Gaat de markt instorten mbt paardenverkoop?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 17:01

ikke schreef:
pol013 schreef:
En inmiddels weer maanden verder dan het begin van dit topic.

Zojuist voor de grap eens dezelfde zoekcriteria ingevuld van toen ik 1,5 jaar geleden een paard kocht.

En nog niks te merken van een prijsdaling zo te zien. Kom nog exact dezelfde prijsrange tegen als toen.

Vooralsnog dus al een hele tijd stabiel hoge prijzen.

Wat zijn die criteria dan?



Algemeen: een jong springpaard 3-6 jaar. Zadelmak of nog niet. Een 'gewone' maar bruikbare, geen topsegment maar wel een 'sport'paard.

En meer specifiek heb ik ook op de zelfde stokmaat gezocht en hetzelfde geslacht om een zo goed mogelijke vergelijking te krijgen. Maar dat is voor dit topic niet zo relevant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 17:09

Ik vind het een positieve ontwikkeling dat niet iedereen meer paarden kan houden. En dat er beter nagedacht wordt voordat men over gaat op de aanschaf van een paard.

Popstra
Berichten: 13761
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Gaat de markt instorten mbt paardenverkoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 17:48

Goed opgeleide paarden worden enkel maar nog duurder met alle prijsstijgingen vandaag de dag.
Training&stalling zijn immers ook duurder.

MarjanB

Berichten: 16451
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Gaat de markt instorten mbt paardenverkoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 18:09

Nou ik zie paarden echt wel langer te koop staan.. ook heel veel die wat mankeren, niet braaf zijn oid. Die raken ze nu echt niet zomaar kwijt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 18:10

Zeker, plus een goed gezond paard met bijv. een leuk papiertje is niet zo makkelijk te vinden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41598
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 18:12

MarjanB schreef:
Nou ik zie paarden echt wel langer te koop staan.. ook heel veel die wat mankeren, niet braaf zijn oid. Die raken ze nu echt niet zomaar kwijt

Daar begint het mee, denk ik. De prijs gaat niet meteen omlaag, maar de verkooptijd is langer. En daaruit zal een dalende prijs vloeien.

Maar goed, dat denk ik. Het kan ook maar zo niet gebeuren :P.

Dees

Berichten: 18917
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 18:13

Dat zie ik ook. Paarden voor de basis- en recreatie ruiter gaan niet meer als warme broodjes.

Ik vind het wel een goede zaak. Mensen denken dus langer na voordat ze een duur dier inclusief drain op portemonnee aanschaffen.

Onze welvaart is aan het krimpen, de economische vooruitzichten zijn niet rooskleurig. Ik denk dat velen er verstandig aan doen zichzelf niet vast te leggen aan een paard. Zo redenerend gaat de verkoop van paarden verder stagneren.

DuoPenotti

Berichten: 29525
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 18:16

Goede dure paarden daar is zover ik weet altijd markt voor geweest.
Mensen die dat kunnen betalen worden vaak niet hard getroffen in de knip bij een krimpende welvaart.
Maar inderdaad die op modaal, of minder, een leuk paard willen kopen maar voorl ook onderhouden, dat word wel wat anders.

En als er dan ook nog eens kans gaat zijn dat de paardenhouderij in stikstofregels mee mag gaan doen....
Dan gaat het heel hard.

Maar dat zie ik ook niet als nadeel.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Gaat de markt instorten mbt paardenverkoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 09:19

Misschien dat meer mensen samen een paard gaan onderhouden omdat het te duur wordt om alles alleen te doen.
Betalende bijrijder wordt steeds normaler.

Er wordt ook steeds meer gevraagd voor oudere paarden boven de 18. Vroeger was je blij als je daar net iets meer dan slachtprijs voor kreeg, of een (gratis) pensionplek kon vinden waar die oud mocht worden.

Aan de andere kant blijven paarden tegenwoordig met een beetje geluk recreatief best lang bruikbaar.

Alleen wordt het risico op blessures, gebreken en hoge kosten daardoor steeds groter.

Ik zou niet snel een 18 jarig (voormalig) Z paard kopen voor 5000 euro. Maar een oud collega hadden een connemara E pony staan die op 26 jarige leeftijd nog meedeed op de FK in de ZZ-Licht. En mijn eigen merrie is na jaren blessureleed en grotendeels uit de runnning vanaf dat ik haar kocht op 12 jarige leeftijd, nu toch al weer 1,5 jaar aan het werk en inmiddels ruim 19 jaar oud.

Ik hoop dat ze met het juiste management nog een paar jaar op M/Z niveau doorgereden kan worden en daarna nog wat recreatief.

Ik weet niet of ik daarna nog wil investeren in een duur jong paard. En zelf veulen fokken twijfel ik aan i.v.m. haar blessureverleden die dan mogelijk klachten weer laat verergeren. Ik houd haar liever heel.

ikke

Berichten: 37553
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 09:32

joyce B schreef:
Misschien dat meer mensen samen een paard gaan onderhouden omdat het te duur wordt om alles alleen te doen.
Betalende bijrijder wordt steeds normaler.

Er wordt ook steeds meer gevraagd voor oudere paarden boven de 18. Vroeger was je blij als je daar net iets meer dan slachtprijs voor kreeg, of een (gratis) pensionplek kon vinden waar die oud mocht worden.

Aan de andere kant blijven paarden tegenwoordig met een beetje geluk recreatief best lang bruikbaar.

Alleen wordt het risico op blessures, gebreken en hoge kosten daardoor steeds groter.

Ik zou niet snel een 18 jarig (voormalig) Z paard kopen voor 5000 euro. Maar een oud collega hadden een connemara E pony staan die op 26 jarige leeftijd nog meedeed op de FK in de ZZ-Licht. En mijn eigen merrie is na jaren blessureleed en grotendeels uit de runnning vanaf dat ik haar kocht op 12 jarige leeftijd, nu toch al weer 1,5 jaar aan het werk en inmiddels ruim 19 jaar oud.

Ik hoop dat ze met het juiste management nog een paar jaar op M/Z niveau doorgereden kan worden en daarna nog wat recreatief.

Ik weet niet of ik daarna nog wil investeren in een duur jong paard. En zelf veulen fokken twijfel ik aan i.v.m. haar blessureverleden die dan mogelijk klachten weer laat verergeren. Ik houd haar liever heel.

Ik heb er in 2003 eentje laten gaan op 29 jaar. Zo ken ik wel meer voorbeelden uit eerdere tijden. "vroeger" werden paarden ook gewoon oud als je er een beetje zuinig op was.

anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Gaat de markt instorten mbt paardenverkoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 10:12

Misschien wordt het moeilijker om paarden ergens te stallen (en weiden!) vanwege dat boerenbedrijven momenteel soms weg moeten wegens "stikstof" en ook nog gevaar van wolven. :(

Anoniem

Re: Gaat de markt instorten mbt paardenverkoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 11:56

Ook voor stallen zijn de kosten duurder. Het hooi is een stuk duurder geworden, voer, afrastering. Goede drainage.

Vroeger wisten we ook minder. Dan was die ene pony uit de les gewoon altijd stout. Nu komen kwalen ook eerder aan het licht.

Hobbyhorse

Berichten: 1320
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Re: Gaat de markt instorten mbt paardenverkoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 12:00

Ja kwalen komen eerder aan het licht en ook wordt de DA steeds duurder.
Hier in dit draadje worden overal hele goede redenen aangedragen door iedereen om eens bij stil te staan voor je een paard (bij)koopt.

Anoniem

Re: Gaat de markt instorten mbt paardenverkoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 12:05

Zeker en ik vind dat ook echt een goede ontwikkeling.

Happinez

Berichten: 8375
Geregistreerd: 28-10-06
Woonplaats: Drenthe, Overijssel, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 12:56

MarjanB schreef:
Nou ik zie paarden echt wel langer te koop staan.. ook heel veel die wat mankeren, niet braaf zijn oid. Die raken ze nu echt niet zomaar kwijt

Dat viel mij ook al op , ik wil in de toekomst eigenlijk nog een paard erbij aanschaffen maar zit stiekem nu al eens te gluren maar en komt relatief weinig nieuws bij.

liberia
Berichten: 526
Geregistreerd: 10-02-09

Re: Gaat de markt instorten mbt paardenverkoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 13:31

Hengstenhouder geeft aan dat er minder merries geïnsemineerd worden. Fokkers merkten vorig jaar dat ze meer moeite moesten doen om hun veulen te verkopen, alles is duurder geworden, dus er zijn er die dit jaar niet fokken. Op termijn zal dit ook gevolgen hebben.

Anoniem

Re: Gaat de markt instorten mbt paardenverkoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 14:34

Hopelijk wordt dat niet met import opgelost.

Ineke2

Berichten: 33120
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Gaat de markt instorten mbt paardenverkoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 14:42

Ach ik heb ook een import paard, niets mis mee en echt een lieverd <3

anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 14:43

Evamarie schreef:
Hopelijk wordt dat niet met import opgelost.

Als de lokale markt niet voldoende kan leveren voor de vraag dan zal dat gat noodzakelijkerwijze met import worden opgevuld. Die zijn vaak ook aanzienlijk goedkoper. Overigens,onze eigen paarden gaan ook weer vaak naar het buitenland, waar ze er mogelijk veel meer voor betalen?

ikke

Berichten: 37553
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 14:58

anjali schreef:
Evamarie schreef:
Hopelijk wordt dat niet met import opgelost.

Als de lokale markt niet voldoende kan leveren voor de vraag dan zal dat gat noodzakelijkerwijze met import worden opgevuld. Die zijn vaak ook aanzienlijk goedkoper. Overigens,onze eigen paarden gaan ook weer vaak naar het buitenland, waar ze er mogelijk veel meer voor betalen?

Daar wordt meer betaald, net zo goed als dat we hier meer betalen voor importpaarden dan wanneer je ze zelf haalt.

Jaren geleden rekende iemand mij al eens voor dat ik een paard vanuit Canada in NL op stal had staan voor de helft van wat je in NL voor een dergelijk paard betaalde.
De bedragen zijn gewijzigd maar het principe niet....

Captain

Berichten: 21380
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 15:05

Ineke2 schreef:
Ach ik heb ook een import paard, niets mis mee en echt een lieverd <3


Same! <3

OleJon
Berichten: 2504
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 15:11

Evamarie schreef:
Ik vind het een positieve ontwikkeling dat niet iedereen meer paarden kan houden. En dat er beter nagedacht wordt voordat men over gaat op de aanschaf van een paard.


Kun je toelichten uit wat voor perspectief je dit ziet?

Paardjes83
Berichten: 204
Geregistreerd: 20-04-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 16:28

OleJon schreef:
Evamarie schreef:
Ik vind het een positieve ontwikkeling dat niet iedereen meer paarden kan houden. En dat er beter nagedacht wordt voordat men over gaat op de aanschaf van een paard.


Kun je toelichten uit wat voor perspectief je dit ziet?


Mijn boerenfluitjes verstand zegt:
- geld voor een dierenarts
- geld voor goede verzorging
- geld voor deugdelijk harnachement
- geld voor paardrijles of begeleiding
- geld voor deugdelijke stalling

Plus nadenken voordat je de verplichting van het zorgen voor aangaat.

Een paard is geen pakje suiker. En helaas is het wel zo dat met lage prijzen ook vaak niet goed nagedacht wordt over de aanschaf. Of paard wat eigenlijk beter uit zijn lijden wordt verlost vanwege medische mankementen toch de handel in.

Ik noem maar wat..

Jessix

Berichten: 16441
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 18:12

Captain schreef:
Ineke2 schreef:
Ach ik heb ook een import paard, niets mis mee en echt een lieverd <3


Same! <3

Ik ook, maar die was dan ook niet goedkoper dan een Nederlandse.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 18:28

Paardjes83 schreef:
OleJon schreef:


Kun je toelichten uit wat voor perspectief je dit ziet?


Mijn boerenfluitjes verstand zegt:
- geld voor een dierenarts
- geld voor goede verzorging
- geld voor deugdelijk harnachement
- geld voor paardrijles of begeleiding
- geld voor deugdelijke stalling

Plus nadenken voordat je de verplichting van het zorgen voor aangaat.

Een paard is geen pakje suiker. En helaas is het wel zo dat met lage prijzen ook vaak niet goed nagedacht wordt over de aanschaf. Of paard wat eigenlijk beter uit zijn lijden wordt verlost vanwege medische mankementen toch de handel in.

Ik noem maar wat..


O.a dat ja.