Ervaring gevraagd met paard & relatiebreuk

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elisa2

Berichten: 37217
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Ervaring gevraagd met paard & relatiebreuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 13:04

Tja, altijd een schenkingsovereenkomst tekenen bij de notaris waar in duidelijke afspraken gemaakt worden die zwart op wit staan.

Maar daar heb je nu niks meer aan helaas TS, ik zou ook vooral juridisch advies gaan in winnen. En zoals al geschreven, kijken of het financieel idd uit kan om dit paard te onderhouden of niet en mogelijkheden om het deel van je vriend over te kopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 13:14

Je hebt veel goede tips gekregen waar ik mij bij aan sluit. Kijk wat je zelf kunt betalen. Regel een stalling, het paspoort en breng het paard naar een andere plek. Betaal je vriend de helft van in inkoopwaarde terug (laat dit allemaal goed op papier zetten) en verbreek deze manipulatieve relatie. Hier kom je sterker uit. Sterkte!

Achterom
Berichten: 23033
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 13:21

Evamarie schreef:
Je hebt veel goede tips gekregen waar ik mij bij aan sluit. Kijk wat je zelf kunt betalen. Regel een stalling, het paspoort en breng het paard naar een andere plek. Betaal je vriend de helft van in inkoopwaarde terug (laat dit allemaal goed op papier zetten) en verbreek deze manipulatieve relatie. Hier kom je sterker uit. Sterkte!

Dat zou ik dus niet doen. Ex kan beargumenteren dat ze dan zijn paard heeft gestolen.
Goed juridisch advies inwinnen dus!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 13:21

Replica1233 schreef:
Hoi,


Ik heb een vraag, helaas voor mij niet zo'n leuke. Mijn vriend en ik nemen een stap terug in de relatie, dus apart wonen. Echter zitten we nu te discussiëren wat er met het paard moet gebeuren.


Mijn vriend wil hem verkopen maar ik niet, mijn vriend denkt dat het een heel duur paard is maar ik betwijfel het dus we hebben geen idee wat de waarde in geld zou zijn. Maar buitenom dat, dit paard is mijn levenswerk, echt mijn kindje, ik heb er heel veel tijd en moeite in gestoken en hem van de grond opgevoed en alles geleerd, elke dag klaar staan om het beesie te verzorgen, buiten te zetten en liefde, aandacht en beweging te geven en kennis te laten maken met de wereld, alles aanleren. Mijn vriend daarintegen heeft nooit echt tijd vrij gemaakt, alleen om hooi te halen maar verder niks. Er zit dus heel veel emotionele waarde aan vast bij mij. Mijn vriend geloofd alleen niet dat ik ook daadwerkelijk een paard in m'n eentje kan betalen kwa verzorging en onderhoud terwijl ik zeker weet dat ik dit wel kan en hij vind dat hij er teveel geld in gestoken heeft om hem zomaar aan mij mee te geven en het paard als hij verkocht zou worden teveel geld oplevert om zomaar aan iemand mee te kunnen geven, bij hem draait het dus om geld maar hij kan niet eens de waarde goed inschatten.


Hij heeft destijds het paard voor mij gekocht omdat hij wist dat paarden m'n lust en m'n leven waren en m'n allergrootste hobby, maar hij vind dat het zijn paard is omdat hij de aankoopprijs heeft betaald en het meeste voer, ik mocht destijds niet in de aankoopprijs meebetalen van hem ondanks dat ik dit wel wilde, dus vandaar dat ik het een gemene streek vind. Ik heb vooral materiële dingen betaald en begon steeds meer kosten op me te nemen zoals aanvullend krachtvoer en de hoefsmid maar ik zeg er wel bij dat mijn vriend niet wilde dat ik meer ging betalen, ik weet niet waarom.


Nu is het mijn vraag, wat zijn mijn rechten in dit geval? Ik wil koste wat het kost mijn lief kindje met me mee nemen maar krijg er geen mogelijkheid voor. Het paard staat niet op de naam van ons beide, dit zijn we na de aankoop vergeten te doen. Ik kan momenteel ook niet even het onrealistische bedrag neertikken wat mijn vriend in gedachte heeft als verkoopprijs en hij gaat niet akkoord met afbetaling, en het paard bij een manege stallen, volpension, en dat ik alle kosten betaal, ziet hij niet zitten. Ik zie het niet zitten om een nieuw paard te kopen van de helft van het verkoopgeld van dit paard, want dan is nog steeds de emotionele waarde en al mijn werk ineens compleet weg.


Wat zouden jullie doen in zo'n geval? P.s. het gaat nu om het paard dus graag bij het onderwerp blijven.

Qua waardebepaling….Wat is het voor een paard? Ras? Afstamming? Sportklassering?

Ik zou overigens de hele relatie verbreken. Hij probeert op een hele nare wijze de macht over jou te hebben.

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 13:25

Maar hoe wordt de situatie straks? Blijft je vriend daar wonen? Neem aan dat jij normaal dan ook bij draagt aan de vaste lasten en dergelijke, als hij het dan alleen moet doen kan ik me in denken dat hij het paard wil verkopen, omdat het geld gewoon hard nodig is. Neem aan dat de meubels en dergelijke ook verdeeld zullen worden, dus dan komen er toch extra kosten aan.

purny

Berichten: 27493
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Ervaring gevraagd met paard & relatiebreuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 13:42

Wie betaalt de grootste kosten? Dus veearts enz.
Lijkt me dat degene in dit geval de eigenaar is.
Is er ook een eigendomsbewijs?

DuoPenotti

Berichten: 29539
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 13:44

purny schreef:
Wie betaalt de grootste kosten? Dus veearts enz.
Lijkt me dat degene in dit geval de eigenaar is.
Is er ook een eigendomsbewijs?

Bovenste klopt niet.

absque_dubio

Berichten: 7849
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 13:44

purny schreef:
Wie betaalt de grootste kosten? Dus veearts enz.
Lijkt me dat degene in dit geval de eigenaar is.
Is er ook een eigendomsbewijs?

Nou vind ik eerlijk gezegd niet. Ik heb mijn eigen pony’s, maar als mijn vriend besluit op zulke momenten dat hij de grootste kosten wil betalen; prima! Veranderd er niks aan dat ik de eigenaar blijf hoor.
Maargoed, mijn vriend zou ook nooit zoiets in z’n hoofd halen als pony’s/dieren afpakken of gebruiken in een machtsstrijd.

purny

Berichten: 27493
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Ervaring gevraagd met paard & relatiebreuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 13:47

Maar was het niet zo dat wanneer iemand voor een langere tijd de kosten betaalde automatisch de eigenaar werd?
Ik heb er geen verstand van maar vind dit wel een naaistreek

Sizzle

Berichten: 35698
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 13:50

purny schreef:
Maar was het niet zo dat wanneer iemand voor een langere tijd de kosten betaalde automatisch de eigenaar werd?
Ik heb er geen verstand van maar vind dit wel een naaistreek


Dan gaat het om uitzonderlijke situaties waarbij bijv. iemand al een jaar geen stalgeld meer betaald en niet meer op komt dagen. En zelfs dan nog is het absoluut niet vanzelfsprekend. Een zaak voor de rechtbank en niet iets waar je automatisch recht op hebt of zo. In dat geval kan het paard als het ware voor de aflossing van de schuld toegewezen worden en dat is in een relatie sowieso niet aan de orde.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 26-03-22 13:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 13:51

Achterom schreef:
Evamarie schreef:
Je hebt veel goede tips gekregen waar ik mij bij aan sluit. Kijk wat je zelf kunt betalen. Regel een stalling, het paspoort en breng het paard naar een andere plek. Betaal je vriend de helft van in inkoopwaarde terug (laat dit allemaal goed op papier zetten) en verbreek deze manipulatieve relatie. Hier kom je sterker uit. Sterkte!

Dat zou ik dus niet doen. Ex kan beargumenteren dat ze dan zijn paard heeft gestolen.
Goed juridisch advies inwinnen dus!


Niet als je het netjes op papier laat zetten met behulp van een jurist waar beide partijen bij aanwezig zijn.
TS kan in ieder geval starten om te kijken wat ze kan regelen aan stalling en kosten voor het paard. Vanuit daar kan je pas verder kijken.

Maeve
Berichten: 1871
Geregistreerd: 12-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 13:55

Klinkt alsof je ex je een paard cadeau heeft gegeven in ruil voor jouw dankbaarheid op dat moment, maar nu achteraf is het ineens een investering geweest die meer waard is geworden door jouw inzet? Ik ben het ermee eens dat het hele verhaal klinkt als een manipulatieve relatie, snel wegwezen van deze kerel en jezelf nooit meer in zo'n kwetsbare positie proberen te brengen.

CoRiNa1983

Berichten: 1768
Geregistreerd: 24-12-06
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 14:00

oei dat klinkt niet best allemaal, jou vriend is op geld uit en daar kun je de ergste ruzies over krijgen.

Ik zou zo snel mogelijk een stalling gaan regelen zodat je die altijd achter de hand hebt.

Verder het paard laten taxeren door een handelaar en dan wat zou hij ervoor geven en wat hebben jullie betaald dat kun je met elkaar verreken maar zoals ik lees zal je ex daar weleens moeilijk over doen dus ik zou zeker iemand in de arm nemen die jou kan helpen een advocaat, of dergelijke, alles zal verdeel moeten worden en is het paard het enige wat echt waarde heeft of hebben jullie ook nog andere dingen aangekocht zoals b.v. een auto.
verder hebben jullie iets op papier staan hoe er verdeeld gaat worden bij een relatiebreuk? want dat is zeker ook erg belangrijk delen jullie de kosten hebben jullie beide een eigen bankrekening en daarnaast een gezamelijke rekening? waar werd het paard van betaald, ga dat alles eens goed na.

linoleum

Berichten: 6465
Geregistreerd: 01-03-12

Re: Ervaring gevraagd met paard & relatiebreuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 14:04

Voor een volgende keer ook de tip om zulk soort dingen altijd al af te spreken op moment van aankoop.
Zo heb ik van mijn ex een paard gekregen en hij van mij een hond. Toen gelijk afgesproken dat mochten we uit elkaar gaan, ik het paard hou en hij de hond zonder verdere verrekeningen. Toen een paar jaar later we uit elkaar gingen, was voor beide duidelijk wat de afspraken waren. Ondanks dat we over andere dingen veel ruzie hebben gehad qua verdelen, niet over die meest waardevolle dieren in ons leven.

absque_dubio

Berichten: 7849
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 14:07

linoleum schreef:
Voor een volgende keer ook de tip om zulk soort dingen altijd al af te spreken op moment van aankoop.
Zo heb ik van mijn ex een paard gekregen en hij van mij een hond. Toen gelijk afgesproken dat mochten we uit elkaar gaan, ik het paard hou en hij de hond zonder verdere verrekeningen. Toen een paar jaar later we uit elkaar gingen, was voor beide duidelijk wat de afspraken waren. Ondanks dat we over andere dingen veel ruzie hebben gehad qua verdelen, niet over die meest waardevolle dieren in ons leven.

Eens. Maar ik snap sowieso niet waarom je over waardevolle dieren ruzie/discussie gaat hebben. Toen de relatie goed was gunde je het elkaar ook. Dan kan je dat als de relatie over is niet ineens afpakken. Ik vind dat zelf echt zo oneerlijk.
Helemaal nu de relatie op dit moment nog stand houdt, snap ik dit echt niet..

Jessix

Berichten: 16442
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 14:08

DuoPenotti schreef:
purny schreef:
Wie betaalt de grootste kosten? Dus veearts enz.
Lijkt me dat degene in dit geval de eigenaar is.
Is er ook een eigendomsbewijs?

Bovenste klopt niet.

Nee helpt dat niet mee? Ik heb dat wel vaker gehoord, ook bij huisdieren. Helpt in de bepaling wie de meeste zorg draagt als je facturen kan laten zien van voeding, spullen dierenarts etc.

Maar ik zou er voor kiezen hem uit te kopen. Vraag hem eerst eens wat hij in gedachte heeft voor een bedrag.

pateeke
Berichten: 2217
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 14:12

linoleum schreef:
Voor een volgende keer ook de tip om zulk soort dingen altijd al af te spreken op moment van aankoop.
Zo heb ik van mijn ex een paard gekregen en hij van mij een hond. Toen gelijk afgesproken dat mochten we uit elkaar gaan, ik het paard hou en hij de hond zonder verdere verrekeningen. Toen een paar jaar later we uit elkaar gingen, was voor beide duidelijk wat de afspraken waren. Ondanks dat we over andere dingen veel ruzie hebben gehad qua verdelen, niet over die meest waardevolle dieren in ons leven.


Maar heb je die afspraak toen ook op papier gezet? Zo niet, dan had één van jullie beiden er toch moeilijk over kunnen doen want je hebt geen bewijs dat dat de afspraak was... En helaas gebeurt het echt wel dat je met sommige mensen iets afspreekt en de afspraak niet nagekomen wordt, ontkend wordt etc.

Er zijn sommige mensen die aangeven een stalling te zoeken en het paard naar daar te verhuizen. Dat zou ik dus NIET doen vooraleer je duidelijkheid hebt over wat jullie met het paard gaan doen, wiens 'eigendom' het paard is etc. Zoals al gezegd is, kan je 'vriend' dan zeggen dat jij het paard van hem gestolen hebt en dan zou je het wel erg lastig kunnen krijgen...

anjali
Berichten: 15098
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 14:15

Elisa2 schreef:
Tja, altijd een schenkingsovereenkomst tekenen bij de notaris waar in duidelijke afspraken gemaakt worden die zwart op wit staan.

Maar daar heb je nu niks meer aan helaas TS, ik zou ook vooral juridisch advies gaan in winnen. En zoals al geschreven, kijken of het financieel idd uit kan om dit paard te onderhouden of niet en mogelijkheden om het deel van je vriend over te kopen.

Maar,als je van je geliefde een geschenk krijgt dan ga je toch niet naar een notaris om een schenkingsovereenkomst te tekenen? Want je zit dan in een liefdesmodus.Wel erg voor ts deze situatie.Ik snap die exvriend ook niet want het is kennelijk niet zo dat hij het paard voor zichzelf wil hebben.Hij is volgens ts zelfs allergisch voor paarden en het gaat hem enkel om de financiele waarde van het dier.

pateeke
Berichten: 2217
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Ervaring gevraagd met paard & relatiebreuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 14:20

Daar kunnen verschillende redenen voor zijn waarom hij naar het financiële kijkt. Ik kan dat in bepaalde situaties wel begrijpen. Hier kunnen we daar moeilijk iets over zeggen want we kennen de situatie onvoldoende….

DuoPenotti

Berichten: 29539
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 14:21

Jessix schreef:
[
Nee helpt dat niet mee? Ik heb dat wel vaker gehoord, ook bij huisdieren. Helpt in de bepaling wie de meeste zorg draagt als je facturen kan laten zien van voeding, spullen dierenarts etc.

Maar ik zou er voor kiezen hem uit te kopen. Vraag hem eerst eens wat hij in gedachte heeft voor een bedrag.

Ja als het voor de rechter komt kan het mee spelen. Maar niet zoals sommige willen doen geloven dat als je het meeste betaald het dier automatisch van eigenaar veranderd.
Als iemand duidelijk een dier heeft gekocht dan is dat simpelweg de eigenaar.
Als er duidelijk een schenking is, is dat de eigenaar. Dus een kaartje met: gefeliciteerd als kado een paard.
Notarieel is uiteraard perfect.
(toen wij samen zijn gaan wonen is mijn paard toen beschreven als de mijne, de rest was samen)

Maar idd is een paard handje contantje betaald, geen koopcontract.
En is er dan 1 persoon die alles betaald met bewijs, dus stalgeld over de bank, ja dan kan een rechter zeggen, er is geen ander bewijs dan de betalingen. Daarom is dat de eigenaar.
Maar het is niet zomaar vanzelfsprekend zo.

Daarnaast lees ik dat de vriend van ts zelf het meeste betaalde, hem ook heeft aangekocht.
Er geen bewijs is van cadeau, dus dan ben ik bang dat ts aan het korstte eind trekt.
Maar ik ga mee met de andere, laat dat uitzoeken door iemand die er voor geleerd heeft.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 14:37

anjali schreef:
Elisa2 schreef:
Tja, altijd een schenkingsovereenkomst tekenen bij de notaris waar in duidelijke afspraken gemaakt worden die zwart op wit staan.

Maar daar heb je nu niks meer aan helaas TS, ik zou ook vooral juridisch advies gaan in winnen. En zoals al geschreven, kijken of het financieel idd uit kan om dit paard te onderhouden of niet en mogelijkheden om het deel van je vriend over te kopen.

Maar,als je van je geliefde een geschenk krijgt dan ga je toch niet naar een notaris om een schenkingsovereenkomst te tekenen? Want je zit dan in een liefdesmodus.Wel erg voor ts deze situatie.Ik snap die exvriend ook niet want het is kennelijk niet zo dat hij het paard voor zichzelf wil hebben.Hij is volgens ts zelfs allergisch voor paarden en het gaat hem enkel om de financiele waarde van het dier.


In die van de verstandige mens :) als je een huis koopt zet je het toch ook op papier?

linoleum

Berichten: 6465
Geregistreerd: 01-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 14:45

pateeke schreef:
linoleum schreef:
Voor een volgende keer ook de tip om zulk soort dingen altijd al af te spreken op moment van aankoop.
Zo heb ik van mijn ex een paard gekregen en hij van mij een hond. Toen gelijk afgesproken dat mochten we uit elkaar gaan, ik het paard hou en hij de hond zonder verdere verrekeningen. Toen een paar jaar later we uit elkaar gingen, was voor beide duidelijk wat de afspraken waren. Ondanks dat we over andere dingen veel ruzie hebben gehad qua verdelen, niet over die meest waardevolle dieren in ons leven.


Maar heb je die afspraak toen ook op papier gezet? Zo niet, dan had één van jullie beiden er toch moeilijk over kunnen doen want je hebt geen bewijs dat dat de afspraak was... En helaas gebeurt het echt wel dat je met sommige mensen iets afspreekt en de afspraak niet nagekomen wordt, ontkend wordt etc.

Er zijn sommige mensen die aangeven een stalling te zoeken en het paard naar daar te verhuizen. Dat zou ik dus NIET doen vooraleer je duidelijkheid hebt over wat jullie met het paard gaan doen, wiens 'eigendom' het paard is etc. Zoals al gezegd is, kan je 'vriend' dan zeggen dat jij het paard van hem gestolen hebt en dan zou je het wel erg lastig kunnen krijgen...

Nee dat hebben we niet op papier laten zetten, weet ook dat bij einde relatie het dus anders had kunnen lopen.

Maar het scheelt wel al als er al duidelijkheid is van te voren. Zo had hij misschien ook toen wel al aan kunnen geven dat het zijn paard is en blijft, maar jij mag rijden en gebruiken. In deze situatie klinkt het namelijk alsof dat altijd al zijn intentie is geweest, gezien het tweede paard wat al eerder door hem is verkocht ook. Dan had je er al eerder voor kunnen kiezen om het paard over te kopen.

FennyPower

Berichten: 1463
Geregistreerd: 06-02-14
Woonplaats: Groningen

Re: Ervaring gevraagd met paard & relatiebreuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 14:50

Dit verhaal doet me echt denken aan mijn ex qua manipulatie.
Ik zie dat je 2 jaar ouder bent dan mij, nog vrij jong opzich. Heb je ouders /familie die achter je staan?
Ik ken je vriend niet, maar ik raad je aan om wel gewoon iemand achter je te hebben met goede ogen voor wanneer het jezelf te veel wordt.
Hopelijk komt alles goed!

anjali
Berichten: 15098
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Ervaring gevraagd met paard & relatiebreuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 15:17

@Poes: Een geval van samen een huis kopen is heel wat anders dan dat een partner de ander iets schenkt,een paard bijvoorbeeld.Als je een duur juweel krijgt als liefdesgeschenk ga je toch ook niet naar een notaris voor een schenkingsakte.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Re: Ervaring gevraagd met paard & relatiebreuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 15:47

Zorg dat hij je zaken op orde hebt; inkomen, huis, stal.
Dan met je (bijna)ex in gesprek, ruzie maken maakt de boel alleen maar ingewikkelder.
Als jij de boel voor elkaar hebt kan je bespreken dat je het paard mee wil nemen.Nu kan hij altijd roepen dat het je toch niet lukt.Zorg gewoon dat je dat al hebt opgelost