Ervaring gevraagd met paard & relatiebreuk

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Achterom
Berichten: 23033
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 10:34

Replica1233 schreef:
Sorry maar ik kan opeens niet reageren op mensen en zo wel. Hij stond niet gestald op een pensionstal of manege. Hij stond aan huis(kleine boerderij maar geen dieren aanwezig als inkomstenbron). Bankafschriften van stalling zijn er dus niet. Ook kwa voer, de rekeningen daarvan heeft hij altijd contant betaald en nooit een rekening gevraagd. En ook of het paard cadeau gegeven is aan mij: ja dit is zo. Hij wilde zelfs geen paard en is er allergisch voor, maar deed het voor mij. Hij kocht een paard voor mij. Dus dat kun je wel als cadeau noemen. Ik heb hem toen meerdere malen gewaarschuwd dat een paard veel werk is en veel kost en of hij het zeker wist maar hij wist het 100% zeker dat ik een paard zou krijgen. Helaas heb ik al 1 paard moeten verkopen omdat hij dat perse wilde, want 2 paarden was te duur, maar daar heb ik ook geen geld van terug gezien en nu herhaalt het verhaal zich weer. Vandaar mijn vraag: wat kan ik doen?

Dat hij een paard voor je kocht, betekent niet dat hij je dat cadeau heeft gedaan... dat is echt iets anders. Het is en blijft zijn paard, helaas voor jou.
Ik denk dat je het je met allerlei rekenformules enorm moeilijk gaat maken, want hij kan er immers ook tegenin brengen dat jij gratis op zijn paard hebt gereden.
Dus heel simpel: laat de waarde schatten van het paard en koop het van hem over.

Rocamor

Berichten: 10874
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Ervaring gevraagd met paard & relatiebreuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 10:40

Wat je kunt doen?

1) kijken wat je eigen aandeel was in deze breuk en kijken of je daar wat van kunt leren
2) afscheid nemen van je paard, hoe lastig ook
3) zorgen dat je op eigen benen leert staan en niet meer zo afhankelijk bent van je partner

En evt kun je nog kijken wat het paard opbrengt op de markt. Is dat geld haalbaar? Dan het paard door een iemand laten kopen, die het voor hetzelfde geld plus wat benzine geld ofzo weer terug verkoopt

anjali
Berichten: 15091
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 10:40

Dieren zijn voor velen een soort van kinderen.Bij een scheiding komen daar veel emoties bij kijken.Het is zeker gemeen van die man om te proberen het paard van ts af te pakken.Als hij het haar als cadeau had gegeven is het haar eigendom.Er zijn best veel mannen die bij uitgaan van een relatie geschenken willen terughebben.Ook (de betere mannen) die zich niet daartoe verlagen.Zoals hierboven al gezegd wordt,als het paard een cadeau was dan is het wettelijk van ts. Maar hoe bewijs je dat.

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 10:46

hij heeft het dier gekocht maar staat het ook daadwerkelijk op zijn naam? Ik weet niet wat je paard waard is maar taxeren is een optie als jullie er echt niet uitkomen. eisen dat je hem wegdoet kan niet volgens mij want jij bent diegene die voor het dier zorgt en ook kan blijven doen. Ik denk dat als je er echt niet uitkomt een jurist je mss beter kan helpen. Heel vervelend deze situatie. Jullie wonen samen en gaan nu weer apart zeg je.. kan je niet iets regelen met spullen in huis dat hij wat meer krijgt om het zo te compenseren? Het feit dat hij niet geloofd dat je het dier alleen kan onderhouden staat er los van. Dat is jouw pakkie aan en niet van hem.. Ik hoop dat jullie eruit komen

DuoPenotti

Berichten: 29519
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 10:48

Celebi schreef:
Jeetje wat een situatie. Mensen die zo op geld belust zijn, zitten sowieso al in mijn allergie gebied.

Wie van jullie heeft de stalling de afgelopen (ik geloof 3) maanden betaald? Want ik geloof dat we een soort regel is die aangeeft dat niet de naam op het papiertje de eigenaar is (want die naam is daar blijkbaar niks waard), maar degene die de bankafschriften heeft voor de stalling. Zo werd het mij in ieder geval uitgelegd door mijn vorige staleigenaar.

Ik ga in ieder geval mee in het bovenstaande bericht: tel al jouw uren aan training en misschien zelfs verzorging op (als het immers zijn paard is en jij er uren aan kwijt bent). Ik denk dat dat aardig op kan lopen. Natuurlijk staat dat allemaal niet zwart op wit afgesproken dus het blijft een lastig verhaal, maar dat is in ieder geval een goed begin.

Dat is echt een fabel.
Wie hem heeft gekocht is de eigenaar.
Of wie het paard gekregen heeft of geërfd. Maar van alles moet een bewijs zijn.
Is er nergens bewijs van, ja dan zou een rechter kunnen gaan kijken wie heeft dan de zorg betaald.
Maar is het duidelijk dat de vriend van ts hem heeft gekocht, is hij eigenaar, wie ook de brokken of de smid heeft betaald maakt niet uit.

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 10:50

Replica1233 schreef:
Sorry maar ik kan opeens niet reageren op mensen en zo wel. Hij stond niet gestald op een pensionstal of manege. Hij stond aan huis(kleine boerderij maar geen dieren aanwezig als inkomstenbron). Bankafschriften van stalling zijn er dus niet. Ook kwa voer, de rekeningen daarvan heeft hij altijd contant betaald en nooit een rekening gevraagd. En ook of het paard cadeau gegeven is aan mij: ja dit is zo. Hij wilde zelfs geen paard en is er allergisch voor, maar deed het voor mij. Hij kocht een paard voor mij. Dus dat kun je wel als cadeau noemen. Ik heb hem toen meerdere malen gewaarschuwd dat een paard veel werk is en veel kost en of hij het zeker wist maar hij wist het 100% zeker dat ik een paard zou krijgen. Helaas heb ik al 1 paard moeten verkopen omdat hij dat perse wilde, want 2 paarden was te duur, maar daar heb ik ook geen geld van terug gezien en nu herhaalt het verhaal zich weer. Vandaar mijn vraag: wat kan ik doen?


Ben jij in het bezit van het paspoort? Zet het paard op jouw naam en ga langs een rechtswinkel. Of vraag een advocaat of je rechtsbijstandsverzekering (mits je die hebt). Alleen zij kunnen jou vertellen wat te doen.

linoleum

Berichten: 6463
Geregistreerd: 01-03-12

Re: Ervaring gevraagd met paard & relatiebreuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 10:53

Als jij dus nooit wat hebt betaald moet je vooral NIET stiekem het paard op jouw naam laten zetten. Dat is gewoon strafbaar en brengt je alleen maar verder van je doel.

Beste is duidelijk krijgen hoe het nu zit. Wie is eigenaar van paard (ik gok je ex). Is er een samenlevingscontract en zo ja, wat staat hierin afgesproken over dit?

Ik ben bang dat je aan kortste eind gaat trekken en snap dat dit je erg verdrietig maakt. Maar speel het wel eerlijk en ga niet uit paniek of boosheid dingen doen die niet netjes zijn of niet mogen.

Roodvos

Berichten: 6662
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 10:54

Nog maar even een fabel uit de wereld helpen: het paspoort is GEEN eigendomsbewijs!

Van andere stamboeken weet ik niet, maar daarom vermeld het KWPN "geregistreerde" en niet "eigenaar".

DuoPenotti

Berichten: 29519
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 10:55

Nee bij andere stamboeken ook niet.
Paspoort is idd geen eigendomsbewijs. Geeft alleen maar aan wie het paard is.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 11:01

Ik zou hierbij goed juridisch advies zoeken want dat helpt vaak om te zoeken naar welk compromis redelijk en haalbaar is. Daarbij speelt mee of het inderdaad een cadeau was, wie in feite de persoon was die de belangrijkste zorg en kosten en beslissingen op zich nam (dit is niet zo absoluut als 'als je 3 maanden de stalling betaalt ben je eigenaar, maar als er onduidelijkheid is over wie de eigenaar nou precies is, dan spelen dat soort dingen wel mee.)
Er is een vraag van de waardevermeerdering als jij het paard naar een hoger niveau hebt gereden: dat is denk ik niet zomaar iets waar hij dan zonder aanspraak op kan maken als niet duidelijk was dat je het paard voor hem rijdt en niet je eigen paard.
Kortom: veel vragen en het is handig om te weten hoe dat juridisch zit.

Overigens, TS, je schreef dat je (ex-)partner niet wilde dat je teveel kosten op je nam en je niet wist waarom. Ik denk dat ik het wel weet: omdat hij de macht over het paard en daarmee over jou wilde behouden. Precies wat er nu gebeurt dus: het gaat hem zeker niet alleen om het geld maar er ook om dat het jou raakt, dat het belangrijk voor jou is, en dat hij daar controle over heeft.

Achterom
Berichten: 23033
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 11:05

Shadow0 schreef:
Overigens, TS, je schreef dat je (ex-)partner niet wilde dat je teveel kosten op je nam en je niet wist waarom. Ik denk dat ik het wel weet: omdat hij de macht over het paard en daarmee over jou wilde behouden. Precies wat er nu gebeurt dus: het gaat hem zeker niet alleen om het geld maar er ook om dat het jou raakt, dat het belangrijk voor jou is, en dat hij daar controle over heeft.

Wat een aanname!

Sowieso lees ik hier heel veel vervelende aannames over de ex van TS. Laten we wel wezen: we weten niet hoe dit exact zit, we weten alleen hoe TS dit ervaart. Natuurlijk is dit heel vervelend, maar geen reden om nog even extra olie op het vuur te gooien, daar heeft ook TS helemaal niks aan.

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 11:07

Hebben jullie een samenlevingscontract?
Ik zou juridische hulp zoeken om ervoor te zorgen dat alle financiële zaken van de 'scheiding' goed geregeld worden en jou niet benadelen.
Sterkte.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 11:11

Wat een ellende. Ik zou niet afgaan op goedbedoelde adviezen, liever zo snel mogelijk officieel advies inwinnen.
Hoe lang wonen jullie al samen? Draag jij ook kosten voor het huis bijvoorbeeld, of draagt hij alle kosten voor jullie samen?
Hoe lang heb je dat paard al? Hebben we het dan over maanden of over jaren?

Heb je zelf genoeg inkomen om het paard over te nemen en te onderhouden? Indien het financieel sowieso niet haalbaar is dan moet je van te voren goed vast leggen wie het bedrag van de verkoop krijgt.
Ik zou zo snel mogenlijk naar het juridisch loket gaan. Net zo goed kom je volgende week thuis en is het paard weg.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 26-03-22 11:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Naskapower

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 11:13

Zoek in ieder geval alvast alles op waarop hij heeft geschreven dat hij jou het paard cadeau doet, verjaardagskaarten, emails etc... Volgens mij kunnen zelfs whatsapp berichten (indien deze de juiste info bevatten) voldoen.

Ga met zoveel mogelijk info naar het juridisch loket.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 11:15

Replica1233 schreef:
Sorry maar ik kan opeens niet reageren op mensen en zo wel. Hij stond niet gestald op een pensionstal of manege. Hij stond aan huis(kleine boerderij maar geen dieren aanwezig als inkomstenbron). Bankafschriften van stalling zijn er dus niet. Ook kwa voer, de rekeningen daarvan heeft hij altijd contant betaald en nooit een rekening gevraagd. En ook of het paard cadeau gegeven is aan mij: ja dit is zo. Hij wilde zelfs geen paard en is er allergisch voor, maar deed het voor mij. Hij kocht een paard voor mij. Dus dat kun je wel als cadeau noemen. Ik heb hem toen meerdere malen gewaarschuwd dat een paard veel werk is en veel kost en of hij het zeker wist maar hij wist het 100% zeker dat ik een paard zou krijgen. Helaas heb ik al 1 paard moeten verkopen omdat hij dat perse wilde, want 2 paarden was te duur, maar daar heb ik ook geen geld van terug gezien en nu herhaalt het verhaal zich weer. Vandaar mijn vraag: wat kan ik doen?

Dat 2e paard had hij ook voor je gekocht en onderhoud voor betaald?

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Ervaring gevraagd met paard & relatiebreuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 11:16

Neem contact op met je rechtsbijstandsverzekering. Als hij alles betaalde en 't paard op zijn naam staat, sta je niet sterk denk ik, maar wellicht kunnen ze bewijzen dat jij de waardevermeerdering er aan getraind hebt.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 11:18

Laat hem het paard te koop zetten en voorstellen en het bod dat hij krijgt, hem betalen :)

Nee even serieus: er is erg weinig info. Hebben jullie samenlevingscontract? Samen bezittingen (huis?).
Kan er geen mediator of iets ingeschakeld worden?

Ik denk dat je toch een deel zult moeten betalen en dan paard weer ergens huisvesten. Als ik het goed begrijp stond dit dier dus ook alleen nu? Dan heb je al wat steken laten vallen natuurlijk.

pateeke
Berichten: 2215
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 11:18

Ik zou in deze situatie juridisch advies inwinnen TS. Daar ga je een beter / duidelijk antwoord krijgen op je vragen dan via bokt…. Je kan maar beter zorgen dat je stevig staat en heel duidelijk weet wat kan en wat niet.

Marie111
Berichten: 4671
Geregistreerd: 15-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 11:20

Die boerderij waar jullie wonen staat ook op zijn naam?

Als het echt uit raakt / scheiden, dan moet jij weg?
Heb je al zicht op een andere woning?

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 11:29

Ik denk dat het het slimste is om naast juridisch advies inwinnen ook voor jezelf alles goed op papier te zetten. Kun je het paard onderhouden als je het ergens moet stallen? Wat gaat het je per maand kosten? Je krijgt ook je eigen vaste lasten erbij van je eigen woning straks. Kun je het dan nog wel betalen? En hoeveel kun je dan missen om het paard over te kopen van je ex? Als je het hele plaatje duidelijk hebt voor jezelf en weet wat er juridisch mogelijk is kun je verder kijken.

En hoeveel kans van slagen heeft jullie relatie nog? Jij schrijft dat jullie nog niet uit elkaar zijn, maar waarom moet het paard nu al weg? Je mocht voorheen niet mee betalen aan het paard. Waarom zou je vriend/ex dan het dan wel oke vinden in de lat-situatie? Want dan komen er nog meer kosten bij kijken, aangezien jullie beide je vaste lasten hebben.

Denk je dat je ex je tegemoet wil komen qua prijs? Ik ken jullie niet en er is weinig tekst om een beeld te vormen. Maar wat ik lees geeft mij het gevoel dat hij alles het liefst op zijn manier wil doen en dat hij nu vooral geld ziet. Dan krijg ik niet het idee dat hij jou het paard gunt en je tegemoet gaat komen. Mss kun je ook al eens informeren of mensen uit jouw omgeving namens jou het paard willen kopen, zodat jij niet zelf met je ex hoef te onderhandelen.

Laibadji

Berichten: 1688
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 11:30

Dit is mijn persoonlijk verhaal, geen advies. Win juridisch info in.
Ik heb ooit ook een paard 'gekregen' van mijn toenmalige vriend. Ik wou het dier ook graag houden. Inderdaad de emotionele waarde en de band was te groot. Ik heb het aankoop bedrag terugbetaald waardoor ik volledige eigenaar werd van mijn paard. Ik had toen de financiële middelen niet en ben dit bedrag zelfs gaan lenen bij de bank. Ik woonde gelukkig bij mijn moeder in en had wel een eigen weiland en huisvesting voor het paard. Echter het hele bedrag in éénmaal daar leggen kon ik niet.

Ik ben geen ruziemaker en handel graag alles af. Persoonlijk zou ik het moeilijk gehad hebben met het idee dat hij vele duizenden euro's kwijt zo zijn omdat hij mij een paard cadeau wou doen in betere relationele tijden. Ik wil zelf ook recht in mijn schoenen staan.

Heel veel sterkte hiermee het is geen fijne situatie en ik hoop dat jullie er samen uitkomen.

daantjuhhh

Berichten: 26872
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Ervaring gevraagd met paard & relatiebreuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 11:45

Sommigen zeggen taxeren.
Maar dat vind ik niet realistisch.
Stel dat haar vriend het paard heeft gekocht als 3 jarige voor 4000€
En TS heeft er tijd en geld ingestoken dan is het dier door TS meer waard geworden.
Ik zou sowieso niet meer dan de originele aankoopprijs betalen.
Denk zelfs dat je eigenlijk van de aankoop jouw investering af zou moeten halen.

ingvdh

Berichten: 6373
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 12:13

Ik vrees dat je er niet onderuit komt om hem uit te kopen. Ik heb een paar scheidingen van dichtbij meegemaakt waar het paard onderdeel van was en het balletje rolde elke keer de verkeerde kant op.

Het enige dat helpt is hard bewijs dat het paard van jou is, koop contract, jouw naam op paspoort ( ook al heeft het geen juridische waarde het telt kennelijk toch mee in het grote geheel van bewijzen) bonnetjes van dingen die aantonen dat jij kosten hebt gemaakt etc. Als je geen bonnen hebt, zorg dat ze er komen. Ga naar de zadelmaker en vraag om factuur etc.

Daarnaast is het zijn probleem niet hoe je het onderhoud gaat betalen. Je hoeft natuurlijk niet volpension op een dure stal te staan.

Voor nu. Ga niet bij de pakken neerzitten maar ga in de actie modus. Ga actief op zoek naar een andere stal die jij kan betalen, ga zorgen dat je achter de waarde van je paard komt en zoek uit wat jou toegevoegde waarde is geweest. Laat aan je (ex) vriend zien dat hij niet zomaar over je heen kan walsen en dat jij je zaakjes goed op orde hebt. Want degene die dat het beste voor elkaar heeft wint meestal wel bij de rechter, degene die denken dat de rechter meegaat in hun verhaal en hopen dat de rechter medelijden met ze heeft staat met lege handen.

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 12:17

Je leert hem wel goed kennen op deze manier, ik dacht altijd dat eens gegeven altijd gegeven is. Maar bij hem werkt dat blijkbaar anders. Ik zou zeggen doe dat waar je je goed bij voelt. Wil je het echt nog een kans geven met hem kan je het niet al te hard spelen. Maar als je gevoel zegt klaar ermee en je wilt het afsluiten zonder wijzende vingertjes dan kan je zeggen dat was de aanschafprijs, daar krijg je de helft van en basta.

Shae
Berichten: 1373
Geregistreerd: 05-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 12:48

Replica1233 schreef:
Hij kocht een paard voor mij. Dus dat kun je wel als cadeau noemen.


Ik zou echt aanraden om juridische hulp in te laten schakelen en het uit te laten zoeken. Bovenstaande doet mij namelijk vermoeden dat het ook weleens anders in elkaar kan steken. Iets voor iemand kopen om te gebruiken staat helaas niet altijd gelijk aan iemand iets schenken.

Het is echt niet zo standaard dat als je onderhoud betaalt je ook de eigenaar bent en er gaan in paardenland een hoop fabels rond. Laat het alsjeblieft goed uitzoeken, zodat je weet waar je staat.