Kan paard in trailer in de zon geparkeerd?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sabri

Berichten: 1395
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Kan paard in trailer in de zon geparkeerd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-22 10:35

Hallo

Ik zit hier met een paar km over de grens in Duitsland . Gisteren was het erg warm, 29 graden en volle zon.
Toen ging ik uit eten en we zaten lekker in de schaduw op een terras middenin een dorp bij een kerk in een winkelstraatje toen ik daar ineens hard gehinnek hoorde? Ik keek en zag toen dat een echtpaar een bus met daarachter een trailer voor het restaurant en terras geparkeerd hadden met daarin dat hinikkende paard. De trailer en auto stonden pal tegenover het terras in de volle zon en toen was het 29 graden.
Ik wist niet wat ik zag! Zelf stond mijn auto om de hoek in de schaduw.
De eigenaren gingen pal achter mij zitten en uitgebreid uit eten?
Al die tijd stond dat paard in de volle zon langs de weg.. -O-
Mijn vriend ging afrekenen en ik stond te wachten op hem en stond naar die trailer te kijken. Toen kwam de man van het stel(leek zo paardenhandelaartype?) naar de trailer lopen en ging kijken en liep weer terug en keek zo mij recht in mijn gezicht aan.
Dus ik zeg hem kan dat wel zo een paard in de volle zon met deze hitte? Kun je hem niet beter even in de schaduw zetten?? De man zei nou nee ik ben hier niet zo bekend dus dat weet ik niet precies. En ik heb de raampjes wat open dus dan zal het wel goed gaan.
Ik vroeg mij af kan dit?
Ik vond het zo vreemd? Of kan een paard daar wel tegen?

Alvast bedankt!

lies_sparkle

Berichten: 6127
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 10:37

Nee dat kan niet, dat is veel te warm. Goed dat je er iets van hebt gezegd.

Sabri

Berichten: 1395
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-22 11:16

Ja ik vond het echt bizar, ik wist niet wat ik zag. De eigenaars gingen uitgebreid tafelen. Het grote paard in een gewone trailer zo recht tegenover dat volle terras in de zon zetten aan een druk straatje met winkels etc.
Dat met de wind was ook vreemd want het waaide namelijk niet!
Ik ben blij dat ik er wat van zei inderdaad want het was een kleine moeite geweest het dier even in de schaduw te zetten! Om de hoek was volop schaduw maar kennelijk was dat teveel moeite. Werd afgedaan met ik ken hier de weg niet en daar moet het paard denk ik wel tegen kunnen?
Vervolgens draaide hij zich ook zo om en liep weer naar zijn tafel toe..

ikkedus
Berichten: 3277
Geregistreerd: 24-09-05

Re: Kan paard in trailer in de zon geparkeerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 11:21

Volgende keer misschien even kijken of er een nummer van de Duitse dierenpolitie te vinden is.
Dat jij er wat van zei leidde duidelijk nergens toe. Wat een rare mensen zijn er toch! Überhaupt ergens gaan zitten tafelen als je een dier vervoert is idioot. En met die temperaturen helemaal.

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Kan paard in trailer in de zon geparkeerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 11:24

Goed dat je er wat van hebt gezegd. Dat kan echt niet. En ook in de schaduw doe je dat niet. Ben je onderweg dan haal je een snelle hap. Maar uitgebreid gaan eten met een paard op de trailer. :n

Neon

Berichten: 4927
Geregistreerd: 03-07-06

Re: Kan paard in trailer in de zon geparkeerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 11:53

Arm dier...

hoogendroog
Berichten: 3282
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 12:23

Ik ben zo benieuwd hoe een "paardenhandelaarstype" er uit ziet? Waar herken je die aan?

hagelslag
Berichten: 9036
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Kan paard in trailer in de zon geparkeerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 12:28

Gewoon de politie bellen de volgende x

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 12:29

ikkedus schreef:
Volgende keer misschien even kijken of er een nummer van de Duitse dierenpolitie te vinden is.
Dat jij er wat van zei leidde duidelijk nergens toe. Wat een rare mensen zijn er toch! Überhaupt ergens gaan zitten tafelen als je een dier vervoert is idioot. En met die temperaturen helemaal.

De dierenpolitie gaat hier niets aan doen zolang het paard fit oogt.
Het is goed om een oogje in het zeil te houden, maar de.

loriene
Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-12-09
Woonplaats: vlak bij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 12:31

Met dieren in de auto met dit warme weer mag je de ramen inslaan toch? en dan de politie bellen.
Ik had de politie gebeld geloof ik.

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 12:34

loriene schreef:
Met dieren in de auto met dit warme weer mag je de ramen inslaan toch? en dan de politie bellen.
Ik had de politie gebeld geloof ik.

Nope, je mag wel de politie bellen en als zij toestemming geven (omdat ze verder weg zijn) dan mag het, maar het kan alsnog zijn dat jij voor de schade verantwoordelijk wordt gesteld als achteraf blijkt dat het dier niet in (ernstige) nood was. Daarom altijd filmen hoe het dier erbij ligt/zit.
Er zijn ook auto's waarvan de airco blijft draaien ook al is de motor uit.

Sandra_H

Berichten: 2715
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 13:23

Brainless schreef:
Er zijn ook auto's waarvan de airco blijft draaien ook al is de motor uit.


Daar heeft dat paard vrij weinig aan als ie in de trailer staat.

Verder: Kan me een paar jaar terug nog goed herinneren, we waren op een meerdaagse wedstrijd (western) op het KNHS complex in Ermelo. Daar was in datzelfde weekend ook nog een ander evenement, weet niet meer helemaal precies wat, in elk geval een hoop hete drukke paarden aan de hand en onder zadel. In elk geval, het was die week en dus ook dat weekend flink warm met veel zon, en er stonden best veel trailers en vrachtwagens waar paarden (op een enkeling na niet bepaald relaxed ook nog) in stonden, niet voor een paar minuutjes maar echt lang. Wij liepen ons daar nog druk om te maken, maar het leek heel normaal gevonden te worden.
En dan zal zo'n vrachtwagen ws nog wel airconditioned zijn, maar ik heb nog nooit een trailer met airco gezien.

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 13:30

Sandra_H schreef:
Brainless schreef:
Er zijn ook auto's waarvan de airco blijft draaien ook al is de motor uit.


Daar heeft dat paard vrij weinig aan als ie in de trailer staat.

Volgens mij reageerde ik op een reactie/vraag over dieren in een auto.

Sandra_H

Berichten: 2715
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 13:35

Brainless schreef:
Volgens mij reageerde ik op een reactie/vraag over dieren in een auto.


sorry!! Dan werkt die airco op de accu neem ik aan. Als die onverhoopt leeg raakt heb je alsnog een probleem, dus ook dat lijkt me niet Ok, in elk geval niet als je langer bij de auto weg bent.

Suzanne F.

Berichten: 49226
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 14:47

Maar een auto zit vaak potdicht met de ramen dicht. Een trailer heeft toch de achterkant open of de ramen iets open? Dan nog is het niet lekker om in de zon te staan maar het is anders dan een auto denk ik?
Vroeger gingen we op concours en was er een enorm grasveld waar je parkeerde en waar ringen waren uitgelegd. Alle trailers stonden daar naast elkaar en er waren geen bomen ofzo. Je had dan meestal wel je paard aan een lijn staan aan de trailer zodat hij ook kon grazen maar vaak stonden ze ook gewoon op de trailer als er een prijsuitreiking was of iets dergelijks.

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 14:51

Sandra_H schreef:
Brainless schreef:
Volgens mij reageerde ik op een reactie/vraag over dieren in een auto.


sorry!! Dan werkt die airco op de accu neem ik aan. Als die onverhoopt leeg raakt heb je alsnog een probleem, dus ook dat lijkt me niet Ok, in elk geval niet als je langer bij de auto weg bent.

Ligt aan de grootte van de accu, mijn vader heeft een hybride en die accu doet het bijna een uur.
Heb je een volledig elektrische auto, dan heb je het over meerdere uren.

DuoPenotti

Berichten: 29519
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 15:07

Suzanne F. schreef:
Maar een auto zit vaak potdicht met de ramen dicht. Een trailer heeft toch de achterkant open of de ramen iets open? Dan nog is het niet lekker om in de zon te staan maar het is anders dan een auto denk ik?
Vroeger gingen we op concours en was er een enorm grasveld waar je parkeerde en waar ringen waren uitgelegd. Alle trailers stonden daar naast elkaar en er waren geen bomen ofzo. Je had dan meestal wel je paard aan een lijn staan aan de trailer zodat hij ook kon grazen maar vaak stonden ze ook gewoon op de trailer als er een prijsuitreiking was of iets dergelijks.

klopt
Nu hebben wij zelf een wit houten, maar kon niet zeggen dat het daar perse zo warm in werd.
het is heel anders dan in een auto in ieder geval.

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 15:14

Suzanne F. schreef:
Maar een auto zit vaak potdicht met de ramen dicht. Een trailer heeft toch de achterkant open of de ramen iets open? Dan nog is het niet lekker om in de zon te staan maar het is anders dan een auto denk ik?
Vroeger gingen we op concours en was er een enorm grasveld waar je parkeerde en waar ringen waren uitgelegd. Alle trailers stonden daar naast elkaar en er waren geen bomen ofzo. Je had dan meestal wel je paard aan een lijn staan aan de trailer zodat hij ook kon grazen maar vaak stonden ze ook gewoon op de trailer als er een prijsuitreiking was of iets dergelijks.


Ja maar vroeger was het niet zo vaak zo warm..en als het al zo warm was deden wij in ieder geval niet het paard in de trailer laten staan maar snel naar huis. Het kan zo snel opwarmen in een trailer of de raampjes nu open staan of niet.

Ik vind het goed dat je er wat van gezegd hebt TS, het is gewoon geen wenselijke situatie ook al zal ie het vast wel overleefd hebben.

Sabri

Berichten: 1395
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-22 23:00

ikkedus schreef:
Volgende keer misschien even kijken of er een nummer van de Duitse dierenpolitie te vinden is.
Dat jij er wat van zei leidde duidelijk nergens toe. Wat een rare mensen zijn er toch! Überhaupt ergens gaan zitten tafelen als je een dier vervoert is idioot. En met die temperaturen helemaal.


Ik heb erover zitten twijfelen..maar ja, Nederlandse mensen, 4km net over de grens? In Nederland had ik de politie gebeld, alleen dit was met 4 km in Duitsland in een dorp.
Ik heb wel gezegd tegen de man kan zo een paard daar wel tegen? Hij zei ja ik denk dat het net moet kunnen. Ik zei ik vind het toch wat zielig waarom zet je hem in de volle zon, ik vind dat toch heftig want het is heet en de zon schijnt volop, en hierachter is schaduw. Toen zei hij ja ik ben niet bekend hier en draaide zo mij nu rug toe en liep weg.



hoogendroog schreef:
Ik ben zo benieuwd hoe een "paardenhandelaarstype" er uit ziet? Waar herken je die aan?


Het is natuurlijk mijn indruk, dus ik weet het niet zeker. Het zou ook een veehandelaar kunnen zijn met nu dan een paard erin. Ik herken dat soort types wel omdat ik ben opgegroeid op een melkveebedrijf en veel bij handelaren ben geweest ,dat is soort een tegengesteld type van pennymeisje zeg maar.
Het was een grote stevige breedgebouwde stugge wat oudere man, en haalde de schouders op dat hij er maar tegen moest kunnen. Hij zei de raampje staat wat open. Maar de laadklep was dicht en het waaide niet zag ik. Dan de plek, naast een kerk, drukke weg en pal tegenover een druk terras! Het paard was onrustig en stond steeds te hinniken. Ik vond het tamelijk absurd dat deze mensen uitgebreid met een wijntje de menukaart gingen bekijken.
Ook was er zwaar onweer afgekondigd. Ik kreeg zelfs een waarschuwing op mijn telefoon een half uur later voor komende uren zwaar onweer en veel hevige onweer, regen/hagel. Kennelijk deerde dat hem ook niet.
Eten met zijn vrouw was kennelijk belangrijker.