Verhuizen naar België met paarden, wat komt hier allemaal bij kijken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nina1999
Berichten: 913
Geregistreerd: 18-08-13

Verhuizen naar België met paarden, wat komt hier allemaal bij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-22 13:16

Goedemiddag!

Na mijn afstuderen, wil ik graag z.s.m. verhuizen naar een plaats waar ik mijn paarden aan huis kan stallen. Aangezien ik oorspronkelijk kom uit Zeeland en ik vernomen heb dat de huizenmarkt ik Belgie ‘normaler’ is als in Nederland, overweeg ik om over de grens te gaan wonen. Ik zou graag in Nederland willen blijven werken.

Graag vraag om deze reden jullie advies.

Wat komt er allemaal kijken bij een emigratie naar België en waar moet ik allemaal aan denken? Zijn er nog zaken om rekening mee te houden betreffende de paarden?

Hoe gaat het e.e.a. in zijn werk qua vergunningen voor bijvoorbeeld de aanleg van een rijbaan en paddock? En de bouw van de schuur/stallen indien nodig?

Kennen jullie goede sites om te zoeken naar woningen/percelen? Of wellicht een fijne makelaar die het aankoopproces kan begeleiden?

Als er verder nog zaken zijn waar ik niet aan heb gedacht, verneem ik dat ook heel graag!

Ik hoop dat jullie me wat verder op weg kunnen helpen. Hartelijk dank vast voor de reacties!

Ine23
Berichten: 4241
Geregistreerd: 16-11-09
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 13:27

In welke regio denk je te willen gaan zoeken in België? Want in veel provincies zijn de prijzen zeker niet ‘normaler’. Kijk een keertje op immofluisteraar, dat is een soort ‘pand en paard’ uit Belgie.

Wij zijn 8 jaar geleden vanuit België uitgeweken naar Zeeuws Vlaanderen. Toen was dat véél en véél goedkoper, nu denk ik dat huizen met land aan overal duur zijn. Voor zover ik van mijn Belgische vrienden die in België iets gelijkaardigs zoeken heb begrepen, is het daar ook onbetaalbaar. Misschien in Limburg of Wallonië niet, maar het hangt dan denk ik ook allemaal af van waar je wilt werken in NL. Ook wonen en werken in een ander land is belastingstechnisch niet altijd even makkelijk, daar kan een goede accountant je wel mee helpen.

Nina1999
Berichten: 913
Geregistreerd: 18-08-13

Re: Verhuizen naar België met paarden, wat komt hier allemaal bij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-22 13:38

Dank voor je reactie!

Ik denk aan het stuk van België gelegen onder Zeeland en west-brabant. Ik had niet gedacht dat Zeeuws vlaanderen beter te betalen zou zijn, maar sta daar zeker voor open! Heb je zicht op de huidige prijzen daar?

Ine23
Berichten: 4241
Geregistreerd: 16-11-09
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 15:18

Ik denk voor een huis met grond wat onderhouden/instapklaar is, zit je zo tussen de €500 000 en €800 000 in Zeeuws Vlaanderen. Dat zal in de provincie Oost-Vlaanderen en provicincie Antwerpen niet anders zijn denk ik.
Ik zag (in Zeeuws Vlaanderen) wel een volledig te strippen/slopen woning met een ruime halve hectare grond voor €250 000, maar dan betaal je dus voor de bouwgrond eigenlijk.

veerledec

Berichten: 6689
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Verhuizen naar België met paarden, wat komt hier allemaal bij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 15:26

De Belgen komen in Zeeuws-Vlaanderen wonen omdat het hier goedkoper is...

Ine23
Berichten: 4241
Geregistreerd: 16-11-09
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 15:50

veerledec schreef:
De Belgen komen in Zeeuws-Vlaanderen wonen omdat het hier goedkoper is...


Dat was zeker tot een paar jaar geleden helemaal het geval! :j Nu zijn de prijzen voor een huis met plek voor paarden aan huis ook wel echt enorm gestegen in Zeeuws Vlaanderen. Maar ik gok dat het aan de Belgische kant van de grens nog steeds even duur of duurder is inderdaad.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 16:31

Voor de prijzen van huizen met potentieel voor paarden aan huis moet je zeker niet tot België komen. Ook hier is alles aan het stijgen. En als je iets onder 300.000 vind is het 9 van de 10 keer te renoveren. Dus ben je nog enorm veel geld kwijt aan renovatie.
Vaak zijn die huizen qua elektriciteit ook niet meer conform dus ook dat moet aangepast worden.

Ik woon in Belgisch Limburg regio Lummen. En hier heeft laatst een boerderij te koop gestaan voor 900.000 euro. Is niet verkocht geraakt.
Er staat een hoeve te huur voor 2500 per maand (!!) met mogelijkheid tot paardenstallen maken van de garage en een wei (die imo snel modderig zal worden) wie dat betalen kan elke maand koopt beter een huis denk ik dan.

Wallonië is betaalbaarder.

Qua sites kan je hier kijken
https://www.horse-immo.be/nl/
https://www.hippique.immo/nl/

En dan idd die hier al genoemd was: immofluisteraar

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Re: Verhuizen naar België met paarden, wat komt hier allemaal bij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 17:46

Gezien de vraag verplaats ik dit topic naar TAO.

goldyc

Berichten: 751
Geregistreerd: 31-10-20

Re: Verhuizen naar België met paarden, wat komt hier allemaal bij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 17:53

Het stuk onder Zeeland en Brabant, is dus voornamelijk Oost-vlaanderen en Antwerpen. Deze twee provincies zijn behoorlijk dichtbevolkt en de prijzen van grond liggen hier relatief hoog. Zowel huizen met grond als gewoon en pensioenstal voor je paard kosten hier echt wel behoorlijk wat geld. (maar minder dan in de Brusselse rand). Wil je goedkoper, zal je toch moeten uitwijken naar West-Vlaanderen of Limburg, of Wallonië. Dat zijn plaatsen die over het gemiddeld genomen wat minder dichtbevolkt zijn en waar de grond iets goedkoper is (over het gemiddeld genomen he; de regio's rond grote steden zijn altijd duurder dan meer afgelegen plekken; Brugge in West-Vlaanderen is bijvoorbeeld ook geen goedkope stad, maar 15km erbuiten valt het weer beter mee).

Als je iets goedkoops vindt, zal je het hele ding wellicht moeten strippen en opnieuw moeten isoleren, nieuwe verwarming, dubbel glas, nieuw dak, etc. Daar hangt dan zo'n kostenplaatje aan dat het natuurlijk niet meer goedkoop is. Oudere, nog niet gerenoveerde hoeves hebben vaak nog daken met asbest.

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Verhuizen naar België met paarden, wat komt hier allemaal bij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 18:03

In de westhoek(west-Vlaanderen) is het wel nog wat betaalbaar, maar dan rij je makkelijk een uur naar Zeeland om te werken natuurlijk…
Qua site’s de gewone grootste immosite’s: zimmo.be en immoweb.be

Nina1999
Berichten: 913
Geregistreerd: 18-08-13

Re: Verhuizen naar België met paarden, wat komt hier allemaal bij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-22 20:42

Hartelijk dank voor de reacties tot zo ver! Ik ga morgen even rustig zitten om alles door te nemen.

Het zou juist mijn voorkeur hebben om een bouwperceel of oude boerderij oid te kopen, die gesloopt kan worden. Vandaar ook juist mijn vraag over de vergunningen enzo, ik heb er geen beeld bij hoe dat soort zaken in België geregeld zijn. Suggesties voor slechte/oude te renoveren woningen zijn dus zeker welkom.

Eigenlijk sta ik overal voor open, ook west Vlaanderen als dat inderdaad beter haalbaar zou zijn. Als ik iets zou kunnen vinden wat lekker buitenaf/rustig gelegen is, 1-1,5 hectare grond heeft en niet duurder is dan 300.000 euro, zou ik zielsgelukkig zijn! Wel moet er natuurlijk een bak mogen worden aangelegd etc.

Het alternatief zou wat mij betreft zijn om bijvoorbeeld naar het centrum van Frankrijk te emigreren, maar als het zou kunnen wat dichter bij huis en familie, zou dat absoluut mijn voorkeur hebben.

xAnthea

Berichten: 4430
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Belgie

Re: Verhuizen naar België met paarden, wat komt hier allemaal bij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 20:51

Succes om dat in België te vinden, de prijzen zijn vaak 300.000 euro en dan moet je het volledig renoveren.
Ook krijg je voor het aanleggen van een rijbak amper een vergunning. Ik ken 2 mensen die geen toelating hebben gekregen, ook niet onder de mom van 'winterpaddock'.

Jenara

Berichten: 1557
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 20:56

Nina1999 schreef:
Hartelijk dank voor de reacties tot zo ver! Ik ga morgen even rustig zitten om alles door te nemen.

Het zou juist mijn voorkeur hebben om een bouwperceel of oude boerderij oid te kopen, die gesloopt kan worden. Vandaar ook juist mijn vraag over de vergunningen enzo, ik heb er geen beeld bij hoe dat soort zaken in België geregeld zijn. Suggesties voor slechte/oude te renoveren woningen zijn dus zeker welkom.

Eigenlijk sta ik overal voor open, ook west Vlaanderen als dat inderdaad beter haalbaar zou zijn. Als ik iets zou kunnen vinden wat lekker buitenaf/rustig gelegen is, 1-1,5 hectare grond heeft en niet duurder is dan 300.000 euro, zou ik zielsgelukkig zijn! Wel moet er natuurlijk een bak mogen worden aangelegd etc.

Het alternatief zou wat mij betreft zijn om bijvoorbeeld naar het centrum van Frankrijk te emigreren, maar als het zou kunnen wat dichter bij huis en familie, zou dat absoluut mijn voorkeur hebben.


qua vergunningen voor paarden houden is België een ramp, ik denk dat het overgrote deel van rijbakken hier niet vergund ligt, je krijgt zoiets alleen in orde als je officiëel aan fokkerij doet. De regelgeving wat betreft recreatief paardrijden en paarden houden is zwaar achterhaald, daarom vind je hier in België veel minder grotere nieuwe paddock paradises dan in NL, omdat het zoveel lastiger is om alles vergund te krijgen. Als je tevreden bent met een paddock en weides, dan is het doenbaar, maar een vergunde rijbak is bijna onmogelijk als particulier.

Als je iets vindt dat aan je wensen zou voldoen, ga eerst met de gemeente praten voor je overgaat tot aankoop, want de kans dat je een nieuwe bak zal mogen aanleggen, is echt minimaal. Zou spijtig zijn als je iets koopt en dat je plannen dan niet mogen doorgaan!

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 21:00

Idd, hier ook onmogelijk om een piste of paddock vergund te krijgen….

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Verhuizen naar België met paarden, wat komt hier allemaal bij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 21:07


Nina1999
Berichten: 913
Geregistreerd: 18-08-13

Re: Verhuizen naar België met paarden, wat komt hier allemaal bij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-22 21:33

Hartstikke bedankt!

Wat gek dat het wat betreft vergunningen zo lastig gaat in België, ik hoor juist vaak dat België daarin makkelijker is als Nederland, maar dat valt dus tegen? Worden de meeste rijbakken dus illegaal aangelegd?
Mogen paddock’s wel?

Wat moet ik me voorstellen bij ‘officiële fokkerij’?

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Verhuizen naar België met paarden, wat komt hier allemaal bij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 21:40

Onze buur bv is dierenarts paard en mag geen bak aanleggen. Hij moest minstens 20 fokmerries in eigendom hebben om ook maar iets van kans te maken….
Hij heeft gewoon illegaal een stuk in zand gemaakt … wat moet je anders.

Neen, alles wat de bodem veranderd mag niet.

Charaz

Berichten: 24292
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Verhuizen naar België met paarden, wat komt hier allemaal bij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 21:43

Ik heb begrepen dat in België er minder geleend kan worden ten opzichte van Nederland, de prijzen verschillen niet veel tussen West-Brabant en net de grens over in België.

Ik neem aan dat je als pas afgestudeerde niet 6 ton even neer kan leggen.

Evelienepien

Berichten: 3304
Geregistreerd: 18-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 21:52

Weet niet of je nu al hypotheek hebt?
Wij huurden 10 jr terug in nl en konden destijds alleen maar bij de R abobank een hypo krijgen. Inmiddels is deze ookal gestopt met buitenlandse financieringen. Om hypo te krijgen rechtsteeks in be was toen niet mogelijk voor ons (ivm geen inwoners be).
Al je nu al huis verkocht zou hebben, zou laatste maybe geen probleem meer hoeven te zijn maar zou eerst eens even uitzoeken of je daadwerkelijk hypo (ergens) kan krijgen …

Oh en als je partner zou hebben en Geregistreerd Partnerschap hebt, zet het dan aub nog in nl om in getrouwd. Want dat kennen ze in be wel (van horen zeggen) maar is niet wetsgeldig…
(Dus hoop toestanden & veul kosten om het wettelijk goed te maken)

Nina1999
Berichten: 913
Geregistreerd: 18-08-13

Re: Verhuizen naar België met paarden, wat komt hier allemaal bij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-22 08:38

Bedankt! Op het vlak van de hypotheek komt het wel goed (tot 3 ton tenminste) dat bedrag is het maximale budget voor de grond, excl verbouwing uiteraard.

Ine, heb je een linkje van het object wat je aanhaalt in je reactie toevallig?

Ik zou heel graag nog wat meer informatie ontvangen betreffende de aanleg van rijbaan/paddock. Bedankt!

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 08:48

Nina1999 schreef:
Hartelijk dank voor de reacties tot zo ver! Ik ga morgen even rustig zitten om alles door te nemen.

Het zou juist mijn voorkeur hebben om een bouwperceel of oude boerderij oid te kopen, die gesloopt kan worden. Vandaar ook juist mijn vraag over de vergunningen enzo, ik heb er geen beeld bij hoe dat soort zaken in België geregeld zijn. Suggesties voor slechte/oude te renoveren woningen zijn dus zeker welkom.

Eigenlijk sta ik overal voor open, ook west Vlaanderen als dat inderdaad beter haalbaar zou zijn. Als ik iets zou kunnen vinden wat lekker buitenaf/rustig gelegen is, 1-1,5 hectare grond heeft en niet duurder is dan 300.000 euro, zou ik zielsgelukkig zijn! Wel moet er natuurlijk een bak mogen worden aangelegd etc.

Het alternatief zou wat mij betreft zijn om bijvoorbeeld naar het centrum van Frankrijk te emigreren, maar als het zou kunnen wat dichter bij huis en familie, zou dat absoluut mijn voorkeur hebben.


Ik woon in de Mayenne in Frankrijk, hebben een huis met 2ha gekocht, bak aangelegd, elektra, isolatie, vloeren aangepakt (en nog een extra uitbouw, maar huis was al 155m2 dus die tel ik even niet mee) waren in totaal ongeveer 200k kwijt.
Dichtstbijzijnde buren wonen op 800m hemelsbreed.
We zitten op 3km van de meeste voorzieningen en op 30 km zitten twee steden (een west en een oost)

goldyc

Berichten: 751
Geregistreerd: 31-10-20

Re: Verhuizen naar België met paarden, wat komt hier allemaal bij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 09:08

Een vergunning moet je in België aanvragen via de gemeente, maar dat gaat heel moeizaam. Ondanks het feit dat een (schuil)stal voor paarden eigenlijk verplicht is, mag je op de meeste weilanden niet eens een stal bouwen. (Belgische logica).

Andere absurde dingen zijn bv een Manege die een vergunning kreeg voor een 20x50 bak, maar niet voor 20x60. Particulieren mogen zelden een bak aanleggen, maar aangezien dat van gemeente tot gemeente afhangt is er weinig over te zeggen. Het makkelijkste is het om een huis te kopen met een al vergunde bak aan. Let daar dan ook op als je een huis koopt; als de bak of de schuilstal of wat dan ook niet correct vergund is, heb je kans dat je die verplicht moet afbreken.

Nina1999
Berichten: 913
Geregistreerd: 18-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-22 09:08

Dat klinkt super! Echter probeer ik het eerst nog graag wat dichter bij huis.

Wat betreft de vergunningen etc. klinkt het idd allemaal erg krom!

goldyc

Berichten: 751
Geregistreerd: 31-10-20

Re: Verhuizen naar België met paarden, wat komt hier allemaal bij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 09:18

Als je een vergunning zou aanvragen voor iets, kan het tot jaren duren voor de vergunning wordt goedgekeurd of afgewezen.
Mobiele schuilstallen (dus stallen die in theorie verplaatsbaar zijn) mag je trouwens wel in je weiland zetten, als je kan aantonen dat een paard vlzkbij een vaste stal heeft, heb je volgens mij geen schuilstal meer nodig.

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 09:19

Idd, alles is gemeente afhankelijk.
Wij wonen in een onmogelijke gemeente…(en dat zijn de meeste eigenlijk…)