Vervoer vanuit Engeland

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Spaansepony
Berichten: 990
Geregistreerd: 03-05-17

Vervoer vanuit Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-22 13:52

Hoi,

Omdat ik er zelf wat slecht uit kom ben ik opzoek naar recente ervaringen. Sinds Engeland niet meer bij de eu hoort is er een hoop veranderd.

Welke papieren heb je nou precies nodig als je ponys mee wilt nemen uit Engeland naar Nederland.
Export papieren snap ik, deze kun je via de dierenartsen regelen en moeten tweetalig opgesteld staan.

Maar welke papieren nog meer? Mag je zomaar met alleen export papieren de grens over?
Tegenwoordig moet je btw betalen dacht ik over de prijs van de pony, hoe berekenen ze dat? Schatten ze de waarde in of moet ik dan een koop contract hebben met de verkoper van de ponys waar de prijs op staat?
Hoeveel procent btw hanteren ze voor levende haven?
Controleert de nvwa daadwerkelijk bij de boot overstap?

Een hoop vragen maar ik heb een aantal interessante ponys daar gezien die ik graag toch hier wil hebben.
Ik heb een groot vervoers bedrijf al gebeld vanuit Engeland maar dat is niet interessant, prijzen zijn absurt hoog. 2 keer zoveel dan de pony kost.

Graag hoor ik meer recente ervaringen

Utixo

Berichten: 6582
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Vervoer vanuit Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 17:37

Het vervoer zal al snel meer kosten dan de pony, of je moet het geluk hebben een combi transport te vinden. Hou er rekening mee dat een beetje transporteur alle papieren voor je kan regelen en je precies kan vertellen wat je nodig hebt en zelf moet regelen. Ook is het best een eindje, in een grote wagen met luchtcirculatie komen de paarden vaak fijner de reis door dan in een trailer.

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 17:38

Ik heb hele goede ervaring met Happy Equine transport uit Wezep. Zij rijden om de week ongeveer op engeland.

Spaansepony
Berichten: 990
Geregistreerd: 03-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-22 18:22

Donja schreef:
Ik heb hele goede ervaring met Happy Equine transport uit Wezep. Zij rijden om de week ongeveer op engeland.


Dat is Harold, die heb ik gebeld. Blijkt een ingewikkeld verhaal te zijn om überhaupt nog ponys uit Engeland te krijgen. Hijzelf rijd bijna niet meer daarheen omdat het niet te doen is.

Nebo stud ook benaderd en die gaf hetzelfde aan. Hij zit rond de 1200 pond per pony. De ponys kosten minder :+

Er is wel een manier als ze via Ierland schijnen te gaan, maar daar ben ik nog niet helemaal overuit.

Inmiddels ben ik door harold er wel achter gekomen dat zelf halen gewoon geen optie is.

Ponys moeten 40 dagen en langer op zelfde locatie staan voor ze op transport mogen.
Er moet bloed getrokken worden en correcte export papieren bijzitten.
Trailer en auto moeten gekeurd zijn voor speciaal vee vervoer incl waterbakken.
Chauffeur moet een geldige licentie hebben om ponys te mogen vervoeren.

Daarnaast zoek ik nog steeds recente verhalen, meeste zijn voor de Brexit gekocht.

Ibbel

Berichten: 49141
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Vervoer vanuit Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 19:00

Pony eerst naar Ierland via Noord-Ierland (er zijn speciale afspraken tussen Noord-Ierland (behoort tot VK) en Ierland sinds Brexit) en vanuit Ierland (EU land) rechtstreeks naar Nederland. Dat zou moeten werken, maar kost vermoedelijk net zo goed veel geld.

Marije_jiplover

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Vervoer vanuit Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 09:44

Er zijn afspraken dat levende have dat van GB naar Noord-Ierland gaat, aan de importregels voor EU moet voldoen. Zodat er geen harde grens ligt tussen Noord-Ierland en Ierland.

Vanuit Noord-Ierland naar vaste land EU kan dan op de normale EU manier (zelfs als je dan weer terugvaart via GB).

Dus of dat nu echt handiger gaat dan rechtstreeks?

davinci2412

Berichten: 1638
Geregistreerd: 07-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 09:50

Ik heb een tijd geleden geprobeerd een paard uit Engeland te laten overkomen.

Mij werd toen ongeveer dit plaatje voorgehouden:
- Exportkeuring veterinair aan de UK zijde, incl. bloedtest (dit duurt vaak 2 a 3 weken) 425,- pond per paard.
- Exportdouane papieren 150,- pond
- Importdouane handelingen incl. verterinaire controle NVWA in de haven van aankomst €350,-
- Import BTW van 21%
- Transportkosten

Daarnaast is het momenteel lastig een vervoerder te vinden die een handelsovereenkomst heeft met de UK, dit maakt de transportkosten ook hoger.

Ik heb uiteindelijk een paard gekocht in Ierland

troi
Berichten: 17010
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 10:03

davinci2412 schreef:
Ik heb een tijd geleden geprobeerd een paard uit Engeland te laten overkomen.

Mij werd toen ongeveer dit plaatje voorgehouden:
- Exportkeuring veterinair aan de UK zijde, incl. bloedtest (dit duurt vaak 2 a 3 weken) 425,- pond per paard.
- Exportdouane papieren 150,- pond
- Importdouane handelingen incl. verterinaire controle NVWA in de haven van aankomst €350,-
- Import BTW van 21%
- Transportkosten

Daarnaast is het momenteel lastig een vervoerder te vinden die een handelsovereenkomst heeft met de UK, dit maakt de transportkosten ook hoger.

Ik heb uiteindelijk een paard gekocht in Ierland


Wow!

Dat is zonder de transportkosten, aanschaf kosten pony/ paard en de BTW al bijna 1000 pond -O-

Dat kan dus totaal niet uit!

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Vervoer vanuit Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 10:37

Voor de goedkoop moet je het idd niet meer doen. Hier haalden we voor de Brexit soms nog paarden van engeland, nu niet meer, financieel totaal niet meer te doen, is een kleine ramp voor fokker die hoge percentage van hun veulens exporteerden, die zitten echt in de miserie…. Procedure is hier al beschreven, het kost veel tijd en geld, daar kan je niet om heen.
Vind je in Ierland niets? Vaak vind je daar gelijkaardige dieren en dat is een stuk eenvoudiger(en wat goedkoper) om te importeren.

Spaansepony
Berichten: 990
Geregistreerd: 03-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-22 22:30

davinci2412 schreef:
Ik heb een tijd geleden geprobeerd een paard uit Engeland te laten overkomen.

Mij werd toen ongeveer dit plaatje voorgehouden:
- Exportkeuring veterinair aan de UK zijde, incl. bloedtest (dit duurt vaak 2 a 3 weken) 425,- pond per paard.
- Exportdouane papieren 150,- pond
- Importdouane handelingen incl. verterinaire controle NVWA in de haven van aankomst €350,-
- Import BTW van 21%
- Transportkosten

Daarnaast is het momenteel lastig een vervoerder te vinden die een handelsovereenkomst heeft met de UK, dit maakt de transportkosten ook hoger.

Ik heb uiteindelijk een paard gekocht in Ierland


Klopt daar ben ik inmiddels achter gekomen dat ze zo werken. Rechtstreeks via Engeland naar Nederland is niet meer intresssant gezien de kosten. Jammer want de ponys die ik zoek die kan je daar in elke wei vinden en zijn hier schaars en onbetaalbaar.

Inmiddels heb ik wel iemand gevonden die voor mij kan vervoeren.
Gaat dan via Engeland naar Ierland om vanuit daar aan te komen in Frankrijk en dan ons als afleverpunt.
Hoe meer ponys op de wagen van 1 eigenaar des te goedkoper uiteraard. Maar de prijs valt mij alles mee. Ponys staan wel flink wat langer op transport ivm verplichte rustdagen. 1 dag rijden is 1 dag rust en ponys verplicht uitladen. Dus ze doen er zo 6 dagen over. Daarnaast duurt de papieren in orde maken een weekje voor de export. Via deze route omzeil je de lastige btw en hoge kosten van bloedafname etc.

Inmiddels ben ik nu alles concreet aan het plannen met verkopers en de transporteur. Als het mij gelukt is zal ik uiteraard mijn ervaring delen :)

Spaansepony
Berichten: 990
Geregistreerd: 03-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-22 22:32

tengeltje11 schreef:
Voor de goedkoop moet je het idd niet meer doen. Hier haalden we voor de Brexit soms nog paarden van engeland, nu niet meer, financieel totaal niet meer te doen, is een kleine ramp voor fokker die hoge percentage van hun veulens exporteerden, die zitten echt in de miserie…. Procedure is hier al beschreven, het kost veel tijd en geld, daar kan je niet om heen.
Vind je in Ierland niets? Vaak vind je daar gelijkaardige dieren en dat is een stuk eenvoudiger(en wat goedkoper) om te importeren.


Helaas zijn de Welsh mountain ponys in Ierland ook schaars of ik heb nog geen goede fokkerij daar gevonden dat kan ook :Y)
Voor suggesties en tips sta ik uiteraard altijd open.

Spaansepony
Berichten: 990
Geregistreerd: 03-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-22 20:54

Ik zal nog laten weten hoe het afgelopen is, na een hoop geregel en plannen zijn bij mij de eerste ponys afgeleverd. Ze zijn gereisd via Ierland dus het was niet onmogelijk. Alleen wat meer tijd nam het in beslag.

Kingloveyou

Berichten: 1124
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 22:47

Mag ik vragen welke vervoerder dit is geweest? Ben zelf ook aan het kijken om een pony te importeren uit Engeland maar ben nogal geschrokken vh kostenplaatje :)

Hollyleaves
Berichten: 1944
Geregistreerd: 07-06-05
Woonplaats: Groningen

Re: Vervoer vanuit Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 23:40

Ik ben ook wel erg benieuwd! Vooral of het in de kosten heeft gescheeld?

absque_dubio

Berichten: 7849
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 00:53

Spaansepony schreef:
Ik zal nog laten weten hoe het afgelopen is, na een hoop geregel en plannen zijn bij mij de eerste ponys afgeleverd. Ze zijn gereisd via Ierland dus het was niet onmogelijk. Alleen wat meer tijd nam het in beslag.

Ik ben ook wel benieuwd naar wat meer informatie over tarieven en mogelijkheden! Fijn dat het jou gelukt is! Dus deel dat met ons. :D

Spaansepony
Berichten: 990
Geregistreerd: 03-05-17

Re: Vervoer vanuit Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-23 18:02

Via via vervoerder. Maar geen aanrader, 4 x transport ermee gedaan. Ponys bleven uiteindelijk in de laatste twee transporten erg lang op tussen station staan waardoor ze te mager aankomen. De nieuwe transporteur moet ik nog uitproberen maar heb nog geen groep ponys gekocht in Engeland op dit moment.

Echter heb ik inmiddels uitgezocht dat zelf rijden ook loont en kwa kosten haalbaar en wellicht goedkoper is. Daarnaast als particulier met de juiste papieren is het zo gepiept.

Hollyleaves
Berichten: 1944
Geregistreerd: 07-06-05
Woonplaats: Groningen

Re: Vervoer vanuit Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 19:35

Ik ben hier voor de toekomst erg geïnteresseerd in. Wil graag met de tijd een new forest veulen uit de jaarlijkse sales halen maar het transport houdt me voor nu nog tegen. Hou je topic even in m'n achterhoofd voor tegen die tijd voor tips en advies :)

Kingloveyou

Berichten: 1124
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 20:52

Spaansepony schreef:
Via via vervoerder. Maar geen aanrader, 4 x transport ermee gedaan. Ponys bleven uiteindelijk in de laatste twee transporten erg lang op tussen station staan waardoor ze te mager aankomen. De nieuwe transporteur moet ik nog uitproberen maar heb nog geen groep ponys gekocht in Engeland op dit moment.

Echter heb ik inmiddels uitgezocht dat zelf rijden ook loont en kwa kosten haalbaar en wellicht goedkoper is. Daarnaast als particulier met de juiste papieren is het zo gepiept.

Wil jij misschien deze info delen? Mag evt ook per pb? Ik ben momenteel bezig met vervoer voor 1 pony uit Engeland (gecombineerd vervoer) of evt zelf rijden…

Spaansepony
Berichten: 990
Geregistreerd: 03-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-23 21:47

Kingloveyou schreef:
Spaansepony schreef:
Via via vervoerder. Maar geen aanrader, 4 x transport ermee gedaan. Ponys bleven uiteindelijk in de laatste twee transporten erg lang op tussen station staan waardoor ze te mager aankomen. De nieuwe transporteur moet ik nog uitproberen maar heb nog geen groep ponys gekocht in Engeland op dit moment.

Echter heb ik inmiddels uitgezocht dat zelf rijden ook loont en kwa kosten haalbaar en wellicht goedkoper is. Daarnaast als particulier met de juiste papieren is het zo gepiept.

Wil jij misschien deze info delen? Mag evt ook per pb? Ik ben momenteel bezig met vervoer voor 1 pony uit Engeland (gecombineerd vervoer) of evt zelf rijden…


Is gewoon terug te vinden via de website van nvwa. Pony moet in bezit zijn van export papier die ondertekend is van de dierenarts daar. Paspoort moet ingetekend zijn met aftekeningen. Als particulier mag je gewoon oversteken met vervoer. Papieren checken ze nog bij aankomst in Nederland. Wellicht dat je mogelijk nog wat invoer rechten moet betalen maar dit valt alles mee.