1,5 versus 2 paards trailer voor-nadelen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

1,5 versus 2 paards trailer voor-nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-22 18:20

Al jaren heb ik een 2 paards trailer maar ik ga vaak alleen weg.

Al was het wel handig om de merrie mee te nemen naar de opfok toe en dat het veulen rustig in de trailer ernaast staat. :o
Ook was het een uitkomst in het eerste jaar dat Junior er was want we moesten bijna iedere week naar de kliniek en dan wil ik niet een merrie met veulen in een anderhalf paards trailer moeten proppen..

Afbeelding


Ook nam ik wel andere mensen mee al ben ik wel selectiever geworden want die ene kwpner heeft de krassen in m'n trailer getrapt :oo

Damn,dat deed echt wel ff zeer hoor,heb je jarenlang gespaard en een andermans paard beschadigd het.

Maar nu?

Langzaam komen we op het punt dat we een nieuwe trailer willen kopen.

Maar wordt dat weer een 2 paards waar je alle ruimte in hebt of zal ik voor een anderhalf paards gaan?

Ik heb weinig ervaring met anderhalf paards dus ik weet niet of ik de ruimte naast het paard ga missen.

Staat het paard net zo fijn in een 2 paards als in een anderhalf?

Qua trekkracht,zou dat veel kilo's schelen?

Ik mag 2000 kilo trekken en dat kan precies met de 2 paards,zou ik met anderhalf paards veel lichter uitkomen?


Zijn er mensen die van anderhalf naar 2 zijn gegaan of andersom?

En hoe beviel dat?

emil01

Berichten: 754
Geregistreerd: 13-05-09

Re: 1,5 versus 2 paards trailer voor-nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 18:42

Ik kan je twijfel helemaal volgen. Ik had een 1,5 paards Ifor, maar daar stond mijn paard in te stampen en wilde op een gegeven moment helemaal niet meer laden. Ben voor meer ruimte bewust naar een 2 paards overgegaan (en dan bedoel ik hoofdruimte, maar qua lijf staat ze juist met meer steun) en nu laad ze makkelijk en stampt niet meer. Zelf vind ik het fijn dat je met een 2 paards trailer veel minder last hebt van de spoorvorming. Nadeel vind ik dat de trailer breder is dan de auto en je op smalle wegen al snel in de berm moet met de trailer om te passeren.

Marisje76

Berichten: 1999
Geregistreerd: 20-02-09
Woonplaats: noord-brabant

Re: 1,5 versus 2 paards trailer voor-nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 18:53

Ik zou ook niet zo snel meer van m'n 2 paard trailer afstappen. Het scheelt wel wat in trekgewicht maar de voordelen zijn veel groter.

Paard staat veel rustiger uvm meer steun en je kunt altijd een ander paard meenemen of fiets of spullen
Nee mijn 2paards gaat er zomaar niet uit

Ibbel

Berichten: 49218
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 19:02

Het hangt ontzettend van je paard af. Er zijn paarden die helemaal gek worden in een anderhalfspaardstrailer omdat ze geen steun kunnen vinden, en er zijn paarden die zich laten vallen in een tweepaardstrailer omdat ze zich opgesloten voelen.

Qua trekken maakt het met 1 paard grofweg 200 kilo uit - een tweepaards weegt meestal 200 kg meer dan een anderhalfpaards van hetzelfde merk.

Lang verhaal kort: vindt je paard het fijn in een tweepaardstrailer? Heb je enige idee of je paard een anderhalfpaards óók fijn vindt? Dan maakt het niet uit wat je kiest. Of ja, een tweepaards is wel ook 2000 euro duurder, gemiddeld, nieuw. Dat kan wel uitmaken uiteraard :D
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 20-03-22 19:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-22 19:08

Ibbel, eerlijk? Ik heb geen idee :o

Ze staan altijd in de 2 paards trailer en ik rij altijd zelf,ik geef dat nooit uit handen. Iemand mag met mij meerijden naar ik rij nooit met een ander mee :o
Dit is ook mijn eerste trailer en gok zo'n 15 jaar oud ongeveer.

Zowel Senior als Junior staan er rustig in.

Enkel de kwpner die ik meehad was kneitter vervelend en achteraf bleek dat die in mijn trailer beter stond dan in de eigenaresse haar 2 paards heeft ook iets met het rijgedrag van haar te maken

Hmm zo te lezen blijf ik bij de 2 paards.

Hij is idd breder maar voor mij is dat niet storend.

smurffie

Berichten: 11132
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: 1,5 versus 2 paards trailer voor-nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 19:11

Mijn merrie is niet te laden in een 1.5 paards, terwijl ik bij een 2 paards het schot niet hoef te verschuiven.
Ik vind ze er vaak stabieler in staan.

Ibbel

Berichten: 49218
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: 1,5 versus 2 paards trailer voor-nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 19:14

Ik heb hier een merrie die prima meegaat in de tweepaards met een ander paard ernaast, maar het alleen eigenlijk niet zo fantastisch vindt. Met twee lange stangen en geen tussenschot wil ze graag mee. Dus die wil eigenlijk die ruimte heel graag, maar accepteert de tweepaards als ze gezelschap heeft.

Marije_jiplover

Berichten: 25350
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: 1,5 versus 2 paards trailer voor-nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 20:25

Ik heb andersom voor de keuze gestaan, maar besloten dat ik het extra bedrag voor een tweepaards lekker op de bankrekening heb laten staan. Het verschil vond ik dusdanig groot, dat ik dat niet over had voor het heel sporadisch eens samen met iemand op stap kunnen.
Ik had een houten 1,5paards die aan groot onderhoud toe was en die heb ik vervangen door een splinternieuwe aluminium 1,5 paards met zadelkamer.
Ik heb een Sirius S 45 gekocht, extra ruim en extra hoog.
Ideaal om binnen op te kunnen zadelen als het buiten regent.
En de zadelkamer van de Sirius 1,5 paards is net zo groot als bij andere merken vaak bij een 2paardstrailer.

Mijn haflinger stond in mijn vorige trailer altijd rustig, maar nu we deze extra brede trailer hebben, staat hij zo mogelijk nog rustiger.
Ik ben dus heel blij met mijn aanschaf van wederom een 1,5paardstrailer.

Anoniem

Re: 1,5 versus 2 paards trailer voor-nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 20:30

Ik ben onlangs van een 1,5p naar een 2paards gegaan. Ik stoorde me enorm aan het geschommel van de 1,5p. Een Ifor Williams dus niet de lichtste trailer maar het blijft hoog en smal. Nu overgestapt op de 2paards en die is zoveel stabieler dan de 1,5p. Alleen al om die reden zou ik niet meer terug willen naar een 1,5p.

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-22 20:31

In Steenwijk zit een trailer dealer waar ik waarschijnlijk wel ff wil kijken maar de prijsverschillen vind ik echt maar minimaal.
Maar misschien is dat toeval, zal straks ff bij andere kijken.

Was de keuze enkele jaren geleden Marije?

Sizzle

Berichten: 35710
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 20:32

Ik heb er wel naar gekeken maar ik vond het gewichtsverschil niet de moeite waard. Een 2-paards vind ik persoonlijk echt fijner en stabieler.

Marije_jiplover

Berichten: 25350
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: 1,5 versus 2 paards trailer voor-nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 20:38

Afgelopen zomer heb ik mijn trailer besteld en jij m in november ophalen.

Bielsje

Berichten: 1403
Geregistreerd: 17-09-09

Re: 1,5 versus 2 paards trailer voor-nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 20:53

Ik heb 1x bij een paard in een 1.5 ingestaan voor 200 meter en ik ben enorm geschrokken. Ze hebben geen steun en moeten echt moeite doen om een beetje fatsoenlijk te blijven staan. Wij hebben toen direct een 2 paards gekocht :(

Mando

Berichten: 15712
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 20:57

Ik ben van 2 naar 1.5 gegaan omdat ik ook maar 1 paard heb.

Hij staat prima in de 1.5 hij staat ook prima in een 2 maar iedereen wilde altijd mee op wedstrijd of bos tot ik 1.5 kocht ineens was ik de kwaaie pier.

Ik vind het prima iedereen waar ik mee nu naar het bos wil heeft een eigen trailer.

Muronia

Berichten: 19621
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 20:58

Interessant om te lezen. Ik heb een bockmann duo die ik eigenlijk graag zou willen inruilen op een vol-aluminium anderhalf paards trailer. Ik reis altijd met 1 paard of met merrie en veulen en daarvoor is denk ik een anderhalf paards handiger. Inderdaad de ruimte om in de trailer te kunnen opzadelen en merrie met veulen en tussenschot vind ik erg onhandig.

Marije_jiplover

Berichten: 25350
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: 1,5 versus 2 paards trailer voor-nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 21:03

Voordeel van mijn Sirius is datie breder is dan een gemiddelde 1,5paards. Dat is te merken aan de wegligging.
En ik heb er dus 1 die graag overdwars staat, dus lekker breeduit. Dat gaat in mijn extra brede 1,5paards echt uitstekend.

Mijn ouwetje stond in een tweepaards lekker stevig en in een 1,5 paards die breed genoeg was waar die heel schuin in kon staan ook altijd heel relaxed.
In een wat smallere 1,5paards kon hij niet schuin genoeg staan en dat merkte ik wel in de bochten, dan voelde ik hem wel eens overstappen.
Het is dus echt heel erg paard-afhankelijk, wat Ibbel ook al schreef.

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Re: 1,5 versus 2 paards trailer voor-nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-22 21:19

Ontzettend leuk en interessant om zo de verschillen te lezen.

Het gros gaat voor 2 paards.

Mijn beide paarden merk ik erg weinig,heel soms stappen ze een hoefje over.

Tijdje terug wel met een verhoogd hartslag bij een bushalte gestopt omdat de trailer best wat bewoog maar Junior was vakkundig het hooinet aan het leegvreten.. }:)


Dat was echt de enige keer dat ik haar echt merkte.

Ik heb geen idee of ze liever scheef willen staan,ze lopen er allebei zo in en we rijden weg,ik denk er zelfs niet eens over na :7

_Cindy

Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-06-05
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 21:24

Muronia, kun je er dan geen lange stangen in laten zetten?

Ik stond ook voor de keuze en heb een 1,5 paards gekocht. Mag 2000 trekken en ik heb 1 E-pony. Voor hetzelfde budget kon ik alleen een stuk oudere 2 paards trailers vinden. Ik merk wel dat het binnen kunnen opzadelen erg handig is in een 1,5 paards, hij erg fijn achter de auto ligt en makkelijk met de hand te monteren is. Paard komt erg rustig van de trailer af, hoewel ze dat ook wel had met een 2 paards.

In jouw geval zou ik voor een 2 paards gaan, want het veulen wordt ook een keer groot en dan kun je ze beide mee. Het maximum gewicht van de trailer maakt niet uit zolang het echte gewicht van de gevulde trailer niet boven de 2000 komt.

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-22 20:04

Het veulen is inmiddels 4 en al aardig in omvang :+

Moeders staat nu met pensioen dus beide meenemen zal niet zo snel meer gebeuren ( helaas)


update

Op internet rond gekeken, meerdere e-mails rond gestuurd en gisteren heb ik een nieuwe 2 paards trailer gekocht.

Kreeg een mooie prijs voor mijn eigen trailer. En nu gaan ze de opties opbouwen die ik er graag op de nieuwe trailer wil hebben.

Waarschijnlijk als die klaar is breng ik hem gelijk naar de wrapper :+
Wil natuurlijk wel een beetje apart rond blijven rijden.

Syberdepiep

Berichten: 1600
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 12:04

Ik had een 2-paards, ooit gekocht omdat ik nog wel eens op pad wilde naar het strand met een stalgenootje en soms zelf extra hooibalen kocht die nergens anders op stal kon opslaan. Had ook maar 1 paard en geen E achter B, maar toendertijd een vriend met groot rijbewijs die altijd reed.
Inmiddels een 1,5-paards, ga 4-5x per week zelf met de trailer op pad om bij de rijvereniging in het dorp te rijden. Neem toch altijd maar 1 paard mee, en vind het achter de auto fijner dat deze trailer smaller is dan 2-paards. Ook ruimer van binnen met opzadelen etc ivm regen/wedstrijd doordat er geen tussenschot in staat, daar ergerde ik mij behoorlijk aan om dat ding telkens om te zetten. Paard staat er ook fijner in. En ga ook nooit met meer paarden tegelijk op stap.

meart
Berichten: 1144
Geregistreerd: 18-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 20:07

Daan13 schreef:
Het veulen is inmiddels 4 en al aardig in omvang :+

Moeders staat nu met pensioen dus beide meenemen zal niet zo snel meer gebeuren ( helaas)


update

Op internet rond gekeken, meerdere e-mails rond gestuurd en gisteren heb ik een nieuwe 2 paards trailer gekocht.

Kreeg een mooie prijs voor mijn eigen trailer. En nu gaan ze de opties opbouwen die ik er graag op de nieuwe trailer wil hebben.

Waarschijnlijk als die klaar is breng ik hem gelijk naar de wrapper :+
Wil natuurlijk wel een beetje apart rond blijven rijden.


Nu ben ik wel erg nieuwsgierig welke trailer je hebt gekocht :)

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Re: 1,5 versus 2 paards trailer voor-nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-22 20:13

Het is een Anssems Excellente geworden. :)

Inmiddels al meerdere keren achter de auto gehad en wat een verschil met mijn 16 jaar oude Saris Nairobi 2.

Rijdt veel stabieler, gaat mooier over de drempels heen en ligt erg fijn achter de auto.

Zit een hele lage instap op voor de paarden en ik keek daar best wel even tegenaan in het begin maar nu ben ik er al zo aan gewend dat ik andere trailers ontzettend hoog vind nu :')

Qua veiligheidspunten ben ik ook ontzettend tevreden.

Al met al een goede keuze voor ons.