Wie aansprakelijk kosten bij adoptie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
htennapel
Berichten: 60
Geregistreerd: 22-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 10:24

Eleen schreef:
Twee maanden terug hebben we een shetlander van bijna 20 jaar uit de opvang geadopteerd. Deze is door de vorige eigenaar afgestaan doordat ze een gespleten kies heeft en nu achteraf blijkt, verdacht wordt van EORHT en die kosten niet kon betalen.
De opvang vertelde dat de gespleten kies er bij hun uit getrokken is en alles verder goed was. We hebben de pony toen geadopteerd. Ik had daarna al snel vermoedens dat ik niet alle (medische) info had door gedrag van pony en heb bij de paardenopvang om de gegevens van de vorige eigenaar gevraagd. Toen ik haar sprak bleek er een heel complex dierenarts/tandarts dossier te liggen mbt haar gebit, waarin o.a. dringend geadviseerd werd de kies eruit te stempelen en röntgenfoto's te maken van de tanden. Dit kon zij niet bekostigen, daarom is pony afgestaan aan de opvang (met die info en papieren) maar nu blijkt dat bovenstaande daar niet is gebeurd.

Vanmorgen was namelijk mijn tandarts er en de pony heeft nog steeds die gespleten, zwarte buitenste kies! De binnenkant was er door de tandarts van de vorige eigenaar er uitgehaald, maar de buitenkant dat vast zit en het hele (dure) probleem was, zit er nog in en is dus niet zoals gezegd verwijderd. Ook bevestigde ze de vermoedens op EORHT en blijken er nog 2 kiezen flink aangetast dat eigenlijk eruit moet. Dringend advies was röntgenfoto's maken en daarna de gespleten kies eruit trekken, de andere aangetaste kiezen ook en wellicht dus ook de snij/voortanden.. Ik schrok me rot, zeker ook omdat hier nogal een kostenplaatje aanhangt!

Wat zouden jullie nu doen?
Kan ik alle kosten op de paardenopvang stichting proberen te verhalen?
Hier zit ook emotionele waarde aan, een auto breng je terug en wil je je geld terug, maar bij een levend dier, al dan niet geadopteerd voor 450,- zit dat anders. Hier komen nu ineens na 2 maanden +2500,- euro bij.. Hoe goed werk ze ook doen, ik voel me helaas bedonderd..


Wij hebben aangegeven om alle kosten te vergoeden, daar is helaas niet op ingegaan.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41727
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Wie aansprakelijk kosten bij adoptie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 10:29

Oh, kijk TS. De stichting vergoed alle kosten :). Nu nog even een bevestiging vam ze in je mail en dan kun je de behandeling starten.

htennapel
Berichten: 60
Geregistreerd: 22-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 10:32

_San87_ schreef:
Oh, kijk TS. De stichting vergoed alle kosten :). Nu nog even een bevestiging vam ze in je mail en dan kun je de behandeling starten.


is niet nodig, als ik de toezegging doe staat die!

Ladygiroc

Berichten: 5091
Geregistreerd: 08-02-07

Re: Wie aansprakelijk kosten bij adoptie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 10:35

htennapel, dat hadden jullie moeten doen voor je het (of elk ander) dier herplaatst.

Een asiel checkt ook medisch, ent, chipt en castreert voor ze herplaatsen.

Voor zover mogelijk dus gezonde dieren herplaatsen en met een eerlijk verhaal, niet een HB verzwijgen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41727
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 10:38

htennapel schreef:
_San87_ schreef:
Oh, kijk TS. De stichting vergoed alle kosten :). Nu nog even een bevestiging vam ze in je mail en dan kun je de behandeling starten.


is niet nodig, als ik de toezegging doe staat die!

Dan zal het vast geen probleem zijn die toezegging ook nog even te mailen.

StalNollie

Berichten: 9154
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Wie aansprakelijk kosten bij adoptie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 10:39

Komen ze er wel weer makkelijk mee weg door het verhaal zo af te sluiten.

DuoPenotti

Berichten: 29867
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 10:48

htennapel schreef:
Wij hebben aangegeven om alle kosten te vergoeden, daar is helaas niet op ingegaan.

Mooi.

Dat nu ook even zwart op wit naar TS toe.
En volgende keer niet liegen over de getrokken kiezen, dan krijg je dit soort topics ook niet.
Gewoon zelf zorgen dat het dier in orde is waar kan.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 06-02-22 10:51, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne
Berichten: 38375
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 10:50

htennapel schreef:
_San87_ schreef:
Oh, kijk TS. De stichting vergoed alle kosten :). Nu nog even een bevestiging vam ze in je mail en dan kun je de behandeling starten.


is niet nodig, als ik de toezegging doe staat die!

Mooi en netjes maar in vervolg zorgen dat dit niet meer nodig is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 10:52

htennapel schreef:
_San87_ schreef:
Oh, kijk TS. De stichting vergoed alle kosten :). Nu nog even een bevestiging vam ze in je mail en dan kun je de behandeling starten.


is niet nodig, als ik de toezegging doe staat die!


Maar hier op bokt dat zetten is niet wettelijk. Dus even mailen met het emailadres van de stichting. Is het direct zwart op wit en hebben zowel jullie als zij bewijs. Als je jou toch aan jou woord houd lijkt mij dit geen enkel probleem, het kost enkel een paar minuten tijd.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110756
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 10:53

Echwel schreef:
Klopt donatie voor adoptie aan stichting en contract teken je met de bv...


Ik ben wel benieuwd hoe hoog die donatie aan de stichting is?
Zo schroef je het adoptiebedrag wel flink omhoog..

Als de stichting aangeeft het bedrag te vergoeden, dan had TS dit topic toch ook niet hoeven openen :o?
Ik denk dat ze dat niet voor de lol doet.

Roodvos

Berichten: 6696
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 10:55

beert schreef:
Even los van de opvang waar het dier vandaan komt. Hier wordt toegelicht hoe discutabel bepaalde constructies zijn: https://www.licg.nl/adoptie-en-herplaatsingscontracten/

Er mag bijvoorbeeld niet in staan dat zij onaangekondigd mogen komen kijken en je ze binnen moet laten, omdat dat huisvredebreuk is. Dat is tegen de wet. Kan me niet voorstellen dat je zonder overleg een paard mag inladen waar iemand anders de kosten voor betaalt.

Goede site met fijne informatie.

Ik begrijp dat de stichting van de pony hierboven ook heeft gereageerd. Fijne toezegging TS dat ze alle kosten op zich nemen.
Mijn achterdochtige persoonlijkheid adviseert even een schermafdruk te maken.

fransje23

Berichten: 15412
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 11:00

Fijn dat er van PZB de bevestiging is dat de kosten nu wel door hun betaald gaan worden!
Ook bij dat zelf zelf bevestigen dat de pony via hun komt. Ts liet zich er zelf niet over uit ;)

BigOne
Berichten: 38375
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Wie aansprakelijk kosten bij adoptie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 11:03

Dat deed ze wel , niet met naam maar ze gaf aan dat de naam genoemd was. Nog even een tip voor Henk , in vervolg ook doorgeven wat de vorige eigenaar verteld dus eerlijk zijn en niets verzwijgen.

Koekie73

Berichten: 2685
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 11:04

hmmm lastig te geloven dat jullie al aangeboden hebben alles te vergoeden en dat TS daar niet op in gegaan zou zijn, @htennapel.
Waarom zou ze dan dit topic hebben geopend?

Ik zou het ook even op mail willen hebben, TS, deze toezegging van Dhr Ten Napel.

Gini
Berichten: 17956
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 11:27

Onali schreef:
Gini schreef:
Minstens evenveel boter hangt er op het hoofd van de vorige eigenaar. Paarden dumpen zodra ze een leeftijd bereiken waarop ze inderdaad niet meer spik en span door het leven kunnen gaan en dan worden de dierenartskosten opeens te hoog, daar kan ik ook alleen maar 'bah' bij denken.


Mee eens, maar durfde het niet te zeggen.

Dit is precies waarvoor de meeste bokkers nu altijd zeggen neem je verantwoordelijkheid als eigenaar zijnde.


En voor mij hoeft die verantwoordelijkheid niet altijd te betekenen om te laten inslapen. Ook eens beseffen dat dieren ouder worden en dan wel eens iets kunnen mankeren waarbij je niet klaar bent met een paar tientjes, zou verdikke al mooi zijn.

En als zo een dier dan ergens gedumpt wordt, dan verwacht men van die plek (handelaar of organisaties zoals PZB) dat die liefdevoller omgaan met het paard en er meer kosten in gaan steken dan die eigenaar die waarschijnlijk "met heel veel pijn in het hart" net zijn "allerbeste maatje" is komen afgeven. Dat is een naïeve gedachte. In het beste geval, proberen handelaren of organisaties er alsnog het beste van te maken, maar uiteraard is het doel om het dier ook zo snel mogelijk weer te verkopen/herplaatsen. Als je dan een gezonde Shetlander wilt, moet je niet gaan graaien in de afvalbak van gedumpte paarden.

Niet om aan victim blaming te doen, maar wel om even op te roepen om wat breder te kijken. Het is natuurlijk altijd al een soort hobby geweest op Bokt om PZB als grote boeman op te laten treden, maar weet dat zij enkel een gat opvullen dat paardeneigenaren creëren.

kiki1976

Berichten: 16868
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Wie aansprakelijk kosten bij adoptie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 11:46

Maar Gini, veel mensen hebben een hele hoge pet op van pzb. ALs je bv fb geloofd doen ze niets dan super werk.
Als je het massale doneren ziet (geld, hooi, spullen).
En je kan het bv door baan/inkomen verlies (zeker met het corona gedoe) gewoon niet meer betalen, maar het dier is nog veel te goed om in te slapen?
Alles bij elkaar kan ik het wel begrijpen dat een eigenaar ervoor kiest. Zeker als degene netjes alles verteld.
Dat pzb niet alles netjes aan ts verteld heeft daar kan de oud eigenaar niets aan doen. Uitgaande dat het verhaal van de oud eigenaar waar is he!.

Henk super dat jullie al deze kosten gaan vergoeden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 11:47

kiki1976 schreef:
Maar Gini, veel mensen hebben een hele hoge pet op van pzb. ALs je bv fb geloofd doen ze niets dan super werk.
Als je het massale doneren ziet (geld, hooi, spullen).
En je kan het bv door baan/inkomen verlies (zeker met het corona gedoe) gewoon niet meer betalen, maar het dier is nog veel te goed om in te slapen?
Alles bij elkaar kan ik het wel begrijpen dat een eigenaar ervoor kiest. Zeker als degene netjes alles verteld.
Dat pzb niet alles netjes aan ts verteld heeft daar kan de oud eigenaar niets aan doen. Uitgaande dat het verhaal van de oud eigenaar waar is he!.

Henk super dat jullie al deze kosten gaan vergoeden.


Ja natuurlijk krijg je dat beeld als je hun Facebook ziet want als je 1x een kritische vraag stelt word je geblokkeerd.

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 11:52

htennapel schreef:
Eleen schreef:
Twee maanden terug hebben we een shetlander van bijna 20 jaar uit de opvang geadopteerd. Deze is door de vorige eigenaar afgestaan doordat ze een gespleten kies heeft en nu achteraf blijkt, verdacht wordt van EORHT en die kosten niet kon betalen.
De opvang vertelde dat de gespleten kies er bij hun uit getrokken is en alles verder goed was. We hebben de pony toen geadopteerd. Ik had daarna al snel vermoedens dat ik niet alle (medische) info had door gedrag van pony en heb bij de paardenopvang om de gegevens van de vorige eigenaar gevraagd. Toen ik haar sprak bleek er een heel complex dierenarts/tandarts dossier te liggen mbt haar gebit, waarin o.a. dringend geadviseerd werd de kies eruit te stempelen en röntgenfoto's te maken van de tanden. Dit kon zij niet bekostigen, daarom is pony afgestaan aan de opvang (met die info en papieren) maar nu blijkt dat bovenstaande daar niet is gebeurd.

Vanmorgen was namelijk mijn tandarts er en de pony heeft nog steeds die gespleten, zwarte buitenste kies! De binnenkant was er door de tandarts van de vorige eigenaar er uitgehaald, maar de buitenkant dat vast zit en het hele (dure) probleem was, zit er nog in en is dus niet zoals gezegd verwijderd. Ook bevestigde ze de vermoedens op EORHT en blijken er nog 2 kiezen flink aangetast dat eigenlijk eruit moet. Dringend advies was röntgenfoto's maken en daarna de gespleten kies eruit trekken, de andere aangetaste kiezen ook en wellicht dus ook de snij/voortanden.. Ik schrok me rot, zeker ook omdat hier nogal een kostenplaatje aanhangt!

Wat zouden jullie nu doen?
Kan ik alle kosten op de paardenopvang stichting proberen te verhalen?
Hier zit ook emotionele waarde aan, een auto breng je terug en wil je je geld terug, maar bij een levend dier, al dan niet geadopteerd voor 450,- zit dat anders. Hier komen nu ineens na 2 maanden +2500,- euro bij.. Hoe goed werk ze ook doen, ik voel me helaas bedonderd..


Wij hebben aangegeven om alle kosten te vergoeden, daar is helaas niet op ingegaan.

En jij schaamt je niet voor misleiding van een klant, verwaarlozing van de shet en de manier waarop je geld verdient over de rug van paarden ?

kiki1976

Berichten: 16868
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 11:56

[***] schreef:
kiki1976 schreef:
Maar Gini, veel mensen hebben een hele hoge pet op van pzb. ALs je bv fb geloofd doen ze niets dan super werk.
Als je het massale doneren ziet (geld, hooi, spullen).
En je kan het bv door baan/inkomen verlies (zeker met het corona gedoe) gewoon niet meer betalen, maar het dier is nog veel te goed om in te slapen?
Alles bij elkaar kan ik het wel begrijpen dat een eigenaar ervoor kiest. Zeker als degene netjes alles verteld.
Dat pzb niet alles netjes aan ts verteld heeft daar kan de oud eigenaar niets aan doen. Uitgaande dat het verhaal van de oud eigenaar waar is he!.

Henk super dat jullie al deze kosten gaan vergoeden.


Ja natuurlijk krijg je dat beeld als je hun Facebook ziet want als je 1x een kritische vraag stelt word je geblokkeerd.

Ik weet het -O- Daarom is het beeld ook zo vertekend

Onali

Berichten: 18487
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 11:58

kiki1976 schreef:
Henk super dat jullie al deze kosten gaan vergoeden.


Super??

Wat dacht je van schandalig dat de shetlander zo naar TS is gegaan.
Wat moet dat arme dier een pijn hebben.

De opvang is hier heel nalatig geweest. Niks supers aan.

Gini
Berichten: 17956
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 12:10

kiki1976 schreef:
Maar Gini, veel mensen hebben een hele hoge pet op van pzb. ALs je bv fb geloofd doen ze niets dan super werk.
Als je het massale doneren ziet (geld, hooi, spullen).
En je kan het bv door baan/inkomen verlies (zeker met het corona gedoe) gewoon niet meer betalen, maar het dier is nog veel te goed om in te slapen?
Alles bij elkaar kan ik het wel begrijpen dat een eigenaar ervoor kiest. Zeker als degene netjes alles verteld.
Dat pzb niet alles netjes aan ts verteld heeft daar kan de oud eigenaar niets aan doen. Uitgaande dat het verhaal van de oud eigenaar waar is he!.


Het is dan ook inderdaad geen kwestie van 100% goed of 100% slecht zijn, het is een kwestie van gedeelde verantwoordelijkheid. De pony is het grote slachtoffer: de vorige eigenaar wilde er vanaf, PZB heeft een steek laten vallen en zelfs de (goedbedoelende) adoptant wilde eigenlijk liever een gezonde pony zonder al te grote kosten.
Ook de beslissingen van de vorige eigenaar hebben geleid tot deze schrijnende situatie, het is dan wel zo eerlijk om die samen met de beslissingen van PZB in vraag te stellen.

idylle
Berichten: 5827
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 12:13

druppeltje schreef:
Arme Shetlander en wat goed dat je verder onderzoek gaat doen en hem niet aan z'n lot overlaat. Ik duim voor goed nieuws.

Verder kan ik alleen maar aan Tim Hoffman van Boos denken. Die zoeken alles goed uit en dan zal het hele verhaal wel duidelijk worden. Maar dan moet je wel een case hebben...


Nou, dit is ook wat ik net dacht. Kan dit niet door één of ander tv personage uitgezocht worden?

kiki1976

Berichten: 16868
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 12:15

Onali schreef:
kiki1976 schreef:
Henk super dat jullie al deze kosten gaan vergoeden.


Super??

Wat dacht je van schandalig dat de shetlander zo naar TS is gegaan.
Wat moet dat arme dier een pijn hebben.

De opvang is hier heel nalatig geweest. Niks supers aan.

Dat waren ze ook zeer zeker! Dat zeg ik ook in mijn berichten.
Maar ik vind het super dat als ze alle kosten (€ 2500!!!) gaan vergoeden en dat de pony wordt geholpen. Dat het arme dier geen pijn meer heeft

idylle
Berichten: 5827
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 12:31

kiki1976 schreef:
Dat waren ze ook zeer zeker! Dat zeg ik ook in mijn berichten.
Maar ik vind het super dat als ze alle kosten (€ 2500!!!) gaan vergoeden en dat de pony wordt geholpen. Dat het arme dier geen pijn meer heeft


Die €2500!!! Zoals jij het zegtz wisten ze van te voren. De vorige eigenaresse heeft de pony met een eerlijk verhaal van de hand gedaan. Dan moeten ze geen opvang beginnen.
Jammer dat het eerst een topic moet worden voordat ze gaan betalen, ze hadden het diertje volledig moeten behandelen voordat hij daar überhaupt van het terrein af zou gaan. Dat mag je toch verwachten van een stichting die alles doet om te laten zien dat ze zo goed bezig zijn om scharminkeltjes op te knappen enzo....
Aan de andere kant, nu kan TS natuurlijk ook zeggen overal en nergens dat ze een pony heeft gered van een verschrikkelijke hongerdood. Want pijn bij eten is steeds minder eten... Dat is wat de opvang ook altijd doet als ze weer eens een kneusje ergens vandaan hebben getrokken. :+

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110756
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 12:40

bigone schreef:
Dat deed ze wel , niet met naam maar ze gaf aan dat de naam genoemd was. Nog even een tip voor Henk , in vervolg ook doorgeven wat de vorige eigenaar verteld dus eerlijk zijn en niets verzwijgen.


Ik gok dat de communicatie tussen PZB en adoptant niet via Henk is gegaan.
Maar helemaal mee eens!