Is dit een veilige combi? Volvo V50 + tweepaards

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HarmanyL

Berichten: 2665
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Geldrop

Re: Is dit een veilige combi? Volvo V50 + tweepaards

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 07:17

Ja mijn merrie van 164 weegt 466 kilo. Dus dat is erg ruim in mijn geval. Van mijn stalgenoot 160 dan weer wel 560 kilo.
Ik rijd een VW Tiguan, mag 1800 kilo trekken. Trailer 740 kilo + de 2 dames hierboven. Zou liever meer trekkracht hebben maar dan wordt de keuze in auto's echt een stuk minder, of je betaald voor het dagelijks woon werk verkeer weer zo onnodig veel. Ideaal zou een aparte trailer trekker zijn, maarja die moet je toch t hele jaar betalen (belasting, onderhoud, verzekering)

Cherdenise

Berichten: 1282
Geregistreerd: 18-09-12
Woonplaats: Hoog noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 07:25

Ik heb ook een v50 2.5 diesel met 2 paards trailer en dat gaat super.
Staat meestal 1 paard op maar soms ook nog een fjord en dat trekt de auto makkelijk
Alle info staat op de papieren, dat weet ik nu niet uit mijn hoofd maar is zeker naar gekeken en kon makkelijk

pol013

Berichten: 9011
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 07:27

Cherdenise schreef:
Ik heb ook een v50 2.5 diesel met 2 paards trailer en dat gaat super.
Staat meestal 1 paard op maar soms ook nog een fjord en dat trekt de auto makkelijk
Alle info staat op de papieren, dat weet ik nu niet uit mijn hoofd maar is zeker naar gekeken en kon makkelijk


Maar een diesel is veel zwaarder en veel sterker. Dus dat is geen vergelijk.

mellamoshan

Berichten: 4259
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 07:28

Kan makkelijk en rijdt ook niet verkeerd. Even kogeldruk checken en als dat genoeg is, je niets laten aanpraten.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 08:07

Nadat mijn V70 ermee was gekapt (ja, die kunnen ook stuk) heb ik nog een tijdje de V50 van mijn ouders voor de trailer gehad. De laatste jaren was dat de 2-paards van mijn weidegenote, altijd met alleen mijn paard erin. Ik merkte geen verschil tussen de V70 (die 1600 mocht trekken) en de V50 (die 1500 mocht trekken). De V50 was iig ook een 2.5 benzine, net als in jouw geval. Ik deed er geen 'moeilijke' dingen mee zoals door heuvelland rijden, gewoon eenvoudige ritjes door vrij vlak terrein, zoals naar de kliniek 30 km verderop en af en toe voor een rit naar de Veluwe.

Als je echt zekerheid over het gewicht wilt hebben, zowel van trailer als van paard: meten is weten. Voordat ik mijn paard ooit op een weegschaal had gezet dacht ik ook dat-ie de 500 wel zou halen. Het was een Arabier x draver van 1.58 m. Maar zowel in zijn endurancetijd als na zijn wedstrijdpensioen kwam hij steeds tussen de 410 en 450 uit, zowel op de mobiele paardenweegschaal als op de vaste weegschaal bij de kliniek. Ik heb alle bewijzen nog liggen :))

Rex_Rolfo

Berichten: 5384
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 08:30

November108 schreef:
Als we omlaag en omhoog moesten door een tunnel was het constant terugschakelen om genoeg vaart te hebben om met enigzins dezelfde snelheid terug omhoog te komen.

Nu weet ik niet in welke versnelling je ervoor zat, maar de clou bij belasting (of dat nu rijden in de bergen is of met een flinke aanhanger) is dat je de motor toeren moet laten draaien. Met trailer is de hoogste versnelling b.v. bijna altijd een no-go, zelfs bij constant 90 op de snelweg.


Karin schreef:
Het was een Arabier x draver van 1.58 m. Maar zowel in zijn endurancetijd als na zijn wedstrijdpensioen kwam hij steeds tussen de 410 en 450 uit

Onze Haflinger van 1.48 weegt 470 kg. Gewicht zit in de body, niet in de benen. Vandaar dat een tank op korte pootjes veel zwaarder is dan een grote maar slanke volbloed met lange benen.

Sanniej_

Berichten: 4901
Geregistreerd: 12-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 20:31

Simbaa schreef:
Wat voor een auto heb je Sanniej :)

Seat Leon FR

ikke

Berichten: 37625
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 09:24

sumic schreef:
Shenavallie schreef:
Je moet niet kijken naar wat je werkelijk in je trailer vervoert, maar wat je trailer (gewicht trailer + maximaal laadvermogen) bij elkaar is en dan kijken of je auto dat mag vervoeren. Als auto, gewicht trailer + maximaal laadvermogen boven de 3500 kilo uitkomen, dan moet je inderdaad E achter B halen en dan nog moet je kijken of je auto dat gewicht wel mag trekken. Je kunt niet een Peugeot 205 voor een tweepaardstrailer zetten bijvoorbeeld, maar dat ben je al aan het uitzoeken begrijp ik. En wat Cissy al zegt: kogeldruk van de trekhaak is ook heel belangrijk.


Hier wordt iets belangrijks genoemd, maar er lijkt overheen te worden gelezen.. het maakt niet uit wat je trailer of je paard weegt in dit geval. Het gaat om het maximale laadvermogen van de trailer. Dat gewicht moet je auto mogen trekken.

Maar jij verkondigt ook leugens!

Jij dondert ook weer twee zaken op een hoop die totaal NIETS met elkaar te maken hebben!!
Ik heb die FAQ blijkbaar voor de kat z'n viool geschreven??
Rijbewijs BE

Bij B-rijbewijs mogen de papieren gewichten (TMM) opgeteld niet boven 3500kg komen. Dat is art 15 reglement rijbewijzen.

De auto mag niet meer gewicht aan de haak hebben dan deze volgens het kenteken mag trekken. Dit is art 5.18.18 van het voertuigreglement en in dat voertuigreglement wordt NERGENS gesproken over de TMM maar over eigen gewicht plus lading!

Rex_Rolfo

Berichten: 5384
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 10:05

ikke schreef:
Ik heb die FAQ blijkbaar voor de kat z'n viool geschreven??
U vraagt, wij draaien

Afbeelding

maj0

Berichten: 6603
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 10:10

misami schreef:
Even om mijn kennis te checken

Ik heb BE rijbewijs, maar het gaat toch over het feit dat een auto niet meer mag trekken dan op papier staat, niet wat je daadwerkelijk trekt. Dus auto mag 1600 kilo trekken dan moet de trailer/ aanhanger ook max 1600 zijn op papier. ondanks dat je mogelijk minder vervoert.

Een tweepaards trailer is meestal/minimaal 2000 kilo , ook al vervoer je veel minder met 1 paard dan mag dit nooit achter een auto hangen die maar 1600 mag trekken.

Ik zie veel combinaties op de weg die vermoedelijk niet correct zijn qua laad en trekvermogen.


Nee dit is niet waar. Met een BE rijbewijs gaat het er om wat er nu in de trailer staat. Dus als jij 1 paard hebt wat max 1500 weegt inclusief trailer mag jij die met de auto rustig trekken.
Je mag inderdaad niet over die 1600 van de auto heen. Maar lege trailer die vol 2000 kilo weegt mag jij rustig achter jou auto doen. Want leeg komt hij niet over die 1600 van de auto heen.

meggiemeg

Berichten: 12244
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Is dit een veilige combi? Volvo V50 + tweepaards

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 11:05

Persoonlijk had ik liever wat meer marge over, gewoon voor de veiligheid. Al rijd je zelf nog zo voorzichtig je bent niet de enige op de weg. Er rijden genoeg zotten rond die totaal geen rekening houden met een ander. Mocht je dan een keer toch in moeten grijpen door zo'n zot heb je weinig over en is de kans dat de trailer met de auto aan de haal gaat wel aanwezig.

Cherdenise

Berichten: 1282
Geregistreerd: 18-09-12
Woonplaats: Hoog noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 11:13

pol013 schreef:
Cherdenise schreef:
Ik heb ook een v50 2.5 diesel met 2 paards trailer en dat gaat super.
Staat meestal 1 paard op maar soms ook nog een fjord en dat trekt de auto makkelijk
Alle info staat op de papieren, dat weet ik nu niet uit mijn hoofd maar is zeker naar gekeken en kon makkelijk


Maar een diesel is veel zwaarder en veel sterker. Dus dat is geen vergelijk.


Oh ja is dat zo, dat wist ik niet

ikke

Berichten: 37625
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 12:24

Cherdenise schreef:
pol013 schreef:

Maar een diesel is veel zwaarder en veel sterker. Dus dat is geen vergelijk.


Oh ja is dat zo, dat wist ik niet

Dat is ook niet waar. Een Diesel is niet sterker maar heeft een andere motorkarakteristiek. Het blok is wel iets zwaarder, maar van dat verschil ga jij geen trailer in bedwang houden.

Cherdenise

Berichten: 1282
Geregistreerd: 18-09-12
Woonplaats: Hoog noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 12:53

ikke schreef:
pol013 schreef:

Maar een diesel is veel zwaarder en veel sterker. Dus dat is geen vergelijk.

Dat is ook niet waar. Een Diesel is niet sterker maar heeft een andere motorkarakteristiek. Het blok is wel iets zwaarder, maar van dat verschil ga jij geen trailer in bedwang houden.


Ik had er ook niet van gehoord idd en volgens de prof kon mijn auto dat makkelijk aan. En het rijd ook zalig moet ik zeggen

Rex_Rolfo

Berichten: 5384
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 14:06

Cherdenise schreef:
Ik had er ook niet van gehoord idd en volgens de prof kon mijn auto dat makkelijk aan. En het rijd ook zalig moet ik zeggen

Komt omdat jij de 2.4 liter vijfcilinder hebt. Dat is een beul van een motor :D

Volvo heeft ook een 1.6 en een 2.0 diesel, die zijn niet verkeerd maar de D5 is echt een boss (zeker als er nog een elektro motor bij komt, de hybride D6)

Cherdenise schreef:
Ik heb ook een v50 2.5 diesel

Cherdenise

Berichten: 1282
Geregistreerd: 18-09-12
Woonplaats: Hoog noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 14:16

Is idd een d5 :j Thnx voor de info, toch weer een goede koop gedaan

pol013

Berichten: 9011
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 09:00

ikke schreef:
pol013 schreef:

Maar een diesel is veel zwaarder en veel sterker. Dus dat is geen vergelijk.


Dat is ook niet waar. Een Diesel is niet sterker maar heeft een andere motorkarakteristiek. Het blok is wel iets zwaarder, maar van dat verschil ga jij geen trailer in bedwang houden.


Niet?
Ik had voorheen een auris.
De benzine uitvoering 1.6 weegt 1340 kg en mag 1200 kg trekken
Ik had een diesel 2.0 en 2.2 gehad, weegt 1510kg die mochten 1500kg trekken
Op de parkeerplaats lijken het dezelfde auto's maar ik had voor de trailer toch echt liever die diesel staan. Misschien is het geen gigantisch verschil. Maar voor mij juist wel precies het verschil wat ik nodig had.
Dus op zijn minst iets om rekening mee te houden als iemand je een auto aanbeveelt.

Tegen de tijd dat je bij een Q8 aankomt zal het wel een verwaarloosbaar verschil geworden zijn misschien. Maar in dit segment maakte het juist wel wat uit.

ikke

Berichten: 37625
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 09:07

pol013 schreef:
ikke schreef:

Dat is ook niet waar. Een Diesel is niet sterker maar heeft een andere motorkarakteristiek. Het blok is wel iets zwaarder, maar van dat verschil ga jij geen trailer in bedwang houden.


Niet?
Ik had voorheen een auris.
De benzine uitvoering 1.6 weegt 1340 kg en mag 1200 kg trekken
Ik had een diesel 2.0 en 2.2 gehad, weegt 1510kg die mochten 1500kg trekken
Op de parkeerplaats lijken het dezelfde auto's maar ik had voor de trailer toch echt liever die diesel staan. Misschien is het geen gigantisch verschil. Maar voor mij juist wel precies het verschil wat ik nodig had.
Dus op zijn minst iets om rekening mee te houden als iemand je een auto aanbeveelt.

Tegen de tijd dat je bij een Q8 aankomt zal het wel een verwaarloosbaar verschil geworden zijn misschien. Maar in dit segment maakte het juist wel wat uit.

Ik heb ook liever een Range Rover met een 4.0 V8 voor m'n trailer staan dan de V70 met z'n 2,5 5-pitter.

Een kale 1.6 benzine is nogal een andere motor dan een 2 liter turbo (wat die Diesel ongetwijfeld heeft)
De 200kg verschil komt vrijwel geheel voor de grotere motor en het feit dat een Dieselblok gewoon meer weegt. Zit er misschien nog wat extra versterking in de carrosserie maar dat is niet eens zeker.

Kortom: heeft vrijwel niks met gewicht en alles met meer power te maken.
Waarmee je ook weer mijn stelling onderbouwd: je kunt nooit te veel power hebben.

Amado
Berichten: 1339
Geregistreerd: 22-01-15

Re: Is dit een veilige combi? Volvo V50 + tweepaards

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 09:20

Soms krijg ik bijna het gevoel dat je een giga dodge ram of iets in die richting nodig hebt wil je een 2 paards trailer kunnen trekken, laat staan met verlengd stuk voor menwagen erbij.

Wij hebben nu een nieuwe Toyota Rav4 , die kan 1650 trekken en nu vind ik dat al wel een aardig beest van een auto om te zien. Helaas dus ook maar een 1,5 paards trailer ipv 2 paards/2+menwagen trailer

har166

Berichten: 2042
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 09:22

cissy schreef:
Dubbel topic? Ik heb net in die andere gereageerd.

Edit, was in centrale topic, geen dubbel topic.
Advies: weeg die trailer!

Twee paards is altijd BE overigens, tenzij je m dus flink terugkeurt.


Heb je voor mij een linkje naar het centrale topic? met de zoekfunctie kom ik een heleboel trailertopics tegen maar ik heb ook een vraagje en ik wil daar niet ts haar topic voor gebruiken.

Simbaa
Berichten: 3966
Geregistreerd: 17-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-22 09:28

har166 schreef:
cissy schreef:
Dubbel topic? Ik heb net in die andere gereageerd.

Edit, was in centrale topic, geen dubbel topic.
Advies: weeg die trailer!

Twee paards is altijd BE overigens, tenzij je m dus flink terugkeurt.


Heb je voor mij een linkje naar het centrale topic? met de zoekfunctie kom ik een heleboel trailertopics tegen maar ik heb ook een vraagje en ik wil daar niet ts haar topic voor gebruiken.


Vraag maar hoor :D

ikke

Berichten: 37625
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 09:42