Ontbinden van koop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Babootje

Berichten: 26380
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 12:20

Sizzle schreef:
Babootje, dat pees probleem was uit geen enkele keuring gekomen.
De aanhechtingen waren niet goed, maar dat werd pas een probleem toen het paard belast werd (recreatief en echt niets bijzonders).
Ook de verkoper kon dat zeer waarschijnlijk niet weten, was gewoon dikke vette pech.


Die peesproblemen hadden uit de keuring KUNNEN komen als er RX foto's waren gemaakt. Dat is in feite bij het paard van de TS ook gebeurd. Aanhechtingsblessures zijn te zien op foto. Een goede veearts zal bij een klinische keuring ook kunnen voelen hoe elastisch de pezen zijn. En KAN eerdere blessures aan de pezen voelen en dan tot een echo besluiten bij een keuring. Verder heb ik net ook uitgelegd waarom peesblessures bij de aanhechting het gevolg zijn van eerdere blessure(s). Vaak omdat een paard na een blessure weer te snel wordt belast en de pees nog niet goed genezen is. Dan gaat een pees scheuren op de aanhechting. Het zijn echt hele vervelende blessures waarbij het paard langdurig op rust moet.
Ik heb het ook een keer meegemaakt; mijn paard had een peesblessure op een schieffel. Dat ingespoten 6 weken aan de hand gestapt, daarna mocht hij onder de man stappen. Mijn bijrijder dacht dat een stapritje naar het strand dan ook wel kon. Enfin, blessure weer terug en op de aanhechting. Precies volgens het boekje.
Het paard heeft daarna een half jaar rust gehad en heeeel erg langzaam opgebouwd. Wel goed gekomen. Dat was trouwens op de oppervlakkige buiger, niet de tussenpees.
Een chronische peesblessure is meestal het gevolg van te zwaar belasten/te vroeg beginnen.
Recreatie is niet altijd, niet belastend. Veel heeft ook te maken met de ondergrond waarop het paard wordt gereden.

DuoPenotti

Berichten: 29831
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 12:24

[***] schreef:
Zoals iemand anders al opmerkte: TS had deze boktnaam al bij het openen van dit topic. De naam is niet gewijzigd.

jawel hij is wel gewijzigd

[TAO] Transport, Afspraken en Overige
hier staat de oude nog

Babootje

Berichten: 26380
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 12:29

DuoPenotti schreef:
[***] schreef:
Zoals iemand anders al opmerkte: TS had deze boktnaam al bij het openen van dit topic. De naam is niet gewijzigd.

jawel hij is wel gewijzigd

[TAO] Transport, Afspraken en Overige
hier staat de oude nog


Ja dat kun je nog zien in de posts waarin de TS is gequote.

MyWishMax

Berichten: 25397
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 12:29

[***] schreef:
Zoals iemand anders al opmerkte: TS had deze boktnaam al bij het openen van dit topic. De naam is niet gewijzigd.


Jawel, want je ziet bij actieve topics gewoon nog de oude boktnaam staan. De naam waaronder dit topic geopend is. Pas als je topic opent zie je de nieuwe naam; nonactive

Haha spuit wel, sorry :+
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 11-07-22 12:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Matheno

Berichten: 7949
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 12:29

TS ik ben wel erg benieuwd naar de uitkomst uiteindelijk. Wil je ons op de hoogte houden?

Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 12:48

Babootje, alles kan uiteraard.
Maar met een groene kun je gewoon niet perse weten wat de potentieel zwakke plekken zijn zolang er nog geen belasting plaatsgevonden heeft. In mijn voorbeeld heeft de DA aangegeven dat het pure pech was en niet te voorspellen).

Idem met PSSM2, laats nog een mooi artikel erover in Cavallo met een dierenarts dat dit een van de oorzaken is waarom jonge competitie winnaars na hun 7e jaar ineens van toneel verdwijnen.
Zou me niets verbazen als die tests ook steeds vaker gevraagd gaan worden (al hou je dan geen paarden meer over waarschijnlijk).

In het geval van TS was de blessure dus wel te zien blijkbaar maar de kans is groot dat je het enkel ziet als je ook de echo ernaast hebt. We zullen het mogenlijk nooit weten.

DubbelFun

Berichten: 88762
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 12:53

Babootje schreef:
Recreatie is niet altijd, niet belastend. Veel heeft ook te maken met de ondergrond waarop het paard wordt gereden.

Precies! Er wordt te vaak gedacht dat een buitenrit minder belastend is, maar juist een buitenrit kan extra belasting geven vanwege de vaak oneffen ondergrond, mulle zandgrond, grote kiezels of harde bodem etc.
Ook slidings/stops in een (buiten) bak met een niet daarvoor geschikte bodem geeft dit soort blessures.

Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Ontbinden van koop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 13:01

Ik ken ook een dier met een bekkenbreuk als veulen.
Het is dat we het wisten (was van de slacht „gered“) want die kwam foutloos door een keuring als 3 jarige (perfecte spiercompensatie ondanks verschuiving).
Werd ook probleemloos door een kind gereden, maar geen idee wat er gebeurd als daar een volwassen man op gaat zitten. Wie zet er nou een bekken op de foto. Alleen als je heel goed voelde met je handen op de heupen kon je het hoogte verschil voelen.
Het ging hier om een „gewoon“ paard, geen potentiele top sporter.

DubbelFun

Berichten: 88762
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Ontbinden van koop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 13:08

Zolang je niet te veel vraagt van dat soort paarden kunnen ze er oud mee worden. Problemen krijg je pas als je dressuurmatig aan de slag gaat en een sterkere ondertreding vraagt of bij springen.
Een zwaardere ruiter zal er ook niet positief aan bijdragen.
Soms kun je het zien door de aanwezigheid van zgn hunterbumps/jumperbumps.

Babootje

Berichten: 26380
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 13:11

Sizzle schreef:
Babootje, alles kan uiteraard.
Maar met een groene kun je gewoon niet perse weten wat de potentieel zwakke plekken zijn zolang er nog geen belasting plaatsgevonden heeft. In mijn voorbeeld heeft de DA aangegeven dat het pure pech was en niet te voorspellen).


Maar soms weet je dus niet of het paard wel "groen" is. Daar heb je dan alleen het woord van de verkoper voor. En die zijn daar niet altijd eerlijk in. Bij 3 jaar groen niet onder het zadel kan wat mij betreft nog. Bij 4 jaar word ik dan al wat wantrouwig.
Het komt best vaak voor dat jonge paarden vanaf 4 die als groen worden verkocht, een blessureverleden hebben en op rust hebben gestaan, omdat het niet heel raar is dat zo'n jong paard dan nog 'bloot" is op de spieren.
Ook komt het voor dat jonge paarden aan de longe worden verkocht (d.w.z. nog niet zadelmak) waarbij dan blijkt dat ze al zijn "geprobeerd" en het zadelmak maken is mislukt.
Bij oudere paarden zijn de verhalen met "wegens tijdgebrek even stil gestaan" of "tijdgebrek door studie" redenen om bij een keuring erg grondig naar zo'n paard te laten kijken (met een peesscan naast een RX en klinische keuring)

Anoniem

Re: Ontbinden van koop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 13:22

Oké, sorry. Toen ik het topic tegenkwam stond hij al onder deze naam en dat was al wat pagina's terug geloof ik :)
Bijzonder dan inderdaad.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Ontbinden van koop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 13:43

De quarter wereld is nog steeds heel klein, ondanks de groei van de sport en het aantal quarter eigenaren. Velen hebben een Bokt account om vooral overal mee te lezen en nooit te reageren, dus het gaat altijd hard, wie wat waar.

Juridisch gezien wordt snel afgeraden om iets online te plaatsen, maar als je verhaal het verhaal is, kunnen ze daar verder niet veel mee.

De dure paarden worden vaak wel uitgebreid op foto gezet. Helaas komen er ook wat "goedkopere" paarden binnen die soms wel wat mankeren, oa pssm.
Maar zelfs als het bekend is dat ze wat mankeren wordt erbij verteld dat ze er nooit last van hebben en hangt er vaak nog een flink prijskaartje aan, zeker nu nog. 5000-8000 euro voor een paard MET mankement is normaal. En bij gebrek aan goedkopere, gezonde paardem/quarter/paint, worden ze verkocht.

We weten dat veel op 2jr leeftijd worden gestart. Dat betekent in het voorjaar dat het paard 2 wordt, want Quarters verjaren op 1 Januari.
Je moet er bij geweest zijn om zeker te weten dat er niks mee is gedaan.

Een quarter die met 2,3 jaar iel is, kan je sowieso je vragen bij stellen. Het komt voor en dan hebben ze soms een mindere start gehad of nog tijd nodig, maar de meesten zouden vraagtekens hebben.
Wel "normaal" is starten en de hele zomer nog rust geven om in het najaar weer verder op te pakken bijvoorbeeld.

Er zijn al eerdere zaken geweest zoals deze en die worden helaas in stilte afgehandeld. De handelaar/fokker/trainer komt er vaak mee weg, omdat als het wordt afgehandeld je ook daarna niks negatiefs mag plaatsen en men dreigt met smaad en laster.

Die zaken duren wel veel en veel te lang en eigenlijk moet je dat niet willen.

Maar ja, wat dan? Een trainer/handelaar die regelmatig wat verkoopt kan een keer een verlies misschien opvangen of vindt nog een plekje voor een afgekeurd paard. Maar een beginnende, kleinere trainer heeft een grote financiele strop als het paard terug moet en niet meer goed verkoopbaar is.

De schade die te zien is, vind ik wel echt een lastige. Heb zelf ook lange tijd gezocht en bleek mn ruin ook oude peesblessures te hebben. Maar hoe oud kan je soms niet exact zeggen.
Misschien zijn de blessures een half jaar geleden gelijk opgelopen en is daarmee door getraind. Of zat er lichtere schade en is men flink gaan doorpakken.
Sowieso kochten mensen een paard waar nog niks mee gedaan is, omdat hij wat iel was. De koper had daar maling aan en dier moest aan het werk.
Juridisch doe je er weinig mee, maar als je weet door wie er getraind is, weet je vaak ook welke aanpak erbij hoort en of je dit aan moet vechten of je er beter bij neer kan leggen.

Babootje

Berichten: 26380
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Ontbinden van koop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 14:43

@Superpony:
Dank je wel voor je inzicht in de hoe quarters normaal gesproken worden opgetraind en op welke leeftijd. Als 2 gebruikelijk is om te beginnen met een quarter, dan roept 4 jaar en nog niks gedaan (vind ik) zeker vragen op.
(KWPN-ers worden normaal gesproken zadelmak gemaakt in het voorjaar dat ze 3 worden).

Overigens klopt jouw conclusie niet helemaal. In deze situatie is op de keuringsfoto's van de aankoop de blessure al zichtbaar maar heeft de keurende DA eroverheen gekeken. De koper valt hier niks te verwijten. Die dacht gewoon een gezonde 4 jarige te hebben gekocht en gaat daar dan gewoon mee aan het werk. Maar met een chronische blessure kan dat natuurlijk niet.

ikkedus
Berichten: 3299
Geregistreerd: 24-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 15:25

Maar gezien dat verhaal valt de verkoper dan toch ook niets te verwijten? Dat mis ik een beetje in dit verhaal.
Het paard is gekeurd en op de foto gezet met medewerking vd TS/verkoper. Zij zal dus ook niet ter kwader trouw hebben gehandeld.
Dat vind ik juridisch gezien dan dus wel een interessant punt. Het vraagstuk is toch of de verkoper er van geweten moet hebben? Dat weten we dus niet zeker in dit geval.

Babootje

Berichten: 26380
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 15:47

ikkedus schreef:
Maar gezien dat verhaal valt de verkoper dan toch ook niets te verwijten? Dat mis ik een beetje in dit verhaal.
Het paard is gekeurd en op de foto gezet met medewerking vd TS/verkoper. Zij zal dus ook niet ter kwader trouw hebben gehandeld.
Dat vind ik juridisch gezien dan dus wel een interessant punt. Het vraagstuk is toch of de verkoper er van geweten moet hebben? Dat weten we dus niet zeker in dit geval.


Dat hoeft niet. Een verborgen gebrek kan voor alle partijen verborgen zijn op het moment van verkoop.
De consument is goed beschermd via de consumentenkoop wet. Die gaat ervan uit dat de verkoper - in het geval dat dat een professional is - verantwoordelijk is voor het verkopen van een deugdelijk product.
Een verborgen gebrek is zoals genoemd verborgen op het moment van de verkoop. Dat kan dus ook voor de verkoper "verborgen" zijn geweest. Na de koop geldt dan gedurende een periode van een half jaar een 'omgekeerde" bewijslast. Dat betekent dat als zich een gebrek voordoet de verkoper, de professional, zal moeten aantonen dat dit gebrek niet aanwezig was op het moment van de koop. In het andere geval - dus bij een particuliere koop - moet de koper dat doen. Het dateren van een gebrek tot voor aankoop is gebonden aan termijnen (antedateringstermijnen). Die kunnen per gebrek verschillend zijn. Na 3 maanden wordt het erg lastig om een gebrek goed te kunnen dateren. In het geval dat er dan twijfel is over de datering is de koper in het voordeel en de verkoper in het nadeel als de verkoper een professional is. De verkoper hoeft dus niet vooraf van het gebrek te hebben geweten.
In de onderhavige situatie maakt het niet veel uit of de verkoper een professional is of niet, omdat de blessure al op de keuringsfoto's te zien is, maar door de DA niet is opgemerkt. Het bewijs is immers voldoende duidelijk.

BigOne
Berichten: 38358
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 15:48

Maar de verkoper is onder de wet een professionele verkoper en dan heeft een koper 6 maanden bescherming. En daar zit nu net het verschil, ik zou eerst als verkoper goed uit laten zoeken of ze onder prof valt of niet. Want op de foto’s lijkt het aanwezig, beide achterbenen zelfs.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 15:58

Babootje schreef:
@Superpony:
Dank je wel voor je inzicht in de hoe quarters normaal gesproken worden opgetraind en op welke leeftijd. Als 2 gebruikelijk is om te beginnen met een quarter, dan roept 4 jaar en nog niks gedaan (vind ik) zeker vragen op.
(KWPN-ers worden normaal gesproken zadelmak gemaakt in het voorjaar dat ze 3 worden).

Overigens klopt jouw conclusie niet helemaal. In deze situatie is op de keuringsfoto's van de aankoop de blessure al zichtbaar maar heeft de keurende DA eroverheen gekeken. De koper valt hier niks te verwijten. Die dacht gewoon een gezonde 4 jarige te hebben gekocht en gaat daar dan gewoon mee aan het werk. Maar met een chronische blessure kan dat natuurlijk niet.


Het 2e deel is heel discutabel, want wie zag het wel niet, vond het acceptabel en waarom pas 6 dagen voor die 6 maanden ermee komen?

De kopers dachten toch particulier aan te kopen? TS verkoopt volgens mij niet aan de lopende band paarden.

Mijn ruin had aan beide achterbenen een vergelijkbare peesblessure en is er toch oud mee geworden.(23) Maar werd niet zwaar meer belast.

En ik vind het vreemd dat een quarter op die leeftijd "iel" was. Dan zou ik foto's willen zien en ook weten of het paard pssm getest is. Iets wat tegenwoordig iedereen wel eist/vraagt. Dan kan zwaar werk sws belastend zijn.

Maar goed, er blijven veel vragen over, we weten te weinig en kunnen paard niet zien.

Voor mij zou het wel van belang zijn wie hem deze 6 maanden heeft getraind, waar het stond en wat de bloedlijnen zijn.

Dat kopers beschermd zijn, is soms echt niet helemaal fair. Er zijn genoeg redenen waarom mensen misschien van tevoren konden weten dat het paard niet 100% oke was.

oji

Berichten: 4272
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 16:17

bigone schreef:
Maar de verkoper is onder de wet een professionele verkoper en dan heeft een koper 6 maanden bescherming. En daar zit nu net het verschil, ik zou eerst als verkoper goed uit laten zoeken of ze onder prof valt of niet. Want op de foto’s lijkt het aanwezig, beide achterbenen zelfs.

Ook bij een particuliere koop heeft de koper die 6 maanden, het verschil zit hem alleen in de bewijslast.
  • Bij consumentenkoop ligt de bewijslast bij de verkoper om aan te tonen dat het gebrek NIET aanwezig was op het moment van verkoop.
  • Bij particuliere koop ligt de bijwijslast bij de koper om aan te tonen dat het gebrek WEL aanwezig was op het moment van aankoop.

Dat laatste is dus lastiger als koper. Maar in dit voorbeeld, waarbij de koper via een DA heeft aangetoond dat het gebrek WEL al aanwezig was en zichtbaar op de foto's van de aankoopkeuring, zou het volgens mij zo zijn dat ook bij particuliere koop de verkoper in dit geval het paard terug zou moeten nemen.

oji

Berichten: 4272
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Ontbinden van koop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 16:21

Daarom snap ik eerlijk gezegd niet zo goed waarom verkopers vandaag de dag zo moeilijk doen over keuren, dat ze dat niet willen betalen. Volgens mij is dat de beste bescherming voor jezelf als verkoper, jij de opdrachtgever, jij de eigenaar van de foto's die je kunt laten zien in het geval van een dergelijk geschil. Dat je weet wat je verkoopt en dat er geen lijken uit de kast komen na een aantal maanden.

anjali
Berichten: 15163
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 16:37

Je weet ook niet wat er in die 6 maanden allemaal met het paard is gebeurd.Het is niet voor niets dat men tegenwoordig vrijwel nooit meer een paard op proef meegeeft.Omdat men bang is ze dan "stuk" terug te krijgen.Overigens,als ik een handelaarster zou zijn (ben ik niet,ik heb altijd alleen aan de kopende kant gestaan),dan denk ik dat ik voor het welzijn van het paard,mijn goede naam en om eindeloos ook juridisch gezeur te voorkomen,de koop ongedaan zou maken,dus het paard terugnemen en het aankoopbedrag terug zou geven.

kiki1976

Berichten: 16866
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 16:46

Anderzijds is de paardenmarkt soms ook erg slecht, zeker met gebreken.
Vriendin had interesse in paard, en wilde deze laten keuren. Dit kon kk.
Tussen het proefrijden en keuren zat bijna 2 weken.
Eenmaal op de kliniek kregen we opeens twijfels, hij liep niet helemaal 100.
Dat klopte ook, klinisch al negatief advies op 3 benen en verder keuren gestopt. Afgezien van koop.

Zelfde paardje staat 6 dagen later te koop bij iemand anders. Degene gewaarschuwd maar hield vol dat hij niet kreupel liep. Dat zag je gewoon op de filmpjes die ze rondstuurde.
Uiteindelijk heeft deze verkoper hem laten keuren, wederom met negatief advies + daarbij bij inspanning hartruis (zover waren wij niet eens gekomen).
Paardje is met 2 weken zonder het eerlijke verhaal gewoon weer verkocht.
En allemaal gooide ze de prijs omhoog, en uiteindelijk toch weer een koper die niet laat keuren

Zeg niet dat ts deze plannen heeft, begrijp me niet verkeerd. Maar wellicht is TS ook hierin getrapt toen ze hem ongekeurd kocht

oji

Berichten: 4272
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 16:50

anjali schreef:
Je weet ook niet wat er in die 6 maanden allemaal met het paard is gebeurd.Het is niet voor niets dat men tegenwoordig vrijwel nooit meer een paard op proef meegeeft.Omdat men bang is ze dan "stuk" terug te krijgen.Overigens,als ik een handelaarster zou zijn (ben ik niet,ik heb altijd alleen aan de kopende kant gestaan),dan denk ik dat ik voor het welzijn van het paard,mijn goede naam en om eindeloos ook juridisch gezeur te voorkomen,de koop ongedaan zou maken,dus het paard terugnemen en het aankoopbedrag terug zou geven.

Daarom zou ik als verkoper (ben ik ook niet :+ ) dus zelf een keuring en foto's willen van het moment van aankoop, dat jij zelf kan aantonen dat het dier gezond met de koper mee ging. Want inderdaad, ik denk dat gemiddeld genomen het eerste (half) jaar het meest risicovol is voor een koper om een dier ook stuk te maken, door het dier en zijn behoeftes nog niet te kennen, afwijkend management, ander voerbeleid en andere training. Dus lang niet alle gebreken die zich in het eerste half jaar voordoen zijn (verborgen) gebreken die al bestonden.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 16:57

Ik kan inmiddels niet meer op 2 handen tellen hoeveel paarden MET mankement worden verkocht met; Hij heeft er nooit last van en dan ook in de klasse 5000+euro.

Een zaak die voor de rechter is geweest; prof verkopers moesten paard terug nemen. Rapporten van veeartsen erbij wat paard mankeert. Verkopers roept daarna evengoed dat paard niks mankeert en altijd goed heeft gelopen.

Je kan en mag niks zeggen met naam, want dan dreigen ze. Heel vervelend, want die mensen gaan door met verkopen en lees dat er nog steeds veel mensen in trappen.

Dat je een keer een paard verkoopt dat iets mankeert, kan gebeuren. Maar hoe je daarmee omgaat zegt verder wel alles over je manier van handelen en betrouwbaarheid.

Of soms weet je teveel. Ik wist 100% zeker dat iemand een paard had gekocht met spat. Niet voor niks....Ze konden er zelf niks mee, ook qua karakter. Ik wilde het overwegen, maar er kon niks van de prijs af, want ze moesten wel een nieuwe kunnen kopen. Ik weet waar hij heen is en weet niet of zij het weten van de spat. Ik ga er wel vanuit en ook dat er toen wel ruimte bleek voor onderhandelen.

Of de quarters met pssm waarbij men zegt dat ze geen symptomen hebben.

En veel zijn ooit getest, soms in het buitenland en dan komen ze hier naartoe zonder die test. Ze zijn duur, dus ze weten dat als je net onder de prijs gaat zitten er vast wel iemand koopt die geen dure keuringen en testen laat doen.

Hoewel bij de 10.000+ euro sport paarden ook weleens een klein "dingetje" wordt geaccepteerd als paard al jaren presteert, goede bloedlijnen heeft etc.

En iedereen houdt wijs zijn mond, want klein wereldje.

anjali
Berichten: 15163
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 17:09

oji schreef:
anjali schreef:
Je weet ook niet wat er in die 6 maanden allemaal met het paard is gebeurd.Het is niet voor niets dat men tegenwoordig vrijwel nooit meer een paard op proef meegeeft.Omdat men bang is ze dan "stuk" terug te krijgen.Overigens,als ik een handelaarster zou zijn (ben ik niet,ik heb altijd alleen aan de kopende kant gestaan),dan denk ik dat ik voor het welzijn van het paard,mijn goede naam en om eindeloos ook juridisch gezeur te voorkomen,de koop ongedaan zou maken,dus het paard terugnemen en het aankoopbedrag terug zou geven.

Daarom zou ik als verkoper (ben ik ook niet :+ ) dus zelf een keuring en foto's willen van het moment van aankoop, dat jij zelf kan aantonen dat het dier gezond met de koper mee ging. Want inderdaad, ik denk dat gemiddeld genomen het eerste (half) jaar het meest risicovol is voor een koper om een dier ook stuk te maken, door het dier en zijn behoeftes nog niet te kennen, afwijkend management, ander voerbeleid en andere training. Dus lang niet alle gebreken die zich in het eerste half jaar voordoen zijn (verborgen) gebreken die al bestonden.

Maar,er is nu ook een keuring geweest op het moment van aankoop.Toen leek hij goed.Dus laten keuren is ook al geen garantie dat hij ook goed blijft.Je zou haast geen paard meer durven te kopen of verkopen! Zeker niet met die extreme prijzen van tegenwoordig.Overigens is het net zo verdrietig als je een goedkoop paard koopt waar iets mis mee blijkt te zijn uiteraard.Maar dan is de pijn in je portemonnee iets minder.

oji

Berichten: 4272
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 17:16

Volgens mij valt dat mond houden wel mee, bad news travels fast. Grootste groep waar het fout gaat zijn de kopers van hun eerste paard waarbij de roze bril nog enorm is, die nog niet in een netwerk zitten dat het "bad news" tot hun komt en die nog denken dat paardenhandelaren ook paardenliefhebbers zijn en het beste voor een paard willen.

Overigens bestaan die handelaren ook echt, die het beste voor een paard en hun klant willen. Maar zeker in de markt waar veel "eerste paarden" worden gekocht beoogd voor recreatie en/of familiepaardje, daar zitten die handelaren nou net niet. Daar zitten veel aasgieren die met snelle handel een nog niet door de wol geverfde koper een paard waar van alles mee is aansmeren. Het trieste is dat deze groep kopers het hardst de rechten van consumentenkoop bij een paard nodig hebben, maar vaak ook de groep is die daar nou net niets van weten.