Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 6 [ 132 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

WA verzekering voor bijrijder paard

 
Profiel   

juval schreef
Ik ben benieuwd, gaat zo'n verzekeringsmij echt bij het slachtoffer informeren van wie het paard was?

Mijn dochter is onlangs van haar paard gevallen, ritje met de ambu naar het zkh.. maar niemand heeft ooit gevraagd van wie het paard was. Het verhaal was gewoon 'van paard gevallen' verder werd niets gevraagd.


Ja, dat doen ze. Overigens niet altijd en het kan lang duren voordat de brief komt. Maar ik heb wel degelijk een brief gehad van mijn zorgverzekering met daarin meerdere vragen over de oorzaak van mijn ongeval. Of er een dier bij het ongeval betrokken was. Wie de eigenaar was van het dier. Of er anderen bij betrokken/ schuldig waren.
En ken ook verhalen waarbij dus mensen van “het klimrek” zijn gevallen of iets veroorzaakt is door hun “eigen” paard.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 22:54 



 
Profiel   

TessaM1986 schreef
Dees schreef
Zorg er ALTIJD voor dat je paard valt onder je WA-verzekering.
Als ie niet aan huis staat, maar op pension, is het zeker een punt om aan te kaarten bij je WA-verzekering.

Een ongeluk zit in een heel klein hoekje, zorg écht dat je paard zijn gedragingen altijd onder je WA-verzekering vallen. Wat er ook gebeurt.

Mijn paarden staan aan huis en vallen daardoor onder mijn reguliere WA-verzekering als huisdier, ik ben verzekerd bij Univé. Zou een bijrijder van mijn paard afvallen en letsel oplopen, is het niet klip en klaar dat ik daarvoor 100% aansprakelijk ben. Is de bijrijder bijv meerderjarig dan heeft die ook een behoorlijk percentage 'eigen verantwoordelijkheid', zeker wanneer de situatie is ontstaan door bijv een inschattingsfout van de ruiter. Is de bijrijder minderjarig, ben ik als eigenaar altijd aansprakelijk.
Aansprakelijk zijn is niet hetzelfde als schuldig zijn. Zorg dus dat je de schade van aansprakelijkheid afgedekt hebt. Want een beetje letselschade kan echt in de tonnen lopen.


Ik vond het antwoord van Unive niet heel duidelijk, maar als ik jouw antwoord goed lees, is het bij jou dus nu ook nog onduidelijk of dit meeverzekerd is of niet?


O jawel, de acties van al mijn dieren zijn 100% verzekerd bij schade veroorzaakt door hun gedrag.
Maar of ik aansprakelijk ben bij schade, hangt volledig van de situatie af.

Zie ook: https://www.compensa.nl/nl/artikelen/pa ... tal-haasje

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 23:38 



 
Profiel   

Dit geldt trouwens niet alleen voor bijrijders. Een oud stalgenoot haar paard was in paniek geraakt op de kliniek en de computer ruimte in gerend. Dit leverde boven het miljoen aan schade op. Ook dan ben je blij dat je zo'n verzekering hebt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 23:50 



 
Profiel   

mylittlejoy schreef
Dit geldt trouwens niet alleen voor bijrijders. Een oud stalgenoot haar paard was in paniek geraakt op de kliniek en de computer ruimte in gerend. Dit leverde boven het miljoen aan schade op. Ook dan ben je blij dat je zo'n verzekering hebt.

Daar zijn bedrijven als het goed is zelf voor verzekerd.
Ben ooit eens mee naar een kliniek geweest en paardlief trapte het echoapparaat om die daarna niet meer wilde functioneren.
Werd ook gezegd.. tja te dichtbij gezet en er is nooit een claim van gekomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-22 00:04 



 
Profiel   

finnyboy schreef
Hey hoi,

ik heb voor mijn bijrijders een contract opgesteld.
gewoon voor beide partijen duidelijk en zo weet iedereen hoe de zaken ervoor staan.

niks lelijks gewoon rijden op eigen risico.

veel plezier van je bijrijder!


Dit is niet rechtsgeldig.
Je kunt als eigenaar van een dier geen contract opstellen dat rechtsgeldig is waarin je afstand neemt van je aansprakelijkheid als bijrijder (of andere derde) blijvend letsel oploopt door jouw dier.

Als de bijrijder ouder is dan 14 jaar, geldt er vaak een eigen risico percentage van 50-50%. Afhankelijk van of ze er bezopen op is gestapt of in een weide met kuilen gaat rijden (of op oudjaarsdag) bijvoorbeeld dan neemt het eigen risico percentage voor de ruiter toe.

De aansprakelijkheidsverzekering heeft meestal een dekking voor letsel die jouw dieren aanbrengen aan een ander. Zorg dat je dat zwart op wit hebt. De verzekeringen zijn niet duur (paar euro per maand) en zorgen er dus ook voor dat je eventueel verzekerd bent als je paard iemand trapt of schade veroorzaakt aan goederen van iemand anders.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-22 01:18 



 
Profiel   

Ik heb een tijd geleden mijn arm gebroken toen ik ongelukkig van mijn bijrijdpaard viel. Een hele tijd later kreeg ik een brief waarop ik moest invullen hoe het ongeluk was gebeurd.
Hierbij had ik ingevuld een dier van een ander en daarbij geschreven dat ik vrijwillig op het bijrijdpaard reed.
Verder geen contact gegevens of iets wat aangaf wie de eigenaar was en heb er niks meer van gehoord en alle ziekenhuis kosten zijn gewoon gedekt door mijn zorgverzekering.

Dit is natuurlijk geen blijvend letsel en of het altijd zo gaat weet ik niet. Met de eigenaar afgesproken (vanaf de start dat ik het paard ging bijrijden) dat wij allebei zorgen voor een goede WA verzekering, daar allebei tot de dag van vandaag gelukkig nog geen gebruik van hoeven maken!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-22 07:35 



 
Profiel   

Wanneer je een eigen paard hebt is het eigenlijk noodzakelijk om een AVP af te nemen waarbij je zwart op wit hebt dat jouw paard daarin meeverzekerd is. Het was zelfs verplicht bij ons op stal voor eventuele schade en ongevallen. Schade aan personen kan enorm oplopen in kosten en dat is in principe alleen gedekt door een AVP. In het geval een bijrijder die vrijwillig opstapt heb je inderdaad te maken met een percentage eigen risico, maar als eigenaar van het paard blijf je altijd voor een (vrij groot) deel aansprakelijk. Er word inderdaad niet altijd iets op jouw verzekering verhaald, maar als het nodig is, is het enorm nuttig om te hebben. De verzekering is ook niet eens duur en zou naar mijn mening verplicht moeten zijn naast de zorgverzekering. Ik heb het in mijn omgeving gezien hoeveel onrecht het kan doen als iemand niet goed verzekerd is. Het slachtoffer kreeg daardoor niets uitgekeerd, terwijl de andere partij wel (deels) schuld had.

Tevens is deze verzekering ook prettig voor een honden eigenaar: mocht je hond losbreken en een fietser omver lopen, dan valt dit ook onder de AVP. Of als je zelf tegen een geparkeerde auto aan fietst.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-22 08:54 



 
Profiel   

Nou heb ik een andere vraag. Kan er een nieuw topic voor openen maar misschien past het hier ook bij.
Stel er gebeurd een ongeluk wanneer bijrijder het paard rijd. De bijrijder mankeert niks maar het paard wel. Kan de bijrijder dan aansprakelijk gesteld worden? Zo ja hoe kan je dst verzekeren?

En hoe zit dat met een verkeersongeluk? Bijrijder mag het paard mee op wedstrijd. Bijrijder gebruikt eigen auto en trailer en krijgt een ongeluk. Paard heeft letsel. Voor wie zijn die kosten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 10:57 



 
Profiel   

xLeticia schreef
Nou heb ik een andere vraag. Kan er een nieuw topic voor openen maar misschien past het hier ook bij.
Stel er gebeurd een ongeluk wanneer bijrijder het paard rijd. De bijrijder mankeert niks maar het paard wel. Kan de bijrijder dan aansprakelijk gesteld worden? Zo ja hoe kan je dst verzekeren?

En hoe zit dat met een verkeersongeluk? Bijrijder mag het paard mee op wedstrijd. Bijrijder gebruikt eigen auto en trailer en krijgt een ongeluk. Paard heeft letsel. Voor wie zijn die kosten?


Dit zijn vragen die je eigenlijk aan je verzekering moet stellen, in plaats van op een forum waarbij je geen flauw idee hebt wie er achter het antwoord zit dat je krijgt.

Mbt vraag 1: als je bijrijder echt stomme dingen heeft gedaan (bv dronken op jouw paard is gaan rijden) dan heb je wel een goede kans ja. Maar dit wordt wel een leuk gedoetje.

Mbt vraag 2: dat wordt een strijd tussen verzekeringsmaatschappijen, waarbij de verzekering die het trekkende voertuig dekt de grootste kans loopt om de sjaak te zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 13:24 



 
Profiel   

Ik zou zeker een AVP afsluiten die ook geldt voor huisdieren (waaronder paarden). Ik heb er één bij FBTO. Het kost niet veel en kosten van schade, of dat nu letselschade is of eigendomsschade is, kan gewoon heel erg oplopen en een ongeluk zit nu eenmaal in een klein hoekje met een paard.
Ik heb nu 2 keer meegemaakt (bij mijzelf en bij een ander) dat ziektekosten na val van andermans paard bij de AVP van de eigenaar verhaald werden door de zorgverzekering. Zodra die er ook maar een beetje lucht van krijgen dat ze die kosten op een ander kunnen verhalen doen ze dat hoor :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 13:35 



 
Profiel   

Wat ik me afvraag over die laatste twee vragen: wie gaat dat uitzoeken.
Stel bijrijder krijgt ongeluk en die mankeert niks maar je paard heeft letsel. In beginsel is eigenaar verantwoordelijk. Je kunt je paard verzekeren en die verzekeraar zal dan kunnen onderzoeken in hoeverre de bijrijder aansprakelijk is en dus deels voor de kosten moet opdraaien. Tenminste, tenzij in de voorwaarden staat dat schade aan paard door derden niet is gedekt. Dan ben je zelf aansprakelijk. Je kunt een bijrijder dan niet dwingen als particulier zonder verzekering denk ik? Of wellicht valt het onder zijn/haar aansprakelijkheidsverzekering?

Bij een ongeluk is geldt de verzekering van de auto ook voor de trailer. Dus als je alleen WA hebt en zelf schade hebt aan trailer dan zou het netjes zijn als bijrijder dat uit eigen zak betaald maar dat ga je als particulier niet kunnen verhalen denk ik.
Als auto all risk verzekerd is is de trailer dat ook.
Paard zelf is me een groot vraagteken. Het is bezit van een derde (van jou, TS) maar aangezien levende dieren vaak anders vallen qua verzekering weet ik dit niet. Dit moet je duidelijk op papier krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 14:50 



 
Profiel   

Plausibel schreef
Als auto all risk verzekerd is is de trailer dat ook.

Ehh dat klopt niet.
Alleen WA loopt door naar de aanhanger.
Wil je de aanhanger allrisk verzekerd hebben zal je daar een aparte verzekering voor moeten afsluiten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 14:54 



 
Profiel   

goed dat jullie dit even melden!

ik heb dit samen met een vrouw van onze stal opgesteld zij zei verstand van zaken te hebben.

dikke tip! bedankt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 15:37 



 
Profiel   

Plausibel schreef
Wat ik me afvraag over die laatste twee vragen: wie gaat dat uitzoeken.
Stel bijrijder krijgt ongeluk en die mankeert niks maar je paard heeft letsel. In beginsel is eigenaar verantwoordelijk. Je kunt je paard verzekeren en die verzekeraar zal dan kunnen onderzoeken in hoeverre de bijrijder aansprakelijk is en dus deels voor de kosten moet opdraaien. Tenminste, tenzij in de voorwaarden staat dat schade aan paard door derden niet is gedekt. Dan ben je zelf aansprakelijk. Je kunt een bijrijder dan niet dwingen als particulier zonder verzekering denk ik? Of wellicht valt het onder zijn/haar aansprakelijkheidsverzekering?


Stel dat mijn paard niet verzekerd is, en mijn bijrijder is echt nalatig geweest (buitenrit op ongezadeld paard met stalhalster en touwtje door het verkeer, ik noem maar wat) of heeft echt iets heel stoms tegen mijn instructies in gedaan (dronken gereden, of op buitenrit gegaan met niet-verkeersmak paard waarmee dat niet mocht bv) dan zal ik haar als eigenaar toch zéker wel gaan proberen aansprakelijk te stellen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 16:24 



 
Profiel   

Brainless schreef
Plausibel schreef
Als auto all risk verzekerd is is de trailer dat ook.

Ehh dat klopt niet.
Alleen WA loopt door naar de aanhanger.
Wil je de aanhanger allrisk verzekerd hebben zal je daar een aparte verzekering voor moeten afsluiten.


En volgens mij klopt dat ook niet helemaal.
Paard is dan lading van de trailer, behoort dus niet tot de trailer zelf.

Tenzij de trailerverzekering ook een dekking heeft voor de lading.

Overigens,
als de schuldvraag van het ongeval met paard in trailer bij een derde partij ligt (ander betrokken voertuig is bewezen de schuldige en aansprakelijke partij) dan kun je natuurlijk de eigenaar van dat andere voertuig aansprakelijk stellen voor de schade aan je paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 17:05 



 
Profiel   

hoefnageltje schreef
En volgens mij klopt dat ook niet helemaal.
Paard is dan lading van de trailer, behoort dus niet tot de trailer zelf.

Tenzij de trailerverzekering ook een dekking heeft voor de lading.

Overigens,
als de schuldvraag van het ongeval met paard in trailer bij een derde partij ligt (ander betrokken voertuig is bewezen de schuldige en aansprakelijke partij) dan kun je natuurlijk de eigenaar van dat andere voertuig aansprakelijk stellen voor de schade aan je paard.

Bij een auto ook niet hoor, daarvoor moet je een inzittende verzekering afsluiten.
Maar ik bedoelde ook de schade aan de trailer zelf.
De "inboedel" van een voertuig is niet standaard verzekerd, ik weet ook niet of er verzekeringen zijn voor een paard die ongevallen verzekeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 18:02 



 
Profiel   

Brainless schreef
Plausibel schreef
Als auto all risk verzekerd is is de trailer dat ook.

Ehh dat klopt niet.
Alleen WA loopt door naar de aanhanger.
Wil je de aanhanger allrisk verzekerd hebben zal je daar een aparte verzekering voor moeten afsluiten.


Oh ik was er echt van overtuigd dat dezelfde verzekering gold zodra er een aanhanger was aangekoppeld! Excuus.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 18:19 



 
Profiel   

Eatshay schreef
Plausibel schreef
Wat ik me afvraag over die laatste twee vragen: wie gaat dat uitzoeken.
Stel bijrijder krijgt ongeluk en die mankeert niks maar je paard heeft letsel. In beginsel is eigenaar verantwoordelijk. Je kunt je paard verzekeren en die verzekeraar zal dan kunnen onderzoeken in hoeverre de bijrijder aansprakelijk is en dus deels voor de kosten moet opdraaien. Tenminste, tenzij in de voorwaarden staat dat schade aan paard door derden niet is gedekt. Dan ben je zelf aansprakelijk. Je kunt een bijrijder dan niet dwingen als particulier zonder verzekering denk ik? Of wellicht valt het onder zijn/haar aansprakelijkheidsverzekering?


Stel dat mijn paard niet verzekerd is, en mijn bijrijder is echt nalatig geweest (buitenrit op ongezadeld paard met stalhalster en touwtje door het verkeer, ik noem maar wat) of heeft echt iets heel stoms tegen mijn instructies in gedaan (dronken gereden, of op buitenrit gegaan met niet-verkeersmak paard waarmee dat niet mocht bv) dan zal ik haar als eigenaar toch zéker wel gaan proberen aansprakelijk te stellen.

En hoe ga je dat doen dan? Naar een deurwaarder toe nadat je de rekening hebt gehad bij de DA en dan dat bedrag claimen? Ik heb echt geen idee hoe dat werkt als particulier. Kijk als je verzekerd bent gaat de verzekering natuurlijk beoordelen wie aansprakelijk is en het geld bij de andere verzekeraar halen of desnoods bij n persoon. Maar als jij niet verzekerd bent (of een verzekeraar achter je hebt staan die dat bedrag gaat halen bij de bijrijder..)hoe werkt dat dan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 18:22 



 
Profiel   

@plausibel, je kan niet zomaar naar een deurwaarder, dan zal je eerst een vonnis of beschikking van de rechtbank moeten hebben. Dus eerst juridisch uitvechten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 18:26 



 
Profiel   

juval schreef
@plausibel, je kan niet zomaar naar een deurwaarder, dan zal je eerst een vonnis of beschikking van de rechtbank moeten hebben. Dus eerst juridisch uitvechten.

Moet je dan eerst naar een advocaat of juridisch loket? Dat kost toch ontzettend veel geld als je geen rechtsbijstand hebt? (juridisch loket is gratis voor advies maar zodra ze aan het werk moeten dan kost dat wel geld)

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 19:55 



 
Profiel   

Gewoon via een advocaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 20:17 



 
Profiel   

Vanaf welk bedrag loont het dan om zoiets te starten? Denk niet dat je voor 1000€ kosten zo'n proces moet beginnen of loont dat wel?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 20:33 



 
Profiel   

Hoe zit het wanneer ik iemand (zzp) inhuur om mijn paard door te rijden en deze persoon valt van mijn paard en breekt een been en loopt hierdoor inkomsten mis?
Dit doorrijden gaat wel via een bon en niet zwart :\

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 20:45 



 
Profiel   

juval schreef
Ik ben benieuwd, gaat zo'n verzekeringsmij echt bij het slachtoffer informeren van wie het paard was?

Mijn dochter is onlangs van haar paard gevallen, ritje met de ambu naar het zkh.. maar niemand heeft ooit gevraagd van wie het paard was. Het verhaal was gewoon 'van paard gevallen' verder werd niets gevraagd.


Wordt helemaal niet gevraagd. Het ziekenhuis declareert digitaal via codes. Deze codes heten DBC's. Dat zijn codes voor een behandeling icm een diagnose. Er bestaan geen DBC waarin staat dat het een ongeval was waarvoor iemand anders misschien aansprakelijk is. De code is iets als 1 of 2 bezoeken aan polikliniek bij <naam ziekte>
De arts heeft wel wat beters te doen dan na te vragen of iemand anders er misschien voor aansprakelijk is. Dat is zijn werk toch helemaal niet. Zit gewoon in de premie. Als dat allemaal op de AVP verhaald werd, zou de premie daarvan een stuk hoger zijn.

Bij declaraties die je zelf indient, bijvoorbeeld voor zorg in het buitenland, wordt wel eens gevraagd of het het gevolg was van een ongeval.

De vragen over aansprakelijkheid worden wel vaker gesteld, ook in combinatie met de auto. Er zijn wel andere topics over. Eigenlijk zou er eens een goed stuk tekst over moeten komen in de kennisbank.

Een paar dingen zijn belangrijk:
Aansprakelijkheid staat los van dekking op een polis. Je kunt aansprakelijk zijn zonder dat er dekking is op je polis. Bijvoorbeeld: je maakt met opzet iets kapot. Je bent wel aansprakelijk, maar je verzekering vergoedt het niet.
En je moet wel aansprakelijk zijn. Soms voel je je aansprakelijk, maar ben je het niet. Bijvoorbeeld: het is plotseling en totaal onverwacht glad op de weg, je reed al voorzichtig en niet te hard. Desondanks schaar je met de geleende auto en is er schade aan de auto.
En op de AVP is uitgesloten: schade door en met een voertuig. Daarvoor is namelijk de WA-verzekering of cascoverzekering van de auto. Een aanhanger valt onder de WA-verzekering van de auto, als deze achter de auto hangt (of nog niet veilig buiten het verkeer tot stilstand is gekomen).


Laatst bijgewerkt door Flower033 op 26-01-22 21:09, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 21:00 



 
Profiel   

juval schreef
Ik ben benieuwd, gaat zo'n verzekeringsmij echt bij het slachtoffer informeren van wie het paard was?

Mijn dochter is onlangs van haar paard gevallen, ritje met de ambu naar het zkh.. maar niemand heeft ooit gevraagd van wie het paard was. Het verhaal was gewoon 'van paard gevallen' verder werd niets gevraagd.



Ja! Ik heb geregeld een ziekenhuis bezoekje gehad door ( eigen ) paarden en kreeg een vragenlijst van de verzekering, ook of het een paard van een ander was etc
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 21:07 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 6 [ 132 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen