Gaat de markt instorten mbt paardenverkoop?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dodiepadie
Berichten: 3
Geregistreerd: 03-08-22

Gaat de markt instorten mbt paardenverkoop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-22 00:04

Hallo,

Wij oriënteren ons op de aankoop van een paard erbij. Nu zijn de prijzen de afgelopen twee jaar flink gestegen.
Ik vroeg mij af of, bijvoorbeeld door de te verwachten stikstofmaatregelen (stallen zullen wellicht ook moeten meedoen aan de stikstofreductie), de verwachting is dat de prijzen zullen gaan dalen? Of dat er meer paarden beschikbaar komen?
Wat is jullie idee hierover?

Groetjes

DuFraize
Berichten: 155
Geregistreerd: 17-07-22

Re: Gaat de markt instorten mbt paardenverkoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 00:12

Beetje koffiedik kijken. Ooit zal het vast instorten, maar voorlopig is de vraag naar kinderponies en goede paarden hoog dus zal de prijs hoog blijven. Je kunt wel goedkoop kopen, maar dan moet je n jong ding kopen zonder heftige stamboom. Kunnen net zo goed zijn en zijn goedkoper maar je kunt niet gelijk rijden.

SjonnieZ

Berichten: 2328
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Gaat de markt instorten mbt paardenverkoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 00:37

Zoals hier boven aangegeven dit is koffiedik kijken.
Tis wel zo dat wanneer de inflatie stijgt en niet of slechts ten deel gecompenseerd wordt, de verkoop van luxe producten dit het eerste merken.
Een paard is een luxe item..
echter dit zal niet op de ultra korte termijn al merkbaar zijn.

Dodiepadie
Berichten: 3
Geregistreerd: 03-08-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-22 00:39

Dank voor jouw verwachting
Ik denk dat het voor de overheid een simpele handeling is precies te zien hoeveel paarden waar gehuisvest zijn sinds er de verplichting is je paard op een locatie te registreren via ubn.
Om zo te komen tot een reductiepercentage?
En dan zou ik denken dat er weer veel beweging komt?

Ineke2

Berichten: 33120
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Gaat de markt instorten mbt paardenverkoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 01:08

Wij weten net zoveel als jij TS. Niets… De markt stort echt niet morgen of volgende week in. Dat er een recessie gaat komen, dat staat vast. Zo werkt de economie nou eenmaal.
Wanneer precies… Dat is afwachten.

Gooiske
Berichten: 1061
Geregistreerd: 20-06-11
Woonplaats: Tegenover het bos

Re: Gaat de markt instorten mbt paardenverkoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 02:12

De kans is best groot als het zo door gaat dat de markt instort, maar wanneer blijft een groot vraagteken.

Het zou mij niet verbazen als dit met een jaar al zo is of misschien al eerder.
Veel huishoudens en ook bedrijven hebben nu al te maken met idioot hoge gasrekening bijvoorbeeld, ikzelf ging van 275 per maand naar 659 euro per maand!
Kan me goed indenken dat voor sommige mensen hierdoor geen geld overblijft om een paard te onderhouden voor circa 400 in de maand (Stalling en overige kosten)
Ook de huizen die nu gekocht worden, hebben een hogere maandlast door de stijgende rente, heb voor de grap even gekeken, als ik nu een hypotheek voor mijn huis af zou moeten sluiten zou ik zo'n 300 per maand meer moeten betalen..

Dus denk dat het niet heel lang meer duurt eer de markt instort, als je elke maand tegen je stallingsgeld aan hikt, en je paard niet al te snel verkocht wordt, wil je d'r wel graag vanaf, ook voor mindere prijs, want je weet nooit wanneer de volgende potentiële koper zich aanbied.

Suzanne F.

Berichten: 49228
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 07:36

Ik denk zeker dat dit gaat gebeuren maar dat is een jarenlang proces. De markt gaat weer instorten maar de vraag is inderdaad wanneer en in welke mate. Dat weet niemand. Maar er is altijd een golfbeweging te zien in vraag en aanbod en die zal er nu ook komen. Dit tezamen met de stijgende prijzen, inflatie en de stikstofcrisis gaat gewoon een forse invloed hebben op de markt.

Thats_Me

Berichten: 10940
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Re: Gaat de markt instorten mbt paardenverkoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 07:42

Als de vraag afneemt en het aanbod neemt toe dan dalen de prijzen. Zal vast niet lang meer gaan duren. Alleen of dat nu is over een paar jaar is afwachten. Als je nu op zoek wil gaan zou ik dat gewoon doen.

Pantykous

Berichten: 10487
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 07:44

Ik denk dat de top van de markt niet in gaat storten, die mensen geven niks om een hoge gasrekening.

Prijzen voor kinderponies en middensegment zullen wel gaan dalen vermoed ik.

Loretta
Berichten: 8772
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 07:48

In de crisis van 2008 ging het heel snel met het instorten van de paardenmarkt. Wat er nu gaat gebeuren is lastig te voorspellen omdat er heel veel factoren van invloed zijn. Maar de kans dat de paardenmarkt eerdaags in stort is zeker aanwezig.

Judith68

Berichten: 276
Geregistreerd: 23-05-14
Woonplaats: Hoogland

Re: Gaat de markt instorten mbt paardenverkoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 08:04

Ik denk dat er wel meer paarden te koop zullen komen en dat er ook wel mensen zullen zijn die uit nood, hun paard voor wat goedkoper gaan verkopen. Maar wanneer dat zal zijn? De meeste paarden eigenaren zullen eerst proberen te besparen op andere dingen of proberen goedkopere stalling te vinden. Voor een echt goed paard is altijd markt. Ik denk dat de stikstof maatregelen er de komende jaren niet voor gaat zorgen dat de paarden nou heel veel goedkoper zullen worden. Daarvoor is er nog teveel niet duidelijk.

Loretta
Berichten: 8772
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 08:53

Judith68 schreef:
Ik denk dat er wel meer paarden te koop zullen komen en dat er ook wel mensen zullen zijn die uit nood, hun paard voor wat goedkoper gaan verkopen. Maar wanneer dat zal zijn? De meeste paarden eigenaren zullen eerst proberen te besparen op andere dingen


Dat is zeker waar. Minder vaak lessen, tijdelijk geen wedstrijden meer rijden zijn ook allemaal zaken waar je makkelijk op kunt besparen.

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Gaat de markt instorten mbt paardenverkoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 09:08

Je kunt hier eigenlijk bijna niet op speculeren (als particulier). Niet met het kopen van een huis, niet met het kopen van een paard.

Tijdens de corona periode kochten veel mensen een paard. Toen werd er al geroepen: die mensen gaan straks allemaal weer naar het werk en op vakantie en dan komen al die paarden weer te koop, de markt gaat instorten..... Inmiddels zijn we weer een meer dan een jaar verder en zijn de prijzen gewoon nog even hoog. Dus als je een paard wilde kopen en op de daling zat te wachten, wacht je nu nog. Dat kán een strategie zijn. Maar dan moet je wel een geduldige aard hebben.

De voorspelling was op zich niet zo gek. En er kwamen zelfs nog flinke prijsstijgingen achter aan. Nog een reden om te verwachten dat er paarden te koop zouden komen. Maar zowel huizen als paarden zijn nog duur en gewild. Weet je meteen hoe moeilijk het is om te voorspellen.

nikkel
Berichten: 2531
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: Gaat de markt instorten mbt paardenverkoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 09:15

Ik zou de aanschaf van een paard een half jaar uitstellen bijv. Dan zijn de effecten van inflatie, hypotheekrente stijging etc heel duidelijk. Je kan je geld nu eenmaal slechts 1 keer uitgeven.

Loretta
Berichten: 8772
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 09:51

pol013 schreef:
Je kunt hier eigenlijk bijna niet op speculeren (als particulier). Niet met het kopen van een huis, niet met het kopen van een paard.

Tijdens de corona periode kochten veel mensen een paard. Toen werd er al geroepen: die mensen gaan straks allemaal weer naar het werk en op vakantie en dan komen al die paarden weer te koop, de markt gaat instorten..... Inmiddels zijn we weer een meer dan een jaar verder en zijn de prijzen gewoon nog even hoog. Dus als je een paard wilde kopen en op de daling zat te wachten, wacht je nu nog. Dat kán een strategie zijn. Maar dan moet je wel een geduldige aard hebben.

De voorspelling was op zich niet zo gek. En er kwamen zelfs nog flinke prijsstijgingen achter aan. Nog een reden om te verwachten dat er paarden te koop zouden komen. Maar zowel huizen als paarden zijn nog duur en gewild. Weet je meteen hoe moeilijk het is om te voorspellen.


Ik had ook niet verwacht dat mensen na corona zo massaal hun paarden zouden houden. Je hoorde wel gelijk over coronahonden maar niet over coronapaarden.

Daarnaast is de economische situatie gewoon bizar. Aan de ene kant is er gigantische inflatie terwijl er aan de andere kant een gigantische krapte op de arbeidsmarkt is. Het is allemaal heel erg onzeker en ik ben geen econoom. Maar ik denk dat ook economen het niet weten. Die kunnen immers ook niet voorspellen wat de wereldsituatie precies gaat doen. Hoe verloopt de oorlog in de Oekraine? Wat voor economische impact heeft de situatie rond Taiwan? Krijgen we nog weer een coronawinter? Niemand weet het?

Eigenlijk denk ik dat niemand in staat is om een goed advies te geven. Voor belangrijke markten is het al niet voorspelbaar wat er gaat gebeuren? Voor een niche markt als de paardenmarkt is het helemaal niet te voorspellen.

Padoertje
Berichten: 1540
Geregistreerd: 12-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 09:56

Paarden in het hogere segment verwacht ik niet. Mensen die een paard in het middensegment of zelfs daaronder hebben, die wel. Zijn veel mensen met paarden die nu al amper rond kunnen komen, en met de constant stijgende prijzen verwacht ik dat dit een doelgroep is, die straks de hobby moeten neerleggen.

Dus afhankelijk wat voor paard je zoekt. Maar verwacht niet dat je straks een paard van 30k kunt kopen voor 10k of minder.

Popstra
Berichten: 13761
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 09:57

Als je allemaal rekening mee gaat houden hoe de wereld er voor staat kun je niks meer doen.
Positief blijven en vooral lekker genieten van het leven.
Niemand weet wat morgen je brengt.

Ditismijn
Berichten: 8
Geregistreerd: 28-12-20

Re: Gaat de markt instorten mbt paardenverkoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 14:57

Hier in regio Midden Nederland sluit ook de ene na de andere paardenstalling. Ook dat is iets om rekening mee te houden.

Pumpkinbroes

Berichten: 409
Geregistreerd: 31-10-20

Re: Gaat de markt instorten mbt paardenverkoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 15:15

De prijzen zijn wel al wat gezakt de afgelopen maanden.
Maar ik was nog steeds een flink bedrag kwijt voor een htk recreatie paard met wat dingetjes hier en daar.

Er worden ook niet heel veel paarden aangeboden per dag, in de cirkel van 70 km vanaf mijn huis kwamen er een maand geleden gemiddeld 8 paarden per 24 uur op mp bij. En dat waren dan echt alle paarden van shetlandveulen tot sportpaard.
Het aanbod is gewoon erg weinig nu.

Pumpkinbroes

Berichten: 409
Geregistreerd: 31-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 15:17

Padoertje schreef:
Paarden in het hogere segment verwacht ik niet. Mensen die een paard in het middensegment of zelfs daaronder hebben, die wel. Zijn veel mensen met paarden die nu al amper rond kunnen komen, en met de constant stijgende prijzen verwacht ik dat dit een doelgroep is, die straks de hobby moeten neerleggen.

Dus afhankelijk wat voor paard je zoekt. Maar verwacht niet dat je straks een paard van 30k kunt kopen voor 10k of minder.


Ja maar er zijn ook heel veel mensen die een dergelijk paard willen.
Vooral de brave simpele recreatiepaarden die ook nog gezond zijn, die vind je bijna niet nu en anders hebben er binnen een uur al een hoop mensen op gereageerd.

Luckystory
Berichten: 3466
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 15:21

Mensen die paarden kopen zijn doorgaans niet degene die moeite hebben met het betalen van gasrekeningen.
Er wordt ook nog stevig gereisd bijvoorbeeld. Om zomaar te beweren dat iedereen op zijn luxe gaat besparen, wil ik toch eerst wel eens zien voor ik het geloof...
De laatste jaren met corona was de verkoop trouwens ook al minder interessant. Wedstrijden gingen niet door, training werd moeilijker, er is minder gefokt oa. door restricties op verplaatsingen en lockdowns etc. Dat heeft tot nu toe toch geen noemenswaardige effecten gehad op de prijzen...

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 15:23

Het ligt er op dit moment aan wat voor paard je zoekt denk ik.

Er zijn mensen die op alles gaan bezuinigen en hun paard(en) echt niet kwijt willen.

Maar er zijn ook mensen die nattigheid voelen, het al even moeilijk hebben en toch liever nu al op zoek gaan naar een nieuw huisje dan wachten tot de nood te hoog is en er misschien teveel aanbod komt en het vinden van een passend huisje weer moeilijker wordt.

Mensen met veel geld hebben altijd makkelijk kletsen, maar ik snap heel goed dat een volgende stijging van pension geld voor veel mensen echt het einde kan betekenen. Zeker als mensen ook een gezin hebben en je het gewoon niet meer kan verantwoorden hoeveel geld er naar het paard gaat.

Tijdens de vorige crisis hebben wij heel gunstig een huis gekocht en 3jr terug goed kunnen verkopen. Toen hebben we nooit iets gemerkt van de crisis in onze portemonnee. Stallen, hooiboeren etc blijven ook niet oneindig stijgen met prijzen als ze dan leeg komen te staan of niks meer verkopen......

Maar toen kregen we wel meerdere keren gratis en heel goedkoop paarden aangeboden.

Vorig jaar begonnen met rondkijken naar een paard en de prijzen lager hoger dan ik wilde uitgeven en vond de kwaliteit van de paarden soms ook niet voldoende.
Nu hebben we anders besloten en is de hele situatie anders.

Wij zoeken dus niet meer, maar ben heel bang dat we op korte termijn links en rechts weer aanbod krijgen en ik het echt weer moeilijk ga vinden om te weigeren.

En het instorten van de markt gaat niet in 1x. Nu gaan mensen nadenken en de eersten zullen al gaan verkopen, maar er is nog genoeg vraag.
Ik denk dat de vraag ook wel snel minder gaat worden. Niet gelijk bij mensen die altijd al paarden hebben. Maar vooral bij mensen die net paardloos zijn of aan een eerste paard willen beginnen.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 15:25

Pumpkinbroes schreef:
De prijzen zijn wel al wat gezakt de afgelopen maanden.
Maar ik was nog steeds een flink bedrag kwijt voor een htk recreatie paard met wat dingetjes hier en daar.

Er worden ook niet heel veel paarden aangeboden per dag, in de cirkel van 70 km vanaf mijn huis kwamen er een maand geleden gemiddeld 8 paarden per 24 uur op mp bij. En dat waren dan echt alle paarden van shetlandveulen tot sportpaard.
Het aanbod is gewoon erg weinig nu.


Maar marktplaats is niet per se de markt voor paarden, dus dat zegt me te weinig. Als ik een paard zoek, vind ik hem sws niet daar.

Luckystory
Berichten: 3466
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 15:28

Het is trouwens niet zo dat de huizen nu plots goedkoper zijn qua prijs
De prijzen stijgen alleen minder snel en doordat de lonen wel doostijgen omwille van de inflatie worden ze in verhouding goedkoper. (In België hebben we daar onze fameuze 'index' voor waardoor de lonen automatisch gekoppeld zijn aan de levenskost) Maw. Je gaat iets meer verdienen om te compenseren voor de inflatie en de huizen volgen die stijging iets minder snel.

Als je die redenatie doortrekt naar de paarden, verwacht ik niet snel een 'echte' daling.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 15:45

Luckystory schreef:
Het is trouwens niet zo dat de huizen nu plots goedkoper zijn qua prijs
De prijzen stijgen alleen minder snel en doordat de lonen wel doostijgen omwille van de inflatie worden ze in verhouding goedkoper. (In België hebben we daar onze fameuze 'index' voor waardoor de lonen automatisch gekoppeld zijn aan de levenskost) Maw. Je gaat iets meer verdienen om te compenseren voor de inflatie en de huizen volgen die stijging iets minder snel.

Als je die redenatie doortrekt naar de paarden, verwacht ik niet snel een 'echte' daling.


Het verschil is alleen dat huizen weer langer te koop staan en men weer kan gaan afdingen soms. Dus waar eerst de vraagprijs een ondermaat was en je er soms tig duizend bovenop kreeg, kan dat nu wel minder zijn dan de vrpr. En als dat doorzet, ga je dat wel merken. Zeker de mensen die hun huis nog niet lang geleden hebben gekocht.

Heel weinig mensen gaan genoeg "meer" verdienen om de hogere kosten overal op te hoesten. Het is EN gas en licht EN boodschappen EN benzine EN de luxe. Dat los je niet op met 100 euro meer per maand.