Paard kopen die niet röntgenologisch gekeurd mag worden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anjali
Berichten: 15166
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 10:02

Elisa2 schreef:
HKO hoeft niet het einde te zijn, goede training en management (rechtrichten) kan erg helpen.

Speciaal beslag schijnt ook te helpen.

Babootje

Berichten: 26392
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 11:51

anjali schreef:
Vroeger werd er in het geval van hoefkatrol soms een zenuwsnede gedaan.Dat had echter wel bijwerkingen omdat de voet dan ongevoelig werd. Nu hoorde ik dat in een kliniek in Belgie ook een gedeeltelijke zenuwsnede wordt gedaan waardoor de voet niet helemaal ongevoelig wordt,alleen het slechte deel.Een kennis van me heeft dat laten doen omdat het alternatief anders inslapen zou zijn.Het paard werd verder gewoon gereden maar ze bleef er wel voorzichtig mee.


Een zenuwsnede is in HKO gevallen verboden. In sommige heel lokale gevallen die niet van invloed op bv pezen kan het nog wel. Het heeft geen bijwerkingen, behalve dat je de hoef goed moet controleren op steentjes of nagels die de hoef kunnen dringen, omdat het paard die niet meer voelt. En op temperatuurverschillen, want een hoefzweer voelen ze in de regel dan ook niet. Je smid moet dan dus ook goed opletten op hoefproblemen. Een paard dat een zenuwsnede heeft gehad moet dan ook je bij voorkeur op ijzers houden.

Ineke2

Berichten: 33164
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Paard kopen die niet röntgenologisch gekeurd mag worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 12:07

Indien je een zenuwsnede uitvoert ( wat dus in de meeste gevallen niet meer mag ) zijn wedstrijden rijden niet meer toegestaan naar mijn weten.

Kabayo

Berichten: 14065
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 13:18

Daphara schreef:
Maar even serieus he, jullie zouden echt allemaal een veulen, jaarling of tweejarige RX laten keuren?
Ik ken echt niemand die zo gek is om zo jong al RX te laten keuren bij paarden in de normale prijsklasse (voor hun ras).

Ik heb mijn 1.5 jarige fries ongekeurd gekocht. Geen röntgen, geen klinische. Ze was onbenaderbaar, beukte iedereen aan de kant en trapte. Dus in zekere zin een hele gok..

anjali
Berichten: 15166
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 13:30

Babootje schreef:
anjali schreef:
Vroeger werd er in het geval van hoefkatrol soms een zenuwsnede gedaan.Dat had echter wel bijwerkingen omdat de voet dan ongevoelig werd. Nu hoorde ik dat in een kliniek in Belgie ook een gedeeltelijke zenuwsnede wordt gedaan waardoor de voet niet helemaal ongevoelig wordt,alleen het slechte deel.Een kennis van me heeft dat laten doen omdat het alternatief anders inslapen zou zijn.Het paard werd verder gewoon gereden maar ze bleef er wel voorzichtig mee.


Een zenuwsnede is in HKO gevallen verboden. In sommige heel lokale gevallen die niet van invloed op bv pezen kan het nog wel. Het heeft geen bijwerkingen, behalve dat je de hoef goed moet controleren op steentjes of nagels die de hoef kunnen dringen, omdat het paard die niet meer voelt. En op temperatuurverschillen, want een hoefzweer voelen ze in de regel dan ook niet. Je smid moet dan dus ook goed opletten op hoefproblemen. Een paard dat een zenuwsnede heeft gehad moet dan ook je bij voorkeur op ijzers houden.

Voor welke gevallen zou een zenuwsnede dan niet verboden zijn? Want in de vorige eeuw was dit de reguliere oplossing hiervoor.En met bijwerkingen bedoel ik dus inderdaad dat wat jij zegt.Toendertijd kwam HKO best veel voor bij (toen nog) WPN-ers.Maar ze zijn het er uit gaan fokken waardoor je het bij dat ras veel minder ziet gelukkig.Het paard waar ik het over had was ook geen KWPN-er. Mij is wel eens een pony te koop aangeboden die deze behandeling had gehad en daarom verplicht op orthopedische ijzers moest. Het was een hele fijne pony maar ik had indertijd geen goede betrouwbare smid en daarom heb ik die pony toen niet gekocht.

DuoPenotti

Berichten: 29862
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 14:30

Naar mijn weten was het zo regulier ook toen niet. Het werd gedaan, maar een klein percentage.
Toen werd wel rechtrichten meer onder de aandacht gebracht.
Met een, in naar mijn idee, overdreven manier van de meneer de Bot. Maar het gaf wel aandacht.
Want uiteindelijk ligt daar voor een deel wel de oplossing. Want niet elk paard met een 3 of 4 op het straalbeen gaat klinisch ook last krijgen.
Voor deze paarden is veel weidegang, grote ruimte, dus rechtuit vrije beweging, plus het leren rechtrichten een voorwaarde om ze heel te houden.
Wat uiteraard ook weer nooit voor elk paard de oplossing is.

boeflover

Berichten: 6048
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Re: Paard kopen die niet röntgenologisch gekeurd mag worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 15:55

Ooit een 3 jarige verkocht, liep net niet helemaal lekker bij de klinische keuring dus foto’s laten maken, en hij bleek al wat artrose te hebben. De koper liet hem daardoor staan en wij moesten flink van de prijs afhalen. Daarna met een eerlijk verhaal verkocht aan een da assistente en ze gaf zelf ook aan dat de artrose heel minimaal op de foto’s was dus ze durfde het wel aan. Ze is er nog in het ZZ licht mee gekomen en heeft er enorm veel plezier van gehad, helaas wel op jonge leeftijd overleden aan iets heel anders maar geen last van gehad van zijn artrose gelukkig. Dus een bemerking is ook niet altijd een probleem maar ik zou het wel checken ongeacht de leeftijd. Ook als verkoper wil je toch de juiste plek voor je paard? Tuurlijk koste dit heel veel geld maar er werd nu met het juiste management voor een goede toekomst gezorgd.

Babootje

Berichten: 26392
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 18:22

boeflover schreef:
Ooit een 3 jarige verkocht, liep net niet helemaal lekker bij de klinische keuring dus foto’s laten maken, en hij bleek al wat artrose te hebben. De koper liet hem daardoor staan en wij moesten flink van de prijs afhalen. Daarna met een eerlijk verhaal verkocht aan een da assistente en ze gaf zelf ook aan dat de artrose heel minimaal op de foto’s was dus ze durfde het wel aan. Ze is er nog in het ZZ licht mee gekomen en heeft er enorm veel plezier van gehad, helaas wel op jonge leeftijd overleden aan iets heel anders maar geen last van gehad van zijn artrose gelukkig. Dus een bemerking is ook niet altijd een probleem maar ik zou het wel checken ongeacht de leeftijd. Ook als verkoper wil je toch de juiste plek voor je paard? Tuurlijk koste dit heel veel geld maar er werd nu met het juiste management voor een goede toekomst gezorgd.


Ja, en met een minder goed management is zo'n paard dan eerder stuk. Fijn dat het zo kan dan.

irisdepony
Berichten: 416
Geregistreerd: 26-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 18:39

Er is vast iets mee aan de hand.

Wat de prijs ook is, als jij wilt dat er foto's op jouw kosten worden gemaakt, dan moet ej dat toch zelf weten !

Babootje

Berichten: 26392
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 15:41

anjali schreef:
Babootje schreef:
Een zenuwsnede is in HKO gevallen verboden. In sommige heel lokale gevallen die niet van invloed op bv pezen kan het nog wel. Het heeft geen bijwerkingen, behalve dat je de hoef goed moet controleren op steentjes of nagels die de hoef kunnen dringen, omdat het paard die niet meer voelt. En op temperatuurverschillen, want een hoefzweer voelen ze in de regel dan ook niet. Je smid moet dan dus ook goed opletten op hoefproblemen. Een paard dat een zenuwsnede heeft gehad moet dan ook je bij voorkeur op ijzers houden.

Voor welke gevallen zou een zenuwsnede dan niet verboden zijn? Want in de vorige eeuw was dit de reguliere oplossing hiervoor.En met bijwerkingen bedoel ik dus inderdaad dat wat jij zegt.Toendertijd kwam HKO best veel voor bij (toen nog) WPN-ers.Maar ze zijn het er uit gaan fokken waardoor je het bij dat ras veel minder ziet gelukkig.Het paard waar ik het over had was ook geen KWPN-er. Mij is wel eens een pony te koop aangeboden die deze behandeling had gehad en daarom verplicht op orthopedische ijzers moest. Het was een hele fijne pony maar ik had indertijd geen goede betrouwbare smid en daarom heb ik die pony toen niet gekocht.


Dan moet je denken aan iets dat heel lokaal problemen kan geven zonder dat het slechter wordt of omliggende weefsels kan beschadigen. Ik had een paard dat na een ongeluk een botsplinter aan het hoefbeen overhield; het paard was deels ontschoend geweest en ze hadden de botsplinter toen de hoef open lag niet gezien. Die heeft toen een zenuwsnede gekregen en inderdaad ijzers en zooltjes om te voorkomen dat er iets in de zool/hoef kan penetreren. Het was niet iets wat dan verder nog slechter kan worden.
Maar HKO verslechtert en zijn de pezen aangedaan en dan kan het paard op een gegeven moment door de pezen heen klappen. Het is dan wel de bedoeling dat je regelmatig de situatie monitort maar veel deden dat dan niet meer. Of de dieren gingen voor gezond de handel weer in.

Indiana79
Berichten: 937
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-22 21:14

Staat nu bij de advertentie dat er inmiddels foto's zijn gemaakt en dat die allen goed zijn. Vreemd :(

daantjuhhh

Berichten: 26892
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 21:17

Indiana79 schreef:
Staat nu bij de advertentie dat er inmiddels foto's zijn gemaakt en dat die allen goed zijn. Vreemd :(

Hmmm? That’s strange

Suzanne F.

Berichten: 49339
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 21:29

Indiana79 schreef:
Staat nu bij de advertentie dat er inmiddels foto's zijn gemaakt en dat die allen goed zijn. Vreemd :(


Hm dat is heel raar. Kijk maar goed uit. Kan zomaar dat die foto’s niet van dit paard zijn.
Daarom altijd zelf laten overkeuren door de eigen dierenarts.

Elin_

Berichten: 9655
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 21:37

anjali schreef:
Elisa2 schreef:
HKO hoeft niet het einde te zijn, goede training en management (rechtrichten) kan erg helpen.

Speciaal beslag schijnt ook te helpen.

Tijdelijk ja. Uiteindelijk in meeste gevallen gaat het van stadium naar stadium, zoals artrose. Alleen gaat het dan minder hard. Tenminste dat zei onze da toen het bij ons geconstateerd werd.

Indiana79
Berichten: 937
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-22 22:23

Suzanne F. schreef:
Indiana79 schreef:
Staat nu bij de advertentie dat er inmiddels foto's zijn gemaakt en dat die allen goed zijn. Vreemd :(


Hm dat is heel raar. Kijk maar goed uit. Kan zomaar dat die foto’s niet van dit paard zijn.
Daarom altijd zelf laten overkeuren door de eigen dierenarts.


Ik vind het ook heel vreemd ja.

imaudy
Berichten: 5081
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Re: Paard kopen die niet röntgenologisch gekeurd mag worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 23:22

Dat kun je dan navragen toch? Hoewel ik de neiging heb het maar te laten zitten als het wat vreemd gaat :+
Mag ik vragen om een linkje van de advertentie via pb? Misschien vallen er zo al dingen op.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 23:45

Ik laat zelf niet RX keuren tenzij het paard echt duur is.
Maar mijn draver is dus niet RX gekeurd, aankoopprijs was niet duur.
Stond laatst mank maar RX'en die toen gemaakt zijn waren zeer netjes, nergens artrose ofzo in de knie te bespeuren. Wel lichte ontsteking op kniegewricht dus die is behandeld.

Maar toevallig vandaag een artikel tegengekomen waaruit blijkt dat een niet verkoopbaar paard omwille van slechte RX'en toch Olympische spelen gereden heeft.
https://www.noellefloyd.com/blogs/sport ... e-olympics

Tevens is RX een momentopname. Kan goed zijn dat paard met 1-tjes doorheen de keuring komt en paar dagen later toch iets aan de hand krijgt waardoor je je paard niet meer kan gebruiken. Een blessure is snel gebeurd.

Echter... In geval iemand zegt RX is niet toegestaan zou ik me hier ook wel vragen bij stellen.

prugelpiet

Berichten: 12583
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 12:04

Art_Ificious schreef:
Ik laat zelf niet RX keuren tenzij het paard echt duur is.
Maar mijn draver is dus niet RX gekeurd, aankoopprijs was niet duur.
Stond laatst mank maar RX'en die toen gemaakt zijn waren zeer netjes, nergens artrose ofzo in de knie te bespeuren. Wel lichte ontsteking op kniegewricht dus die is behandeld.

Maar toevallig vandaag een artikel tegengekomen waaruit blijkt dat een niet verkoopbaar paard omwille van slechte RX'en toch Olympische spelen gereden heeft.
https://www.noellefloyd.com/blogs/sport ... e-olympics

Tevens is RX een momentopname. Kan goed zijn dat paard met 1-tjes doorheen de keuring komt en paar dagen later toch iets aan de hand krijgt waardoor je je paard niet meer kan gebruiken. Een blessure is snel gebeurd.

Echter... In geval iemand zegt RX is niet toegestaan zou ik me hier ook wel vragen bij stellen.


Ruiters in het professionele circuit kijken veel sneller langs bepaalde bemerkingen op de RX foto’s. Ik zeg wel vaker dat we als particulier ons niet zo blind moeten staren op dingen.

Suzanne F.

Berichten: 49339
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 12:31

Prugelpiet: dat komt omdat die ruiters in de positie zijn om zo’n risico te nemen. Als dit paard iets krijgt dan staan er een aantal anderen klaar om het over te nemen. En dan wordt deze gewoon verkocht, verdwijnt via de achterdeur.
Als particulier heb je meestal minder middelen en minder mogelijkheden. Is vaak het enige paardje, dokteren kost veel geld en je bent emotioneel gebonden dus wegdoen is ook niet zomaar een optie.

Ik adviseer particulieren altijd om te keuren. Het sluit niet alle ellende uit maar wel een groot deel. Bespaart vaak veel verdriet en geld.

Babootje

Berichten: 26392
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 12:24

prugelpiet schreef:
Ruiters in het professionele circuit kijken veel sneller langs bepaalde bemerkingen op de RX foto’s. Ik zeg wel vaker dat we als particulier ons niet zo blind moeten staren op dingen.


Eens, maar dan gaat dat om paarden die al op niveau zijn.
Profs kopen ook geen jonge paarden aan met een dik risico, gewoon omdat in de opleiding van een jong paard zoveel tijd en werk gaat zitten.

DuoPenotti

Berichten: 29862
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 17:44

Wat is niveau?
Ken toch paarden die voor veel geld, wel potentie hadden, die L/M springen liepen. 4/ 5 jaar oud.
Rad liepen maar flinke beperking.

Denk idd dat particulieren het niet aangedurfd hadden.

c_alsemgeest

Berichten: 20690
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 18:34

DuoPenotti schreef:
Wat is niveau?
Ken toch paarden die voor veel geld, wel potentie hadden, die L/M springen liepen. 4/ 5 jaar oud.
Rad liepen maar flinke beperking.

Denk idd dat particulieren het niet aangedurfd hadden.


Bv beesten die al een jaar of 5 subtop of hoger mee draaien.
Ik ken er veel die alleen klinisch gekeurd gekocht zijn... die paarden draaien al jaren hoog mee met bv mega scores zonder enkele uitval, dan gebeurt het weleens dat ze klinisch weg gaan.

DuoPenotti

Berichten: 29862
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Paard kopen die niet röntgenologisch gekeurd mag worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 18:39

Ja dacht al dat je dat bedoelde.
Maar L/M gaan ze dus ook zonder probleem weg met bemerking.
Wel paarden waar ze wat van verwachten in de toekomst

c_alsemgeest

Berichten: 20690
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Paard kopen die niet röntgenologisch gekeurd mag worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 18:44

Ja het is maar net hoe en wat, en wat voor ervaringen je zelf hebt denk ik.
Wanneer het iets is waar je een rotte ervaring mee hebt laat je dat sneller staan. (Zoals ik bv heb met luchtzuigers en hss) maar een andere bemerking stap ik dan misschien weer sneller over heen.
Terwijl een ander niks aan de benen/bewegingsapparaat qua bemerkingen zou willen hebben, maar dan bv wel een luchtzuiger zouden nemen oid.
Het is denk ik tijd een persoonlijke afweging van het risico wat je wil nemen.

Ik zelf ben voorzichtig en wil wel weten wat voor risico's er kunnen zijn, waar ik dus een goede eigen afweging met de VA op wil maken. Dus zou ik zelf persoonlijk dus altijd keuren.

DuoPenotti

Berichten: 29862
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 18:55

Ik zelf ook.
Maar er werd aangegeven dat de prof er minder naar kijkt.
En dat is ook mijn ervaring. En dan ook nog bij jonge dieren.
Geen 10 jarige die al aan geeft getoond het niveau aan te kunnen.

En dat waren röntgenfoto bemerkingen op de benen.
Geen luchtzuigen of weven.