Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne
dresjoepie schreef:Ik heb een proefrit gemaakt in een Hyundai ik vond hem heel vervelend sturen ik had geen contact met de weg ofzo.
cissy schreef:Heb je paard en trailer al eens gewogen? Dan weet je waar je mee op pad moet. Trailers wegen zelden wat op de papieren staat en paarden ook niet altijd wat men denkt. Wegen is weten.
dresjoepie schreef:Goede tip idd dat ga ik eens doen alles wegen. Ik heb er bewust geen zadelkamer in. Ik heb het gewoon niet zo op de snelweg mensen die nog even snel afsnijden om de afrit te halen etc
karijn schreef:Oké, dan moet je in je zoektocht echt wel rekening houden met gewichten en eventueel terugkeuren. Begin eerst met het wegen van je trailer. Ik denk namelijk, aan de hand van mijn voorbeeld dat je zeker 200 kg eraf moet halen van je trailer wil je met je B-rijbewijs een combinatie zijn.
Dan moet je echt kijken naar auto’s waarvan het totale gewicht niet boven de 2000 kg komt. En een Nissan Xtrail 1.6 komt er al boven (>2100 kg tikt hij al aan) Dan moet je je trailer terugkeuren naar 1300 kg. Dan moet je zeker weten dat de trailer plus paard niet meer dan 1300 kg weegt.
Een VW T-Roc met de 1.5 motor zou een optie kunnen zijn. Die weegt leeg 1230 kg. Mag 1500 kg trekken.
Naast het aantal PK’s van een motor moet je ook rekening houden met het koppel van de auto. Dat wordt uitgedrukt in Newton meters. Verdiep je daar ook even in.