Trailer ombouwen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HindaFree

Berichten: 3279
Geregistreerd: 10-04-08
Woonplaats: Hoogwoud (WF-N-Holland)

Trailer ombouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-22 19:35

Ik heb zelf een 2 paards Humbaur uit 2009 ( 2.30 hoog om en nabij 1.70 breed)
Mijn paard was prima te laden op een 1,5 paards. Alleen omdat we graag de fiets of mountainbike mee hebben vond ik dat ik er zelf een ging aanschaffen een 2 paards fijn.

Echter denkt mijn merrie daar totaal anders over! Wij zijn al maanden aan het oefenen en lijkt het alsof de ruimte voor haar tog echt te klein is. Laden met het schot schuin is leuk tot hij op zijn plek moet, haar iets raakt en ze staat weer buiten.

Nu kreeg ik de tip om de boel om te laten bouwen. Ik kreeg 3 opties als tip en zou graag willen weten wat jullie zouden doen of ervaring mee hebben. Meeste dingen kunnen wij vaak wel zelf. Maar dit is een tussen schot die je kan borgen. Ik weet niet zo goed hoe ik dat moet uitleggen. Als we het schot dus zouden gaan verplaatsen heb ik wel speciaal materiaal nodig. Ik ken ook maar 1 persoon die dus nu 2 lange stangen in haar trailer heeft. Haar ervaring is super goed. Paard nooit meer problemen gehad.

- tussenschot schuin maken/zetten alleen achter een verlengde stang.
- 2 lange stangen. Tussenschot er uit een grote 1,5 paards is het idee.
- Schot een aantal cm verplaatsen waar door je een brede en smalle kant heb. Zo wel voor als achter dus stangen vervangen.

Alleen directe ervaringen zijn welkom. Wat een ander vind of denkt kan ik helaas niet zo veel mee. Ben echt opzoek naar ervaringen.

Ibbel

Berichten: 49135
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 20:17

Ik heb twee lange stangen voor mijn tweepaardstrailer gekocht om een jong paard te helpen. Die vond het schot in eerste instantie doodeng, met twee lange stangen ging het prima. Heb haar ook samen met haar moeder met de lange stangen (dus zonder schot ertussen) vervoerd.

Eerste keren met schot en alleen in de trailer heb ik het schot scheef gezet (en simpel met een kort touwtje vastgezet om 'm op z'n plek te houden) en één lange achterstang er achter. Dat werkte prima.

Ondertussen staat ze nu ook samen met anderen mét schot in de trailer.

Maar schot scheef (geborgd in de vloer en vastgezet aan de wand) met een lange achterstang gaat dus prima. Je kunt dan alleen je fiets niet meer meenemen denk ik.

Overigens is er een goede oplossing om je fiets mee te nemen met een trailer: een disselfietsdrager. Monteer je voorop. Kan je paard ook de handgrepen of de bel niet van je fietsstuur kluiven :D

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Trailer ombouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 20:23

Mijn 1e pony kon ook niet met tussenschot staan. Die liet zich continu vallen en daar hebben ze echt jaren mee geoefend. Maar met 2 lange stangen was er niks aan de hand en in een 1,5 ook niet. Dus tussenschot eruit (in de stal want ze gebruikten hem wel nog als 2 paard met andere paarden) en 0 problemen de rest van haar leven

loulou

Berichten: 14811
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 20:25

Toen ik mijn trailer kocht zat er op de zijkant aan de buitenkant een rek om een fiets te bevestigen. Misschien ook een oplossing voor jou? En dan gewoon een lange stang zonder tussenschot in je trailer?

HindaFree

Berichten: 3279
Geregistreerd: 10-04-08
Woonplaats: Hoogwoud (WF-N-Holland)

Re: Trailer ombouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-22 20:34

@Ibbel: ik heb ook goede hoop dat na een berg goede ervaringen ze het ook wel weer accepteerd hoor. Maar voor nu is het duidelijk te veel voor haar. Gaat hier ook om een “jong” paard van net 5 die kwa vervoer dus nog zeer weinig ervaring heeft.

Het klinkt allemaal zo simpel. Even 2 lange stangen en je bent er. Maar tog knaagt er iets aan mij of dat wel de juiste optie zou kunnen zijn of zo. Heb al 2x mogen ervaren dat een paard ondersteboven in een trailer lag. Wel beide keren een 2 paards.

Tips van hoe de eventuele fiets mee te nemen bedankt! Daar nog niet bij stil gestaan hahaha

Ibbel

Berichten: 49135
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 20:35

Daarom durfde ik mijn jonkie ook niet alleen in die tweepaards met lange stangen te vervoeren. Ik vond dat ze dan teveel ruimte zou kunnen hebben om te gaan stuiteren. Met het schot schuin had ze dus de ruimte om achter om te stappen, maar kon ze voor niet echt gaan stunten.

Haar moeder vond trouwens die lange stangen het einde, die geeft daar echt ook de voorkeur aan, ondanks dat ze ook prima laadt in de 2-paards met schot.

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Trailer ombouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 21:08

De enige keer dat ik paard ondersteboven heb meegemaakt is met 2 paard ook, maar wel met schot. := Nooit met die lange stangen of on 1,5 gelukkig. Ze gingen hier scheef tegen wanden staan of zetten benen wat wijder, maar waardeerden die ruimte juist enorm?

Blijft lastig idd.

Forcalquier

Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 21:13

Wij hadden onze vorige trailer zodanig laten aanpassen dat het tussenschot schuin kon staan, extra borgpunt in de vloer en voorzien van 1 korte + lange stang aan de achterkant. Een fiets paste achter het tussenschot.
Onze merrie had flink claustrofobische aanvallen maar liet zich juist weer vallen bij een volledige 2 paards oppervlakte.
Inmiddels een nieuwe trailer en gek genoeg lijkt haar probleem ook verdwenen.

HindaFree

Berichten: 3279
Geregistreerd: 10-04-08
Woonplaats: Hoogwoud (WF-N-Holland)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-22 21:15

MyWishMax schreef:
De enige keer dat ik paard ondersteboven heb meegemaakt is met 2 paard ook, maar wel met schot. := Nooit met die lange stangen of on 1,5 gelukkig. Ze gingen hier scheef tegen wanden staan of zetten benen wat wijder, maar waardeerden die ruimte juist enorm?

Blijft lastig idd.


Nou ja dat dus. Heb nu wel een camera in de trailer en beide keren gelukkig niet met mijn dieren en spullen. + ik heb maar 1 paard dus waarom zou ik de ruimte dan niet benutten.
Al blijf ik wel een soort wat als ze “omvallen” gevoel houden. Maar ook met tussenschot blijkt dat dat dus niet uitmaakt :Y)

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Re: Trailer ombouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 21:57

Even over de fiets meenemen: wij hebben een disseldrager :)
Afbeelding

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Trailer ombouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 09:04

ik heb mijn tweepaards met twee lange stangen, ivm een trekpaard die niet in 1 vak past.
Als je de fiets nog meewil, dan zou ik even kijken of die er nog in past met het schot schuin. Indien wel zou ik opteren voor een klein ministangetje te maken zodat je het schot achteraan kan vastzetten aan 1 kant (en paard bij kort remmen de boel er dus naar voor niet uitdrukt) en een lange stang achteraan.

Indien niet en je wil de fiets in de trailer mee kan je idd het ganse schot verplaatsen.
Wat ook kan helpen (doet het bij de mijne) is een lange stang een beetje achter het schot monteren. Schot schuin, paard erop, lange stang erachter, en dan pas het schot op zijn plaats zetten. Dikke kans dat ze dan even achteruit probeert, tegengehouden wordt van de stang, en wel op de plaats blijft zonder problemen.

En anders idd de ganse boel eruit, twee lange stangen, en fiets buitenop de trailer vastzetten.

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 09:07

MyWishMax schreef:
De enige keer dat ik paard ondersteboven heb meegemaakt is met 2 paard ook, maar wel met schot. := Nooit met die lange stangen of on 1,5 gelukkig. Ze gingen hier scheef tegen wanden staan of zetten benen wat wijder, maar waardeerden die ruimte juist enorm?

Blijft lastig idd.

Paarden gaan sneller ondersteboven in een twee-paards met vak. Ze hebben minder ruimte, dus kunnen niet omstappen, zeker paarden die gaan leunen tegen de wand, de benen schuiven er zo onderuit en dan gaan ze de grond in, door het schot hebben ze geen ruimte om zich te herpakken en terug recht te komen, dus blijven ze steken.
Mijn tweepaards is even groot als een kleine box (mijn PRE van 1.56 kan zich erin omdraaien, dus die kan lekker voorwaarts de klep af :+ ). ALS ze daar eens hun evenwicht in verliezen (wat minder vaak zal voorkomen omdat ze zichzelf beter kunnen corrigeren), dan komen ze ook veel simpeler terug in de benen.

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Trailer ombouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 09:09

Dat klinkt heel logisch, ja! Nooit zo over nagedacht, wij hebben zelf altijd 1,5 paard gehad en dus nooit problemen gelukkig.

rien10
Berichten: 14680
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 09:12

HindaFree schreef:
@Ibbel: ik heb ook goede hoop dat na een berg goede ervaringen ze het ook wel weer accepteerd hoor. Maar voor nu is het duidelijk te veel voor haar. Gaat hier ook om een “jong” paard van net 5 die kwa vervoer dus nog zeer weinig ervaring heeft.

Het klinkt allemaal zo simpel. Even 2 lange stangen en je bent er. Maar tog knaagt er iets aan mij of dat wel de juiste optie zou kunnen zijn of zo. Heb al 2x mogen ervaren dat een paard ondersteboven in een trailer lag. Wel beide keren een 2 paards.

Tips van hoe de eventuele fiets mee te nemen bedankt! Daar nog niet bij stil gestaan hahaha

Als je het schot aan de voorkant vast laat zitten, heb je maar een lange stang achter nogdig.

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 16:32

Niet helemaal wat je vraagt maar misschien toch relevant:

Ik heb er 1 die jaren met een anderhalf perfect gereisde heeft. Die zich in een 2 paards inderdaad tegen het schot verzette en dan ongeveer wilde gaan liggen. Mijn logica zei dus: een 2 paards met lange stangen is perfect. Maar hij vond het dóódeng. Ben terug naar huis gereden om het tussenschot er in te zetten.
Dat schijnt bijna nooit voor te komen volgens de trailer laad mevrouw. En die ziet meer paarden dan ik. Maar het kan wel. En is dus goed om uit te zoeken/weten voor je gaat wijzigen.
Of er ook zoiets bestaat als te veel ruimte weet ik niet. Heel misschien was het door het kleine gaatje wat in de bodem zit van waar het schot verankerd wordt. Dat zou ik dus voor de zekerheid even opvullen met een drol :+

Verder: mijn merrie met nog weinig ervaring lijkt eerder omhoog te gaan in het vak dan in de brede 2 paards. Dus dat klopt wel met wat de rest hier zegt.

En wat de fiets meenemen betreft : ik neem hem al jaren mee met zoiets: https://www.obelink.nl/obelink-front-ii ... joEALw_wcB
Nóg makkelijker als de hierboven getoonde optie. Als je dissel genoeg ruimte heeft tenminste.