Ervaring gevraagd met paard & relatiebreuk

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Replica1233
Berichten: 57
Geregistreerd: 02-09-21

Ervaring gevraagd met paard & relatiebreuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-22 08:53

Hoi,


Ik heb een vraag, helaas voor mij niet zo'n leuke. Mijn vriend en ik nemen een stap terug in de relatie, dus apart wonen. Echter zitten we nu te discussiëren wat er met het paard moet gebeuren.


Mijn vriend wil hem verkopen maar ik niet, mijn vriend denkt dat het een heel duur paard is maar ik betwijfel het dus we hebben geen idee wat de waarde in geld zou zijn. Maar buitenom dat, dit paard is mijn levenswerk, echt mijn kindje, ik heb er heel veel tijd en moeite in gestoken en hem van de grond opgevoed en alles geleerd, elke dag klaar staan om het beesie te verzorgen, buiten te zetten en liefde, aandacht en beweging te geven en kennis te laten maken met de wereld, alles aanleren. Mijn vriend daarintegen heeft nooit echt tijd vrij gemaakt, alleen om hooi te halen maar verder niks. Er zit dus heel veel emotionele waarde aan vast bij mij. Mijn vriend geloofd alleen niet dat ik ook daadwerkelijk een paard in m'n eentje kan betalen kwa verzorging en onderhoud terwijl ik zeker weet dat ik dit wel kan en hij vind dat hij er teveel geld in gestoken heeft om hem zomaar aan mij mee te geven en het paard als hij verkocht zou worden teveel geld oplevert om zomaar aan iemand mee te kunnen geven, bij hem draait het dus om geld maar hij kan niet eens de waarde goed inschatten.


Hij heeft destijds het paard voor mij gekocht omdat hij wist dat paarden m'n lust en m'n leven waren en m'n allergrootste hobby, maar hij vind dat het zijn paard is omdat hij de aankoopprijs heeft betaald en het meeste voer, ik mocht destijds niet in de aankoopprijs meebetalen van hem ondanks dat ik dit wel wilde, dus vandaar dat ik het een gemene streek vind. Ik heb vooral materiële dingen betaald en begon steeds meer kosten op me te nemen zoals aanvullend krachtvoer en de hoefsmid maar ik zeg er wel bij dat mijn vriend niet wilde dat ik meer ging betalen, ik weet niet waarom.


Nu is het mijn vraag, wat zijn mijn rechten in dit geval? Ik wil koste wat het kost mijn lief kindje met me mee nemen maar krijg er geen mogelijkheid voor. Het paard staat niet op de naam van ons beide, dit zijn we na de aankoop vergeten te doen. Ik kan momenteel ook niet even het onrealistische bedrag neertikken wat mijn vriend in gedachte heeft als verkoopprijs en hij gaat niet akkoord met afbetaling, en het paard bij een manege stallen, volpension, en dat ik alle kosten betaal, ziet hij niet zitten. Ik zie het niet zitten om een nieuw paard te kopen van de helft van het verkoopgeld van dit paard, want dan is nog steeds de emotionele waarde en al mijn werk ineens compleet weg.


Wat zouden jullie doen in zo'n geval? P.s. het gaat nu om het paard dus graag bij het onderwerp blijven.

DuoPenotti

Berichten: 29513
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Ervaring gevraagd met paard & relatiebreuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 08:59

In principe is het zo dat als hij hem cadeau heeft gedaan hij van jou is.
Maar heb je daar geen bewijs van, bijvoorbeeld een kaartje of Facebook bericht met 'lieve schat voor je verjaardag je droompaard.'
Dan word dat moeilijk bewijzen.

Sterkte. :knuffel:

julius_juut

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 08:59

Je hebt hem cadeau gekregen? Is dat bekend bij andere mensen?
Het kan best dat je vriend inderdaad wettelijk de eigenaar is, maar hoe erg gaat hij af bij familie en vrienden als hij het paard dat hij jou gegeven heeft verkoopt?


Paarden zijn momenteel wel afschuwelijk duur, dus dat hij geld ziet snap ik wel, ook al is het paard zelf niets speciaals.

marschwood
Berichten: 455
Geregistreerd: 25-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 09:03

Het gaat dus vnl over het geld.Eenvoudig gedacht:jou vriend heeft het paard gekocht als cadeau voor jou.Een geschenk vraag je niet terug.Het paard is door jou opgeleid en daardoor meer geld waard geworden, training kost ook geld.Laat het paard taxeren door een paar deskundigen.Trek van deze gemiddelde waarde de aankoopprijs af(= cadeau) en deel het verschil of een andere verhouding ivm trainingsarbeid

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 09:03

Laat het paard taxeren door een handelaar en koop je vriend uit voor de helft van dat bedrag.

Of jij onderhoud en verzorging kunt betalen na jullie ‘scheiding’ is niet aan hem.

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 09:03

Dit zijn altijd lastige dingen die ga je niet eenvoudige bewijzen. Cadeau is gekregen dus van jou.

Is het stapje terug in jullie relatie definitief? Zo niet is het wat voorbarig om nu al te verkopen.

Kan je hem niet het aankoop bedrag terug geven?

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 09:05

Dit klinkt niet alsof hij je ook maar ergens tegemoet wil komen.
Heb je al een andere woonplek voor jezelf en een stalling voor je paard.
Ik zou dat als een razende gaan regelen en vooral even geen ruzie hierover gaan maken want dan is je kans op goodwill helemaal weg denk ik

Dees

Berichten: 18915
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 09:12

Wat een hork van een vent, die " vriend " van jou. Die is echt geen knip voor de neus waard. Wat een egoïst.

Kwa waarde paard: zoek op sporthorses oid een vergelijkbaar paard, dan heb je ongeveer de waarde. Ongeveer, want vraagprijzen zijn doorgaans wat hoger dan feitelijke verkoopprijzen.
Welnu: geef hem van die waarde 50% en vertel hem daarna dat hij kan ophoepelen om nooit weer terug te komen.

Heb je het geld niet, dan is dat een hard gelach. Maar dan kun je jezelf ook serieus afvragen of jij inderdaad wel de kosten van onderhoud in je eentje kunt volhouden. Niet zijn zaak, maar het is dan wel realiteit dat jij ook het paard moet laten gaan.

Sterkte.

Muronia

Berichten: 19562
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Ervaring gevraagd met paard & relatiebreuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 09:17

Ik zou hem laten taxeren bij een handelaar, hem de helft van dat bedrag geven (ook al heb je het paard cadeau gehad) en dan geen stap terug doen in de relatie maar die vent de laan uit trappen. Als je zo met elkaar om moet gaan, dan ben je die liever kwijt dan rijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 09:25

Ik vraag me vooral af eerlijk gezegd waarom je deze man nog je vriend noemt.
Je relatie is toch niet voorbij? Althans ik lees het zo dat je van samenwonen naar latten gaat. Waarom gaat hij dan nu lopen bepalen dat jou paard weg moet als je niet eens uit elkaar bent (tenminste jij noemt hem je vriend).
Bovenal als iemand me zo voor het blok zou zetten zou het einde relatie zijn, wie is hij om nu te bepalen als jullie alleen maar een stap terug doen in de relatie dat het paard maar weg moet?
Jij hebt overduidelijk dus niks te zeggen thuis? Hij bepaalt dat maar gewoon even?

Nee sorry ts ik zou dit niet accepteren. Leuk dat hij het paard voor je gekocht heeft maar als het paard voor jou was dan is hij dus nu gewoon van jou. Helaas heb je inderdaad niet echt een poot om op te staan als er geen bewijs van is alleen. Dus daar zal ik eens hard naar gaan zoeken of je ergens niet toch kan bewijzen dat hij het paard voor je gekocht heeft. Jammer dat hij zo op geld belust is nu..
Daarnaast zou ik ook goed nadenken of een stap terug het enige is wat je moet doen met deze relatie als iemand je zo behandeld..
Sterkte met de hele situatie!

pateeke
Berichten: 2215
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 09:31

Dus hij staat niet op jouw naam? Is er een verkoopcontract getekend toen je hem kreeg? Zo ja, wiens naam staat daar dan op?
Het lijkt me idd moeilijk om anders te bewijzen dat jij hem cadeau kreeg.
Ik begrijp wel heel goed dat je je paard niet kwijt wil… ook ik zou hem laten schatten en dan de helft van de aankoopprijs aan je vriend betalen.
En hoe jij het paard betaalt als je de kosten alleen moet dragen, dat is jouw zaak en niet de zijne.

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 09:35

Muronia schreef:
Ik zou hem laten taxeren bij een handelaar, hem de helft van dat bedrag geven (ook al heb je het paard cadeau gehad) en dan geen stap terug doen in de relatie maar die vent de laan uit trappen. Als je zo met elkaar om moet gaan, dan ben je die liever kwijt dan rijk.


Dit... ook de enige wettelijk correcte manier van regelen.
Een cadeau is namelijk vrijwel niet te bewijzen.

Memories

Berichten: 2629
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 09:41

Jeetje wat een rotsituatie. Ik zou hier echt juridische hulp voor zoeken. Ben je daarvoor verzekerd, of is het anders een optie om het juridisch loket gewoon eens te bellen en te kijken wat zij je aanraden? Ik denk dat het anders lastig wordt als je vriend het paard heeft aangeschaft en op zijn naam heeft staan.

Wat je zelf al zegt wil ik nogmaals benadrukken; dit is écht een gemene streek. En geen normaal gedrag van iemand die je partner zou moeten zijn. :(:) veel sterkte gewenst.

mysa

Berichten: 10485
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Ervaring gevraagd met paard & relatiebreuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 09:45

Betaal hem desnoods wat hij er destijds voor heeft betaald. Dat het dier nu meer waard is, komt omdat jij het hebt opgeleid. (wat een hork, trouwens).

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 09:46

Muronia schreef:
Ik zou hem laten taxeren bij een handelaar, hem de helft van dat bedrag geven (ook al heb je het paard cadeau gehad) en dan geen stap terug doen in de relatie maar die vent de laan uit trappen. Als je zo met elkaar om moet gaan, dan ben je die liever kwijt dan rijk.


Dit lijkt mij ook het beste. Je hebt niks op papier staan en je vriend heeft alle kosten betaalt zoals ik het lees. Dan valt het niet te bewijzen dat hij je het paard geschonken heeft.

En vooral die laatste zin sluit ik me bij aan. Wil je het nog proberen met iemand die zo met je liefste bezit omgaat?

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 09:48

Toevallig geen Whatsapp gesprekken over "het cadeau" ??

Bankafschriften van voer,stalgeld etc.
Laatst bijgewerkt door Daan13 op 26-03-22 09:49, in het totaal 1 keer bewerkt

absque_dubio

Berichten: 7848
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 09:49

Ik heb een vergelijkbare situatie meegemaakt. Ondanks dat ik het dier had gekregen en er van zijn kant ontelbare keren was genoemd dat het mijn dier was en dit ook naar iedereen zo geuit werd, bleek het een probleem te vormen toen de relatie uit ging. Ik heb uiteindelijk de eer aan mezelf gehouden en alsnog duizenden euro’s betaald, en een koopcontract gemaakt. Afspraken die zwart op wit stonden kwa dekens en zadel zijn uiteraard niet nagekomen, maargoed. Ik was in ieder geval van dit gedoe af en dat gaf mij enorm veel rust.

Ik hoop dat je er met je vriend uit komt. Helemaal nu het je vriend nog is en deze discussie speelt lijkt me dat enorm rot. :(:)

Roodvos

Berichten: 6662
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 10:02

Ik begrijp niet waar mijn voorgangers lezen dat TS het dier cadeau heeft gekregen? Dat schrijft ze nergens.
Haar (ex-) vriend heeft het paard gekocht, en zonder nader bewijs is hij dus de eigenaar.

Het stukje "hij heeft hem voor mij gekocht" lees ik niet als zijnde cadeau maar dat TS het dier (ook) mocht gebruiken.

Als de waardevermeerdering het gevolg is van de training die TS heeft gegeven dan zou ik een inschatting maken van die uren en daar een geldbedrag aan hangen.
En een overzicht maken van kosten die gemaakt zijn voor voer en smid e.d.
Het zou heel mooi uitkomen als dat gezamenlijke bedrag vergelijkbaar is met de handelswaarde van het paard O:) .

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 10:08

Wat een naar verhaal. Ik zou persoonlijk nooit bij iemand willen blijven, die van mij verlangt dat ik mijn of in dit geval 'ons' paard verkoop. Heb jij het paspoort in je bezit? Kun je dit paard niet alsnog op jouw naam zetten?

Een paard is helaas volgens de wet in NL nog steeds een product. Je zult wellicht moeten kunnen aantonen dat jij voor het paard betaalt (stalling, voer, dierenarts, smid, etc.)
Maar wat velen zeggen, betaal de helft van de waarde aan je (ex)vriend en neem het dier over. Maar goed, ik weet niet hoe jij financieel zit (heb niet alles gelezen) of je werkt etc.
Alle sterkte, ga voor dat bijzonder paard in jouw leven, regel (lening?) dat hij bij jou mag blijven. Wat ik heb geleerd is dat je vanzelf wel weer happy wordt met iemand anders, maar je paard écht bij je houden, hoor!!

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 10:11

Dit idd. Als hij denkt snel geld te kunnen vangen. Mag hij met zijn neus in de boter vallen. Alle uren aan training en supplementen hoefsmid idd doorberekenen aan je "vriend" en kijken of hij het dier dan nog steeds überhaupt van je wil afpakken of dat hij zegt hou hem maar.

Edit : en.. Hoe duur jij per uur was in de tijd dat je dat paard getraind hebt bepaal jijzelf hé <<)
Laatst bijgewerkt door Absolem op 26-03-22 10:15, in het totaal 1 keer bewerkt

pateeke
Berichten: 2215
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 10:12

Roodvos schreef:
Ik begrijp niet waar mijn voorgangers lezen dat TS het dier cadeau heeft gekregen? Dat schrijft ze nergens.
Haar (ex-) vriend heeft het paard gekocht, en zonder nader bewijs is hij dus de eigenaar.

Het stukje "hij heeft hem voor mij gekocht" lees ik niet als zijnde cadeau maar dat TS het dier (ook) mocht gebruiken.

Als de waardevermeerdering het gevolg is van de training die TS heeft gegeven dan zou ik een inschatting maken van die uren en daar een geldbedrag aan hangen.
En een overzicht maken van kosten die gemaakt zijn voor voer en smid e.d.
Het zou heel mooi uitkomen als dat gezamenlijke bedrag vergelijkbaar is met de handelswaarde van het paard O:) .


Hij heeft het paard voor haar gekocht. Ik denk dat de meesten dit interpreteren als hij heeft het paard als cadeau voor haar gekocht en het dus aan haar gegeven.
Maar je hebt gelijk… de formulering kan wel een heel verschil maken als de discussie op de spits gedreven wordt.

Celebi
Berichten: 3654
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 10:18

Jeetje wat een situatie. Mensen die zo op geld belust zijn, zitten sowieso al in mijn allergie gebied.

Wie van jullie heeft de stalling de afgelopen (ik geloof 3) maanden betaald? Want ik geloof dat we een soort regel is die aangeeft dat niet de naam op het papiertje de eigenaar is (want die naam is daar blijkbaar niks waard), maar degene die de bankafschriften heeft voor de stalling. Zo werd het mij in ieder geval uitgelegd door mijn vorige staleigenaar.

Ik ga in ieder geval mee in het bovenstaande bericht: tel al jouw uren aan training en misschien zelfs verzorging op (als het immers zijn paard is en jij er uren aan kwijt bent). Ik denk dat dat aardig op kan lopen. Natuurlijk staat dat allemaal niet zwart op wit afgesproken dus het blijft een lastig verhaal, maar dat is in ieder geval een goed begin.

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Ervaring gevraagd met paard & relatiebreuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 10:23

Celebi, dat is een hardnekkig onzinverhaal over die 3 maanden stalling betalen

Replica1233
Berichten: 57
Geregistreerd: 02-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-22 10:31

Sorry maar ik kan opeens niet reageren op mensen en zo wel. Hij stond niet gestald op een pensionstal of manege. Hij stond aan huis(kleine boerderij maar geen dieren aanwezig als inkomstenbron). Bankafschriften van stalling zijn er dus niet. Ook kwa voer, de rekeningen daarvan heeft hij altijd contant betaald en nooit een rekening gevraagd. En ook of het paard cadeau gegeven is aan mij: ja dit is zo. Hij wilde zelfs geen paard en is er allergisch voor, maar deed het voor mij. Hij kocht een paard voor mij. Dus dat kun je wel als cadeau noemen. Ik heb hem toen meerdere malen gewaarschuwd dat een paard veel werk is en veel kost en of hij het zeker wist maar hij wist het 100% zeker dat ik een paard zou krijgen. Helaas heb ik al 1 paard moeten verkopen omdat hij dat perse wilde, want 2 paarden was te duur, maar daar heb ik ook geen geld van terug gezien en nu herhaalt het verhaal zich weer. Vandaar mijn vraag: wat kan ik doen?

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Ervaring gevraagd met paard & relatiebreuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 10:33

Ik zou dan toch eens contact opnemen met een goede advocaat. Hebben jullie een samenlevingsvontract?