6 - 7 uur lange trailerrit: do's en don'ts

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Euridicey

Berichten: 700
Geregistreerd: 01-01-22
Woonplaats: Amsterdam

6 - 7 uur lange trailerrit: do's en don'ts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-22 22:47

In juli zal ik met mijn paard een lange rit maken naar Duitsland. Hier zullen wij een tijd blijven om na een maand terug te keren. Ik heb zelf alleen nul ervaring in het maken van lange trailerritten. Nu is de vraag dus, wat wel en wat niet doen.

Situatie:
- de rit duurt rond de zes en een half uur
- we moeten sowieso één keer stoppen om te tanken, misschien twee. naast de nodige plaspauzes natuurlijk.
- we hebben de keuze tussen een 1,5- en een 2paardstrailer.
- een hooinet hangt er al.
- we huren de trailer, ik heb geen idee hoe ik haar in de gaten kan houden zonder een heel ingewikkeld camerasysteem op te hangen.
- Ze is het enige paard dat mee gaat. Ze zal dus alleen staan.

Ik ben heel benieuwd of jullie tips hebben of ervaringen om te delen. Mijn paard is echt een engel, super braaf, maar in de trailer bouwt elk paard wat spanning op. Ik weet dat het beste is om in één keer door te rijden. Hoe doet men dat tijdens de nodige pauzes?
Laatst bijgewerkt door Euridicey op 28-05-22 23:02, in het totaal 1 keer bewerkt

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2434
Geregistreerd: 07-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 22:56

Hier met mijn meerdere Europese ritten,
Ik bied paard water aan (eventueel hele natte slobber of zemelen muesli mix) in een hele grote emmer, groter dan die pavo met deksel, ik doe het bij het tanken, niet te lang treuzelen, de een tanken, de andere water erin etc.
Mijn paarden reizen goed in een 2 paards, maar dat zijn arabieren, die hebben al genoeg ruimte.
Hooinet zou ik een hooizak van maken, dat eet makkelijker
Je kunt kijken naar een simpele achteruitrijcamera, die zijn soms best eenvoudig aan te sluiten naar een extra schermpje voorin.

Rondom de trailer doen alsof het geen big deal is, paard kopieert baas

Euridicey

Berichten: 700
Geregistreerd: 01-01-22
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-22 23:00

billy3105 schreef:
Hier met mijn meerdere Europese ritten,
Ik bied paard water aan (eventueel hele natte slobber of zemelen muesli mix) in een hele grote emmer, groter dan die pavo met deksel, ik doe het bij het tanken, niet te lang treuzelen, de een tanken, de andere water erin etc.

Bedoel je dat dit er tijdens de rit in staat/hangt? Of dat je dit aanbiedt tijdens het tanken? Hoe bevestig je dat? :)

speurneusc

Berichten: 5411
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 23:01

Euridicey schreef:
In juli zal ik met mijn paard een lange rit maken naar Duitsland. Hier zullen wij een tijd blijven om na een maand terug te keren. Ik heb zelf alleen nul ervaring in het maken van lange trailerritten. Nu is de vraag dus, wat wel en wat niet doen.

Situatie:
- de rit duurt rond de zes en een half uur
- we moeten sowieso één keer stoppen om te tanken, misschien twee. naast de nodige plaspauzes natuurlijk.
- we hebben de keuze tussen een één- en een tweepaardstrailer.
- een hooinet hangt er al.
- we huren de trailer, ik heb geen idee hoe ik haar in de gaten kan houden zonder een heel ingewikkeld camerasysteem op te hangen.
- Ze is het enige paard dat mee gaat. Ze zal dus alleen staan.

Ik ben heel benieuwd of jullie tips hebben of ervaringen om te delen. Mijn paard is echt een engel, super braaf, maar in de trailer bouwt elk paard wat spanning op. Ik weet dat het beste is om in één keer door te rijden. Hoe doet men dat tijdens de nodige pauzes?


babyfoon met beeldscherm werkt ook prima
zeker op de trailer laten! evt ff worteltje aanbieden en ff knuffelen maar meer niet. Een paards is wel klein, 1,5 minimaal.

Euridicey

Berichten: 700
Geregistreerd: 01-01-22
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-22 23:04

speurneusc schreef:
babyfoon met beeldscherm werkt ook prima
zeker op de trailer laten! evt ff worteltje aanbieden en ff knuffelen maar meer niet. Een paards is wel klein, 1,5 minimaal.

Oh dat is slim, werkt dat niet op wifi? Daar ga ik zeker eens naar kijken!
Ik had een foutje gemaakt. 1,5 en 2, maar in de 2 paardstrailer heeft ze wel minder sta ruimte. Geen water aanbieden oid?

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2434
Geregistreerd: 07-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 23:08

Euridicey schreef:
billy3105 schreef:
Hier met mijn meerdere Europese ritten,
Ik bied paard water aan (eventueel hele natte slobber of zemelen muesli mix) in een hele grote emmer, groter dan die pavo met deksel, ik doe het bij het tanken, niet te lang treuzelen, de een tanken, de andere water erin etc.

Bedoel je dat dit er tijdens de rit in staat/hangt? Of dat je dit aanbiedt tijdens het tanken? Hoe bevestig je dat? :)

Aanbieden tijdens het tanken, en gewoon vasthouden :') inderdaad een wortel aanbieden, of appel, das ook vocht. Tijdens mijn 12u rit naar Engeland incl boot vertikte mijn paard om te drinken, plassen deed hij wel goed. Dus maak je niet te druk.

De enige stop die wij hadden was voor dat we de boot opgingen, en op de boot om het zo maar te zeggen, wij hebben toen niet hoeven tanken maar zijn wel Engeland nog gestopt voor het aanbieden

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Re: 6 - 7 uur lange trailerrit: do's en don'ts

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 23:11

Natte slobber aanbieden tijdens het tanken idd.
Eventueel een paar wortels tussen het hooi verstoppen.

En wat stro of zaagsel voor het plassen want dan spettert het niet overal heen.

Verder niet afladen oid , gewoon doorrijden.

Ga je beenbeschermers omdoen? Bedenk dat dat ontzettend warm en zweeterig kan worden met zo'n reis.

Zorg voor voldoende ventilatie maar geen tocht.

Stal_Fiore

Berichten: 9366
Geregistreerd: 29-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 23:12

Inderdaad tijdens het tanken water aanbieden. En haar de gelegenheid geven om dan even haar hoofd naar beneden te kunnen doen.
Verder vooral constant rijden, niet teveel treuzelen.

speurneusc

Berichten: 5411
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 23:17

Euridicey schreef:
speurneusc schreef:
babyfoon met beeldscherm werkt ook prima
zeker op de trailer laten! evt ff worteltje aanbieden en ff knuffelen maar meer niet. Een paards is wel klein, 1,5 minimaal.

Oh dat is slim, werkt dat niet op wifi? Daar ga ik zeker eens naar kijken!
Ik had een foutje gemaakt. 1,5 en 2, maar in de 2 paardstrailer heeft ze wel minder sta ruimte. Geen water aanbieden oid?


als ie wil drinken mag dat en hooi onder weg ook

LuffB

Berichten: 1302
Geregistreerd: 07-02-08
Woonplaats: nabij Utrecht

Re: 6 - 7 uur lange trailerrit: do's en don'ts

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 23:36

Denk verder aan extra hooinetten/ zakken zodat als er eentje leeg is, je makkelijk gelijk de volgende kan ophangen als je er getankt wordt. Wij deden het met de paarden op de vrachtwagen voor europese wedstrijden als volgt.

Chaffeur gaat tanken + plassen, groom doet ondertussen water geven, warmte onder de dekens controleren en evt dekens op/ af en waar nodig hooinetten vervangen. Evt nam chaffeur een van die dingen over zodat groom ook kon plassen en hup de weg weer op :D

Als je nog langer op pad zou gaan met de trailer zou je evt kunnen kijken of je ergens een tussenstop bij een stal kan maken, zodat paard even de benen kan strekken, misschien zelfs overnachten? Maar voor 6 uur is dat niet perse nodig.

Kabayo

Berichten: 14065
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 23:43

Ik heb mijn hengstveulen van toen 5.5 maanden oud 7 a 8 uren moeten vervoeren naar zijn nieuwe eigenaar. Helemaal alleen op de trailer, camera stond er wel op. We zijn denk ik zo'n 4x gestopt, water aangeboden en weer doorrijden. Hij gaf geen kik. 1 hooinet was voor hem genoeg. Stond halverwege ook gerust te slapen
Afbeelding

tienus63

Berichten: 12128
Geregistreerd: 09-08-05

Re: 6 - 7 uur lange trailerrit: do's en don'ts

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 23:56

Zorg voor ventilatie in de trailer en kijk welke regels er gelden in het land als er een file is.
In Nederland mag je bijvoorbeeld vanaf bepaalde temperatuur de file via de vluchtstrook omzeilen, nadat je contact hebt gehad met RWS.
In Duitsland moet je bij file met een aanhanger of vrachtwagen op de rechterrijstrook blijven bij een file.
Paard behoudens medische noodzaak nooit uit de trailer halen tijdens een rit.
Voldoende bodembedekking in de trailer zodat paard minder moeite heeft om te plassen onderweg.
Als paard geen slobber gewend is, dat al voor vertrek aanbieden, zodat je zeker weet dat hij het eet.
Paard niet te kort vast zetten, hoofd en hals zorgt ook voor evenwicht.
Water aanbieden tijdens tank -en plaspauze.
Paard niet te warm in pakken, imo zijn dekens etc zeker in deze tijd van het jaar tijdens transport overbodig.

Libera

Berichten: 3984
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 23:59

Geen dekens of beenbeschermers om doen. Water of slobber kun je aanbieden tijdens tanken maar die van mij hoeven het meestal niet eens. Ik haal altijd het tussenschot eruit zodat ze meer ruimte hebben. Goeie laag stro of zaagsel erin is ook fijn als ze lang moeten staan

Euridicey

Berichten: 700
Geregistreerd: 01-01-22
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-22 00:12

Libera schreef:
Ik haal altijd het tussenschot eruit zodat ze meer ruimte hebben.

Draaien ze dan niet om?

Super bedankt voor de tips iedereen. Ik was er echt even om aan het stressen. Het is de eerste keer dat we dit doen. Zo belangrijk dat alles rustig en gesmeerd verloopt zodat ze daar ook rustig blijft. Het is niet alsof we even snel terug kunnen :/

Libera

Berichten: 3984
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: 6 - 7 uur lange trailerrit: do's en don'ts

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 00:46

Ik heb die van mij gewoon los staan, maar met een NL trailer is dat misschien niet heel handig. Als je ze niet te lang vastzet zou het niet moeten kunnen

Forcalquier

Berichten: 2065
Geregistreerd: 07-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 03:29

Ik zou er vooral op letten dat:
-Zonder 100 sticker op de trailer je 80 moet rijden in Duitsland.
- Je niet overal mag inhalen en de (aanhanger) inhaalverboden redelijk schaars zijn maar vaak wel gelden over zeer lange trajecten.
- stop ook weer niet te vaak; de duitse parkings zijn altijd druk, voorzien van veel trucks, korte uit/invoegstrook met fijne krappe bochtjes. Op zo'n stukje (sorry, ik werk internationaal :D ) zou ik max 3x stoppen.
- Stop niet naast een koeltransport.
- Zoals eerder vermeld, splits op bij plas/verzorgingspauze en maak het inderdaad niet te warm met dekens en bescherming.

Oh en let a.u.b. op: al blijft er iemand in de buurt van het voertuig-> deuren op slot. Er zijn momenteel razend veel berovingen gaande, ook op klaarlichte dag.

Wat betreft het paard is het meeste wel gezegd :o

Onali

Berichten: 18486
Geregistreerd: 16-03-06

Re: 6 - 7 uur lange trailerrit: do's en don'ts

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 05:08

Houd er ook rekening mee dat je officieel een dure en vooral onnodige medische verklaring van het NVWA nodig hebt voor Duitsland.

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2434
Geregistreerd: 07-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 07:24

Forcalquier schreef:
Ik zou er vooral op letten dat:
-Zonder 100 sticker op de trailer je 80 moet rijden in Duitsland.
- Je niet overal mag inhalen en de (aanhanger) inhaalverboden redelijk schaars zijn maar vaak wel gelden over zeer lange trajecten.
- stop ook weer niet te vaak; de duitse parkings zijn altijd druk, voorzien van veel trucks, korte uit/invoegstrook met fijne krappe bochtjes. Op zo'n stukje (sorry, ik werk internationaal :D ) zou ik max 3x stoppen.
- Stop niet naast een koeltransport.
- Zoals eerder vermeld, splits op bij plas/verzorgingspauze en maak het inderdaad niet te warm met dekens en bescherming.

Oh en let a.u.b. op: al blijft er iemand in de buurt van het voertuig-> deuren op slot. Er zijn momenteel razend veel berovingen gaande, ook op klaarlichte dag.

Wat betreft het paard is het meeste wel gezegd :o



Ik zie nog de dame aan t loket in Calais, we zorgen ervoor dat u op het buitendek staat en geen koel transport naast u. Waar parkeren ze je. Tussen 2 koelers in :') sorry paard! 2,5 u gedreun :Y) }:0


En idd die nvwa keuring, ik meende dat je voor Frankrijk hem nu ook nodig had? Ik heb ze nog nooit van m’n leven hoeven laten zien… maar je zult t maar het hebben

Jet

Berichten: 12044
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 07:57

Ik heb er geen idee van hoeveel kilometer het is, maar houd er rekening mee dat de rit zomaar 8-9-10 uur kan duren. Met een trailer erachter, met jouw paard erin rijd je met een langzamere gemiddelde snelheid dan met een losse wagen. Veel heuvels, bergen, zeker binnendoor wegen, die je waarschijnlijk op het laatste stuk zal treffen halen de snelheid ook ver omlaag.
Bij www.routenet.nl kon je altijd kiezen voor met aanhanger, kleine vrachtwagen en dergelijke om te zien wat de beste route was en die paste dan ook de tijd aan. Dus bedenk je goed, dat ook zonder files de reis wel eens langer kan duren dan zonder trailer. Ook iedere pauze zal al snel een kwartier duren, die tijd ben je ook kwijt.
Ik weet niet met hoeveel chauffeurs jullie zijn, maar als je alleen reist en niet gewend bent om langere stukken te rijden vergt dat ook veel van jezelf. Vroeger gold er een regel dat je het beste iedere twee uur een kwartier kunt stoppen, nou is dat wel vaak, maar ik zou toch zeker iedere 3-4 uur ook voor jezelf even pauze nemen en de benen strekken.
Kijk van te voren eens wanneer er de minste files zijn in Duitsland op het stuk dat je moet rijden, kijk ook of er nog aan de weg wordt gewerkt op de dag dat je wil gaan en kies zo de meest gunstige dag.
Ik zou als je de keuze hebt, voor een anderhalfpaards trailer gaan. daar hebben ze de mogelijkheid om achter wijder te staan, wat veel paarden fijn vinden. Een tweepaards zonder schot kan alleen als er lange stangen in die trailer kunnen, want een trailer zonder voor- en achterstang is onverantwoord in verband met het verband van de trailer.
En is je paard gewend te reizen? Anders zou ik voor die tijd een paar keer oefenen met het paard erin, zodat hij kan wennen en jij weet hoe die zich houdt. Als een uur goed gaat, gaat langer ook vaak goed.

tienus63

Berichten: 12128
Geregistreerd: 09-08-05

Re: 6 - 7 uur lange trailerrit: do's en don'ts

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 08:09

Als het kan, huur een vrachtwagentje.
Rijd comfortabel en geen gedoe met stil staan in een baustelle tussen de vrachtwagens.
Met zo’n ding mag je wel op de linkerbaan inhalen.
Bovendien is het een afgesloten bak, en hoef je geen zorgen te maken of je het zeiltje wel of niet dicht doet.
Zorg wel dat de raampjes open zijn. Als je stil staat op de weg het wordt ook in zo’n ding snel warm in de laadruimte.
Op zondag rijden er bijna geen vrachtwagens in Duitsland. Behalve met levend vee en bederfelijke waar.
Zondag is wat dat betreft de beste dag om te reizen.

Euridicey

Berichten: 700
Geregistreerd: 01-01-22
Woonplaats: Amsterdam

Re: 6 - 7 uur lange trailerrit: do's en don'ts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-22 08:33

Oh wauw wat ben ik blij dat ik dit heb gevraagd zeg. NVWA-keuring? Was ook weer lekker naïef dat ik "gewoon" iets kon doen met mijn paard in Duitsland..
Heb er even naar gekeken, klinkt weer lekker ingewikkeld :')

Marije_jiplover

Berichten: 25348
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 10:36

billy3105 schreef:
En idd die nvwa keuring, ik meende dat je voor Frankrijk hem nu ook nodig had? Ik heb ze nog nooit van m’n leven hoeven laten zien… maar je zult t maar het hebben

Klopt, voor Frankrijk moet het ook weer, die heeft zich per vorig jaar weer teruggetrokken uit het samenwerkingsverband met de Benelux.

Onali

Berichten: 18486
Geregistreerd: 16-03-06

Re: 6 - 7 uur lange trailerrit: do's en don'ts

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 10:40

Erg jammer.

Cowgirl

Berichten: 23761
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 10:41

Als je een slechte drinker hebt kun je het hooi ook nog nat maken.

callippo

Berichten: 3208
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 10:51

Die gezondheidsverklaring stelt niks voor, maar kost een hoop. En voor de terugweg heb je hem ook weer nodig.
Ik rij al 15 jaar meermaals per jaar met paarden de grens over: nooit controle gehad. Vriendin komt 1x op bezoek en rijdt in een NVWA controle toen ze terug naar huis ging. Kon na een waarschuwing zonder boete verder.

Bij grensovergang naar Tsjechië heb ik toen wel de keuring laten doen, maar de douane wilde hem zelfs niet zien ondanks mijn aandringen. Zonde van mijn geld, vond ik toen.

Met een heel relaxt, goed ladend paard stop ik elke 2,5 uur (bij voorkeur net van de snelweg af, is tanken en een broodje ook veel goedkoper). Uitladen, kwartiertje wandelen en grazen en weer verder. Vind ik gewoon een fijn idee, dat mijn paard ook even beweging heeft.
Vooral lang genoeg stilstaan zodat ze ook kunnen/durven plassen.