Hoe paard op naam zetten in België?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
buukske

Berichten: 668
Geregistreerd: 09-03-08

Hoe paard op naam zetten in België?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-22 14:31

Wie kan mij wijzer maken?
Hoe kan ik in Belgie een paard op mijn naam zetten?
Het paard is gekocht bij een particulier in Nederland en heeft een Frans paspoort ( Franse Draver)

Alvast bedankt voor de hulp.

Yontheke

Berichten: 4435
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Re: Hoe paard op naam zetten in België?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 15:03

Ik heb in oktober een paard gekocht in Nederland en heb een export keuring moeten laten uitvoeren. Daarna kon ik hem gewoon via HorseID op mijn naam inschrijven in België.
De exportkeuring is eigenlijk ook gewoon verplicht maar genoeg mensen die het niet doen.
Kostelijk grapje wel. Geloof dat ik net geen 300 euro kwijt was.

buukske

Berichten: 668
Geregistreerd: 09-03-08

Re: Hoe paard op naam zetten in België?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-22 15:16

Kan het zonder de exportkeuring ook via HorseID dat je weet?

Yontheke

Berichten: 4435
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Re: Hoe paard op naam zetten in België?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 16:42

Nee, als het paard vanuit Nederland komt of een buitenlands papier heeft volgens mij niet.
Al zijn er bij ons genoeg die paarden over de grens gaan halen en helemaal niks in orde maken.

Ik heb overal foto's van moeten maken en zo moeten indienen. Toen was het direct in orde.

YaraNls

Berichten: 58
Geregistreerd: 16-03-15

Re: Hoe paard op naam zetten in België?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 17:05

Gewoon via HorseID doorklikken op Identificatieaanvraag aanmaken en alle stappen doorlopen, lukt ook gewoon met een buitenlands paspoort en volgens mij ook zonder exportkeuring. Ik heb een paar jaar geleden een paard gekocht uit Italië, wel bij een Belgische handelaar maar zat ook nog niet in de databank hier. Ik heb het paspoort wel moeten opsturen ook naar de BCP

buukske

Berichten: 668
Geregistreerd: 09-03-08

Re: Hoe paard op naam zetten in België?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-22 17:38

Bedankt!

Antonius

Berichten: 2319
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 19:16

Je kan het paard inderdaad op jouw naam zetten via horseid maar je bent niet in regel ivm gezondheidsverklaring. Als je politiecontrole krijgt en ze lezen de chip uit, krijg je hier een hoge boete voor. Ook als je op wedstrijd gaat en je krijgt chipcontrole zal je niet mogen starten.
Wij wonen in België, hebben 2 jaar geleden een pony gekocht met Nederlands paspoort, was in Ndl geboren, maar wij hebben ze in België gekocht en hier ook via horseid op mijn naam gezet. Recent gingen we bij de veearts om de pony officieel te meten voor wedstrijden en hij heeft die regelgeving uitgelegd.
Als je niet op wedstrijd gaat en weinig op verplaatsing gaat, zou ik die gezondheidsverklaring zo laten maar anders ja, heb je dus wel kans op (volgens de veearts) zeer hoge boetes.

Yontheke

Berichten: 4435
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 11:27

YaraNls schreef:
Gewoon via HorseID doorklikken op Identificatieaanvraag aanmaken en alle stappen doorlopen, lukt ook gewoon met een buitenlands paspoort en volgens mij ook zonder exportkeuring. Ik heb een paar jaar geleden een paard gekocht uit Italië, wel bij een Belgische handelaar maar zat ook nog niet in de databank hier. Ik heb het paspoort wel moeten opsturen ook naar de BCP


Ik moest hierbij dus wel degelijk de exportkeuring/gezondheidscertificaat mee uploaden.
Deze regelgeving is nog maar een paar jaar verplicht, misschien dat jij nog net daarvoor gekocht hebt.

Ik zou het wel doen. Achteraf staan er boetes op en je kan het ook via de dierenarts hier doen achteraf maar dan ben je ook duurder af met meerdere onderzoeken en toestanden.