Gaat de markt instorten mbt paardenverkoop?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Liek1996
Berichten: 51
Geregistreerd: 28-10-10

Re: Gaat de markt instorten mbt paardenverkoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 22:45

Ik ben het met superpony eens...je zou moeten weten wat er echt betaald werd. Of misschien is dat mijn wens der gedachte ...
Ik zie vraagprijzen voorbij komen die ik echt ongelooflijk acht....toch zie ik ze verkocht worden. Dan ben ik toch echt nieuwsgierig of dit ook echt verkregen is.
Misschien zou ik zelf brutaler moeten zijn en gewoon gaan kijken, ook al is de vraagprijs niet wat ik zou geven...
Maar ik ben of te beschaafd daarvoor en ik wil ook niemand schofferen..

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 09:08

Liek1996 schreef:
Ik ben het met superpony eens...je zou moeten weten wat er echt betaald werd. Of misschien is dat mijn wens der gedachte ...
Ik zie vraagprijzen voorbij komen die ik echt ongelooflijk acht....toch zie ik ze verkocht worden. Dan ben ik toch echt nieuwsgierig of dit ook echt verkregen is.
Misschien zou ik zelf brutaler moeten zijn en gewoon gaan kijken, ook al is de vraagprijs niet wat ik zou geven...
Maar ik ben of te beschaafd daarvoor en ik wil ook niemand schofferen..

Dat doe ik nooit. Ik wil vooraf de vraagprijs weten en ga alleen kijken als ik die ook zou willen betalen.Ik probeerde er soms wel iets af te krijgen dan maar dat is me nog nooit gelukt,daar heb ik geen talent voor!

Lieser
Berichten: 1500
Geregistreerd: 15-03-21

Re: Gaat de markt instorten mbt paardenverkoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 09:23

Ik zie nu wel iets meer paarden aangeboden worden met alle spullen erbij. In ieder geval in de prijsklasse en leeftijdscategorie waarin wij zoeken. Dan blijft de vraagprijs wel hetzelfde, maar zitten zadel en hoofdstel erbij in plaats van dat je die er nog apart bij moet kopen.

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 09:32

Lieser schreef:
Ik zie nu wel iets meer paarden aangeboden worden met alle spullen erbij. In ieder geval in de prijsklasse en leeftijdscategorie waarin wij zoeken. Dan blijft de vraagprijs wel hetzelfde, maar zitten zadel en hoofdstel erbij in plaats van dat je die er nog apart bij moet kopen.

Als dat goed passende spullen zijn vind ik dat wel prettig want dan kun je meteen vooruit.

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Gaat de markt instorten mbt paardenverkoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 10:15

Ik vind dat een moeilijke met die spullen:
1) mijn paarden staan in groep: dekens koop ik het liefste zo sterk mogelijk (>1000D)
2) een zadel moet wat mij betreft ECHT passen, dwz ook gecontroleerd door een zadelpasser.

Hoe doen jullie dat als er spullen bijzitten? Dekens staat het bvb niet meer op eens de verpakking weg is en zeker dat zadel lijkt mij twijfelachtig. Bijbetalen daarvoor en dan de eerstvolgende keer van de zadelpasser horen dat het niet goed ligt zou ook zuur zijn.

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 10:39

Poekkie schreef:
Ik vind dat een moeilijke met die spullen:
1) mijn paarden staan in groep: dekens koop ik het liefste zo sterk mogelijk (>1000D)
2) een zadel moet wat mij betreft ECHT passen, dwz ook gecontroleerd door een zadelpasser.

Hoe doen jullie dat als er spullen bijzitten? Dekens staat het bvb niet meer op eens de verpakking weg is en zeker dat zadel lijkt mij twijfelachtig. Bijbetalen daarvoor en dan de eerstvolgende keer van de zadelpasser horen dat het niet goed ligt zou ook zuur zijn.

Een zadel waar dat paard aan gewend is, daar kun je mee vooruit en is vaak beter dan allerlei nieuw gekochte zadels die niet passen en waar je een heleboel gedoe mee krijgt met weer ruilen en aanpassen enzo.

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 10:59

Dat ben ik niet met je eens. Voor mij moet een zadel nagekeken en goedgekeurd zijn op mijn paard. Of die er aan gewend is of niet boeit me niet. Ik ruil ook niet, koop meteen een aangepaste of niks.
Bvb mijn haflinger heeft grote drukplekken (zeker 25 cm lang aan 2 kanten van zijn rug) gehad van zijn eerste zadeltje, een wintec. Hij liep daar al jaren mee maar de plekken werden pas zichtbaar toen we hem schoren. Zoiets wil ik nooit meer meemaken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Gaat de markt instorten mbt paardenverkoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 11:52

Het een sluit het ander toch niet uit :?.

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Gaat de markt instorten mbt paardenverkoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 12:00

Hoeft idd niet, maar is voor mij het dilemma wanneer spullen bij de prijs zitten. Laten jullie dan eerst een zadelmaker komen? Of vertrouwen jullie de verkoper op zijn blauwe ogen dat ‘het past’?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Gaat de markt instorten mbt paardenverkoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 12:09

Ik laat een zadelmaker komen.

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 12:13

_San87_ schreef:
Ik laat een zadelmaker komen.

Sommige proberen dan om je een van hun zadels te verkopen.Die ze net hebben. Dat zijn ook handelaren hoor. Uiteraard zitten daar ook goede en eerlijke tussen, daar niet van.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 12:18

anjali schreef:
_San87_ schreef:
Ik laat een zadelmaker komen.

Sommige proberen dan om je een van hun zadels te verkopen.Die ze net hebben. Dat zijn ook handelaren hoor. Uiteraard zitten daar ook goede en eerlijke tussen, daar niet van.

Okay, hoor.

Sky_As

Berichten: 4724
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 12:37

Poekkie schreef:
Ik vind dat een moeilijke met die spullen:
1) mijn paarden staan in groep: dekens koop ik het liefste zo sterk mogelijk (>1000D)
2) een zadel moet wat mij betreft ECHT passen, dwz ook gecontroleerd door een zadelpasser.

Hoe doen jullie dat als er spullen bijzitten? Dekens staat het bvb niet meer op eens de verpakking weg is en zeker dat zadel lijkt mij twijfelachtig. Bijbetalen daarvoor en dan de eerstvolgende keer van de zadelpasser horen dat het niet goed ligt zou ook zuur zijn.


Het hangt er natuurlijk wel vanaf hoe/met welke reden het paard verkocht wordt.
Ik heb mijn paard met heel veel pijn in mijn hart verkocht....deze werd dan ook verkocht met TOPspullen. omdat ik wilde dat hij alleen maar het beste van het beste kreeg en hield.
Ik wist ook, dat ik na hem nooit meer zo'n groot paard wilde (heb nu een pony), dus met zijn spullen kon ik niks meer.
Ik had een op maat gemaakt Custom zadel, een Dobert hoofdstel en een Tess hoofdstel, een Rambo dekenset (de duurste variant), Bucas dekens, borstels, dekjes, peeskappen etc.

De totaalprijs (die echt ver onder de marktwaarden was, maar ik wilde gewoon het beste huisje voor hem vinden), was inclusief spullen. Ik denk dat als de nieuwe eigenaresse de spullen zou verkopen, ze het paard bijna voor niks had zeg maar.

Als ik een koper had gehad, die was gaan onderhandelen over het een of ander, had hij mijn paard niet eens mee gehad.

In alle gevallen lijkt het me sowieso een overleg tussen koper en verkoper. Waarbij de verkoper uiteindelijk natuurlijk bepaalt wat hij aanbied, en de koper of hij daarmee akkoord gaat...

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 12:41

_San87_ schreef:
Ik laat een zadelmaker komen.


Als het paard nog bij de verkoper staat in de onderhandelingsfase?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 13:11

Poekkie schreef:
_San87_ schreef:
Ik laat een zadelmaker komen.


Als het paard nog bij de verkoper staat in de onderhandelingsfase?

Nee, ik koop het paard met toebehoren en laat dan een zadelmaker komen. Als het zadel dan niet blijkt te passen, kan die ingeruild worden op eentje die wel past, bijvoorbeeld.

murls
Berichten: 125
Geregistreerd: 17-08-16

Re: Gaat de markt instorten mbt paardenverkoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 13:12

Zelf ben ik ook al een maand of 3 aan het zoeken naar een paard. Zelf merk ik nog niet wat van prijszakkingen, al hoor ik wel her en der dat de prijzen van paarden die verkocht worden via veilingen zakken.

Op de 'normale' markt vind ik de prijzen wel absurd hoog nog en de vraag lijkt ook hoger te zijn dan het aanbod. Ik denk wel dat ze wat gaan zakken, gezien de enorme energieprijzen en gezien veel mensen het financieel erg lastig beginnen te krijgen. Mogelijk komen er dan veel meer paarden te koop, waardoor het aanbod hoger wordt dan de vraag en daardoor de prijzen zullen zakken.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 13:52

anjali schreef:
Dat doe ik nooit. Ik wil vooraf de vraagprijs weten en ga alleen kijken als ik die ook zou willen betalen.Ik probeerde er soms wel iets af te krijgen dan maar dat is me nog nooit gelukt,daar heb ik geen talent voor!


Heel veel mensen kunnen niet onderhandelen en dan betaal je de vraagprijs.

Maar heel veel verkopers stellen een vraagprijs hoger in om de zgn koopjesjagers af te schrikken. En het is ook wel te begrijpen dat verkopers gek worden van de vragen; wat is de vraagprijs? Kan daar nog wat vanaf? Etc terwijl veel mensen niet eens serieus zoekende zijn of de moeite gaan nemen om te komen kijken.

En toen de markt goed liep, konden mensen het vragen. Maar als paarden nu langer te koop komen te staan, zullen de prijzen ook gaan zakken, omdat elke maand onderhoud er ook eentje is.

Spullen er wel of niet bij ligt aan de prijs en de spullen. Als het je past zou ik het erbij nemen en verkopen of weggeven wat je niet nodig hebt of niet wil gebruiken.
Vaak doen mensen het ook om de prijs mooi af te ronden en overal in 1 keer vanaf te zijn.

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Gaat de markt instorten mbt paardenverkoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 14:06

In het najaar loopt de verkoop altijd terug, het is interesanter om te zien of het weer op gaat lopen in het voorjaar. Mensen die gewoon gelijk beginnen of er wat van de vraagprijs af kan vind ik persoonlijk rete irritant. Ook als ze gewoon ver onder die vraagprijs gaan zitten, reageer dan gewoon op een paard in de prijsklasse die je wel kan betalen.

Heb zelf maar een keer gehad dat een zadel bij een paard zat en dit was een hartstikke goed zadel met goede pasvorm die ook goed lag dus vond dat alleen maar fijn.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 18:42

Ik heb er tot toe nog niet eentje gehad waar ik ben wezen kijken die echt flink wilde zakken met de prijs.
Is misschien ook wat voor type paard je gaat kijken hoor.
Maar wie weet gaat dat straks wel gebeuren…

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Gaat de markt instorten mbt paardenverkoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 18:54

Ik neem ook aan dat je gaat kijken naar paarden die in het budget passen. Dan is het afdingen niet bepaald een doel.

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 14:34

En inmiddels weer maanden verder dan het begin van dit topic.

Zojuist voor de grap eens dezelfde zoekcriteria ingevuld van toen ik 1,5 jaar geleden een paard kocht.

En nog niks te merken van een prijsdaling zo te zien. Kom nog exact dezelfde prijsrange tegen als toen.

Vooralsnog dus al een hele tijd stabiel hoge prijzen.

oji

Berichten: 4250
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 15:02

Het zou mij eigenlijk niet verbazen als juist de prijzen van een "gewoon" paard in de toekomst nog verder gaan stijgen door schaarste. Nu alles duurder aan het worden is, zal juist die hobby fokker die graag een gewoon gebruikspaard wil fokken zich nog wel een paar keer achter de oren krabben voor er nog weer een veulen gefokt wordt. De grote fokkers die de hogere segment sportpaarden fokt, die alles op hun bedrijf zelf in huis hebben, die zullen wel blijven fokken, maar dat zijn niet de paarden voor de recreatieve ruiter. Ik verwacht dus juist in het recreatieve basispaard segment een enorme schaarste de komende jaren. En waar schaarste is stijgen de prijzen.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 15:11

Ik denk dat áls de markt "instort", dat dat betekent dat het aanbod van "nieuwe" paarden keldert.
Zoals de posters hierboven ook aangeven, het "produceren" van een rijdbaar paard is peperduur, en die kosten stijgen óók.
Dus de prijs van een paard stijgt gewoon mee met de trend, maar het zou kunnen betekenen dat minder mensen dat kunnen betalen, minder vraag, dalend aanbod, gezien de fokkers geen paarden op de markt zullen gooien onder kostprijs.
Wellicht zie je een effect van particulieren die hun eigen paard relatief goedkoop aan zullen bieden omdat ze het houden daarvan niet kunnen veroorloven. maar dat effect schijnt niet groot te zijn.

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 15:18

Ik denk ook dat het er erg aan ligt in welk segment je zoekt. Mensen met veel geld gaan echt niet zo snel failliet. Die hebben geld om problemen op te lossen. Energie is duur? Prima dan kopen we zonnepanelen en het probleem is opgelost. Om maar een voorbeeld te noemen

ikke

Berichten: 37547
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 16:57

pol013 schreef:
En inmiddels weer maanden verder dan het begin van dit topic.

Zojuist voor de grap eens dezelfde zoekcriteria ingevuld van toen ik 1,5 jaar geleden een paard kocht.

En nog niks te merken van een prijsdaling zo te zien. Kom nog exact dezelfde prijsrange tegen als toen.

Vooralsnog dus al een hele tijd stabiel hoge prijzen.

Wat zijn die criteria dan?

Serieus goed opgeleide paarden zijn nooit goedkoop geweest en de kans dat ze dat ooit worden is nihil. Als je in die hoek zoekt, zul je wel wat fluctuaties zien als je de markt scherp monitort, maar geen pieken en dalen. Die zijn er ook nooit geweest.

Het is de groep paarden die weinig op een wedstrijdterrein komen waar de fluctuaties zitten en daar zie ik de prijzen echt al zakken.