Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 4 van de 4 [ 94 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Plaats een nieuw onderwerp

Paard blijkt niet goed, wat zijn mijn rechten?

 
Profiel   

Succes maandag!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-21 09:11 



 
Profiel   

Veel succes maandag!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-21 09:12 



 
Profiel   

Goed dat je het paard na laat kijken, staken kan voortkomen uit pijn..het hoeft niet eens de KS te zijn als het dier heel erg scheef gereden is bijv. dan kan het werken aan de spieren ook een pijnprikkel geven. Ik denk ook dat dit dier als er medisch uitgesloten is dat er wat onder ligt het beste doorgetraind kan worden door een prof die jou er daarnaa mee op weg helpt (als je dat nog ziet zitten).

Ik zou ook geen nieuwe foto's maken als de foto's twee maanden oud zijn, misschien valt hier gewoon helemaal niemand wat te verwijten maar is een gevalletje van domme pech.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-21 09:15 



 
Profiel   

Si gewricht zou ook deze klachten kunnen geven. Mijn paard wou ook niet meer in galop toen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-21 10:10 



 
Profiel   

Wat fijn dat je zo snel terecht kunt! Succes maandag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-21 10:14 



 
Profiel   

Veel mensen vergissen zich in wat onderzoekplicht is.

Het is een hardnekkig gerucht dat je een paard binnenste buiten moet keren bij een keuring indien je koopt bij een (semi)professioneel bedrijf. Enkel vragen of het paard gezond is en vragen of het geschikt is voor het doel is al voldoende. Voor de wet maakt het niet uit of je een paard of auto koopt.

Ik vermoed overigens dat degene van wie TS heeft gekocht hier al in aanmerking voor komt gezien het feit dat deze regelmatig paarden verkoopt. Hobbymatig handelen is al gauw professioneel handelen.

Het vervelende van deze zaak is dat het paard al een jaar geleden is gekocht, dat maakt het lastiger aan te tonen dat het paard niet goed was tijdens verkoop.

TS succes bij de kliniek en ik hoop dat het met een sisser afloopt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-21 10:14 



 
Profiel   

Top dat je maandag al terecht kan! Wat een mooie aanvulling op rontgenfoto’s kan zijn, is een echo van het SI en van de wervels. Daarop zie je soms ontstekingen die je op foto’s niet ziet. Vaak wel te behandelen met cortico’s.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-21 10:56 



 
Profiel   

En misschien ook wel belangrijk ts: niet panikeren.
Je klinkt al een beginnend paardhouder die misschien ook gewoon een paard met wat karakter gekocht heeft en die vanwege duizenden redenen (moeilijk, onzeker, joue zit) in de galop gaat bokken.

Mochten de foto's niets opleveren, laat er eens een ervaren paardenhouder naar kijken en een aantal keer op rijden.
Soms is het ook een kwestie van doorbijten en accepteren dat jezelf trainen ook bij paarden houden hoort. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-21 11:41 



 
Profiel   

Ik duim voor maandag! :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-21 11:43 



 
Profiel   

Ts,heel vervelend allemaal zowel voor jou als voor het paard.Ik hoop voor jullie dat het op een of andere manier toch nog goedkomt.Overigens,vrijwel iedereen die wel eens een paard koopt krijgt daarmee vroeg of laat problemen. Dat is inherent aan onze sport en laat je niet ontmoedigen door pech!Vaak is er nog wel iets aan te doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-21 13:54 



 
Profiel   

Pytje schreef
Top dat je maandag al terecht kan! Wat een mooie aanvulling op rontgenfoto’s kan zijn, is een echo van het SI en van de wervels. Daarop zie je soms ontstekingen die je op foto’s niet ziet. Vaak wel te behandelen met cortico’s.


Bedankt voor de tip, ga ik even opschrijven en ter sprake brengen maandag.

Sunnda schreef
En misschien ook wel belangrijk ts: niet panikeren.
Je klinkt al een beginnend paardhouder die misschien ook gewoon een paard met wat karakter gekocht heeft en die vanwege duizenden redenen (moeilijk, onzeker, joue zit) in de galop gaat bokken.

Mochten de foto's niets opleveren, laat er eens een ervaren paardenhouder naar kijken en een aantal keer op rijden.
Soms is het ook een kwestie van doorbijten en accepteren dat jezelf trainen ook bij paarden houden hoort. :D

Ik heb er dus nu een aantal keer een professioneel iemand op gehad, maar daar was het gedrag van mijn paard echt extreem, zo heeft ze bij mij nooit gedaan (gelukkig).
Maar goed uiteraard is dat iemand die ook wel de gevoelige snaar raakt, ik ben veel voorzichtiger en onzekerder, vandaar ik ook benieuwd was met iemand anders er op.

Bedankt allemaal voor jullie lieve berichtjes, doet mij goed en geeft wat vertrouwen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-21 14:20 



 
Profiel   

Fijn dat je zo snel terecht kunt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-21 18:13 



 
Profiel   

TS

foto’s herbeoordelen leuk maar die mooie blauwe ogen niet zomaar vertrouwen

Heb je een klinische keuring laten doen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-21 18:21 



 
Profiel   

Ik heb toch wat vragen als dat mag ts? Wie heeft er nu dan uiteindelijk de lichte vorm van ks geconstateerd, als de da dit niet heeft aangegeven?

Het vervelende met ks is dat wat voor een da als niet noemenswaardig wordt beschouwd en waarvan ze dus uitgaan dat het paard daar niet op mag reageren, het voor het paard zelf wel verschrikkelijk pijnlijk of een trigger kan zijn als er maar iets anders is, gewicht anders bij erop, hoofd te hoog in de krul, zelfs de typische maagzweer reacties bij aansingelen, kunnen helemaal geen maagzweer zijn maar dus door de ks komen. Terwijl er ook paarden nog vrolijk rondlopen met gewicht op de rug met gradatie 4 of 5.

Ik vraag mij dus een beetje af of nu weer opnieuw rugfoto's laten maken wel zin heeft als je de oude foto's nog hebt.

Want waarschijnlijk krijg je dan van een da weer het zelfde te horen: niet noemenswaardig in hun ogen , terwijl je paard er dus duidelijk wel op reageert.

Ik gok ook zomaar dat je paard bij jou niet zo heftig reageert omdat jij hem niet hoog met zijn hoofd in de krul laat lopen, wat misschien die professional wel doet. Als er iets pijn doet met kissing spines is het dat wel: en die rug wegdrukken met gewicht erop, terwijl je met lang en laag de rug niet wegdrukt (weet niet of ik het helemaal goed uitleg, maar hopelijk snap je wat ik ermee bedoel).

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-21 18:46 



 
Profiel   

Dat hoeft niet, ook als het paard ergens anders pijn door heeft..door scheef gereden te zijn oid kan het heftig reageren als een prof aan het lijf zit. Verder ligt het aan de plek waar de KS zit, ik kende een paard die juist helemaal doordraaide op het momenten dat hij vw/ nw moest gaan lopen. KS zat daar net voor de schoft en dat gebied leek dan als ware wat opgerekt te worden wat een pijnprikkel gaf. En weer anderen die idd juist super goed over de rug moesten blijven lopen want anders werden ze steeds beroerder. (ook sommige met KS die nergens last van hadden) Het is een moeilijk gebied.

Wat voor mij een teken is, is hoe een paard voelt ohz..paarden met pijn of het nu van de KS is of niet reageren vaak sowieso al met een soort basisspanning ohz van waaruit extreme reacties kunnen komen als je aan het lijf zit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-21 09:30 



 
Profiel   

topic doorgelezen en eigenlijk is alles wel gezegd door iedereen. Heb alleen nog 1 tip voor maandag; ik lees in 1 van je posts dat het paard bij de flank een gevoelige plek heeft, waarbij ze zelfs met poetsen al fel reageert, oftewel; daar zit pijn, of op zn minst ernstige ongemak.
Neem die plek ook mee en niet alleen de rug. Voor hetzelfde geld is juist niet die lichte ks maar die zeer gevoelige plek de boosdoener van het gedrag wat het dier vertoond.

Een ander ding wat mij opvalt; er wordt door velen vanuit gegaan dat de handelaar de foto's heeft laten maken en op de hoogte zal zijn geweest van de lichte ks ( overigens geen aanval op de handelaar, want die heeft duidelijk naar eer en geweten gehandeld, want anders had ze de foto's waarop de ks te zien was wel weggelaten), maar ik begrijp dat toen jij daar kwam het paard er een maand stond. De foto's waren op dat moment anderhalf tot 2 maanden oud. Met andere woorden; de foto's zijn door de vorige eigenaar gemaakt ( laten maken dan) en niet de handelaar. Misschien heeft handelaar zelf ook niet geweten van de ks; we weten tenslotte niet wat die eigenaar aan de handelaar heeft verteld.
Diegene heeft het paard maar 6 maanden gehad en dus bij ong 4 tot 4,5 maanden foto's laten maken. Doet bij mij het vermoeden rijzen dat vorige eigenaar dezelfde problemen had en daarop foto's heeft laten maken waaruit die lichte ks is gekomen. En heeft vervolgens het paard naar een handelaar gebracht.

that said; dat hoeft uiteraard niet te betekenen dat het paard onherstelbaar kapot is. Hopelijk komt er maandag een definitief antwoord op die vraag.
Maar nogmaals; neem ook die gevoelige plek mee, waarover je het in 1 van je reacties hier in het topic over hebt, want zoals gezegd; meeste paarden kunnen met lichte ks gewoon prima functioneren, dus is nog niet gezegd dat het door de ks komt....ja tenzij de ks ernstig verergerd is natuurlijk.
Ook die gevoelige plek bij de flank zou de boosdoener kunnen zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-21 10:30 



 
Profiel   

Nogmaals heb je het paard klinisch laten keuren waar jezelf bij was

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-21 16:38 



 
Profiel   

En TS, hoe is het gisteren gegaan op de kliniek?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-12-21 09:46 



 
Profiel   

Aangezien het topic is geopend door een niet toegestaan schaduwaccount moet ik hier een slotje plaatsen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-21 18:07 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 4 van de 4 [ 94 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen