Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 14 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Terug keuren 2paards trailer

 
Profiel   

Momenteel heb ik een 1.5paards Trailer achter mijn auto hangen.
Graag zou ik vanwege de grote van mijn merrie en het feit ik nog wel eens een veulentje fok graag een 2 paards trailer aanschaffen.
Nu rij ik een VW Tiguan die 1800kg mag trekken. Ik zou de 2 paards Trailer dus terug moeten naar dit gewicht.

Weet iemand of er regels verbonden zijn aan het terug keuren van trailers? Kan een 2 paards trailer zo maar terug gekeurd worden naar dit gewicht?
Op het RDW kan ik hier zo snel niks over vinden
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-21 22:15 



 
Profiel   

KimDime schreef
Momenteel heb ik een 1.5paards Trailer achter mijn auto hangen.
Graag zou ik vanwege de grote van mijn merrie en het feit ik nog wel eens een veulentje fok graag een 2 paards trailer aanschaffen.
Nu rij ik een VW Tiguan die 1800kg mag trekken. Ik zou de 2 paards Trailer dus terug moeten naar dit gewicht.

Weet iemand of er regels verbonden zijn aan het terug keuren van trailers? Kan een 2 paards trailer zo maar terug gekeurd worden naar dit gewicht?
Op het RDW kan ik hier zo snel niks over vinden

Nee.

Je moet gewoon je B-E Rijbewijs hebben/halen en klaar.

Vervolgens moet je in je achterhoofd houden dat je maar tot 1800kg aanhangergewicht mag beladen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-21 22:21 



 
Profiel   

Terugkeuren heeft niks te maken met wat de trailer daadwerkelijk weegt en wat jouw auto kan/mag trekken maar met wat er maximaal in (theorie) beladen mag worden.

Bijvoorbeeld bij een auto welke maximaal 2000 kg toegestane maximale massa heeft en een trailer met 1550 kg toegestane maximale massa.
Dit maakt tesamen 3550, 50 kg teveel voor een B-rijbewijs.

Door de toegestane maximale massa van de trailer 5 kg terug te keuren mag deze met deze combinatie (auto) op B rijbewijs gereden worden. Dit is dan ook een formaliteit, kost je alleen geld maar het RDW kan het zo aanpassen.
Omhoog keuren is een heel ander verhaal.

Het heeft dus niks te maken met de trekkracht van je auto.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-21 22:24 



 
Profiel   

Ik heb ook een Tiguan een mijn 2 paards trailer terug laten keuren. Slechts een formaliteit bij t RDW. (Kan je gewoon online regelen)Ik heb 2 kleinere paarden erop staan normaal dus blijf onder de 1800 kilo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-21 22:26 



 
Profiel   

Odysseus schreef
Dit maakt tesamen 3550, 50 kg teveel voor een B-rijbewijs.

Door de toegestane maximale massa van de trailer 5 kg

De 5 moet 50 zijn,klein detail...

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-21 22:28 



 
Profiel   

Dus TS, met een auto die 1800 kg mag trekken, daar kun je rustig elke 2 paards trailer achter zetten. Zolang je een BE rijbewijs hebt, mag je gewoon met die combinatie rijden, mits het gewicht wat je trekt niet boven de 1800 kg uit komt.

Een beetje 2 paards trailer weegt snel zo’n 1000 kg, dus dan kun je nog zo’n 800 kg laden.

Heb je alleen een B rijbewijs, dan geld wat Odysseus hierboven zegt en mag de maximale massa van de auto plus maximale massa van de trailer samen niet meer dan 3500 kg zijn (en nog steeds mag je niet meer dan 1800 kg trekken ivm je auto).

Handigste is dus om gewoon je BE rijbewijs te halen, dan hoeft er niet terug gekeurd worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-21 22:31 



 
Profiel   

Dat BE rijbewijs begreep ik, ook die is voorzien. Ik dacht dat er een regel bestond waarbij de maximale massa van de trailer niet hoger mocht zijn als de maximale trekkracht van de auto.
En dus de trailer terug gekeurd zou moeten worden.

Maar dit maakt het helemaal makkelijk zoeken als er geen terug keuren nodig is

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-21 22:38 



 
Profiel   

KimDime schreef
Dat BE rijbewijs begreep ik, ook die is voorzien. Ik dacht dat er een regel bestond waarbij de maximale massa van de trailer niet hoger mocht zijn als de maximale trekkracht van de auto.
En dus de trailer terug gekeurd zou moeten worden.

Maar dit maakt het helemaal makkelijk zoeken als er geen terug keuren nodig is

Brand me er niet op af maar volgens mij heeft België die extra regel in de wet staan.

Belgen hier?

Voor NL hoef jij nergens naar te kijken, behalve dat je daadwerkelijk geladen trailer niet boven de 1800kg uit komt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-21 22:57 



 
Profiel   

Volgens mij is die regel in België ook afgeschaft.Ik vind er op dit moment niets meer van terug.
Vroeger mocht de mtm van de aanhanger niet hoger zijn dan de mtm van het trekkend voertuig.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-21 00:56 



 
Profiel   

Ik zelf heb ook een auto die 1800 mag trekken , heb nooit anders gehad dan een 2 paards.
Ik heb onlangs een nieuwe trailer gekocht ( 1004 kg ) en de verkoper vroeg mij wat de auto mocht trekken.. ik zei “1800 , maar er gaat maar 1 paard in want ik vind de ruimte gewoon heel fijn”
“Ohhhhh nou geen enkel probleem” was zijn antwoordt..
Mijn vader is vrachtwagenchauffeur en kraanmachinist heeft al z’n rijbewijzen en die zei ook altij “ als je maar niet boven het gewicht van het mogen trekken van je auto uitkomt.
Ik heb overigens wel netjes m’n BE rijbewijs.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-21 07:41 



 
Profiel   

moniek21 schreef
Ik zelf heb ook een auto die 1800 mag trekken , heb nooit anders gehad dan een 2 paards.
Ik heb onlangs een nieuwe trailer gekocht ( 1004 kg ) en de verkoper vroeg mij wat de auto mocht trekken.. ik zei “1800 , maar er gaat maar 1 paard in want ik vind de ruimte gewoon heel fijn”
“Ohhhhh nou geen enkel probleem” was zijn antwoordt..
Mijn vader is vrachtwagenchauffeur en kraanmachinist heeft al z’n rijbewijzen en die zei ook altij “ als je maar niet boven het gewicht van het mogen trekken van je auto uitkomt.
Ik heb overigens wel netjes m’n BE rijbewijs.

Dat is precies waar het fout gaat.
Wat jij beschrijft, klopt maar wel op voorwaarde dat je B-E rijbewijs hebt. Dan kijk je alleen naar de regels van het voertuigreglement.

Maar die scheiding wordt nogal eens verhaspelt waarbij mensen het voertuigreglement en het reglement rijbewijzen door elkaar halen.

Voor de juiste volgorde moet je eerst het reglement rijbewijzen lezen (art 15) wat jij mag en daarna moet je in het voertuigreglement kijken (art 5.18) wat er met je voertuig mag.

@Merlen: dank voor je bericht. Maar let erop wat de Belgische voertuigreglementen zeggen!
Regels hebben nu eenmaal de eigenschap dat ze soms veranderen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-21 08:43 



 
Profiel   

ikke schreef
Brand me er niet op af maar volgens mij heeft België die extra regel in de wet staan.

Belgen hier?

Voor NL hoef jij nergens naar te kijken, behalve dat je daadwerkelijk geladen trailer niet boven de 1800kg uit komt.


Ach, zelfs Nederlandse agenten denken soms dat deze regel bestaat.
Moest 9 jaar geleden aan 2 agenten uitleggen dat ik met BE toch écht mijn Ifor (max 2200kg) mocht trekken met mijn auto die max 2000kg mocht trekken (de trailer was op dat moment zelfs leeg).

@Ikke: je vergeet nog je stokpaardje van de kogeldruk ;-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-21 09:22 



 
Profiel   

callippo schreef
ikke schreef
Brand me er niet op af maar volgens mij heeft België die extra regel in de wet staan.

Belgen hier?

Voor NL hoef jij nergens naar te kijken, behalve dat je daadwerkelijk geladen trailer niet boven de 1800kg uit komt.


Ach, zelfs Nederlandse agenten denken soms dat deze regel bestaat.
Moest 9 jaar geleden aan 2 agenten uitleggen dat ik met BE toch écht mijn Ifor (max 2200kg) mocht trekken met mijn auto die max 2000kg mocht trekken (de trailer was op dat moment zelfs leeg).

@Ikke: je vergeet nog je stokpaardje van de kogeldruk ;-)

Als je 1800kg mag trekken, zit die kogeldruk meestal wel goed.

Maar vooruit, omdat je ernaar vraagt: Let erop dat de daadwerkelijke kogeldruk binnen de gestelde grenzen van auto en trailer blijft. Denk er ook aan dat opgegeven kogeldruk de maximaal toegestane waarde is en niet de werkelijke waarde! De laagste van beide waardes (auto en trailer) moet je aanhouden als bovengrens.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-21 09:55 



 
Profiel   

Uiteraard zoals ikke het al aangeeft eerst kijken welk rijbewijs je nodig hebt met je combinatie en daarbij dan het max. trekgewicht van je auto niet overschrijden.
Nog beter is het om daar ruim onder te blijven en niet tot de uiterste limiet te gaan.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-21 11:43 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 14 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen