Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 6 [ 132 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

WA verzekering voor bijrijder paard

 
Profiel   

Ik heb een vraag:

Sinds kort heb ik een hele lieve bijrijder voor mijn paard. Nu vraag ik me af, bijvoorbeeld ze valt an mijn paard en houdt daaraan blijvend letsel over. Kan ik mij daar dan voor verzekeren via een WA verzekering?

Ik heb een WA verzekering bij Unive, die zeggen dat het via haar eigen zorverzekering zou moeten gaan, maar wat als ze mij nou aanklaagt? Dan gaat dat volgens mij niet op en draai ik alsnog op voor de kosten. Klopt dit en heeft er iemand tips waar ik een WA verzekering kan afsluiten voor mijn bijrijder en waarbij ik niet meteen mijn paard ook moet verzekeren. Die kom ik namelijk wel tegen maar alleen in combinatie met verzekeren paard en dan WA er als aanvulling bij.

Ik hoop dat mijn vraag een beetje duidelijk is zo, ik hoor graag jullie tips.

Groetjes Tessa
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 15:34 



 
Profiel   

De termen worden nogal eens door elkaar gehaald, maar wat je bedoelt is een AVP (Aansprakelijkheids Verzekering Particulier). Wanneer jouw bijrijder van jouw paard valt, kan je er donder op zeggen dat de zorgverzekering van de bijrijder bij jou aan komt kloppen, omdat het door jouw paard komt dat het letsel is ontstaan. Het is dus zeker heel verstandig om een AVP af te sluiten (ook zonder paard trouwens).

Waar het om gaat is dat je een verzekering afsluit waarbij jouw paard als huisdier gezien wordt en dus onder de dekking valt.

Hippo heeft een aparte verzekering hiervoor: https://hippo-verzekeringen.nl/blogs/di ... een-paard/

Maar bij de meeste verzekeraars is het geen probleem als je maar één of twee paarden hebt. Dus ik zou dat gewoon even navragen bij de verzekering waar je wilt afsluiten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 15:46 



 
Profiel   

Hey hoi,

ik heb voor mijn bijrijders een contract opgesteld.
gewoon voor beide partijen duidelijk en zo weet iedereen hoe de zaken ervoor staan.

niks lelijks gewoon rijden op eigen risico.

veel plezier van je bijrijder!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 15:47 



 
Profiel   

Contracten zijn mooi, maar de wet gaat altijd boven een contract. Met andere woorden: als de zorgverzekering van je bijrijder bij je aanklopt, dan kun je je niet op dat contract beroepen. Je moet daarom zorgen dat je verzekering op orde is. Zoals hierboven al is uitgelegd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 15:53 



 
Profiel   

finnyboy schreef
Hey hoi,

ik heb voor mijn bijrijders een contract opgesteld.
gewoon voor beide partijen duidelijk en zo weet iedereen hoe de zaken ervoor staan.

niks lelijks gewoon rijden op eigen risico.

veel plezier van je bijrijder!


Leuk bedacht, maar dat gaat helaas niet op. Net als een bordje plaatsen met 'de directie stelt zich niet aansprakelijk voor.... ' Heeft echt geen zin.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 16:00 



 
Profiel   

Eatshay schreef
finnyboy schreef
Hey hoi,

ik heb voor mijn bijrijders een contract opgesteld.
gewoon voor beide partijen duidelijk en zo weet iedereen hoe de zaken ervoor staan.

niks lelijks gewoon rijden op eigen risico.

veel plezier van je bijrijder!


Leuk bedacht, maar dat gaat helaas niet op. Net als een bordje plaatsen met 'de directie stelt zich niet aansprakelijk voor.... ' Heeft echt geen zin.


Mijn antwoord op dat soort bordjes is altijd, dat hoeft de directie ook niet te doen, dat doe ik wel voor mijn cliënt. :D

Maar inderdaad, dat contract houdt juridisch geen stand.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 16:08 



 

Niqui schreef
Contracten zijn mooi, maar de wet gaat altijd boven een contract. Met andere woorden: als de zorgverzekering van je bijrijder bij je aanklopt, dan kun je je niet op dat contract beroepen. Je moet daarom zorgen dat je verzekering op orde is. Zoals hierboven al is uitgelegd.


Als je een contract hebt laten opstellen via een jurist of advocaat is het wel rechtsgeldig en kan de zorg verzekering niks maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 16:09 



 
Profiel   

Marije_1997 schreef
Niqui schreef
Contracten zijn mooi, maar de wet gaat altijd boven een contract. Met andere woorden: als de zorgverzekering van je bijrijder bij je aanklopt, dan kun je je niet op dat contract beroepen. Je moet daarom zorgen dat je verzekering op orde is. Zoals hierboven al is uitgelegd.


Als je een contract hebt laten opstellen via een jurist of advocaat is het wel rechtsgeldig en kan de zorg verzekering niks maken.


Onzin.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 16:21 



 
Profiel   

Marije_1997 schreef
Als je een contract hebt laten opstellen via een jurist of advocaat is het wel rechtsgeldig en kan de zorg verzekering niks maken.


Nee sorry, dit klopt echt niet. Al laat je het opstellen door Willem-Alexander, de kerstman, of de paus, de wet gaat ALTIJD boven een individueel contract. En aansprakelijkheid is in de wet vastgelegd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 16:36 



 
Profiel   

Wij hebben toen de verzekering gebeld met hoe dat zat. En hebben mijn bijrijdster toen de tijd daarvoor verzekerd. Nu geen bijrijdster meer dus geen last meer van haha

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 16:36 



 
Profiel   

Zorg er ALTIJD voor dat je paard valt onder je WA-verzekering.
Als ie niet aan huis staat, maar op pension, is het zeker een punt om aan te kaarten bij je WA-verzekering.

Een ongeluk zit in een heel klein hoekje, zorg écht dat je paard zijn gedragingen altijd onder je WA-verzekering vallen. Wat er ook gebeurt.

Mijn paarden staan aan huis en vallen daardoor onder mijn reguliere WA-verzekering als huisdier, ik ben verzekerd bij Univé. Zou een bijrijder van mijn paard afvallen en letsel oplopen, is het niet klip en klaar dat ik daarvoor 100% aansprakelijk ben. Is de bijrijder bijv meerderjarig dan heeft die ook een behoorlijk percentage 'eigen verantwoordelijkheid', zeker wanneer de situatie is ontstaan door bijv een inschattingsfout van de ruiter. Is de bijrijder minderjarig, ben ik als eigenaar altijd aansprakelijk.
Aansprakelijk zijn is niet hetzelfde als schuldig zijn. Zorg dus dat je de schade van aansprakelijkheid afgedekt hebt. Want een beetje letselschade kan echt in de tonnen lopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 17:22 



 
Profiel   

Marije_1997 schreef
Niqui schreef
Contracten zijn mooi, maar de wet gaat altijd boven een contract. Met andere woorden: als de zorgverzekering van je bijrijder bij je aanklopt, dan kun je je niet op dat contract beroepen. Je moet daarom zorgen dat je verzekering op orde is. Zoals hierboven al is uitgelegd.


Als je een contract hebt laten opstellen via een jurist of advocaat is het wel rechtsgeldig en kan de zorg verzekering niks maken.


Ik ben jurist en ik kan je verzekeren dat zo'n contract echt geen stand houdt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 17:28 



 
Profiel   

@TS
Als jouw bijrijder valt en haar been breekt, betaald gewoon haar eigen ZV.
Daarvoor kan zij jou niet aanklagen.
Stel zij heeft inkomensverlies of het paard is over haar fiets heen gedenderd, dan kan zij dat claimen bij jouw AVP verzekering.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 17:29 



 
Profiel   

Brainless schreef
@TS
Als jouw bijrijder valt en haar been breekt, betaald gewoon haar eigen ZV.
Daarvoor kan zij jou niet aanklagen.
Stel zij heeft inkomensverlies of het paard is over haar fiets heen gedenderd, dan kan zij dat claimen bij jouw AVP verzekering.


Reken er maar op dat de ZV van de bijrijder wel gaat proberen om de zorgkosten te verhalen op eigenaar van het paard.
Het hangt van de situatie af of dat verhaal halen succesvol is, maar je kunt ook in dat geval als eigenaar maar beter gewoon goed WA-verzekerd zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 17:34 



 
Profiel   

Tazzey schreef
Marije_1997 schreef
Als je een contract hebt laten opstellen via een jurist of advocaat is het wel rechtsgeldig en kan de zorg verzekering niks maken.


Ik ben jurist en ik kan je verzekeren dat zo'n contract echt geen stand houdt.


Zou wel makkelijk zijn, zeg. Dan zou ik alles voor mezelf voordelig in een contract zetten. :=

Het enige wat wel kan is dat als je het door een jurist of advocaat laat opstellen er juist dingen inkomen die wel mogen volgens de wet, terwijl je daar zelf niet aan zou denken of het verkeerd zou verwoorden. Maar aansprakelijkheid volgens de wet kan je niet dmv contract ontwijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 17:43 



 
Profiel   

Dees schreef
Brainless schreef
@TS
Als jouw bijrijder valt en haar been breekt, betaald gewoon haar eigen ZV.
Daarvoor kan zij jou niet aanklagen.
Stel zij heeft inkomensverlies of het paard is over haar fiets heen gedenderd, dan kan zij dat claimen bij jouw AVP verzekering.


Reken er maar op dat de ZV van de bijrijder wel gaat proberen om de zorgkosten te verhalen op eigenaar van het paard.
Het hangt van de situatie af of dat verhaal halen succesvol is, maar je kunt ook in dat geval als eigenaar maar beter gewoon goed WA-verzekerd zijn.

Het kan wel (gebeurd zelden), maar je AVP regelt dat dan zonder problemen.. niet je WA.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 18:07 



 
Profiel   

Handig die Bokt topics! Ik heb het bij mijn verzekering ( WA bij centraal beheer) nagevraagd en zolang ik het paard als particulier bezit en niet als bedrijf valt die onder (huis) dier in mij WA verzekeringspolis tot een schade van 2,5 miljoen geloof ik ( of 1,5 miljoen). Maar even checken bij je verzekering is misschien wel handig?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 18:09 



 
Profiel   

Ik ben benieuwd, gaat zo'n verzekeringsmij echt bij het slachtoffer informeren van wie het paard was?

Mijn dochter is onlangs van haar paard gevallen, ritje met de ambu naar het zkh.. maar niemand heeft ooit gevraagd van wie het paard was. Het verhaal was gewoon 'van paard gevallen' verder werd niets gevraagd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 18:19 



 
Profiel   

WA is voor motorvoertuigen . niet voor jezelf en dieren.
AVP is Aansprakelijkheidsverzekering (voor) Particulieren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 18:22 



 
Profiel   

Brainless schreef
WA is voor motorvoertuigen . niet voor jezelf en dieren.
AVP is Aansprakelijkheidsverzekering (voor) Particulieren.


Semantisch.
Per saldo gaat het over hetzelfde. Particulieren noemen die AVP verzekering gewoon WA verzekering. En als je een verzekeringskantoor belt, snappen ze je heus hoor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 19:59 



 
Profiel   

juval schreef
Ik ben benieuwd, gaat zo'n verzekeringsmij echt bij het slachtoffer informeren van wie het paard was?

Mijn dochter is onlangs van haar paard gevallen, ritje met de ambu naar het zkh.. maar niemand heeft ooit gevraagd van wie het paard was. Het verhaal was gewoon 'van paard gevallen' verder werd niets gevraagd.


Ja. Is mij twee keer overkomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 20:00 



 
Profiel   

Het is mij ook een aantal keer gebeurt dat ik de vraag kreeg of het mijn eigen paard of dat van iemand anders was. De laatste keer was het een trainingspaard en toen hebben ze de schade op de eigenaar verhaald, die was daar gelukkig goed voor verzekerd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 21:10 



 
Profiel   

mylittlejoy schreef
De termen worden nogal eens door elkaar gehaald, maar wat je bedoelt is een AVP (Aansprakelijkheids Verzekering Particulier). Wanneer jouw bijrijder van jouw paard valt, kan je er donder op zeggen dat de zorgverzekering van de bijrijder bij jou aan komt kloppen, omdat het door jouw paard komt dat het letsel is ontstaan. Het is dus zeker heel verstandig om een AVP af te sluiten (ook zonder paard trouwens).

Waar het om gaat is dat je een verzekering afsluit waarbij jouw paard als huisdier gezien wordt en dus onder de dekking valt.

Hippo heeft een aparte verzekering hiervoor: https://hippo-verzekeringen.nl/blogs/di ... een-paard/

Maar bij de meeste verzekeraars is het geen probleem als je maar één of twee paarden hebt. Dus ik zou dat gewoon even navragen bij de verzekering waar je wilt afsluiten.


Thanks voor de tip!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 22:38 



 
Profiel   

Dees schreef
Zorg er ALTIJD voor dat je paard valt onder je WA-verzekering.
Als ie niet aan huis staat, maar op pension, is het zeker een punt om aan te kaarten bij je WA-verzekering.

Een ongeluk zit in een heel klein hoekje, zorg écht dat je paard zijn gedragingen altijd onder je WA-verzekering vallen. Wat er ook gebeurt.

Mijn paarden staan aan huis en vallen daardoor onder mijn reguliere WA-verzekering als huisdier, ik ben verzekerd bij Univé. Zou een bijrijder van mijn paard afvallen en letsel oplopen, is het niet klip en klaar dat ik daarvoor 100% aansprakelijk ben. Is de bijrijder bijv meerderjarig dan heeft die ook een behoorlijk percentage 'eigen verantwoordelijkheid', zeker wanneer de situatie is ontstaan door bijv een inschattingsfout van de ruiter. Is de bijrijder minderjarig, ben ik als eigenaar altijd aansprakelijk.
Aansprakelijk zijn is niet hetzelfde als schuldig zijn. Zorg dus dat je de schade van aansprakelijkheid afgedekt hebt. Want een beetje letselschade kan echt in de tonnen lopen.


Ik vond het antwoord van Unive niet heel duidelijk, maar als ik jouw antwoord goed lees, is het bij jou dus nu ook nog onduidelijk of dit meeverzekerd is of niet?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 22:42 



 
Profiel   

Bij Univé zijn je paarden (niet commercieel gebruik) meeverzekerd en hoef je je niet druk te maken of iets wel verzekerd is of niet en/of een bijrijder gedeeltelijke verantwoordelijkheid heeft bij een ongeval.
Dat wordt dan allemaal "uitgevochten" door je verzekeringsmaatschappij.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 22:44 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 6 [ 132 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen