Hoe lang oefenen voor BE (trailer) rijbewijs?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
meggiemeg

Berichten: 12235
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 16:59

Met zelf oefenen loop je wel het gevaar om de handelingen fout aan te leren en dat afleren zal lastiger zijn dan direct goed aanleren. Ik heb het ook in 1 dag gedaan, super handig, is al weer even geleden.

Mando

Berichten: 15696
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Hoe lang oefenen voor BE (trailer) rijbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 17:01

2x2 uur les gehad daarna in de ochtend les en in de middag examen.
Ik vond het helemaal geweldig en leuk.

Tancreda4

Berichten: 24053
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 17:03

pol013 schreef:
Was dat maar waar voor alle instructeurs superpony....
Ik ben juist gezakt op mijn eerste keer BE omdat ik te voorzichtig reed :+
Ik ging toen al 5 jaar met een B combinatie half Nederland door. Maar daardoor had ik een bepaalde manier van rijden met heel trage bochten en heel behouden richting een stoplicht.
Hij vond dat ik zo 'de boel te veel ophield'. heb nog gezegd dat ik de boel pas op zou houden als mijn paard om zou vallen in de trailer.... maar mocht niet baten. Zit wel wel enige mate van variatie in bij rijscholen./examinatoren.
En ik ben echt behoorlijk handig met dat ding. :o

Tancredi: parkeren/achteruit etc zou ik zeker zelf proberen te oefenen op eigen terrein. Gewoon omdat dat een handigheid is, en je dat ook op prive terrein kunt oefenen én het rijbewijs daar eigenlijk minder eisen aan stelt dan de praktijk doet.
Dan is enige mate van lessen wel handig omdat je ook weer een beetje 'rijexamen technisch' moet rijden. Kan zeker geen kwaad om weer even een 'opfris' cursus te krijgen. Als je je comfortabel voelt met de trailer is die iets langere combi voor het examen ook zo gewend.


Hmmm, te voorzichtig rijden zou ik ook nog kunnen doen... ik rij met mijn paard heel voorzichtig omdat die al eens in de trailer is gevallen. Met m'n pony iets minder voorzichtig, maar ik rem zo min mogelijk ,dus idd uitrollen.

Ik ben alleen met trailer alleen een automaat gewend, dat zal ook wel even wennen zijn. Daarom zou ik denk ik een proefles en een dagcursus willen proberen. Even kijken wat de mogelijkheden zijn.

(ik rij in mijn eigen auto wel schakel, dus het is niet dat ik geen schakel gewend ben, alleen met aanhanger geldt dat).

Met op het erf parkeren van de trailer moet ook alles achteruit met een bochtje, dat gaat prima. Recht achteruit is wat lastiger, maar dat is ook wel te oefenen.

En ik kijk altijd over m'n schouder ipv alleen maar in de spiegels. Ik ben dat nu wel meer aan het oefenen, volgens mij moet je bij een examen wel alleen spiegels gebruiken.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hoe lang oefenen voor BE (trailer) rijbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 17:43

Pol013, ja, er zit veel verschil tussen rijscholen en instructeurs. En ik snap ook dat ze toen vaak mensen kregen die dachten even goedkoop en snel via vakantieveilingen die E te halen.

Mijn man moest vooral opletten hoe hij zijn handen hield en weer overdreven kijken. Een paar van die starters dingen van je B. Hij rijdt in veel auto's en vooral bestelauto's voor zijn werk, dus er is wel een en ander ingeslopen.

Maar ik ben het met die man eens dat je eigenlijk voor trailer een E+ examen zou moeten doen, dus aanhanger met levend wezen vervoer.

Maar wat ik zeg; Mijn man rijdt rustig heel Nederland door met trailer en paarden en ik wil er niet eens naast zitten. Ik vind paarden vervoeren echt vreselijk, dus dat is een persoonlijk iets.

moniek21
Berichten: 4612
Geregistreerd: 18-02-04

Re: Hoe lang oefenen voor BE (trailer) rijbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 18:23

Ik heb eerst met mijn vader geoefend die is vrachtwagen chauffeur en weet echt waar hij het over heeft.
Toen heb ik hem in een dag gehaald.. eerst een kijk uurtje om te kijken of ik dat zou redden … de instructeur moest lachen … “ dat haal je makkelijk “ … dat heb ik ook gedaan.

Ik denk ook dat het afhangt van hoe “handig” je zelf bent wat voor inzicht je hebt zeg maar..

ashley1

Berichten: 2619
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: In 't mooie Zeeuwse land

Re: Hoe lang oefenen voor BE (trailer) rijbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 18:56

Ik heb een dagcursus gedaan (ochtendcursus was het meer, om 13.00u had ik al examen).

Hiervoor heb ik een keer of 6 met de trailer van m'n vriendin geoefend.

Mijn man reed al tig jaren met autoambumlances, aanhangers e.d. dus die heeft me geleerd hoe de manoeuvres uitgevoerd moesten worden.

Ik reed al wel 8 jaar mijn rijbewijs met 30.000km/jaar en reed vroegah ook al met een trekker+kipper over de weg en op stal ook de bak slepen met de trekker enz.

Ik was dus al wel íets gewend.

xMaritt

Berichten: 471
Geregistreerd: 10-09-10
Woonplaats: Rhenen

Re: Hoe lang oefenen voor BE (trailer) rijbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 19:08

Grappig om zo de verschillen Te lezen. Ik heb mijn BE eerder dit jaar gehaald via een rijschool in Ede, examen was in Arnhem. Ik maakte me van te voren zorgen over mijn "rijstijl" (lees met 1 hand sturen en niet meer precies spiegels kijken hoe CBR Het wil). Maar bij mijn rijles zei de instructeur juist het is geen B rij examen, dus op dat soort dingen wordt niet perse gelet. Het gaat erom of je met die aanhanger beetje rond kan sturen en dat je het inzicht hebt dat je lang en zwaar bent. En inderdaad, ik heb het examen met vlag en wimpel gehaald ondanks dat ik regelmatig bijv met 1 hand aan het sturen was en echt niet op de CBR manier reed

pol013

Berichten: 9008
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 09:19

@tancredi: mijn rijschool/examen BE combinatie was juist een automaat. En dat was ik dan weer niet gewend.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70620
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Hoe lang oefenen voor BE (trailer) rijbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 14:30

Ik verplaats dit topic naar Transport, afspraken en overige.

magicmist

Berichten: 3336
Geregistreerd: 10-09-05

Re: Hoe lang oefenen voor BE (trailer) rijbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 22:49

Ik heb een dagcursus gedaan. Niet geoefend. Gewoon op moment van cursus alles geleerd

Tancreda4

Berichten: 24053
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 00:11

pol013 schreef:
@tancredi: mijn rijschool/examen BE combinatie was juist een automaat. En dat was ik dan weer niet gewend.


Ik hoop dat de mijne dat ook is. Is ga morgen informeren naar plek. Ben benieuwd

xIrlijn

Berichten: 1710
Geregistreerd: 31-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 00:37

Hier 2 uur les, toen 2x zelf op industrieterrein met caravan geoefend, toen 3 uur les en examen. Ik vond het fijn om het even te kunnen verwerken, maar meer les dan dit was niet nodig!

Blacky94

Berichten: 3483
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 01:27

Sababber schreef:
Ik ben daarna een jaar of 3 de weg op geweest met lichte combinaties, zeg dat ik een keer of 12 met een aanhanger of trailer heb gereden in die tijd. Daarna nog een volle dag les gehad verdeeld over twee dagen en toen examen gedaan. De instructeur en examinator die ik had zeiden allebei dat ze de dagcursussen beide alleen geschikt vinden voor mensen die veel ervaring hebben zoals mensen die als hovenier of in de bouw veel met de aanhanger gewerkt hebben voor een examen.

Grappig, mijn instructeur zei juist dat dat soort mensen vaak degene zijn die het moeilijkst te instrueren zijn voor hun examen omdat ze vaak denken "het wel even snel te doen". Maar daardoor juist vaak veel te veel sturen bij bijv. de bijzondere manoeuvres. En dan is gedrag afleren moeilijker dan het in 1x goed aanleren. Gas geven, remmen en sturen verschilt in grote lijnen niet zoveel van alleen de auto, behalve dat je je even goed bewust moet zijn dat je langer en zwaarder bent en je de bochten soms iets anders moet nemen.

xMaritt schreef:
Grappig om zo de verschillen Te lezen. Ik heb mijn BE eerder dit jaar gehaald via een rijschool in Ede, examen was in Arnhem. Ik maakte me van te voren zorgen over mijn "rijstijl" (lees met 1 hand sturen en niet meer precies spiegels kijken hoe CBR Het wil). Maar bij mijn rijles zei de instructeur juist het is geen B rij examen, dus op dat soort dingen wordt niet perse gelet. Het gaat erom of je met die aanhanger beetje rond kan sturen en dat je het inzicht hebt dat je lang en zwaar bent. En inderdaad, ik heb het examen met vlag en wimpel gehaald ondanks dat ik regelmatig bijv met 1 hand aan het sturen was en echt niet op de CBR manier reed

Oh nou, hier ook Ede (maar afgereden in A'foort/Leusden) maar echt wel dat daar op gehamerd werd. Immers is 2 handen aan het stuur juist een onderdeel van veilige voertuigbeheersing. En het klopt inderdaad dat ze in dat soort dingen doorgaans wat minder streng zijn dan op je B-examen, maar ik zou daar echt wel een beetje mee oppassen :=

Hier 2 uur intest en daarna een dagcursus maar had het achteraf zonder die eerste 2 uur ook wel gered. En zo heel veel trailerervaring had ik echt nog niet. Eerder eens een paar rondjes door het dorp hier in de buurt en bij toeval 3 dagen voor m'n examen mijn paard 2,5u verderop moeten verhuizen, maar dat was grotendeels rechttoe, rechtaan snelweg.