Verhuizen naar België met paarden, wat komt hier allemaal bij kijken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jenara

Berichten: 1548
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 12:45

Nina1999 schreef:
Hartstikke bedankt!

Wat gek dat het wat betreft vergunningen zo lastig gaat in België, ik hoor juist vaak dat België daarin makkelijker is als Nederland, maar dat valt dus tegen? Worden de meeste rijbakken dus illegaal aangelegd?
Mogen paddock’s wel?

Wat moet ik me voorstellen bij ‘officiële fokkerij’?


Ja, de meeste rijbakken worden illegaal aangelegd. Op alle 4 de stallen waar ik al gestaan heb, lag de bak er illegaal, volgens intekening was het een paddock of weide. Op mijn vorige stal hadden ze een oude koeienstal omgebouwd tot binnenbak, ook illegaal en moest eigenlijk weer ongedaan gemaakt worden.
En officiële fokkerij heeft inderdaad bepaalde regels, min. zoveel fokmerries in bezit hebben en x aantal veulens per jaar enz. De exacte regels en aantallen ken ik niet vanbuiten.

Een paddock heb ik wel al vaker weten lukken om vergund te krijgen, maar zoals gezegd zijn die procedures hier heel lang en word je soms tussen meerdere partijen over en weer gestuurd. Je hebt ook echt geen enkele garantie dat het lukt.

En misschien een te persoonlijke vraag, maar voor 300k max zal je héél misschien iets vinden dat klaar is voor de sloop, ik vrees dat je niets gaat vinden in een staat die nog min of meer bewoonbaar is. Heb je dan voldoende restbudget voor renovatie? (reken daar ook al snel maar minimaal 200k voor)

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 16:08

Een 20x40 paddock lukt vaak ook niet hoor.

Misschien is de kans groter als je bv 15x35 meter doet, weten zij veel dat je ook daar prima wat in kan rijden :+

Fangio

Berichten: 2558
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 16:02


Ine23
Berichten: 4241
Geregistreerd: 16-11-09
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 16:07

Fangio schreef:
https://www.funda.nl/koop/nieuw-namen/h ... straat-30/

Dit is het huis wat Ine bedoelt denk ik. Maar aan die prijs... Ik verwacht dat je er het dubbele aan kwijt bent voor het fatsoenlijk is


Exact, eigenlijk koop je bouwgrond waar je nog extra kosten aan hebt voor de sloop :+

Hasjam_Poe

Berichten: 435
Geregistreerd: 07-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 17:23


Ashkerlon

Berichten: 2642
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Roeselare (West-Vlaanderen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 17:44

Voor 300k vind je in West-Vlaanderen amper een aanvaardbaar huis, laat staan met grond en ruimte voor paarden. Prijzen voor een hectare landbouwgrond gaan richting de 100k.
Als je vlak tegen de Franse grens gaat zoeken, ga je mss iets goedkoper vinden, maar dan heb je ook geen vlotte verbindingen naar het binnenland.
Limburg is naar wat ik hoor goedkoper qua huizen, althans een vriendin van me is naar limburg getrokken omdat ze daar vond wat in west-vlaanderen onbetaalbaar was. En dan zocht ze nog richting Waalse kant wat in principe ook goedkoper is dan centraal west-vlaanderen.

Als hier in de regio iets vrij komt, ingericht voor paarden, is het ofwel onbetaalbaar of verkocht voor je met je ogen kan knipperen.

XXXX2015
Berichten: 1789
Geregistreerd: 26-01-01
Woonplaats: Hoeksche Waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 17:49

Fangio schreef:
https://www.funda.nl/koop/nieuw-namen/h ... straat-30/

Dit is het huis wat Ine bedoelt denk ik. Maar aan die prijs... Ik verwacht dat je er het dubbele aan kwijt bent voor het fatsoenlijk is

Plus erfpacht. De erfpachtcanon zal je max hypotheekbedrag omlaag drukken bij de inkomsten/lasten toets. Ook kan het zijn dat de bank sowieso niet staat te springen om een onderpand op erfpachtgrond. Daarbij moet je altijd kijken per wanneer de erfpachtcanon herzien mag worden,en met hoeveel.

Nina1999
Berichten: 913
Geregistreerd: 18-08-13

Re: Verhuizen naar België met paarden, wat komt hier allemaal bij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-22 16:02

Bedankt voor de tips en ervaringen tot zo ver!

Nina1999
Berichten: 913
Geregistreerd: 18-08-13

Re: Verhuizen naar België met paarden, wat komt hier allemaal bij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-22 16:30

Zouden jullie me nog wat meer kunnen vertellen over de bijkomende kosten als je een huis koopt in België?

Nijna

Berichten: 161
Geregistreerd: 11-11-09
Woonplaats: op een eiland

Re: Verhuizen naar België met paarden, wat komt hier allemaal bij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 13:09

Een eenvoudige, 20x40 mag toch wel?

https://dlv.be/blog/dlv-actualiteit-6/p ... npiste-128

Ik ben ook verhuisd van NL naar Belgie, en heb nu mijn eigen stuk grond, in NL-Randstad was t niet te doen. Hier wel (Oost-Vlaanderen)

Bijkomende kosten van het kopen van een huis weet ik niet, maar hoe zit het met werk? zou je in NL werkzaam blijven? of heb ik daar overheen gelezen :)

pateeke
Berichten: 2208
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 13:58

Veel hangt af van regio tot regio. Limburg is bv betaalbaarder dan bepaalde andere regio’s. In “mijn” regio heb je voor 300.000 een te renoveren huisje van 60m2. En geen grond…

Er zijn ook nieuwe regels voor wanneer je een huis koopt in België. Zo moet je bepaalde dingen als een warmtepomp laten zetten ivm energie. En voor alles wat je laat bouwen (bijgebouwen, stallen, schuilstal, zelfs tuinhuis) heb je een vergunning nodig. Je mag ook niet van elke grond een paardenweide maken, maar de precieze regels ken ik niet.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57927
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 14:04

Als je in eender welke grensstreek wil gaan wonen ga je niet goedkoper uit zijn in België. Veel landgenoten hebben dat lumineuze idee nl. ook al gehad en de prijzen flink op gedreven in die gebieden. :) Ook in Limburg zijn de grensgebieden flink duur. Wij hadden hier in een grensgemeente voor 270.000 een huis met 30 are dat volledig gerenoveerd moest worden bijna 10 jaar geleden. :) En niet omwille van luxe maar om het bewoonbaar te maken. (verplichte renovaties dus: elektriciteit, alle nutsleidingen en de mazoutton en ketel moesten of vernieuwd worden of vervangen voor wat anders.) 30 are is niet zo heel veel als je paarden wil houden. We hebben het "geluk" dat we naast gelegen stukken grond hebben kunnen huren waardoor we kwa grond mooi zitten nu maar de echte "zekerheid" is dus maar 30 are.

In Zutendaal hadden we voor 30.000 meer een bouwval (er werd verwarmd via een kolenkachel.) met een gedeelde oprit en tuin met de buren. En voor 320.000 konden we in Zutendaal dan weer wel een halve hectare kopen met een huis op dat je letterlijk moest slopen want daar was geen beginnen meer aan kwa renoveren. Dat is nu gekocht door een Nederlander en lopen paarden op. :j Duur wei'tje. :+

Vergunningen krijgen in België is een langzaam en moeizaam proces. Vergunningen voor stallen en/of paddocks worden zelden afgeleverd. Nu zijn Belgen over het algemeen iets beter in het "ja knikken en dan hun eigen zin doen" dan Nederlanders waardoor het wellicht lijkt alsof het hier makkelijker is. :+

Jenara

Berichten: 1548
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 17:04

Nijna schreef:
Een eenvoudige, 20x40 mag toch wel?

https://dlv.be/blog/dlv-actualiteit-6/p ... npiste-128

Ik ben ook verhuisd van NL naar Belgie, en heb nu mijn eigen stuk grond, in NL-Randstad was t niet te doen. Hier wel (Oost-Vlaanderen)

Bijkomende kosten van het kopen van een huis weet ik niet, maar hoe zit het met werk? zou je in NL werkzaam blijven? of heb ik daar overheen gelezen :)


in theorie mag het, en je mag zeker en vast een aanvraag voor vergunning doen, maar de kans dat je effectief een vergunning krijgt, is gewoon bijzonder klein (of onbestaande). Er staat in het artikel duidelijk dat je een altijd een vergunningsaanvraag moet doen, ongeacht professioneel of particulier.

tengeltje11
Berichten: 7134
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Verhuizen naar België met paarden, wat komt hier allemaal bij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 18:59

Idd, bij ons is het een ‘neen’, eender wat voor reden, zolang je geen prof fokker bent met 20 fokmerries krijg je hier echt geen vergunning.

Jenara

Berichten: 1548
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 20:31

tengeltje11 schreef:
Idd, bij ons is het een ‘neen’, eender wat voor reden, zolang je geen prof fokker bent met 20 fokmerries krijg je hier echt geen vergunning.


echt spijtig hoe dat de innovatie van de recreatieve paardenwereld in ons land zo in de weg staat :/

Nina1999
Berichten: 913
Geregistreerd: 18-08-13

Re: Verhuizen naar België met paarden, wat komt hier allemaal bij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-22 18:53

Bedankt voor alle reacties!

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 19:21

Wij hebben in de oude tijd nog een buitenpiste laten aanleggen van 20x40m idd , uiteindelijk op het 2e perceel (is in stukjes opgedeeld), de lichtpaal gezet en dan op perceel 1 stallen van 2x 15m2 en op perceel 2 weer 1 stal van 15m2 ivm bestaand tuinhuis op zelfde stuk.

Dit mocht onvergund

De uiteindelijke vergunning voor nieuw stalgebouw op fundatie van de oude schuur alleen met verhoogd dak ivm hooiopslag heeft 8jaar geduurd. Die is er uiteindelijk niet eens meer gekomen :+

Ik woon regio Vlaams Brabant. Een huis met land is op zich te doen met een mooi budget, maar alle land is verpacht en daar ben je dus ook niks mee :7 Onverpacht land hier is bijna net zo duur als bouwgrond

Ik heb biologisch dynamische landbouw gestudeerd maar van boeren zal niks komen tenzij ik de loterij win haha

Er zijn echter zeker wel regio’s waar het nog mogelijk is en je voor een goede prijs zeker wat kan vinden maar dan moet je snel zijn of is het bvb een regio met weinig werkmogelijkheden of overstromingsgebied of

Een budget van 500.000 ga je snel zitten voor huis met +_ 1ha grond

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 11:04

Dan zit je toch aan een goedkope kant van Vlaams-Brabant. Ik zit op de grens Oost-Vlaanderen en Vlaams-Brabant en zodra er meer dan 5a aan je huis zit mag je de chequeboek boven halen. Zelfs voor een bouwval met 20a betaal je al minimaal 350.000 en dan moet echt alles aangepakt worden. Zowel woning als het stuk grond. 1 hectare landbouwgrond gaat rond de €80.000 tegenwoordig, soms zelfs meer. En dan staat er vaak nog krakkemikkig prikkeldraad rondom, geen watervoorziening, geen stroom, geen schuilhok.

Het is nu gekalmeerd maar na Corona gingen huizen tot 600.000 zelfs zonder bezichtiging in een vingerknip van de hand. Wou je iets kant en klaar of met weinig werk met pakweg 0,5ha dan had je budget nodig vanaf 500.000 en als er Paardenaccomodatie was mocht er minimaal 100.000 bij.

tengeltje11
Berichten: 7134
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Verhuizen naar België met paarden, wat komt hier allemaal bij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 11:27

80000 per hectare los is nog goedkoop, zelfs in onze Achterhoek gaat er al land aan meer weg….(en wij hebben hier een rijke industrieel die alles wat te koop komt, koopt, een normale mens krijgt zelfs geen kans meer, want hij geeft zit geld om het gewoon te hebben…. Erg vind ik zoiets eigenlijk…

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 11:30

Dat hebben wij ook hoor, maar dan meer in de regio richting Gent. Daar zit dan nog een Immo bij die zich specifiek richt op alles wat paard is en die rekenen er potverdorie niet naast.

Jenara

Berichten: 1548
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Re: Verhuizen naar België met paarden, wat komt hier allemaal bij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 18:31

Onze bouwgrond van 600m2 in Vlaams-Brabant (tussen Antwerpen en Brussel) kostte ook al 195.000€, voor een eenvoudige, te renoveren woning zaten we hier aan minimumbedragen van 320.000€. En dan spreken we van gronden waar je zelfs niet 1 paard op kan onderhouden (wat je zowieso niet moet willen natuurlijk) Dus ik ben nu ook wel benieuwd welke kant van Vlaams-Brabant dan minder duur zou zijn?

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 18:43

Misschien die richting Limburg en Wallonië?

Anoniem

Re: Verhuizen naar België met paarden, wat komt hier allemaal bij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 18:48

Vergeet het maar. Ik zit op de grens Limburg met Vlaams Brabant en wij mogen in onze vuisten wrijven dat wij ons stuk nog zo goedkoop hebben kunnen kopen. Het is op 4 jaar zowat verdubbeld in waarde := Ze rekenen er hier ook niet meer naast. Het is nog wat betaalbaar regio Houthalen en Hechtel Eksel, maar daar zijn er meerdere wolvenaanvallen geweest dus dat moet je ook maar willen...