Paard kopen die niet röntgenologisch gekeurd mag worden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kiwiaa

Berichten: 970
Geregistreerd: 26-11-08
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 12:04

Luckystory schreef:
Mijn punt is eigenlijk dat de enige duppe van een klinisch gezond paard RX keuren in een lagere prijsklasse het paard is.
De verkoper ging er namelijk sowieso niet rijk van worden en de koper neemt nou ook niet bepaald een groot financieel risico.
De enige die erbij in kan schieten is het paard zelf…
Ik vind dat je als verkoper je paard dan moet beschermen en RX moet weigeren.
Uiteraard heb ik het hier over gezonde dieren zonder een medische voorgeschiedenis.


Dit vind ik wel een beetje een kromme redenering, hoezo schiet het paard er zelf bij in als een bemerking vroeg wordt gevonden? Beter er op tijd bij en aangepast management om hem goed te houden, dan het paard kapot rijden en dan hemelen want ocharme hij heeft pijn. Ook een paard zonder medische voorgeschiedenis kan een gebrek hebben dat later een probleem kan vormen, zeker op zo'n jonge leeftijd waarbij ze nog niet belast zijn.

Elisa2

Berichten: 37461
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard kopen die niet röntgenologisch gekeurd mag worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 12:15

Meten is weten..ik vind e5000,- best een boel geld..het is wel handig dat je weet wat je koopt voor dat geld. En ik zie niet in dat er dan nog te weinig verdiend op kan worden eigenlijk. Voor de handel niet altijd leuk als er (teveel) uit komt maar het scheelt wel een boel gezeur later.

Elisa2

Berichten: 37461
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 12:18

Luckystory schreef:
En het is ook nog een verschil dat bijvoorbeeld een goedgetraind paard voor 25 000 wordt aangeboden en dan wegens bemerking voor de helft weg gaat. Dat is dan wat zuur, maar het dier heeft nog een toekomst. Ipv bijvoobeeld een jong ongetraind dier voor de recreatie die voor enkele 1000den wordt aangeboden.
Met een 3tje op het straalbeen wordt dat al gauw een weggeefdier dat zijn eigen voer niet meer waard is…
Ik vind niet dat je dat een paard mag aan doen als hij klinisch wél goed is.
Dan moet je als verkoper je paard beschermen.


Mwah, ik weet niet of dat waar is..bijna twintig jaar geleden werkte ik op een handelstal die juist paarden kocht die klinisch goed waren en vaak rontgenologisch een bemerking hadden. Deze werden gewoon keurig getraind en verkocht naar Zweden. Waar ze niet zoveel waarde hechten aan de rontgenologische keuringen. Of dat nu nog zo is in Zweden weet ik niet maar in Belgie en Frankrijk bijv. wel. Als het dan gewoon fijne brave paarden zijn die klinisch goed zijn komen ze wel weer goed terecht.

Sita_xx

Berichten: 1623
Geregistreerd: 27-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 12:54

Kiwiaa schreef:
Luckystory schreef:
Mijn punt is eigenlijk dat de enige duppe van een klinisch gezond paard RX keuren in een lagere prijsklasse het paard is.
De verkoper ging er namelijk sowieso niet rijk van worden en de koper neemt nou ook niet bepaald een groot financieel risico.
De enige die erbij in kan schieten is het paard zelf…
Ik vind dat je als verkoper je paard dan moet beschermen en RX moet weigeren.
Uiteraard heb ik het hier over gezonde dieren zonder een medische voorgeschiedenis.


Dit vind ik wel een beetje een kromme redenering, hoezo schiet het paard er zelf bij in als een bemerking vroeg wordt gevonden? Beter er op tijd bij en aangepast management om hem goed te houden, dan het paard kapot rijden en dan hemelen want ocharme hij heeft pijn. Ook een paard zonder medische voorgeschiedenis kan een gebrek hebben dat later een probleem kan vormen, zeker op zo'n jonge leeftijd waarbij ze nog niet belast zijn.


Of het lijkt een gebrek op fotos maar paard krijgt er nooit last van :+

Gwenvd

Berichten: 1736
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 13:08

Dee_Es schreef:
Ondanks dat ik van dit verhaal toch wel argwanend word kunnen we tegenwoordig ook echt te ver gaan met keuringen. Er moet gekeurd worden naar gebruiksdoel en niet om ieder minuscule afwijking te vinden waar een recreatiepaard waarschijnlijk nooit last van gaat hebben.


Naja precies dit bedoel ik dus ook. Wil je (hoog) de sport in dan is het hartstikke goed om te rx te keuren.
Koop je een heel duur paard dan zeg ik ook zeker doen.

Maar ik liet juist een tegengeluid horen omdat je als je pech hebt als verkoper blijft zitten met een paard in lagere prijsklasse met een bemerking die ineens vermeld moet worden. Terwijl een paard misschien nooit kreupel gaat lopen.

Het belangrijkste is, wat is je doel? Welke prijsklasse? Is het reeel? Hoe is hij klinisch?

Tijn8
Berichten: 511
Geregistreerd: 04-08-10
Woonplaats: midden van het land

Re: Paard kopen die niet röntgenologisch gekeurd mag worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 13:43

Ik laat ook keuren bij aankoop, ook bij paarden onder de 5000 euro.
Dierenartskosten van een goedkoop paard wat kreupel wordt zijn namelijk net zo hoog als van een goedkoop paard. Ik wil graag lang met mijn paarden doen er kan altijd iets gebeuren maar het zegt wel iets denk ik.

Spenk
Berichten: 21812
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 14:05

Ik begrijp echt niet wat verkopers tegen keuren kunnen hebben behalve dat ze zelf bang zijn te weinig te vangen voor het dier...

Anders maakt het toch echt 0,0 uit als blijkt dat er wel een bemerking zit ja dan moet je je vraagprijs aanpassen.

Maar ik heb hier toch al gelezen over ''een jong dier gekocht als jaarling'' dan heb je het nog steeds over een jong dier dan weet je ook niet of die bij langdurige belasting heel blijft indien blijkt dat er wel een bemerking zit. Sommige dingen spelen ook pas later op.

Of helemaal niet dat kan ook en er zijn nog steeds genoeg mensen bereid dat risico wel te nemen.

Koekie73

Berichten: 2685
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Paard kopen die niet röntgenologisch gekeurd mag worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 14:21

Ik zou nooit een paard kopen dat ik niet mag laten keuren. Al begrijp ik wel wat deze handelaar zegt.
Dat betekent echter dat het zomaar kan zijn dat hij je een niet-gezond dier verkoopt.

Ik heb vorig jaar een 5 jarige D pony gekocht. Getalenteerd diertje, niet goedkoop, klinisch gekeurd (ja ik had RX moeten laten doen, dat gebeurt me ook nooit meer). Binnen 8 weken hartstikke kreupel (progressief kreupel)
Filmpjes van het meisje dat hem voorheen reed, lieten ook zien dat hij daar al wisselend kreupel liep.
Waarschijnlijk wist deze verkoper dat ook, wilde ook niet betalen voor RX als hij afgekeurd zou worden.
Hele dure leerschool is het!

Mijn andere D-pony ga ik ergens deze zomer verkopen en die ga ik dus ook eerst helemaal laten keuren voor de verkoop (heb zelf alleen benen rx van hem) Gewoon om zeker te weten dat hij in orde is. Ik wil geen dier verkopen dat niet in orde is.

Lukasje
Berichten: 11327
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 15:40

Slimme handelaar ! Lekker laten staan ! Allicht ben jij die “volgende verkoper” . Er is geen enkele reden waarom je een paard niet RX zou mogen laten keuren indien jij de kosten betaalt.

Ineke2

Berichten: 33164
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 15:49

Lukasje schreef:
Slimme handelaar ! Lekker laten staan ! Allicht ben jij die “volgende verkoper” . Er is geen enkele reden waarom je een paard niet RX zou mogen laten keuren indien jij de kosten betaalt.

Dit dus.

anjali
Berichten: 15166
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Paard kopen die niet röntgenologisch gekeurd mag worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 16:52

Ik vind het ook wel raar dat dat niet zou mogen als jij de keuring zou betalen.Natuurlijk heeft hij wel gelijk dat het zou kunnen gebeuren dat er iets gevonden wordt. Maar het gaat erom dat het paard geschikt is voor het doel van de koper. Een andere koper heeft mogelijk een ander doel wat het paard nog wel zou kunnen. Wel zou een ongunstige X-ray de financiele waarde van het paard doen dalen.Ik heb wel eens een paard bezichtigd dat niet eens klinisch gekeurd mocht worden. En die was voor toenmalige begrippen best aan de prijs.Omdat hij ook niet op proef mocht (dat was iets wat toendertijd nog wel gebruikelijk was soms) liet ik hem staan.Enige maanden later belde de verkoper me op dat het paard inmiddels flink goedkoper was geworden.Maar toen had ik inmiddels al een andere gekocht wat overigens een afschuwelijke miskoop bleek maar goed,het is paardenhandel en dan maak je wat mee!

Babootje

Berichten: 26392
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 19:23

Luckystory schreef:
Spenk schreef:
Want ik weet niet of je het weet maar ook als er niet RX gekeurd is maar er blijk na een maand of 4 wel wat te zijn dan is dit een verborgen gebrek.


Als particulier niet.
Dan kan je alleen gehouden worden aan die dingen die je weet en garandeert.
Als je niet weet hoe hij op foto is, kan je dat niet garanderen en kan je daar niet aan gehouden worden.
Zolang je maar eerlijk bent over wat je wél weet.
Ik weet niet of dat voor een handelaar ook geldt?
Dus ‘Hij is klinisch ok. RX weet ik niet’ is een duidelijk en eerlijk verhaal.
En in een lagere prijsklasse lijkt mij dat voldoende?


DuoPenotti schreef:
Bij een professionele verkoper is het sowieso dat hij dan alsnog daar aan gehouden word.
Ken een goudeerlijke man, die zelfs aangaf bij rontgen afkeur betaal ik de kosten.
Klant wilde niet want vond 500 teveel bij positiefadvies.
Paar maanden later stond paard kreupel, foto's gemaakt.
Rechtzaak van gekomen en goud eerlijke man kon paard plus stalkosten betalen.
Lekker krom dus.


Daarom dus, kun je als verkoper maar beter weten wat je verkoopt, dus zelf keuren.

imaudy
Berichten: 5081
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 19:42

Gwenvd schreef:
Dee_Es schreef:
Ondanks dat ik van dit verhaal toch wel argwanend word kunnen we tegenwoordig ook echt te ver gaan met keuringen. Er moet gekeurd worden naar gebruiksdoel en niet om ieder minuscule afwijking te vinden waar een recreatiepaard waarschijnlijk nooit last van gaat hebben.


Naja precies dit bedoel ik dus ook. Wil je (hoog) de sport in dan is het hartstikke goed om te rx te keuren.
Koop je een heel duur paard dan zeg ik ook zeker doen.

Maar ik liet juist een tegengeluid horen omdat je als je pech hebt als verkoper blijft zitten met een paard in lagere prijsklasse met een bemerking die ineens vermeld moet worden. Terwijl een paard misschien nooit kreupel gaat lopen.

Het belangrijkste is, wat is je doel? Welke prijsklasse? Is het reeel? Hoe is hij klinisch?


Tja... misschien heeft de handelaar haar wel van een oud boertje die niks laat keuren. Ik kan mij nog wel voorstellen dat de handelaar denkt, weet je wat ik wacht wel tot iemand haar zo meeneemt.
Ik vind het ook nogal wat dat er zoveel paarden op 2-jarige leeftijd al niet goed op de foto zijn.

beline1

Berichten: 132
Geregistreerd: 22-03-13
Woonplaats: Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 22:11

Altijd zelf opdrachtgever zijn van de keuring, want mocht er stront aan de knikker zijn heb je toch meer rechten.
Zelf een 6 jarige gekocht van iemand die we kenden, en die was al klinisch gekeurd ook röntgen op de benen.
Zelf rug en hals op de foto laten zetten.
Gekocht, maar na een paar maanden toch vage kreupelheids klachten. Wij naar de dierenarts die haar ook hadden gekeurd, die heeft weer een foto gemaakt en ingespoten.
Toen gerevalideerd, en daarna weer opgepakt, weer kreupel, hoefzweer, toch nog niet goed daarna weer foto's door andere dierenarts en die had de andere foto's ook bekeken en die zei dat ze een progressieve vorm van artrose had en het kwam niet meer goed en wij moesten haar helaas na 9 maanden laten gaan.

En dan, je staat met lege handen, particulier gekocht en niet zelf alle keuringen betaald, en een beoordelingsfout van de keurende arts kogel een 2 en geen bemerking, had zeker een 3 en bemerking moeten zijn!

(Gelukkig),denk je dan ik heb een rechtsbijstandsverzekering maar die kon niet veel voor ons doen.
Wij hebben een schade vergoeding gekregen, maar ze hebben geen schuld bekend.

Nu 3 jaar geleden toch weer een paard gekocht, via een handelaar en alleen zelf klinisch laten keuren want er was al een röntgen keuring en wij hebben die foto's door een dierenarts laten bekijken.
op alle 4 zijn kogels aan de voorkant een chipje, dierenarts zei gewoon laten zitten daar krijgt hij geen last van want ze zitten gunstig ingekapseld.

Maar het zure is dat hij helaas maagzweren had waardoor hij hele dure medicijnen en dierenartskosten had. Gelukkig hadden we een uitgebreide ziektekosten verzekering.....
Moraal van het verhaal van ons, je denkt alles uit te sluiten maar dat kan je niet.

xSCWx
Berichten: 7063
Geregistreerd: 21-02-07

Re: Paard kopen die niet röntgenologisch gekeurd mag worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 22:25

Ja dat vind ik sowieso met paarden hoor, je moet ook een beetje geluk hebben. Je kan ze binnenstebuiten keren maar als ze zichzelf niet heel houden heb je daar alsnog niks aan.

Babootje

Berichten: 26392
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 12:40

beline1 schreef:
Altijd zelf opdrachtgever zijn van de keuring, want mocht er stront aan de knikker zijn heb je toch meer rechten.


Het is altijd onverstandig om alleen maar uit te gaan van de keuring van de dierenarts van de verkopende partij. Een klinische keuring moet sowieso altijd over. En als er foto's bij zitten kun je die laten bekijken door je eigen veearts. En bij twijfel foto's opnieuw laten maken.

Als ik een paard koop en er zitten al röntgenopnamen bij dan vraag ik ze op en laat ze beoordelen door mijn eigen DA voordat ik uberhaupt al een keuringsafspraak maak. WIl de verkoper dat niet, dan zijn de foto's waarschijnlijk al multi interpretabel en laat ik t paard lekker staan. Als de foto's goed zijn van kwaliteit en recent genoeg voor de verzekering dan hoeven deze niet over. Zijn ze minder recent dan gaat ook de rontgenkeuring over, maar zelden komt er dan nog iets uit waarop een paard een negatief koopadvies krijgt is mijn ervaring.

baudyh

Berichten: 4292
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 12:58

Indiana79 schreef:
Ik heb een leuke 2-jarige merrie gezien die te koop staat en ik heb wat informatie opgevraagd en ook gevraagd of de merrie gekeurd mag worden. De verkoper (een handelaar) gaf aan dat zij wel Klinisch gekeurd mag worden, maar er mogen geen foto's gemaakt worden. Hij geeft op als reden: ik heb de merrie zelf ook ongekeurd gekocht en stel nou dat er wel wat op de foto's te zien is, dan koop jij het paard niet en moet ik daarna tegen volgende geïnteresseerden zeggen dat zij al gekeurd is en dat er op de foto's een bemerking is gevonden. Daarom wil hij het niet.

Is dit gebruikelijk dat dit wordt geweigerd?



Ha ha ha leuk bedacht van hem.
Niet doen zou ik zo zeggen.

Luckystory
Berichten: 3467
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 13:01

Weet je, als je koopt bij een betrouwbare verkoper, dan heb je geen nood om jezelf in te dekken langs alle kanten.

Ik heb ooit een jaarling weer ingeruild bij een fokker die ik als veulen had aangekocht.
Ze bleek een bemerking te hebben en betreffende fokker heeft haar 6 maanden na de koop terug genomen en mij een ander veulen laten uitzoeken. Het veulen was ongekeurd door mij gekocht.
Ik heb dit niet eens moeten vragen maar het werd spontaan aangeboden toen ik de fokker op de hoogte bracht van het probleem.

Hetzelfde heeft een vriendin van mij. Die kocht een hengstenveulen met het oog hem als dekhengst te gebruiken. Hij blijkt later medisch niet aan dit doel te voldoen.
De fokker van deze hengst heeft haar hiervoor (ondertussen jaren na de aankoop) nog ruimschoots vergoed.

Zo kan het dus ook. Voor sommige verkopers is naam en reputatie véél belangrijker dan de verkoop van 1 paard.

Babootje

Berichten: 26392
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Paard kopen die niet röntgenologisch gekeurd mag worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 14:23

De fokker waarbij jij hebt gekocht LuckyStory is dat gewoon verplicht. Er geldt een periode na aankoop van een half jaar op verborgen gebreken als jij koopt van een professional. Fokkers vallen daar ook onder.
Je tweede verhaal geloof ik eerlijk gezegd niet veel van.
En verder; Hoe weet jij nu of je van een betrouwbare partij koopt?

DuoPenotti

Berichten: 29862
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Paard kopen die niet röntgenologisch gekeurd mag worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 15:27

Ja precies, die eerste is gewoon heel verstandig.
Gaat geen slechte naam maken voor iets wat hij weet dat wettelijk zo werkt.

En die 2e vergoed, terug gekocht?
Wat was er besproken bij verkoop, misschien toen al afspraken gemaakt zodat de prijs er ook naar zou zijn?

knollentuin
Berichten: 10400
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Paard kopen die niet röntgenologisch gekeurd mag worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 16:29

Dat een fokker garantie gaat geven dat z'n fokproduct grand prix wordt of goedgekeurde dekhengst geloof ik niet , dat zou wat zijn zeg .

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Paard kopen die niet röntgenologisch gekeurd mag worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 16:50

Als jij als koper het paard laat keuren, zijn de foto's van jou, niet van de handelaar.
Lekker laten staan, dit paard. Hij kan zo maar eens een OCD hebben die weggehaald moet worden, en dan kost hij al direct 1500 meer voor de operatie.
Lekker kort door de bocht van die handelaar.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: Paard kopen die niet röntgenologisch gekeurd mag worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 16:57

Maar even serieus he, jullie zouden echt allemaal een veulen, jaarling of tweejarige RX laten keuren?
Ik ken echt niemand die zo gek is om zo jong al RX te laten keuren bij paarden in de normale prijsklasse (voor hun ras).

DuoPenotti

Berichten: 29862
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 17:11

Nee. Tot de 2 heeft geen zin.

Daarna is uiteraard aan jezelf.
Maar een verkoper die aangeeft dat het niet mag vind ik een rare.

Voor mijzelf sprekend heb ik 2 volwassenen paarden gekocht en deze zijn klinisch en röntgen gekeurd.
Ook enkele in die tijd afgekeurd en dus niet gekocht. Gelukkig bij afkeur kosten verkoper.

En 3 veulens gekocht en zijn simpel bekeken door da. Even luisteren hartje en longen. Niet veel meer.

imaudy
Berichten: 5081
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 17:12

Daphara schreef:
Maar even serieus he, jullie zouden echt allemaal een veulen, jaarling of tweejarige RX laten keuren?
Ik ken echt niemand die zo gek is om zo jong al RX te laten keuren bij paarden in de normale prijsklasse (voor hun ras).


Bij mij ligt het sterk aan het ras. Ponyrassen of bv een arabier zou ik met 2 jaar niet RX laten keuren. Een kwpn met afstamming huppeldepup x huppeldepup2 wel :')