Aanbetaling paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lindabakker
Berichten: 4
Geregistreerd: 21-05-22

Aanbetaling paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-22 16:20

Hoe zit dit nu? Als iemand je paard wil kopen en wil een aanbetaling doen waarbij hij dus het paard reserveert, je accepteert dit, spreekt af dat hij uiterlijk een week later het paard zal komen ophalen en na 2 weken uiteindelijk komt opdagen, en dan het paard niet wil ( of voor een veel lagere prijs). Wat mag je dan?, wat kun je dan?, sta je in je rechten als je dit niet accepteert?. Moet je het al vooruit betaalde geld weer terug geven?. Wat zijn je rechten bij een vooruitbetaling van zeg 1/3 van het paard? Ik vroeg me af.

Charmaine
Berichten: 1416
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Aanbetaling paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 16:24

Gangbaar is dat je in zo'n geval als koper de aanbetaling kwijt bent. In principe kun je als verkoper ook nog stellen dat de overeenkomst nagekomen moet worden en dat koper het paard dus wel af moet nemen. Ligt er maar net aan wat jullie onderling hebben afgesproken en hoe 'big of a deal' je er van wilt maken juridisch gezien.

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 16:25

In principe is er een koopovereenkomst gesloten. Er was namelijk vraag en aanbod en er is een vergoeding betaald. Wat is de reden dat de koper geen interesse meer heeft? Is er een koopovereenkomst getekend? Als er voorwaarden zijn waardoor de koper het recht heeft zich terug te trekken, dan moet de aanbetaling in principe worden terugbetaald. Tenzij er is afgesproken dat de koper de aanbetaling kwijt is als hij interesse verliest.

En dan de humane vraag: moet je je paard nog aan zo iemand willen verkopen? De koper heeft duidelijk geen interesse meer, dus god mag weten waar het dier terecht komt.

troi
Berichten: 17025
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Aanbetaling paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 23:04

Schrijf dit soort zaken op. Een koopcontract dus met de voorwaarden en de risico's. Wat als koper of verkoper van mening veranderd, wat als het dier gewond raakt, wat als er ineens geen geld voor de afbetaling etc.

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Re: Aanbetaling paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 23:10

Als het goed is ben je bij de aanbetaling al overeen gekomen met de prijs. Oftewel een (mondelinge) bevestiging van de koop. Maar als dat heel vaag is gehouden of met een onder voorbehoud (zoals dat het paard nog gekeurd moet worden) dan is het anders. Het is dus afhankelijk van de situatie en de afspraak die gemaakt is.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 23:12

Wat mij betreft zou je gewoon de aanbetaling kwijt zijn. De enige uitzondering die ik zou kunnen bedenken is als er afgesproken is dat de koop niet door gaat als het paard afgekeurd word.

tengeltje11
Berichten: 7156
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 23:14

Idd, bij een aanbetaling maak je normaal een papier op waar het bedrag van de aanbetaling op staat, wat ook nog betaald moet worden en wanneer het paard opgehaald wordt. Als daar vanaf gestapt wordt ben je je aanbetaling kwijt.

lindabakker
Berichten: 4
Geregistreerd: 21-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-22 23:16

troi schreef:
Schrijf dit soort zaken op. Een koopcontract dus met de voorwaarden en de risico's. Wat als koper of verkoper van mening veranderd, wat als het dier gewond raakt, wat als er ineens geen geld voor de afbetaling etc.
Dit is meer van toepassing als iemand eerst naar het paard komt kijken. Mijn vraag was meer over als iemand ( bv marktplaats ) een aanbetaling doet om later op een afgesproken tijd, het paard op komt halen. Het voorbeeld dat ik gaf is slechts een voorbeeld, het is mij niet overkomen.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 23:21

Hoe ik het zie is dat je een aanbetaling doet als je bv niet gelijk kan komen je kan het ook reserveren noemen. Maar als je dan het paard koopt gaat de aanbetaling er af. Zie je af van de koop ben je de aanbetaling kwijt. De aanbetaling is een stok achter de deur zodat mensen niet zomaar gaan reserveren en uiteindelijk niet komen op dagen.

troi
Berichten: 17025
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 08:36

lindabakker schreef:
troi schreef:
Schrijf dit soort zaken op. Een koopcontract dus met de voorwaarden en de risico's. Wat als koper of verkoper van mening veranderd, wat als het dier gewond raakt, wat als er ineens geen geld voor de afbetaling etc.
Dit is meer van toepassing als iemand eerst naar het paard komt kijken. Mijn vraag was meer over als iemand ( bv marktplaats ) een aanbetaling doet om later op een afgesproken tijd, het paard op komt halen. Het voorbeeld dat ik gaf is slechts een voorbeeld, het is mij niet overkomen.


Maar ook dan, als iemand jou flink wat geld overhandigd dan kun je dat het beste toch opschrijven. Ook via internet kan je een overeenkomst afsluiten. Mail het naar die persoon bijv.

Flower033

Berichten: 754
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Niet meer op bokt

Re: Aanbetaling paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 09:08

Als je een aanbetaling ontvangt, moet je er duidelijk de voorwaarden bij zetten. Je gaat in feite een mondelinge overeenkomst aan. Als je daar vanaf wilt, dan moet je de overeenkomst ontbinden. Als je dat niet goed doet, moet je de overeenkomst nakomen. En dat wordt lastig als je het paard ondertussen aan een ander hebt verkocht.
Kan veel gedoe opleveren. Ik zou daar geen zin in hebben. En geen aanbetaling aannemen. Betalen bij overdracht op datum x. Kom je niet opdagen, dan staat het mij vrij om het paard aan een ander te verkopen.