Ervaringen trailer met vooruitloop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
romyvs

Berichten: 390
Geregistreerd: 23-11-13

Ervaringen trailer met vooruitloop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-22 09:32

Nu we de overstap gaan maken naar een 2 paards trailer ben ik me een beetje aan het oriënteren en kom ik uit op een trailer met vooruitloop.

Onze pony heeft vorig jaar zomer een ongelukje gehad op de trailer, is onderuit gegaan met 4 benen op de klep waardoor hij zijn been open heeft gehaald. Nog niet te praten over de aanslag die dat is geweest op zijn lastige lijf.

Nu blijft voor ons trailer laden (afladen) een erg beladen ding.

Met een jonge pony erbij (die wel de trailer op en af loopt) maar echt nog vertrouwen moet krijgen om er relaxed op te staan zoeken we een fijne trailer die lekker stabiel op de weg ligt.
En dus het liefste met een vooruitloop.

Zijn er hier mensen met zo’n trailer?
Is een vooruitloop echt een meerwaarde?
Lopen ze er relaxed af en heb je genoeg ruimte om eraf te lopen?
Wij gaan maandag kijken bij een nieuwe cheval liberte touring country deze spreekt me aan mede door het hengstenrek en mooie hoge zadelkamer binnenin.

Iemand toevallig ook recente ervaringen met deze trailer?
Is het makkelijk om een hooinet er in de hangen?

Wij hebben nu een hotra 1,5 paards trailer (3 jaar oud) en voorheen gaf ik altijd hooi op de zadelkamer.
Durfde geen hooinet op de hangen ivm ijzers (deze zijn eraf inmiddels) en omdat de pony een aantal keer over de voorstang is gekomen (nu niet meer, we laten hem dan ook niet alleen op de trailer staan zonder toezicht)

Ik hoor graag jullie ervaringen.

hwn
Berichten: 4702
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Ervaringen trailer met vooruitloop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 09:42

Ik heb ook nog een trailer met voorlaadklep gehad, maar vind het geen zo'n grote meerwaarde:
1) Mijn hengst was dit een tijdje zo gewend dat hij niet meer achterwaarts van een trailer wou. Hij heeft zich eens bij het uitladen losgetrokken uit een 1,5 trailer, heeft zich omgedraaid, natuurlijk gevallen wegens te smal en liep los op het erf, alles gelukkig zonder erg. Ook eens op de hengstenkeuring een kwartier werk gehad om hem uit te laden, hij stapt er vlotjes in, maar wou er niet uit

2) Er kwam iemand helpen trailerladen voor mijn jongste paard die weg moest om zadelmak te maken. Zij gebruikte haar trailer met voorlaadklep omdat ze dat uitnodigender vond voor het paard. Paard in kwestie stond in de trailer, ze had hem vast aan de longe. Plots schrikt hij, loopt bijna over haar heen, springt er langs voor uit, struikelt over de longe, valt op de harde grond, krabbelt overeind en loopt richting de straat. Gelukkig had ik een ander paard aan de hand en kwam hij snel terug naar haar, en was hij niet gewond, maar we hebben hem dan maar thuis gehouden.

OK, ik ben zelf een stresskip qua laden, met goede begeleiding kan het vast wel goed gaan, maar ik wou even zeggen dat een voorlaadklep niet zaligmakend is. Ik zou eerder voor iets met gewone instap gaan, zoals een Fautras, maar die zijn behoorlijk aan de prijs.

Akshay
Berichten: 2066
Geregistreerd: 05-03-12

Re: Ervaringen trailer met vooruitloop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 09:49

Ik heb een ifor Williams met vooruitloop. 2 paards. En ik vind het een heel fijn ding!
Ik vind het prettig met oefenen met laden, want je kunt er gewoon dwars doorheen lopen.

Met laden oefen ik beide, voorklep open en voorklep dicht. En ik merk echt dar voorklep open het voor mijn ene paard makkelijker maakt te laden.

Het uitladen langs voor gaat prachtig, ik kan in mijn eentje 2 paarden uitladen waarvan er 1 van mening is dat de wereld vergaat als de ander uit zicht is :+

Ik heb wel met beide paarden het achteruit de trailer uit geoefend. Ze kunnen het ook beide. Maar het vooruit eruit gaat voor mijn gevoel veel gecontroleerder.

En nog een heel simpele.. een trailer met vooruitloop kun je ook gebruiken als normale trailer en ze achter eruit laten.
Andersom is lastig ;)

Freyr
Berichten: 693
Geregistreerd: 20-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 09:54

Ik heb een ifor met vooruitloop en gebruik hem altijd! Vind het toch meer gedoe met achteruit van de klep af lopen. Vooruit kunnen is bijna een verademing. Ja, paarden leren het wel, maar vooruit is zoveel makkelijker voor jou en je paard.

Mijn trailer is daarnaast heel ruim. Paarden schijnen met een vooruitloop ook makkelijker de trailer op te willen lopen, maar ik heb op dit moment geen lastige lader.
Laatst bijgewerkt door Freyr op 13-03-22 10:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Saaams

Berichten: 13266
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 09:56

Ik heb een 1,5 paar iforwillians.
Mijn pony heeft altijd al wat spanning ervaren van het achteruit de klep af moeten. Doet dit rustig hoor. Maar tof vind ze het niet

Tevens speelt si artrose ook een rol. Dus voor ons is het vooruit laden, zeker omdat ik altijd alleen op pad ben echt een verademing.

Zou nooit meer zonder willen

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Ervaringen trailer met vooruitloop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 10:03

Heerlijk, mijn pony's doen gelukkig niet moeilijk met voor- of achteruit uitladen.

Het makkelijkste is dat je niet over de mest heen hoeft te klimmen met een vooruitloop.

Lynn_Nikita

Berichten: 25466
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 10:04

Op het werk een Ifor.
Gebruiken voorlader niet heel vaak maar als ik alleen ben kan ik ook in mijn eentje paarden lossen. Ook zijn er soms merries die echt niet achteruit kunnen en wordt die klep ook geopend.
Nog een voordeel van die trailer is de klep, die kan zowel als klep open maar ook naar de zijkanr

ikke

Berichten: 37550
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 10:06

hwn schreef:
Ik heb ook nog een trailer met voorlaadklep gehad, maar vind het geen zo'n grote meerwaarde:
1) Mijn hengst was dit een tijdje zo gewend dat hij niet meer achterwaarts van een trailer wou. Hij heeft zich eens bij het uitladen losgetrokken uit een 1,5 trailer, heeft zich omgedraaid, natuurlijk gevallen wegens te smal en liep los op het erf, alles gelukkig zonder erg. Ook eens op de hengstenkeuring een kwartier werk gehad om hem uit te laden, hij stapt er vlotjes in, maar wou er niet uit

2) Er kwam iemand helpen trailerladen voor mijn jongste paard die weg moest om zadelmak te maken. Zij gebruikte haar trailer met voorlaadklep omdat ze dat uitnodigender vond voor het paard. Paard in kwestie stond in de trailer, ze had hem vast aan de longe. Plots schrikt hij, loopt bijna over haar heen, springt er langs voor uit, struikelt over de longe, valt op de harde grond, krabbelt overeind en loopt richting de straat. Gelukkig had ik een ander paard aan de hand en kwam hij snel terug naar haar, en was hij niet gewond, maar we hebben hem dan maar thuis gehouden.

OK, ik ben zelf een stresskip qua laden, met goede begeleiding kan het vast wel goed gaan, maar ik wou even zeggen dat een voorlaadklep niet zaligmakend is. Ik zou eerder voor iets met gewone instap gaan, zoals een Fautras, maar die zijn behoorlijk aan de prijs.

Zoals je het schrijft, leest het als iemand die geen oog heeft voor veiligheid van de werkomgeving.
Dan verongeluk je met alles. Zulke mensen moet je succes wensen en uit je adresboekje schrappen.

Hier een Ifor en een Taart die niet zo graag laadt. Ze kent het, doet het maar het bleef een hoop gedoe.
Met de Ifor was het na drie keer knutselen eigenlijk vrij simpel te doen.

nine1987

Berichten: 8325
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Ervaringen trailer met vooruitloop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 10:10

De valkuil met een voorlader is, dat ze dit soms zo gewend raken, dat ze niet meer achteruit van een trailer af willen.. Dat vind ik persoonlijk wel een handicap..

lotje5lotje
Berichten: 708
Geregistreerd: 29-05-06

Re: Ervaringen trailer met vooruitloop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 10:20

ik heb een Ifor Williams anderhalfpaards met vooruitlader, ideaal!
Geen gestrompel en naast de klep stappen met uitladen.
Sommige paarden moeten even leren dat ze ook rustig over de klep vooruit kunnen lopen, maar bij mijn beide paarden was het geen enkel probleem en liepen ze braaf over de voorklep naar buiten.
Ligt stabiel op de weg en is hufterproof ;-)

romyvs

Berichten: 390
Geregistreerd: 23-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-22 10:24

nine1987 schreef:
De valkuil met een voorlader is, dat ze dit soms zo gewend raken, dat ze niet meer achteruit van een trailer af willen.. Dat vind ik persoonlijk wel een handicap..


Wat betreft dit.
Ik heb eerder bij onze pony (ver voor het ongeluk) Esther de vries erbij gehad en het laden ging daarna super.
Ik wil haar van de zomer ook langs laten komen voor ons jonkie puur om vertrouwen op de bouwen en neem de andere pony dan ook weer mee.
Zodat we allemaal weer wat relaxter zijn met laden en het knopje achteruit laden er ook op zit voor het geval ze eens in nood op een andere trailer komen te staan.

Echter voor de gemoedsrust lijkt me zo’n voorlader echt super!

Freyr
Berichten: 693
Geregistreerd: 20-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 10:34

nine1987 schreef:
De valkuil met een voorlader is, dat ze dit soms zo gewend raken, dat ze niet meer achteruit van een trailer af willen.. Dat vind ik persoonlijk wel een handicap..


Heel eerlijk denk ik dat dit wel meevalt. Als je wel eens een keer achteruit eraf moet, moet dit met iets meer beleid. Paarden willen echt wel achteruit de trailer af, maar zullen het inderdaad minder gewennig gaan als paarden die altijd achteruit gaan.

ikke

Berichten: 37550
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 10:37

Freyr schreef:
nine1987 schreef:
De valkuil met een voorlader is, dat ze dit soms zo gewend raken, dat ze niet meer achteruit van een trailer af willen.. Dat vind ik persoonlijk wel een handicap..


Heel eerlijk denk ik dat dit wel meevalt. Als je wel eens een keer achteruit eraf moet, moet dit met iets meer beleid. Paarden willen echt wel achteruit de trailer af, maar zullen het inderdaad minder gewennig gaan als paarden die altijd achteruit gaan.

Je bent ook een flinke sukkel als je dat niet blijft oefenen.
Ik heb een poos gegroomd bij iemand en dan stonden we nog weleens op terreinen waar je echt niks kon met je voorlader.

Precies om die reden moet je ook geen vrachtwagen met alleen een zijlader willen hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 10:50

Ik heb een 2-paards Ifor Williams met vooruitloop en ik zou niet meer zonder willen. Ideaal met uitladen. De paarden lopen veel relaxter de trailer af dan achteruit (vind ik). En met jonge paarden is het helemaal ideaal, dan loop je de eerste keren door de trailer heen. Dat vinden ze veel minder spannend dan in een gesloten ruimte lopen heb ik gemerkt.

XladyX

Berichten: 1332
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 10:55

Wat reageer jij onaardig Ikke, mensen geven hier vooral hun mening waar om gevraagd wordt door TS maar jij geeft ze meteen ongevraagd advies zonder de hele situatie te weten. Mensen moeten helemaal niks en zijn vrij om zelf te beslissen wat wel of niet werkt voor zichzelf.

Hier ook een tweepaards Ifor met voorlader en heb deze eigenlijk alleen gebruikt voor het oefenen met laden. Ivm enthousiasme paard was langzaam achteruit eraf een betere optie dan vrij hard vooruit eraf. Dat ging moeilijker met beleid en daarom was achterwaarts eraf makkelijker. Maar ben wel blij dat de optie erop zit!

MyWishMax

Berichten: 25323
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 11:04

Je bent er zelf bij of paard niet meer achteruit eraf gaat, omdat je dat nooit doet. Want dan is het logisch dat het ook lastiger gaat, dat ligt niet aan de trailer.

Ik heb een ifor, maar 99% van de tijd gaan we gewoon achter eraf, omdat dat makkelijker is op de meeste plekken. Vooruit doen we alleen in speciale gevallen. Met trailer laden oefenen was het makkelijk en heel soms bij blessure oid, maar op veel plekken is achter uitladen makkelijker vanwege de ruimte. (Op wedstrijd en buitenrit zijn er 9 van de 10 keer geen plekken waar ik de voorlader kan gebruiken omdat je of tussen de rest staat of langs de kant)

Maar ik vind de optie wel heel fijn, vooral als ik een keer alleen ben. Dan vind ik vooruit makkelijker

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 11:12

MyWishMax schreef:
Je bent er zelf bij of paard niet meer achteruit eraf gaat, omdat je dat nooit doet. Want dan is het logisch dat het ook lastiger gaat, dat ligt niet aan de trailer.

Ik heb een ifor, maar 99% van de tijd gaan we gewoon achter eraf, omdat dat makkelijker is op de meeste plekken. Vooruit doen we alleen in speciale gevallen. Met trailer laden oefenen was het makkelijk en heel soms bij blessure oid, maar op veel plekken is achter uitladen makkelijker vanwege de ruimte. (Op wedstrijd en buitenrit zijn er 9 van de 10 keer geen plekken waar ik de voorlader kan gebruiken omdat je of tussen de rest staat of langs de kant)

Maar ik vind de optie wel heel fijn, vooral als ik een keer alleen ben. Dan vind ik vooruit makkelijker


Deze ervaring heb ik dan weer niet. Tot nu toe altijd de voorlader kunnen gebruiken, zowel buitenrit als wedstrijdterrein.

MyWishMax

Berichten: 25323
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 11:19

Hier maken ze rijen met trailers, dus je staat echtntussen andere combinaties geparkeerd. De plekken waar het zou kunnen worden gebruikt door de vrachtwagentjes :+ maar dat zal verschillen per plek waar je komt. Hier altijd parkeerwachten. Hier helaas dus 9 van de 10 keer niet mogelijk en de 10e keer was nk waar ze niet op parkeren lette, dus kon je zelf ruimte pakken die je nodig had.

Daarom zou ik ook dat ik hem niet kan gebruiken op die momenten.

Silly_Woman

Berichten: 1665
Geregistreerd: 27-10-04
Woonplaats: In het mooie Brabant!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 11:52

Wij zijn fan, onze paarden kunnen allemaal achteruit er af. Maar ze zijn veel rustiger wanneer de voorklep gebruikt wordt.

We hebben er een die ongedurig wordt als we hem een paar keer achter eruit halen. Wanneer we de voorkant pakken staat hij gewoon rustig.

Wij hebben nog nooit issues gehad met ruimte en wij hebben de grote variant. De HB511.

Een van onze andere paarden heeft ene krampbeen en die kan eigenlijk niet achteruit eraf. Die gaat ook nooit mee, maar als het nodig is kan hij er oog weer uit :D

cissy

Berichten: 19823
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 12:02

Paarden die scheef achteruit de trailer af lopen worden niet goed gestuurd/begeleid.

Als een paard bijv links staat moet je zijn hoofd bij de linkerwand houden dan gaat hij wat rechter eraf of misschien eerder over het midden vd klep, maar stapt niet links naast de klep.

Als je het hoofd naar het midden draait gaat de kont juist links de klep af.
Waar het hoofd is kan de kont niet zijn, dus stuur het hoofd en dan stuur je dus gelijk de kont.

En draai altijd de hendels onder de klep. Dat zie ik nog wel eens vergeten worden.

Desi_2409

Berichten: 899
Geregistreerd: 27-11-10
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 12:35

Hier ook een Iforwilliams fan. Een tweepaards gehad en nu 1,5 paards, beide met voorlader. Ideaal, zeker als je alleen op pad moet. Ons paard vond laden ook spannend, maar doordat je kunt oefenen, alszijnde een doorgang, was het als snel oke. Eerst leerde we dat ze erheen kon lopen, toen leren stil staan op de trailer, toen voorkant dicht en en weer open enz. stapje voor stapje.

Kaatje_S

Berichten: 1004
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Linschoten

Re: Ervaringen trailer met vooruitloop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 12:45

Ik vind het echt wel fijn! En idd daarbij lopen ze niet door de mest heen achteruit, dus daarna veel makkelijker schoonmaken :D

romyvs

Berichten: 390
Geregistreerd: 23-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-22 16:02

Wij zijn vandaag gaan kijken bij de cheval liberte touring country en zijn overstag gegaan.
Echt een super mooie trailer. Wat mij ook erg aansprak was het gemak in gebruik met het tussenschot.
Vind het persoonlijk erg fijn dat deze niet vastgezet hoeft te worden aan de achterkant van het paard.
Dit ivm onze jonge pony die al dat gerommel bij zijn achterbenen nog niet zo fijn vind.
Ook is hij echt lekker ruim voor, en die zadelkamer <3 .

Hopelijk gaan onze pony’s er net zo blij mee zijn.