Hoe recent waren de foto's bij aankoop? En heb je zelf later nog foto's laten maken of niet?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 12:45 



 
Profiel   

De foto’s waren een maand of 2 gemaakt voor ik haar kocht, ik heb (nog) geen nieuwe foto’s laten maken.
Helaas heeft mijn dierenarts die ik de foto’s heb laten beoordelen niet gezien dat er een lichte kissing spines zat, anders had ik dit paard niet gekocht.

Ik ging er vanuit dat rug en benen goed waren dus vanuit daar verder dingen gaan uitsluiten en nu er dus eigenlijk pas achter gekomen dat dit paard gewoon niet goed is, nog niet mee naar een kliniek geweest trouwens.

Ik heb dit paard gekocht van een dame die af en toe wat paardjes verkoopt maar volgens mij niet ingeschreven is bij KVK als officieel.
Zij heeft dit paard nog geen maand gehad en verkocht haar door voor de vorige eigenaar, de vorige eigenaar heeft haar maar een half jaar gehad maar geen idee hoe of wat daar is gebeurd.
Met de eigenaar daarvoor heb ik wel goed contact maar zij herkent dit niet en zegt dat ze dit paard in goede conditie verkocht hebben, hebben een maand voor verkoop ook nog L met haar gesprongen.

Contact met de verkoper heb ik in het begin gehad omdat er een proeftijd vab 2 weken in zat, daarna niet meer.
Ik heb trouwens 2x proefgereden met dit paard, wist dat er dressuurmatig werk aan zat en de verkoper ook verteld en gevraagd of dit paard geschikt voor mij is aangezien ik niet alleen maar buiten rij maar ook in de bak wel wil gaan lessen op recreatief niveau.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 12:48 



 
Profiel   

Wat super vervelend TS!

Ik zou eerst zelf foto's laten maken bij een goede dierenarts, en haar ook opnieuw klinisch laten keuren. Dan overleggen met de DA wat er aan de hand is en eventuele stappen ondernemen.

Succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 12:51 



 
Profiel   

Bowo schreef
Ik volg niet helemaal wanneer er nou allemaal foto's zijn gemaakt.
Hoe recent waren de foto's bij aankoop? En heb je zelf later nog foto's laten maken of niet?


Foto’s heeft ts meegekregen bij het paard. Waren dus al oudere foto’s en ts haar dierenarts heeft daarop goedkeuring gegeven en ts het paard gekocht op de oudere foto’s die er al bij zaten.

Er zijn zoals ik dus lees in dit verhaal nooit nieuwe foto’s gemaakt. Ook dierenarts 2 heeft de oudere foto’s bekeken en kwam tot conclusie dat er wellicht ks zit.

Oftewel je kan eigenlijk nog niks concreets uitzoeken zolang het paard niet opnieuw op de foto is geweest.
Daarnaast valt ze buiten wettelijke termijn om het paard terug te brengen, dus of je nog een kans hebt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 12:53 



 
Profiel   

Dan is eigenlijk de enige die iets gemist heeft jouw VA.
Als het al iets is wat gemist is, want met de staat op de foto's is ze gewoon goed gekeurd, dus was het op dat moment goed.
Aan VA/jou dan de afweging wat de inschatting is op lange termijn.
Dat er toen geen nieuwe foto's gemaakt zijn is jouw eigen keuze geweest, dat had je wel kunnen doen (doe ik altijd).

Maar ook daarbij is het lastig te bepalen of de last daar echt vandaan komt zonder dat er nieuw materiaal gemaakt is voor beoordeling.
Wie weet zijn de foto's wel gelijk...
Of is er nu een groter probleem te zien, soms kunnen er gekke dingen gebeuren met spelen/vastliggen/trap van een ander/rijderij+tuigage.
Dus zonder nieuwe foto's kan niemand beoordelen of het überhaupt komt door die lichte vorm van KS.


Laatst bijgewerkt door c_alsemgeest op 08-12-21 12:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 12:55 



 
Profiel   

EllyC schreef
De termijn van 6 maanden is toch al verlopen? Je hebt voor de fatale termijn niets gedaan als ik het goed begrijp. Vervelend voor jou maar gelukkig voor oprechte verkopers houdt de garantie toch ook wel ergens op.

Nou niets gedaan?
In eerste instantie was dit paard aan de magere kant, en ging ik er vanuit dat de foto’s goed waren dus heb ik haar even laten bijkomen, fysio er bij gehad, toen zadel laten aanmeten wat later niet goed bleek te liggen dus andere zadelpasser incl nieuw zadel en toen leek het goed.
En in de tussentijd is de fysio meermaals geweest, tandarts, osteopaat, etc etc.

Ik heb alle lichamelijke dingen nagecheckt en ging er vanuit dat er lichamelijk niks aan de hand zou zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 12:55 



 
Profiel   

Spaansepony schreef
Bowo schreef
Ik volg niet helemaal wanneer er nou allemaal foto's zijn gemaakt.
Hoe recent waren de foto's bij aankoop? En heb je zelf later nog foto's laten maken of niet?


Foto’s heeft ts meegekregen bij het paard. Waren dus al oudere foto’s en ts haar dierenarts heeft daarop goedkeuring gegeven en ts het paard gekocht op de oudere foto’s die er al bij zaten.

Er zijn zoals ik dus lees in dit verhaal nooit nieuwe foto’s gemaakt. Ook dierenarts 2 heeft de oudere foto’s bekeken en kwam tot conclusie dat er wellicht ks zit.

Oftewel je kan eigenlijk nog niks concreets uitzoeken zolang het paard niet opnieuw op de foto is geweest.
Daarnaast valt ze buiten wettelijke termijn om het paard terug te brengen, dus of je nog een kans hebt?


Oudere foto’s? Deze waren anderhalf maand oud nog maar de foto’s.
Komt er op neer dat mijn da gemist heeft dat er een lichte mate van ks zit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 12:57 



 
Profiel   

Voor mij is dit een gevalletje pech. Paard is aan jou met recente foto’s verkocht, bij een recreatiepaard zou ik me al afvragen waarom die op de foto is gezet. En ik zou zelf echt altijd opnieuw foto’s nemen tenzij ik het paard in kwestie al heel lang ken.

Er is voor zover ik begrijp nog geen sluitende diagnose. Ik zou naar een kliniek gaan en goed laten onderzoeken. Maar rechten denk ik zelf niet dat je hebt? Dit kan net zo goed een nieuwe blessure zijn toch?

Ergens vanuit gaan bij paarden zonder zelf te keuren ja… dat is het een beetje zoeken e.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 12:57 



 
Profiel   

MissDream schreef
Oudere foto’s? Deze waren anderhalf maand oud nog maar de foto’s.
Komt er op neer dat mijn da gemist heeft dat er een lichte mate van ks zit.


en je hebt er zelf voor gekozen geen nieuwe te maken...
Niet alleen de schuld richting je DA... in twee maanden tijd kunnen er gekke dingen gebeuren.

en zoals ik al zei, je hebt nu ook geen nieuwe foto's gemaakt, dus je weet niet of het de KS is. Voor het zelfde geld zit er ergens een ontsteking of splinter nu te etteren en leg je het nu bij je DA en vorige koper neer.
Ik zou het eerst even goed laten uitzoeken voor dat je gaat wijzen, dat maakt het voor jezelf veel makkelijker en zorgvuldiger.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 12:59 



 
Profiel   

Sneu voor jou en het paard , wat ik niet begrijp en ook nergens terug lees in je openingspost is waar de dierenarts/kliniek in dit verhaal is .
Je hebt het paard al een jaar
Wel lees ik een fysio maar dat is niet hetzelfde natuurlijk .
Zou het paard eerst eens bij een veearts of kliniek laten bekijken en er tot die tijd even niet mee rijden.
Heel veel succes

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 13:00 



 
Profiel   

Of niet gemist, maar gewoon licht genoeg om mee goed gekeurd te worden. Of hij vond het geen ks.

Maar jouw fysio heeft dat geconstateerd nav de oude foto's? Wie zegt dat de fysio het bij het rechte eind heeft? Ik zou een Da ernaar laten kijken en sowieso eens naar een kliniek ipv paten en peuten erbij wat niet of niet genoeg helpt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 13:00 



 
Profiel   

TS de 6 maanden is voorbij dus nu is er niks meer aan te doen. Zou toch wat zijn als mensen een paard na een jaar wilde terugbrengen omdat een fysio iets denkt en er een filmpje is waarbij het paard wat kort loopt achter.

Ik zou het paard opladen en naar de kliniek brengen voor foto's. Vanuit daar kun je kijken wat er echt aan de hand is en wat het behandelplan zal zijn

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 13:01 



 
Profiel   

MissDream"
[quote="Spaansepony schreef
Bowo schreef
Ik volg niet helemaal wanneer er nou allemaal foto's zijn gemaakt.
Hoe recent waren de foto's bij aankoop? En heb je zelf later nog foto's laten maken of niet?


Foto’s heeft ts meegekregen bij het paard. Waren dus al oudere foto’s en ts haar dierenarts heeft daarop goedkeuring gegeven en ts het paard gekocht op de oudere foto’s die er al bij zaten.

Er zijn zoals ik dus lees in dit verhaal nooit nieuwe foto’s gemaakt. Ook dierenarts 2 heeft de oudere foto’s bekeken en kwam tot conclusie dat er wellicht ks zit.

Oftewel je kan eigenlijk nog niks concreets uitzoeken zolang het paard niet opnieuw op de foto is geweest.
Daarnaast valt ze buiten wettelijke termijn om het paard terug te brengen, dus of je nog een kans hebt?


Oudere foto’s? Deze waren anderhalf maand oud nog maar de foto’s.
Komt er op neer dat mijn da gemist heeft dat er een lichte mate van ks zit.[/quote]

Ik snap dat het voor jou niet oud voelt foto’s van 1,5 maand, maar er kan zoveel gebeuren in die tijd. Dat het altijd slim is om gewoon over te keuren.

Het siert je natuurlijk dat je eerst het paard heb laten aankomen, alles aangemeten oid. (Maar dat is een bewuste keuze toen je het paard kocht, dat is zichtbaar) Maar je zegt net zelf dat je ook 4 maanden gereden heb met het paard in het begin.
Had toen aan de bel getrokken bij de verkoper en in overleg gegaan, wie weet was er dan nog wat aan te passen of het paard terug te brengen.

Ben je al in gesprek geweest met de verkopers? Wat zeggen die? Wie weet zijn ze heel netjes en willen ze direct met je tot een oplossing komen.
En ik zou eerst het paard zelf eens op de foto zetten

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 13:01 



 
Profiel   

Het zou natuurlijk kunnen dat de KS in de tussentijd veel ernstiger is geworden, waardoor het paard nu wel symptomen laat zien. Er zijn namelijk genoeg paarden die met een lichte vorm van KS prima functioneren. Ik vermoed dat het bij jouw paard ook eerder 'aanleg voor KS' is op de foto's, dan al daadwerkelijk KS (dus, wervels die dichterbij elkaar zitten dan normaal/gewenst, maar die elkaar nog niet raken). Dan zou het namelijk prima kunnen dat de eerste DA vond dat het nog binnen normale grenzen viel, maar de 2e niet.
Maar als het ondertussen erger is geworden, kan het ook dat het paard daarop is gaan reageren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 13:02 



 
Profiel   

MissDream schreef
De foto’s waren een maand of 2 gemaakt voor ik haar kocht, ik heb (nog) geen nieuwe foto’s laten maken.
Helaas heeft mijn dierenarts die ik de foto’s heb laten beoordelen niet gezien dat er een lichte kissing spines zat, anders had ik dit paard niet gekocht.

Ik ging er vanuit dat rug en benen goed waren dus vanuit daar verder dingen gaan uitsluiten en nu er dus eigenlijk pas achter gekomen dat dit paard gewoon niet goed is, nog niet mee naar een kliniek geweest trouwens.

Ik heb dit paard gekocht van een dame die af en toe wat paardjes verkoopt maar volgens mij niet ingeschreven is bij KVK als officieel.
Zij heeft dit paard nog geen maand gehad en verkocht haar door voor de vorige eigenaar, de vorige eigenaar heeft haar maar een half jaar gehad maar geen idee hoe of wat daar is gebeurd.
Met de eigenaar daarvoor heb ik wel goed contact maar zij herkent dit niet en zegt dat ze dit paard in goede conditie verkocht hebben, hebben een maand voor verkoop ook nog L met haar gesprongen.

Contact met de verkoper heb ik in het begin gehad omdat er een proeftijd vab 2 weken in zat, daarna niet meer.
Ik heb trouwens 2x proefgereden met dit paard, wist dat er dressuurmatig werk aan zat en de verkoper ook verteld en gevraagd of dit paard geschikt voor mij is aangezien ik niet alleen maar buiten rij maar ook in de bak wel wil gaan lessen op recreatief niveau.


Bovenstaande dikke zin uit je bericht valt me op. Als je nog niet bij een kliniek geweest bent, hoe weet je dan dat het paard gewoon niet goed is?
Stap 1 is gewoon DA, met een beoordeling van het huidige klinische beeld en vervolgens verder kijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 13:03 



 
Profiel   

Wie heeft de diagnose matige kissing spines genoemd, de da of de fysio? De laatste kan die diagnose namelijk niet stellen. Bovendien kan het in lichte vorm geen probleem opleveren voor recreatie. Als het paard gekeurd is voor recreatie kan het dus goedgekeurd worden ondanks een dergelijke bemerking.

Ik denk dat je jezelf en je paard een plezier doet om eens echt een goede opinie (en eventueel diagnose) te krijgen van een kliniek. Je hebt nu al zoveel geld en moeite geïnvesteerd zonder positief resultaat. En die partijen bedoelden het vast goed! Aleen zijn jullie 2 nog geen stap verder...

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 13:11 



 
Profiel   

Een lichte KS is meestal niet meteen een probleem.
En ook hier de vraag wie heeft die diagnose gesteld?

Wel heb ik ook de vraag, waarom is dit paard zo uitgebreid op de foto's gezet?
Bij de aankoop van een recreatiepaard meestal niet gangbaar, behalve als er wat is...

Daarnaast heb je er al wat peuten en paten bij gehad, maar waarom heb je ook niet gemeld bij de verkoper dat het allemaal niet lekker gaat. Nu ineens na een jaar.... ja dan denk ik dat er weinig meer te zeggen is.
Daarnaast zou ik na een zadelpasser en een osteo echt wel bij de dierenarts op raad hebben gevraagd. (of andersom) maar geen jaar door rommelen eigenlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 13:16 



 
Profiel   

MissDream schreef
EllyC schreef
De termijn van 6 maanden is toch al verlopen? Je hebt voor de fatale termijn niets gedaan als ik het goed begrijp. Vervelend voor jou maar gelukkig voor oprechte verkopers houdt de garantie toch ook wel ergens op.

Nou niets gedaan?
In eerste instantie was dit paard aan de magere kant, en ging ik er vanuit dat de foto’s goed waren dus heb ik haar even laten bijkomen, fysio er bij gehad, toen zadel laten aanmeten wat later niet goed bleek te liggen dus andere zadelpasser incl nieuw zadel en toen leek het goed.
En in de tussentijd is de fysio meermaals geweest, tandarts, osteopaat, etc etc.

Ik heb alle lichamelijke dingen nagecheckt en ging er vanuit dat er lichamelijk niks aan de hand zou zijn.


Ik bedoel niets gedaan naar verkoper toe. Daar is die 6 maanden voor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 13:26 



 
Profiel   

EllyC schreef
De termijn van 6 maanden is toch al verlopen? Je hebt voor de fatale termijn niets gedaan als ik het goed begrijp. Vervelend voor jou maar gelukkig voor oprechte verkopers houdt de garantie toch ook wel ergens op.

Nou precies dat.

Als de foto's 2 maanden oud waren maakt dat niets uit voor de onderzoeksplicht bij aankoop.

Maar je hebt bij het constateren van klinische problemen wel verzaakt in onderzoek naar de oorzaak van de problemen en daarmee is dit toch echt je eigen verantwoordelijkheid dat je nu met de gebakken peren zit. Dure leerschool.

Daarnaast, een fysio, osteo en alle paramedische therapeuten zijn misschien leuk ter ondersteuning van een gezond paard, maar die zijn niet gekwalificeerd en in staat een steekhoudende diagnose te stellen. Dat kan alleen een DA, die zijn daarvoor opgeleid, die hebben beschikking over beeldvorming. Om dan maar te stellen dat het probleem wel al bij de verkoper zou hebben gespeeld, vind ik totdat daar bewijs voor is geleverd, niet netjes.

Wil je verder met dit paard, laat het goed onderzoeken en kijk of de problemen op te lossen zijn. Zo niet, neem je verlies en zet het dier in pensioen of laat het inslapen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 13:29 



 
Profiel   

Laat eerst maar eens opnieuw een foto van de rug maken. En ergens heeft de verkoper niets verkeerd gedaan, zelfs op de foto's is beginnende ks te zien. Had ze het geweten van de problemen had ze er eerder op gegokt een koper te krijgen die alleen de benen op de foto zou zetten en deze foto's er zeker niet bij gegeven.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 13:33 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 4 [ 94 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen