Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne
Shenavallie schreef:Je moet niet kijken naar wat je werkelijk in je trailer vervoert, maar wat je trailer (gewicht trailer + maximaal laadvermogen) bij elkaar is en dan kijken of je auto dat mag vervoeren. Als auto, gewicht trailer + maximaal laadvermogen boven de 3500 kilo uitkomen, dan moet je inderdaad E achter B halen en dan nog moet je kijken of je auto dat gewicht wel mag trekken. Je kunt niet een Peugeot 205 voor een tweepaardstrailer zetten bijvoorbeeld, maar dat ben je al aan het uitzoeken begrijp ik. En wat Cissy al zegt: kogeldruk van de trekhaak is ook heel belangrijk.
superpony schreef:Ik zou het niet doen. Je kan deze auto overnemen, maar bent dat niet verplicht. Betalen moet je toch, dus beter een auto die wat overhoudt.
Onze combi auto 4x4 en 2 paards mag en onze quarters zijn rond de 500-550+ Gaat echt prima, maar als mijn man een grote zware bus ervoor heeft, houden we meer over en dan merk je wel iets verschil.
En gewicht van paarden weet je alleen met wegen. Mijn quarter ruin is nog geen 1.50m en weegt over de 550kg. Draagt ook dekens 195/205
MyWishMax schreef:Dat gewicht boven de 600 is echr overdreven. Dat denken mensen vaak, maar bij wegen valt dat enorm mee. Mijn te dikke 1,64 merrie die breed gebouwd is was net aan 600 kilo. Echt zo'n ouderwets type met grove benen en bouw. Er was maar 1 paard 700 kilo, paard van boven de 1,70 en flink gespierd. Maar de meeste tussen de 1,60 en 1,70 waren gewoon rond of onder de 600 kilo op goed gewicht. Veel mensen schatten paarden veel zwaarder in. Dat zei degene die kwam wegen ook.
Paard is in dit geval ook gewogen, dus dat ik betrouwbaarder als zo'n vuistregel.
misami schreef:Even om mijn kennis te checken
Ik heb BE rijbewijs, maar het gaat toch over het feit dat een auto niet meer mag trekken dan op papier staat, niet wat je daadwerkelijk trekt. Dus auto mag 1600 kilo trekken dan moet de trailer/ aanhanger ook max 1600 zijn op papier. ondanks dat je mogelijk minder vervoert.
Een tweepaards trailer is meestal/minimaal 2000 kilo , ook al vervoer je veel minder met 1 paard dan mag dit nooit achter een auto hangen die maar 1600 mag trekken.
Ik zie veel combinaties op de weg die vermoedelijk niet correct zijn qua laad en trekvermogen.
Simbaa schreef:superpony schreef:Ik zou het niet doen. Je kan deze auto overnemen, maar bent dat niet verplicht. Betalen moet je toch, dus beter een auto die wat overhoudt.
Onze combi auto 4x4 en 2 paards mag en onze quarters zijn rond de 500-550+ Gaat echt prima, maar als mijn man een grote zware bus ervoor heeft, houden we meer over en dan merk je wel iets verschil.
En gewicht van paarden weet je alleen met wegen. Mijn quarter ruin is nog geen 1.50m en weegt over de 550kg. Draagt ook dekens 195/205
Niets verplicht inderdaad, financieel wel heeeeel aantrekkelijk
Daarom hebben we besloten het te doen.
Dit weekend rijd ik even met de trailer naar de weegbrug. Ben benieuwd wat daar uitkomt.
Paard is dus al een keer gewogen, en zal echt niet boven de 550 kg uit komen.
Ik wacht het wegen dus even af. Mocht de trailer echt bizar zwaarder zijn dan de papieren zeggen, gebruiken we de trailer nu even voor verbouwen/verhuizen (verhuisdozen staan meestal braaf stil ) en gaan we op zoek naar iets anders voor het paard vervoeren.
Nb. Ondertussen heb ik ook rond gekeken naar 1,5 trailers. Ook daar zie ik veel ledig gewicht van rond de 600-700 kg. Dan houd je toch hetzelfde probleem? Of zie ik dat verkeerd.
@Sumic, wat jij typt laat ik links liggen. Hopelijk doet de rest dat ook Wat je zegt klopt namelijk pertinent niet. Alleen voor het B-rijbewijs/BE-rijbewijs is de maximale toegestane massa van belang. (En voor het overbeladen natuurlijk, maar dat spreekt voor zich).
Marije_jiplover schreef:Dat is mijn ervaring niet, met alle paarden die tijdens mijn co-schappen op de kliniek werden opgenomen en op de weegschaal gingen, om de juiste dosering voor de medicatie te kunnen uitrekenen.
Daar waren veel paarden zwaarder dan de meeste mensen denken en 600+ kg is echt geen bijzonder gewicht boot een normaal paard.
Wormkuren zijn niet voor niets naar een groter bereik gegaan.
Van die mobiele weegschalen waarmee op locatie gewogen wordt, ben ik altijd benieuwd naar hoe die geëikt zijn en of die wel op de juiste manier worden neergelegd, want ik denk persoonlijk dat die lang niet zo betrouwbaar zijn als de vaste weegschalen bij dierenklinieken.
Ik heb nl wel vaker gewichten voorbij zien komen van zo'n mobiele weegschaal, waarbij ik zo mijn vraagtekens heb of dat wel klopt.