Is dit een veilige combi? Volvo V50 + tweepaards

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Simbaa
Berichten: 3966
Geregistreerd: 17-12-04

Is dit een veilige combi? Volvo V50 + tweepaards

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-22 09:04

:evaw:

Zouden jullie met me mee willen denken?

Na een lange zoektocht heb ik eindelijk een mooie tweepaards-trailer gevonden. Gewicht leeg zou 650 kg zijn, maar heb hem nog niet op de weegbrug gehad. Ik ga uit van 750kg.

Nu heb ik deze week mijn auto naar de Filistijnen gereden, waardoor we onze vertrouwde XC70 kwijt zijn. Via via kunnen we een Volvo V50 overnemen, 2.5 benzine, mag 1500 kg trekken. Volgens mij 4x4.
Mijn paard weegt rond de 550, laten we voor de zekerheid zeggen 600 kg. Alleen mijn paard komt in de trailer, dus ik ga er geen twee laden.

Op papier kan dit dus allemaal. Maar is dit ook een veilige combi? Of moet ik nu toch op zoek naar een 1,5 paards trailer? Ik weet niet goed waar op te letten omdat na te gaan.

Hoor het graag!!

Aatrox
Berichten: 368
Geregistreerd: 28-12-19

Re: Is dit een veilige combi? Volvo V50 + tweepaards

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 09:06

Moet prima kunnen, heb je BE? Anders moet je alleen de trailer nog even terugkeuren.

cissy

Berichten: 19843
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 09:07

Dubbel topic? Ik heb net in die andere gereageerd.

Edit, was in centrale topic, geen dubbel topic.
Advies: weeg die trailer!

Twee paards is altijd BE overigens, tenzij je m dus flink terugkeurt.

Simbaa
Berichten: 3966
Geregistreerd: 17-12-04

Re: Is dit een veilige combi? Volvo V50 + tweepaards

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-22 09:21

Dank voor het meedenken! Ik ga m’n BE halen, maar de wachttijd bij het CBR is eeeeindeloooos. Dus tot die tijd zou ik hem terugkeuren inderdaad.

@Cissy, ik was nog niet helemaal wakker :D
Maar jeetje dat het verschil bij jou zo groot was, dan moet ik hem inderdaad eens wegen.
Maar stel dat ie 900 kg is (250 meer dan op papier), dan zou het op papier nog moeten kunnen.
Maar dan is het dus nèt.
Al is 550 - 600 kg voor mijn ranke KWPN’er van 1.62 ook wat ruim ingeschat wellicht. Maar ik reken graag ruim ;)

Met andere woorden, stel dat het dan inderdaad net kan, is het dan nog veilig?

Dees

Berichten: 18933
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 09:26

Veilig? Vast wel, zeker als je heel rustig rijdt.
Maar een Volvo V50 is geen ideale trekauto (licht) en een 2 paardstrailer achter een auto die max 1.500kg mag trekken is ook niet ideaal (lees: rare combinatie). Ik zou zelf deze combinatie niet bedacht hebben.

Die trailer is 100% zeker weten veel zwaarder dan 650 kg (tenzij die gebouwd is in 1970 ofzo, toen kon dat nog).
Je paard is zeer waarschijnlijk ook eerder zwaarder dan 600 kg dan lichter. Zet het hele spul eens op een weegbrug: meten is weten.

Als je toch een andere auto moet kopen, koop er dan eentje waarbij de combinatie beter klopt. Of koop een 1-prds trailer (waarom zou je bij jouw gebruik een zware 2 prds willen hebben?)

cissy

Berichten: 19843
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Is dit een veilige combi? Volvo V50 + tweepaards

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 09:30

En vergeet de kogeldruk niet. Mijn trailer had 100kg kogeldruk op papier, die mag je dus niet op een trekhaak hangen die max 75kg heeft.
(Mijn auto had 140kg dus geen probleem)
Nou zal dat in de praktijk wel meevallen maar als er wat gebeurt kan de verzekering daar wel moeilijk over doen.
Zorg dat je combinatie klopt!

Shenavallie
Berichten: 11594
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 09:36

Je moet niet kijken naar wat je werkelijk in je trailer vervoert, maar wat je trailer (gewicht trailer + maximaal laadvermogen) bij elkaar is en dan kijken of je auto dat mag vervoeren. Als auto, gewicht trailer + maximaal laadvermogen boven de 3500 kilo uitkomen, dan moet je inderdaad E achter B halen en dan nog moet je kijken of je auto dat gewicht wel mag trekken. Je kunt niet een Peugeot 205 voor een tweepaardstrailer zetten bijvoorbeeld, maar dat ben je al aan het uitzoeken begrijp ik. En wat Cissy al zegt: kogeldruk van de trekhaak is ook heel belangrijk.

Simbaa
Berichten: 3966
Geregistreerd: 17-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-22 09:39

Dank Dees en anderen!!

We hebben gekozen voor een lichte tweepaards, omdat mijn paard fijner “opgesloten” staat op de trailer. Hij staat dan nog rustiger dan op een 1,5 paards. Verder zijn we aan het verhuizen/verbouwen en is de extra ruimte in de aanhanger heel handig.

We hadden tot vorige week een XC70 met een dikke motor, dus het was allemaal geen probleem. Tot dat die motor ging ratelen… En dat was net een paar dagen na aanschaf trailer. Dus het was ook niet mijn eerste keus.

Mijn paard is overigens vorig jaar gewogen op 465, maar was toen ook wel puppy. Echt gegroeid is hij niet, dus de 600+ zal die niet halen.

Maar thanks hoor, misschien moeten we toch weer naar een 1,5 kijken :)

Hoe kom ik achter de kogeldruk? :o

Het BE verhaal is me overigens helemaal duidelijk :)

Lizz

Berichten: 8897
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 09:45

Kogeldruk (auto) staat op het plaatje bij je trekhaak.
Staat bij vert(ical) load.

Ibbel

Berichten: 49213
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 11:33

Bij kogeldruk gaat het om de werkelijke druk. Je mag best een trailer met een max kogeldruk van 100 kg (wat bij alle 2-paards het geval is) achter een auto met een trekhaak met een max kogeldruk van 75 kg (wat voor de meeste middenklasse auto's gebruikelijk is) hangen. En aangezien je met 1 paard in de trailer over het algemeen die 75 kg niet eens haalt, is dat dus vermoedelijk geen probleem.
Mocht de kogeldruk van de auto maar 60 kg zijn, zou ik het zeker niet doen, want dan zit je echt te laag.

Jouw paard zal echt wel de 600 kg aantikken. Mijn vuistregel is altijd een beetje: de cms boven de 1 meter met een nulletje er achter is het gewicht van je paard. 1.62 wordt dus 620 kg.
De meeste 2-paardstrailers wegen tussen de 850 en 900 kg. Tenzij je een oude Heja op de kop hebt kunnen tikken is die 650 dus echt een gevalletje 'veel te optimistisch'. En zelfs die oude 2-paards Heja's wegen in werkelijkheid idd 750 en geen 650.

MyWishMax

Berichten: 25409
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 11:40

Dat gewicht boven de 600 is echr overdreven. Dat denken mensen vaak, maar bij wegen valt dat enorm mee. Mijn te dikke 1,64 merrie die breed gebouwd is was net aan 600 kilo. Echt zo'n ouderwets type met grove benen en bouw. Er was maar 1 paard 700 kilo, paard van boven de 1,70 en flink gespierd. Maar de meeste tussen de 1,60 en 1,70 waren gewoon rond of onder de 600 kilo op goed gewicht. Veel mensen schatten paarden veel zwaarder in. Dat zei degene die kwam wegen ook.

Paard is in dit geval ook gewogen, dus dat ik betrouwbaarder als zo'n vuistregel.

cissy

Berichten: 19843
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Is dit een veilige combi? Volvo V50 + tweepaards

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 20:41

Zo ken ik een Tinker van ca 1.50 die bijna 750 kg weegt.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Is dit een veilige combi? Volvo V50 + tweepaards

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 16:50

Ik zou het niet doen. Je kan deze auto overnemen, maar bent dat niet verplicht. Betalen moet je toch, dus beter een auto die wat overhoudt.

Onze combi auto 4x4 en 2 paards mag en onze quarters zijn rond de 500-550+ Gaat echt prima, maar als mijn man een grote zware bus ervoor heeft, houden we meer over en dan merk je wel iets verschil.

En gewicht van paarden weet je alleen met wegen. Mijn quarter ruin is nog geen 1.50m en weegt over de 550kg. Draagt ook dekens 195/205

sumic

Berichten: 1876
Geregistreerd: 18-03-07
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 17:00

Shenavallie schreef:
Je moet niet kijken naar wat je werkelijk in je trailer vervoert, maar wat je trailer (gewicht trailer + maximaal laadvermogen) bij elkaar is en dan kijken of je auto dat mag vervoeren. Als auto, gewicht trailer + maximaal laadvermogen boven de 3500 kilo uitkomen, dan moet je inderdaad E achter B halen en dan nog moet je kijken of je auto dat gewicht wel mag trekken. Je kunt niet een Peugeot 205 voor een tweepaardstrailer zetten bijvoorbeeld, maar dat ben je al aan het uitzoeken begrijp ik. En wat Cissy al zegt: kogeldruk van de trekhaak is ook heel belangrijk.


Hier wordt iets belangrijks genoemd, maar er lijkt overheen te worden gelezen.. het maakt niet uit wat je trailer of je paard weegt in dit geval. Het gaat om het maximale laadvermogen van de trailer. Dat gewicht moet je auto mogen trekken.

Rosje8
Berichten: 295
Geregistreerd: 30-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 17:05

Staar je niet blind op alleen het trekgewicht, het koppel zegt soms veel meer over de kracht die de motor kan leveren. Daarbij zorgt een lange wielbasis ook voor meer stabiliteit van je combinatie.

Mijn 1,5 + pony weegt nog geen 1200 en ik rij met een V50 2.4 ik vind het een heerlijke combinatie!
Beter dan met de subaru forester die ik hiervoor had en die mocht 1800 trekken en had ook een hoog koppel.

Sumic je slaat volledig de plank mis! met BE wordt er wel degelijk gekeken naar wat je daadwerkelijk vervoert, checkt de wiki of je plaatselijke BE instructeur

misami
Berichten: 45
Geregistreerd: 13-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 17:08

Even om mijn kennis te checken

Ik heb BE rijbewijs, maar het gaat toch over het feit dat een auto niet meer mag trekken dan op papier staat, niet wat je daadwerkelijk trekt. Dus auto mag 1600 kilo trekken dan moet de trailer/ aanhanger ook max 1600 zijn op papier. ondanks dat je mogelijk minder vervoert.

Een tweepaards trailer is meestal/minimaal 2000 kilo , ook al vervoer je veel minder met 1 paard dan mag dit nooit achter een auto hangen die maar 1600 mag trekken.

Ik zie veel combinaties op de weg die vermoedelijk niet correct zijn qua laad en trekvermogen.

Simbaa
Berichten: 3966
Geregistreerd: 17-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-22 17:15

superpony schreef:
Ik zou het niet doen. Je kan deze auto overnemen, maar bent dat niet verplicht. Betalen moet je toch, dus beter een auto die wat overhoudt.

Onze combi auto 4x4 en 2 paards mag en onze quarters zijn rond de 500-550+ Gaat echt prima, maar als mijn man een grote zware bus ervoor heeft, houden we meer over en dan merk je wel iets verschil.

En gewicht van paarden weet je alleen met wegen. Mijn quarter ruin is nog geen 1.50m en weegt over de 550kg. Draagt ook dekens 195/205


Niets verplicht inderdaad, financieel wel heeeeel aantrekkelijk :D
Daarom hebben we besloten het te doen.

Dit weekend rijd ik even met de trailer naar de weegbrug. Ben benieuwd wat daar uitkomt.
Paard is dus al een keer gewogen, en zal echt niet boven de 550 kg uit komen.
Ik wacht het wegen dus even af. Mocht de trailer echt bizar zwaarder zijn dan de papieren zeggen, gebruiken we de trailer nu even voor verbouwen/verhuizen (verhuisdozen staan meestal braaf stil ;)) en gaan we op zoek naar iets anders voor het paard vervoeren.

Nb. Ondertussen heb ik ook rond gekeken naar 1,5 trailers. Ook daar zie ik veel ledig gewicht van rond de 600-700 kg. Dan houd je toch hetzelfde probleem? Of zie ik dat verkeerd.

@Sumic, wat jij typt laat ik links liggen. Hopelijk doet de rest dat ook :D Wat je zegt klopt namelijk pertinent niet. Alleen voor het B-rijbewijs/BE-rijbewijs is de maximale toegestane massa van belang. (En voor het overbeladen natuurlijk, maar dat spreekt voor zich).

Marije_jiplover

Berichten: 25348
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 17:17

MyWishMax schreef:
Dat gewicht boven de 600 is echr overdreven. Dat denken mensen vaak, maar bij wegen valt dat enorm mee. Mijn te dikke 1,64 merrie die breed gebouwd is was net aan 600 kilo. Echt zo'n ouderwets type met grove benen en bouw. Er was maar 1 paard 700 kilo, paard van boven de 1,70 en flink gespierd. Maar de meeste tussen de 1,60 en 1,70 waren gewoon rond of onder de 600 kilo op goed gewicht. Veel mensen schatten paarden veel zwaarder in. Dat zei degene die kwam wegen ook.

Paard is in dit geval ook gewogen, dus dat ik betrouwbaarder als zo'n vuistregel.

Dat is mijn ervaring niet, met alle paarden die tijdens mijn co-schappen op de kliniek werden opgenomen en op de weegschaal gingen, om de juiste dosering voor de medicatie te kunnen uitrekenen.

Daar waren veel paarden zwaarder dan de meeste mensen denken en 600+ kg is echt geen bijzonder gewicht boot een normaal paard.

Wormkuren zijn niet voor niets naar een groter bereik gegaan.


Van die mobiele weegschalen waarmee op locatie gewogen wordt, ben ik altijd benieuwd naar hoe die geëikt zijn en of die wel op de juiste manier worden neergelegd, want ik denk persoonlijk dat die lang niet zo betrouwbaar zijn als de vaste weegschalen bij dierenklinieken.
Ik heb nl wel vaker gewichten voorbij zien komen van zo'n mobiele weegschaal, waarbij ik zo mijn vraagtekens heb of dat wel klopt.

Simbaa
Berichten: 3966
Geregistreerd: 17-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-22 17:21

misami schreef:
Even om mijn kennis te checken

Ik heb BE rijbewijs, maar het gaat toch over het feit dat een auto niet meer mag trekken dan op papier staat, niet wat je daadwerkelijk trekt. Dus auto mag 1600 kilo trekken dan moet de trailer/ aanhanger ook max 1600 zijn op papier. ondanks dat je mogelijk minder vervoert.

Een tweepaards trailer is meestal/minimaal 2000 kilo , ook al vervoer je veel minder met 1 paard dan mag dit nooit achter een auto hangen die maar 1600 mag trekken.

Ik zie veel combinaties op de weg die vermoedelijk niet correct zijn qua laad en trekvermogen.


Dit klopt dus niet.
Mijn auto mag 1500 kg trekken. Ik mag dus best een trailer trekken waarbij 2000 kg als maximum massa is toegestaan. Ik mag hem alleen niet beladen tot 2000 kg, maar tot 1500 kg. In praktijk betekent dit dat ik er geen twee paarden op mag laden, maar maar één paard.

Om het lastig te maken; ik heb alleen mijn B rijbewijs, waardoor de toegestane maximum massa van het samenstel (auto + trailer) maximaal 3500 kg mag zijn.
Mijn auto heeft een maximum massa van 2000 kg. Bij de trailer is dit ook 2000 kg. Samen is dit dus 4000 kg, wat meer is dan de toegestane 3500 kg met B rijbewijs. Dat betekent dat ik de trailer terug moet laten keuren naar 1500 kg, zodat het samen 3500 kg is.

Als ik mijn BE rijbewijs had gehad, had dat niet gehoeven. Dan mag de maximum massa van het samenstel meer dan 3500 kg zijn.

Hopelijk is dit te begrijpen :)

hoefnageltje
Berichten: 479
Geregistreerd: 28-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 17:32

De lading in een trailer bestaat niet alleen uit het gewicht van alleen het paard.
Bedenk ook dat
Zadel enz
Hooibaal
Water
En wat je nog meer in je trailer vervoert,
ook tot het geladen gewicht behoort.

Zet je trailer eens op de weegbrug als je echt compleet geladen bent, dus met wat je altijd echt meesleept.

sumic

Berichten: 1876
Geregistreerd: 18-03-07
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 22:34

Simbaa schreef:
superpony schreef:
Ik zou het niet doen. Je kan deze auto overnemen, maar bent dat niet verplicht. Betalen moet je toch, dus beter een auto die wat overhoudt.

Onze combi auto 4x4 en 2 paards mag en onze quarters zijn rond de 500-550+ Gaat echt prima, maar als mijn man een grote zware bus ervoor heeft, houden we meer over en dan merk je wel iets verschil.

En gewicht van paarden weet je alleen met wegen. Mijn quarter ruin is nog geen 1.50m en weegt over de 550kg. Draagt ook dekens 195/205


Niets verplicht inderdaad, financieel wel heeeeel aantrekkelijk :D
Daarom hebben we besloten het te doen.

Dit weekend rijd ik even met de trailer naar de weegbrug. Ben benieuwd wat daar uitkomt.
Paard is dus al een keer gewogen, en zal echt niet boven de 550 kg uit komen.
Ik wacht het wegen dus even af. Mocht de trailer echt bizar zwaarder zijn dan de papieren zeggen, gebruiken we de trailer nu even voor verbouwen/verhuizen (verhuisdozen staan meestal braaf stil ;)) en gaan we op zoek naar iets anders voor het paard vervoeren.

Nb. Ondertussen heb ik ook rond gekeken naar 1,5 trailers. Ook daar zie ik veel ledig gewicht van rond de 600-700 kg. Dan houd je toch hetzelfde probleem? Of zie ik dat verkeerd.

@Sumic, wat jij typt laat ik links liggen. Hopelijk doet de rest dat ook :D Wat je zegt klopt namelijk pertinent niet. Alleen voor het B-rijbewijs/BE-rijbewijs is de maximale toegestane massa van belang. (En voor het overbeladen natuurlijk, maar dat spreekt voor zich).


Excuus, dit is mij zo geleerd en verteld en zo hebben wij altijd onze trekauto uitgezocht.

Sanniej_

Berichten: 4901
Geregistreerd: 12-03-05

Re: Is dit een veilige combi? Volvo V50 + tweepaards

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 22:55

Dit kan prima echter wel rekening mee houden dat deze combinatie niet prettig is met bijv. veel wind.
En je inderdaad je E rijbewijs moet behalen.

Zelf rijd ik ook met een combi 2 paards trailer en auto die 1500 mag trekken.
Rijdt prima ook als ik echt die 1500 vervoer.
E pony en shetlander samen (beide gewogen)
Moet wel zeggen is een sportieve auto dus veel koppel.
Met veel wind ga ik alleen niet op pad met deze combinatie.

Simbaa
Berichten: 3966
Geregistreerd: 17-12-04

Re: Is dit een veilige combi? Volvo V50 + tweepaards

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-22 23:50

Wat voor een auto heb je Sanniej :)

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 00:04

Marije_jiplover schreef:
Dat is mijn ervaring niet, met alle paarden die tijdens mijn co-schappen op de kliniek werden opgenomen en op de weegschaal gingen, om de juiste dosering voor de medicatie te kunnen uitrekenen.

Daar waren veel paarden zwaarder dan de meeste mensen denken en 600+ kg is echt geen bijzonder gewicht boot een normaal paard.

Wormkuren zijn niet voor niets naar een groter bereik gegaan.


Van die mobiele weegschalen waarmee op locatie gewogen wordt, ben ik altijd benieuwd naar hoe die geëikt zijn en of die wel op de juiste manier worden neergelegd, want ik denk persoonlijk dat die lang niet zo betrouwbaar zijn als de vaste weegschalen bij dierenklinieken.
Ik heb nl wel vaker gewichten voorbij zien komen van zo'n mobiele weegschaal, waarbij ik zo mijn vraagtekens heb of dat wel klopt.


Ik heb 2x op Emmeloord en 2x in Utrecht gewogen. Bij beiden waren ze steeds verbaasd hoe zwaar quarters zijn.

Ik ken 2 die rond gaan met een mobiele weegschaal en die gewichten komen toch echt dichtbij wat je verwacht.

November108

Berichten: 1311
Geregistreerd: 09-05-14
Woonplaats: Midden van het land

Re: Is dit een veilige combi? Volvo V50 + tweepaards

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 05:13

Ik heb zelf een tijdje gereden met een auto met vergelijkbaar trekgewicht en een (relatief zware) 1,5 paards trailer, dus door lagere maximale massa dan jouw 2 paards was dat 3450 kg totaal maximum massa en precies B. Dat gezegd hebbende...
Ik ging niet heel vaak op pad destijds en het mocht dus wel gewoon, maar optimaal vond ik het echt niet. Als we omlaag en omhoog moesten door een tunnel was het constant terugschakelen om genoeg vaart te hebben om met enigzins dezelfde snelheid terug omhoog te komen. Ook wind merkte je goed. Ik heb mijn BE toen gehaald en gelijk een andere auto gekocht die de trailer ruim mag en kan trekken (1800kg trekgewicht, dus 400 kilo over ongeveer). Merk gelijk dat het zoveel makkelijker en rustiger rijdt en heb absoluut geen moment spijt gehad van mijn keuze. Met deze ervaring zou ik dus ook zelf niet meer kiezen voor een auto waar het allemaal maar net kan.

Overigens is mijn merrie van ongeveer 1,71 eind vorig jaar in de kliniek gewogen op 560 kilo :'). Ook mijn andere paarden vielen altijd lichter uit dan ik dacht. Dus de stokmaat met een 0 daarachter is naar mijn ervaring voor de gemiddelde KWPN'er ruim genomen.