Heeb een vraag

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
revalin
Berichten: 2
Geregistreerd: 18-09-12

Heeb een vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-22 20:04

Vraag . Mijn paard staat op de wei met 3 andere dit gaat zeer goed is.nu komt er een nieuw paard bij op de wei .moet de pensioneigenaar dit overlegen met de andere eigenaren . En als hij dat niet doet en mijn paard loopt letsel op wie is er dan aansprakelijk. Ivm geen goedkeuring te hebben gegeven om ander paard te bij te zeten .

Dreamboy

Berichten: 2463
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Re: Heeb een vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 20:20

Als dit zijn weide is hoeft hij dat in principe niet te overleggen lijkt mij. Wel neem ik aan dat hij de nodige maatregelen neemt om het nieuwe paard op een veilige manier te introduceren.

mika11

Berichten: 11119
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Heeb een vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 20:33

Ik denk wel dat hij het moet overleggen, je staat daar toch ook niet gratis dus naar mijn idee heb je ook dan ook recht om te weten wat er rondom je paard gebeurt.
Het minste wat hij kan doen is de eerste dagen een draadje spannen tussen de paarden, zodat ze eerst aan elkaar kunnen wennen.
En pas daarna bij elkaar in.

Ibbel

Berichten: 49213
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 08:42

Of het moment dat je een paard in pension zet, geef je impliciet toestemming dat de pensionhouder je paard 'beheert'. Daarin heeft hij het recht z'n pensionpaarden te houden op de manier die hem goeddunkt. Inclusief het bij elkaar zetten van paarden, wel of niet buiten bij storm, natte weide, enz. Je hoeft dus voor wijzigingen van het beleid geen toestemming gegeven te hebben, zolang dat beleid niet ongewoon is.

Je kunt wel gaan protesteren als je kunt aantonen dat de pensionhouder nalatig is geweest. Bijv door een hengst naast een merrie te zetten terwijl er geen goed hek tussen zit. Of bv door geen stroom op de draden te hebben, of hekken met touwtjes dicht te maken, kapotte planken met scherpe uitsteeksels niet te vervangen, of een notoir anti-sociaal paard zonder meer in een groep te gooien etc.

Degene die verantwoordelijk is (en dat is iets anders dan schuldig!) als er iets gebeurt, is altijd de eigenaar van het paard. Slaat jouw paard een ander paard kreupel, ben jij verantwoordelijk. En omgekeerd. Een verzekeraar zal echter óók altijd zeggen: dat is het risico van paarden bij elkaar zetten, dus of je de DA-kosten moet vergoeden is maar de vraag.

Kortom: als jij geen vertrouwen hebt in je pensionhouder, dat-ie verstand heeft van paarden houden, dan moet je er vertrekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 09:00

Ibbel schreef:
Of het moment dat je een paard in pension zet, geef je impliciet toestemming dat de pensionhouder je paard 'beheert'. Daarin heeft hij het recht z'n pensionpaarden te houden op de manier die hem goeddunkt. Inclusief het bij elkaar zetten van paarden, wel of niet buiten bij storm, natte weide, enz. Je hoeft dus voor wijzigingen van het beleid geen toestemming gegeven te hebben, zolang dat beleid niet ongewoon is.

Je kunt wel gaan protesteren als je kunt aantonen dat de pensionhouder nalatig is geweest. Bijv door een hengst naast een merrie te zetten terwijl er geen goed hek tussen zit. Of bv door geen stroom op de draden te hebben, of hekken met touwtjes dicht te maken, kapotte planken met scherpe uitsteeksels niet te vervangen, of een notoir anti-sociaal paard zonder meer in een groep te gooien etc.

Degene die verantwoordelijk is (en dat is iets anders dan schuldig!) als er iets gebeurt, is altijd de eigenaar van het paard. Slaat jouw paard een ander paard kreupel, ben jij verantwoordelijk. En omgekeerd. Een verzekeraar zal echter óók altijd zeggen: dat is het risico van paarden bij elkaar zetten, dus of je de DA-kosten moet vergoeden is maar de vraag.

Kortom: als jij geen vertrouwen hebt in je pensionhouder, dat-ie verstand heeft van paarden houden, dan moet je er vertrekken.


Dit is het correcte antwoord op je vraag.

Het werkt ook helemaal niet als pensionhouder om te overleggen met pensionklanten. Dus best is om een stal te vinden waar het vertrouwen goed zit. Ook op voorhand te vragen of de kudde nog zal groeien of niet dan weet je ongeveer wat je te wachten staat.

Het zal wel goedkomen hoor TS :) op een wei is er genoeg plek om rangorde te bepalen.

Flower033

Berichten: 754
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Niet meer op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 09:05

Allereerst moet degene die wat eist, bewijzen dat een ander iets gedaan heeft. Dus als een paard gewond uit de wei komt en niemand heeft iets gezien. Dan is het jammer, maar helaas.
Ten tweede als je paarden samenzet dat er wel eens wat kan gebeuren. Soort risicoaanvaarding. Het slachtoffer zal schade toegerekend krijgen.
En ten derde is niet altijd de eigenaar aansprakelijk. Dat kan ook de houder of bezitter zijn.
Aansprakelijkheid is ingewikkeld. Op basis van een voorbeeld iets erover zeggen, is lastig. Situatie kan net wat anders zijn, en de aansprakelijkheid ligt totaal anders.

AaronYve

Berichten: 10504
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 09:16

Ik vind dat hij zeker wel moet overleggen. De stalhouder is geen eigenaar paard maar wel weide. Je kan als eigenaar paard niks verbieden of geen toestemming geven maar je moet wel de keus hebben om dan jou paard uit de kudde te halen en of te gaan verhuizen.
Geukkig overlegt mij stalhouder wel en zet paarden bij elkaar als de eigenaren erbij zijn.

Poekkie

Berichten: 7361
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 10:48

AaronYve schreef:
Ik vind dat hij zeker wel moet overleggen. De stalhouder is geen eigenaar paard maar wel weide. Je kan als eigenaar paard niks verbieden of geen toestemming geven maar je moet wel de keus hebben om dan jou paard uit de kudde te halen en of te gaan verhuizen.
Geukkig overlegt mij stalhouder wel en zet paarden bij elkaar als de eigenaren erbij zijn.


Melden wel, overleggen niet.
Ik heb nog nooit een stalhouden, mezelf inclusief, gekend die kwam vragen of er nog eentje bij mocht.

En idd… als alles redelijkerwijs is gedaan (dus idd niet hengst in de groep gooien of de paarden samen gooien in een paddock van 10x10 ofzo, dan is een staleigenaar niet aansprakelijk voor verwondingen onderling. staat als het goed is ook in je contract.

AaronYve

Berichten: 10504
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 12:57

Overleggen als in ik ga er een paard bijzetten, wat ga je doen. Dat is imo gewoon overleg. :j Ook bij ons wordt er dan overlegd weke dag de eigenaren tijd hebben om dat samen zetten te gaan plannen zodat je er bij kan zijn.
Dat gaat allemaal in overleg met stalhouder en eigenaren

Britta31

Berichten: 13162
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Heeb een vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 13:05

Ik heb paarden aan huis,mijn paard en een pension paard.Mijn vriendin vroeg of haar pony ook mocht komen omdat ze onverwachts met haar pony weg moest zijn.Ik ken de pony,rustig dier.Toch overlegt met de eigenaar van het pensionpaard en ze zag het niet zitten omdat 3 er toch 1 te veel is.De pony is ook niet gekomen.De eigenaar vond het heel prettig dat ik overlegde met haar.

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Re: Heeb een vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 13:14

Als je op goeie voet staat met je pensionhouder houdt hij of zij rekening met jouw en overlegt ie over hoe en wanneer er een ander paard bij komt. Maar je hebt er niks over in te brengen. als je bang bent voor schade aan je paard ed kan je overleggen of jouw paard apart kan als de anderen erbij worden gezet. mijn ervaring is, als er genoeg gras of op veel plaatsen hooi wordt aangeboden en er ruimte is om te rennen loopt het wel los, ja er wordt soms even opnieuw uitgemaakt wie de baas is en wie niet maar vaak is het dreigen. als het echt te extreem wordt is het wel aan de pensioeneigenaar de taak om ervoor te waken dat het uit de hand loopt.

Poekkie

Berichten: 7361
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 14:41

AaronYve schreef:
Overleggen als in ik ga er een paard bijzetten, wat ga je doen. Dat is imo gewoon overleg. :j Ook bij ons wordt er dan overlegd weke dag de eigenaren tijd hebben om dat samen zetten te gaan plannen zodat je er bij kan zijn.
Dat gaat allemaal in overleg met stalhouder en eigenaren


Ah zo… dat gebeurt hier niet. Hier stuur ik iedereen op voorhand wat het plan is en wanneer welke dag wat wordt gedaan met updates na een stap. Eigenaren kunnen dan kiezen om te komen of niet, maar ik pas me niet aan aan ieder zijn planning.
Vorige 2 stallen wist ik zelf helemaal van niks, was altijd een verassing een nieuwe. Maar dat vond ik niet fijn.

revalin
Berichten: 2
Geregistreerd: 18-09-12

Re: Heeb een vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-22 09:14

Dank jullie wel voor deze antwoorden .ik weet genoeg .