Voor welke keuring kies ik?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarleenKl
Berichten: 32
Geregistreerd: 29-05-22

Voor welke keuring kies ik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-22 20:48

Hoi allemaal!

Woensdag laat ik mijn eerste paard ooit keuren, spannend!
Nu twijfel ik echt ontzettend of ik haar ook röntgenologisch wil laten keuren.

Het is een merrie van 3 jaar en nu een aantal maanden onder het zadel. Ze is nog nooit eerder gekeurd.
De kosten van de keuring zijn (ook bij afkeuren) voor mij.
Ik zal niet op hoog niveau met haar gaan rijden, maar ik zoek wel gewoon een goed allround paard.

Kan iemand me hier advies in geven? Heeft het bijvoorbeeld zin om alleen de benen op de foto te laten zetten of kan je het dan maar beter allemaal doen?

Ik hoor het graag!

rien10
Berichten: 14674
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 20:53

Tja, wat ik vind, hoeft een ander niet zo te vinden.
Een drie jarig paard voor recreatie doeleinden zou ik alleen klinisch laten keuren.
En bedoel je met "allemaal doen" vier voeten en onderbenen, voorknieën, knieën, rug, nek, kaak allemaal op de foto? Ik zou dat niet doen.
Ga je het paard verzekeren? Voor welk bedrag ga je haar verzekeren? Ook dat heeft invloed op de manier van keuren.
Waar laat je haar keuren? Is het in een kliniek waar ook nog even een hoefsmid naar de voeten kan kijken?
Succes met je keuze.

MarleenKl
Berichten: 32
Geregistreerd: 29-05-22

Re: Voor welke keuring kies ik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-22 21:03

Met allemaal bedoel ik ook de rug en hals.

Ik hoor inderdaad steeds terug dat het een persoonlijke keuze is. Ik hoor helaas vaker verhalen dat een paard achteraf dan toch artrose o.i.d. heeft. Eigenlijk wil ik dat vooral uitsluiten.

rien10
Berichten: 14674
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Voor welke keuring kies ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 21:06

Ik zou twee offertes aanvragen; 1) klinische keuring 2) alles er op en er aan keuring.
Dan weet je in ieder geval waar je financieel aan toe bent.
En dan nog.... "alles" op de foto, blijkt er iets loos te zijn wat je niet op een foto kan zien. Keuren is en blijft een moment opnamen.

maria500
Berichten: 655
Geregistreerd: 05-01-13

Re: Voor welke keuring kies ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 21:08

Ik zou keuren. Het kost wat en het is zuur als het paard wordt afgekeurd, maar stel je koopt het paard en er blijkt van alles mis te zijn.. dan heb je wss spijt dat je het niet hebt gedaan.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 21:08

Qua strengheid sport keuren, in elk geval klinisch, als je ooit met haar wil fokken neem dat dan ook mee in wat je op de foto zet, laat de smid naar de voeten kijken en neem ook meteen het gebit mee in de keuring.
Welke DA/kliniek wil je de keuring laten doen, wat zit er in hun pakket en wat adviseren zij verder?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 21:08

rien10 schreef:
Ik zou twee offertes aanvragen; 1) klinische keuring 2) alles er op en er aan keuring.
Dan weet je in ieder geval waar je financieel aan toe bent.
En dan nog.... "alles" op de foto, blijkt er iets loos te zijn wat je niet op een foto kan zien. Keuren is en blijft een moment opnamen.
Dit, en daarnaast blijft het een levend wezen, dus er gaat altijd wel een zekere mate van onzekerheid/risico mee gepaard.

Liiesjjj

Berichten: 1184
Geregistreerd: 08-01-08
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 21:09

Ik zou altijd röntgenologisch keuren. Maar zou zelf ook niet akkoord gaan met dat de kosten voor jouw rekening zijn mocht het paard worden afgekeurd. 50/50 is dan eerlijker, maar dat terzijde.

Voordat ik mijn huidige paard kocht heb ik twee andere paarden op het oog gehad. Beide 3 jaar, beide pas onder het zadel. Beide afgekeurd. Een had artrose in de hals en de ander artrose in de benen.

Tuurlijk kun je niet alles voorkomen en er kan ook iets mis zijn wat je niet op een foto kunt zien. Dat blijft een risico. Maar ik houd die risico’s het liefste zo klein mogelijk.
Laatst bijgewerkt door Liiesjjj op 13-06-22 21:11, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10
Berichten: 14674
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Voor welke keuring kies ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 21:10

3 jaar en dan al artrose. Tjonge.

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 21:10

maria500 schreef:
Ik zou keuren. Het kost wat en het is zuur als het paard wordt afgekeurd, maar stel je koopt het paard en er blijkt van alles mis te zijn.. dan heb je wss spijt dat je het niet hebt gedaan.

Hier ga ik in mee, soms vinden ze toch rare dingen.
Ik zou hals en rug dan ook gelijk meenemen, die paar extra foto's kosten niet zoveel als je toch al bezig bent.

assie

Berichten: 9487
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Voor welke keuring kies ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 21:15

Ligt een beetje aan de prijsklasse ook.
Met een dier van 2000,- zou ik alleen klinisch keuren, terwijl ik er eentje van 20.000,- waarschijnlijk wel op de foto zou laten zetten.

Dat gezegd hebbend... de dieren die ik tot nu toe heb gekocht (en verkocht) heb ik alleen klinisch laten keuren.

MarleenKl
Berichten: 32
Geregistreerd: 29-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-22 21:15

tamary schreef:
Qua strengheid sport keuren, in elk geval klinisch, als je ooit met haar wil fokken neem dat dan ook mee in wat je op de foto zet, laat de smid naar de voeten kijken en neem ook meteen het gebit mee in de keuring.
Welke DA/kliniek wil je de keuring laten doen, wat zit er in hun pakket en wat adviseren zij verder?


Ik heb de afspraak bij dierenkliniek Wolvega. Ik heb gebeld voor advies, maar ook daar kwam uit dat dit echt een persoonlijke keuze is.

MarleenKl
Berichten: 32
Geregistreerd: 29-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-22 21:17

Wel is het zo dat het 'all in' pakket bij hun een stuk voordeliger is dan alles apart, maar goed het blijft een hele uitgave.

caro29
Berichten: 8041
Geregistreerd: 15-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 21:21

Ik wilde ooit een sprong gefokte merrie kopen. Vanwege zomereczeem maar €1500. Fokker deed moeilijk qua keuren ivm de prijs. Nou wat was ik blij dat ik haar liet keuren. Op de eerste foto al afgekeurd en zodanig dat die naar de groen weide is gegaan. Merrie was 3 jaar. Ben heel blij dat ik heb doorgedramd mbt keuring. Ik doe altijd klinisch en röntgen (benen)

Autumnn

Berichten: 8039
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 22:25

Zoveel mensen, zoveel wensen. Ik wil zowel een gezond paard, als weten wat er met mijn paard eventueel is. Mijne heb ik volledig gekeurd en ik vind het toch wel heel fijn te weten wat er onderhuids allemaal is. Mijne had bijvoorbeeld een 2 ergens voor, en een niet-bekende halsvorm. Ik hou daar wel rekening mee in bijvoorbeeld training :j daarnaast, bij een 3-jarige wil ik juíst weten hoe gezond hij of zij is, want stel ze hebben op die leeftijd al artrose? Zou ik toch wel even achter mijn oren krabben.
En ja, recreatief, ik vind dat geen excuus om minder of anders te keuren. Buitenritten in het bos, strand, duin, heide of iets kunnen net zo intensief zijn als een “sportpaard”. Maar ja, dat is mijn mening ;)

Autumnn

Berichten: 8039
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 22:31

MarleenKl schreef:
Wel is het zo dat het 'all in' pakket bij hun een stuk voordeliger is dan alles apart, maar goed het blijft een hele uitgave.


Maar ja, een paard is toch al een hele uitgave, ik zeg altijd, dan kunnen die paar honderd euro er ook nog wel bij.. en uiteindelijk kan rontgen goedkoper zijn dan een abonnement op de kliniek :)

Gooiske
Berichten: 1061
Geregistreerd: 20-06-11
Woonplaats: Tegenover het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 22:47

Tja, wat ga je doen bij afkeur? Laat je hem dan staan? En stel je wil toch over aantal jaar de sport in.

Klinische keuring is een moment opname, en pas op met zeggen dat je alleen recreatief wil laten keuren, wees duidelijk met WAT jij onder recreatief vind vallen...Wat is recreatief in jouw ogen en wat is recreatief in de ogen van de keurende arts.

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Voor welke keuring kies ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 22:56

De meeste recreatie paarden worden zwaarder belast dan sportpaarden. Bosritten van paar uur of over ongelijke grond.
Ik zou zelf sportkeuring doen en hals rug ook op de foto zetten als ik een paard koop.

Kabayo

Berichten: 13981
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 23:01

Ik heb mijn paard destijds (1.5 jaar) gekocht zonder maar 1 keuring te doen. Die wou ik binnenkort eens helemaal op foto zetten. Hals rug en benen. Wat kost zoiets?
(Niet om iets te verhalen op de verkoper hoor, maar mocht er iets zijn dan weet ik dat)

Ts terugkomend op je vraag. Ik zou wel keuren. Vind het wel vreemd dat je bij afkeur alsnog zelf moet betalen

SumSum
Berichten: 677
Geregistreerd: 15-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 23:23

MarleenKl schreef:
Wel is het zo dat het 'all in' pakket bij hun een stuk voordeliger is dan alles apart, maar goed het blijft een hele uitgave.


Ik zou voor het pakket gaan. Als het paard klinisch al helemaal niet goed lijkt, kun je het daar altijd nog bij laten denk ik.

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 23:38

Afhankelijk van de aankoopprijs zou ik zeker de benen röntgenologisch laten keuren.
Hals en rugfoto's correleren zo slecht met de kliniek dat ik dat alleen zou overwegen als ik een paard koop met oog op verkoop in het hogere segment in de toekomst (vrijwel nooit in mijn geval :+ ).

En afspreken dat ze per foto even kijken naar grote dingen, soms vinden ze op de 3de foto bijv. zo'n slecht straalbeen dat je helemaal niet meer geïnteresseerd bent in de rest van de foto's. Kan aanzienlijk schelen in de kosten bij afkeuren.
En ik ben misschien ouderwets, maar ik vind negatief verkoopadvies o.b.v. de klinische keuring toch echt het risico van de verkoper. Heel uitgebreide röntgenkeuring wordt, afhankelijk van de prijs, een ander verhaal, maar als verkoper moet je er toch voor in willen staan dat je paard klinisch gezond is.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70543
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Voor welke keuring kies ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 23:41

Ik verplaats dit topic naar Transport, afspraken en overige.

MarleenKl
Berichten: 32
Geregistreerd: 29-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-22 08:20

SumSum schreef:
MarleenKl schreef:
Wel is het zo dat het 'all in' pakket bij hun een stuk voordeliger is dan alles apart, maar goed het blijft een hele uitgave.


Ik zou voor het pakket gaan. Als het paard klinisch al helemaal niet goed lijkt, kun je het daar altijd nog bij laten denk ik.


Ja precies! Zo heb ik dat ook afgesproken met de DA. Mocht er al eerder iets uitkomen dan stoppen ze daar en wordt dat niet in rekening gebracht.

MarleenKl
Berichten: 32
Geregistreerd: 29-05-22

Re: Voor welke keuring kies ik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-22 08:26

Het paard moet klinisch helemaal goed zijn, dat staat voorop.
Ik laat haar toch helemaal op de foto zetten met de afspraak dat als ze eerder al iets heel geks vinden, ze daar ook stoppen.

Voor nu heb ik vooral recreatieve bedoelingen, maar in mijn geval horen lange bosritten en een keer een oefencross daar ook bij.

Selina

Berichten: 14292
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: Voor welke keuring kies ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 08:45

Succes morgen! Goede keus om ook foto’s te maken. Paarden die van binnen kapot zijn kunnen zelfs door de klinische keuring komen weet ik uit eigen ervaring. Al heb je met een 3-jarige daar wel minder kans op, maar toch.