Koopcontract vraag

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rica1311
Berichten: 54
Geregistreerd: 23-06-13

Koopcontract vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-22 19:37

Hoi allemaal,

Ik ben bezig met het kopen van mijn eerste paard. Nu is het zo dat de feitelijke levering volgens de eigenaar is wanneer hij goedgekeurd is bij de keuring. Hij zal dan nog niet bij mij op stal staan. Ik vraag me af wat betekent de feitelijke levering nou bij een paard? En hoe doen jullie dat met wanneer is het paard het risico van de verkoper en wanneer van de koper?

Ik hoor graag jullie antwoorden!

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 19:39

Het is maar net wat je afspreekt, daar betaat niet 1 vaste regel voor.

Het is inderdaad wel zo dat nieuwe eigenaren het paard doorgaans na de keuring gelijk opladen en meenemen.
Ik heb er ook wel eens 1-tje nog even laten staan maar wel al betaald direct na de keuring. Dan is hij dus al van mij en is de verantwoording/risico bij mij.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 30-01-22 19:41, in het totaal 1 keer bewerkt

juval

Berichten: 13210
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 19:41

in mijn ogen is de feitelijke levering, het moment dat het paard aan jou wordt overgedragen. Dus het moment dat jij het halstertouw overneemt.

Ibbel

Berichten: 49135
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 19:41

Whaha, meteen doen! Heb je een paard voor de kosten van de keuring :+

Ik neem aan dat er staat ná betaling en ná goedkeuring. En ja dat kan. Het is maar net wat je afspreekt.
Levering is normaalgesproken wanneer je het halstertouwtje in je handen gedrukt krijgt, maar als je na betaling het paard pas na een week ophaalt is het vrij logisch dat het paard en alle risico's in die week van jou zijn.

Zelf zou ik zeggen: keuren, betalen en meenemen. Klaar. Is er ook geen onduidelijkheid.

anjali
Berichten: 15090
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 19:51

Ibbel schreef:
Whaha, meteen doen! Heb je een paard voor de kosten van de keuring :+

Ik neem aan dat er staat ná betaling en ná goedkeuring. En ja dat kan. Het is maar net wat je afspreekt.
Levering is normaalgesproken wanneer je het halstertouwtje in je handen gedrukt krijgt, maar als je na betaling het paard pas na een week ophaalt is het vrij logisch dat het paard en alle risico's in die week van jou zijn.

Zelf zou ik zeggen: keuren, betalen en meenemen. Klaar. Is er ook geen onduidelijkheid.

Dat is duidelijk,maar als ts geen eigen trailer heeft en de verkoper het paard zou komen brengen en het paard dan een ongeluk krijgt voordat hij bij ts in de stal staat, en ts het geld nog niet heeft gegeven maar dat zou doen zodra het paard bij haar wordt afgeleverd?

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 20:04

Dat kun je onderling afspreken en in het contract vastleggen. Echter is nog laten staan en daarna brengen in feite een dienst.
Als verkoper zou ik dat risico mooi niet zelf dragen, de koper kan een transportverzekering afsluiten.
Bij sommige stallen betaal je ook gewoon een bedrag per week dat hij blijft staan.

Mijn eerste paard is wel gebracht en toen pas betaald, maar die heb ik niet laten keuren (goede reden voor).

Flower033

Berichten: 754
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Niet meer op bokt

Re: Koopcontract vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 23:07

In de transport- en verzekeringswereld zijn daar allerlei afspraken over. Met diverse min of meer standaard afspraken. Die gaan over levering, maar ook over eigendom, wie het risico draag te voor schade tijdens transport en wie het verzekerd. Het varieert van ' af fabriek' waar de koper voor alles verantwoordelijk is tot 'delivered at place' waar de verkoper juist voor alles verantwoordelijk is.

Je kunt dus alles afspreken. Maar leg het wel goed vast. Het minste gedoe levert het natuurlijk op als je het paard direct na de keuring betaalt en meeneemt.

ingvdh

Berichten: 6373
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 23:47

Rica1311 schreef:
Hoi allemaal,

Ik ben bezig met het kopen van mijn eerste paard. Nu is het zo dat de feitelijke levering volgens de eigenaar is wanneer hij goedgekeurd is bij de keuring. Hij zal dan nog niet bij mij op stal staan. Ik vraag me af wat betekent de feitelijke levering nou bij een paard? En hoe doen jullie dat met wanneer is het paard het risico van de verkoper en wanneer van de koper?

Ik hoor graag jullie antwoorden!



Wat de verkoper zegt is dat zodra het paard is gekeurd en goed bevonden is aan jou overgedragen is en dus ook jouw verantwoordelijkheid is. Alles wat vanaf dan gebeurd is voor jouw rekening en is jouw risico.

Dus het risico tot en met keuring is voor verkoper, zodra dierenarts zegt paard is goed is het jouw risico.

Levering staat overigens los van betaling. Soms betaal je eerder, soms later, denk hierbij aan het bestellen via een webshop, dan betaal je vaak vooruit. Maar soms kan je op afbetaling betalen, dan is het product al wel geleverd maar nog niet (volledig) betaald.

Maar als je levering op een ander tijdstip wil hebben, bijvoorbeeld de verkoper brengt het paard bij je thuis, dan kan je voorstellen levering dan pas te laten plaatsvinden.
Hier zijn geen vaste afspraken voor maar dit moet je bespreken met verkoper en maken deel uit van de onderhandelingen. Je kan namelijk ook over andere dingen onderhandelen dan alleen de prijs.

Rica1311
Berichten: 54
Geregistreerd: 23-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-22 12:02

Bedankt voor jullie antwoorden! Ik begrijp dat het dus maar net is wat je afspreekt.

Ik heb inderdaad geen eigen trailer en auto. Nu heb ik daarover nog een andere vraag, want diegene die ik voor het vervoer heb geregeld geeft aan dat haar trailer verzekerd is, maar het paard via mijn eigen verzekering. Hoe werkt dit? Ik zie op internet dat je hem kan verzekeren voor ongevallen etc., maar het gaat maar om 1 rit. Is dit dan nodig of? Hoe hebben jullie dit gedaan?

ingvdh

Berichten: 6373
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 12:37

Tijdens de rit kan van alles gebeuren, maar dat kan ook gebeuren zodra je het paard op stal zet of in de wei zet.
Waarom zou je wel het transport willen verzekeren maar niet daarna als je er zo ongerust over bent?

Als je je paard niet wil verzekeren als deze op stal staat zou ik ook de rit niet verzekeren, die risico's zijn even groot.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Koopcontract vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 12:44

Die keus is volledig aan jou.
Ik heb zelf geen paarden in de verzekering, maar een hoop mensen wel. Ligt ook een beetje aan de prijs natuurlijk en hoe groot je spaarpot is.

anjali
Berichten: 15090
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 12:48

ingvdh schreef:
Tijdens de rit kan van alles gebeuren, maar dat kan ook gebeuren zodra je het paard op stal zet of in de wei zet.
Waarom zou je wel het transport willen verzekeren maar niet daarna als je er zo ongerust over bent?

Als je je paard niet wil verzekeren als deze op stal staat zou ik ook de rit niet verzekeren, die risico's zijn even groot.

Hier ben ik het niet mee eens,want het verhuizen en vervoeren van een net gekocht paard is een stressvolle toestand vaak waardoor het risico dat er iets gebeurt veel groter is dan wanneer een paard in zijn normale routine zit. Tenzij dit een paard is die vervoer en verplaatsingen volkomen gewend is.

Flower033

Berichten: 754
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Niet meer op bokt

Re: Koopcontract vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 22:54

De vraag is ook hoe je relatie met degene is die voor je gaat vervoeren. Hoe kijk je tegen diegene aan als er iets fout gaat en je bent je net gekochte paard kwijt?