Jaarcontract getekend voor stalling, hoe nu met verkoop paard.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anjali
Berichten: 15195
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Jaarcontract getekend voor stalling, hoe nu met verkoop paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 09:24

Ts,ben je van plan om een ander paard te kopen en die ook weer op die stal te zetten?Zo niet,dan zou ik ze lekker laten wieberen.Je gaat toch niet een jaar stalgeld betalen voor een paard wat er niet staat? Zij hebben dan trouwens ook geen kosten aan een paard wat er niet is?En inderdaad zoals iemand hierboven zei,goede stallen hebben meestal een wachtlijst. Althans,in de winter!

Licor

Berichten: 2957
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 10:01

Dreamboy schreef:
Simbaa schreef:
Of ze hebben gewoon een bedrijf waarbij ze gerekend hebben op bepaalde inkomsten en daar ook voor hebben ingekocht/ op hebben begroot?
Hoe vervelend ook, de box is ook niet meteen opgevuld met een nieuwe klant, dus ik kan me voorstellen dat er ook dan een opzegtermijn geldt.
Vind dat er wel heel negatief over stalhouders wordt gesproken zo.


Nou, ik kan je vertellen dat dat bij de stal waar ik stond echt niet het geval was. Bovendien hebben veel goede stallen een wachtlijst dus doe box staat zo weer vol. Als jij twee maanden door moet betalen voor die box zouden ze er ook geen nieuwe in mogen zetten maar dat gebeurt dus wel. Ik vind dat in geval van het overlijden van een paard er best een beetje menselijker gereageerd mag worden door de stalhouders. Verkoop valt over te twisten.


Ik snap het zakelijke standpunt helemaal, maar ik heb in t verleden inderdaad ook meegemaakt dat al niet meer van je plek (waarvoor je de opzegtermijn betaald) gebruik kan maken..

Ik nam mn paard mee omdat deze aan huis kwam, heb netjes t opzegtermijn betaald.. moest gelijk mn sleutel inleveren toen ik mn paard meenam.. toen ik zei dat ik nog een maand betaalde en dus officieel mn paard in de komende maand nog gewoon terug kon brengen mocht dat nodig zijn, was dat absoluut niet de bedoeling..

Is gewoon met 2 maten meten en dubbele inkomsten ontvangen en dat vind ik niet oke.. zeker niet met iets emotioneels als overlijden..

Naar mijn weten mag wat de stalhouder van TS doet idd niet.. een contract met een bepaalde looptijd mag natuurlijk.. dat mag ook een jaar zijn en dan kom je er niet onderuit.. maar als het contract daarna verlengt wordt, moet het gewoon maandelijks (want je betaald maandelijks) opzegbaar zijn.. zo is dat iig wel met abonnementen op sportclubs of telefoons, bij particuliere huurhuizen, etc.. lijkt me dan bij TS ook van toepassing.. maar dat zou ik aan een jurist laten na kijken.. dan kom je richting je stalhouder ook meer beslagen ten ijs

Ik ben heel benieuwd hoe de stalhouder van TS gaat reageren

anjali
Berichten: 15195
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Jaarcontract getekend voor stalling, hoe nu met verkoop paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 10:32

Ik betaal de stalling per maand en altijd vooruit- de stalhouder heeft mijn pensiongeld (ruim) voor de eerste van de maand op zijn rekening staan. Stel dat mijn paard nu zou overlijden dan zou ik toch niet gewoon doorgaan met elke maand geld over te maken???? Er zijn ook mensen die helaas hun paard moeten verkopen omdat ze het stalgeld niet meer kunnen opbrengen.Moeten die dan toch doorgaan met betalen soms????? Ik vind dit echt zo raar en ik sta al bijna 40 jaar op diverse pensionstallen.Nooit meegemaakt zoiets. Vroeger kwamen er trouwens geen contracten aan te pas.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 10:37

anjali schreef:
Ik betaal de stalling per maand en altijd vooruit- de stalhouder heeft mijn pensiongeld (ruim) voor de eerste van de maand op zijn rekening staan. Stel dat mijn paard nu zou overlijden dan zou ik toch niet gewoon doorgaan met elke maand geld over te maken???? Er zijn ook mensen die helaas hun paard moeten verkopen omdat ze het stalgeld niet meer kunnen opbrengen.Moeten die dan toch doorgaan met betalen soms????? Ik vind dit echt zo raar en ik sta al bijna 40 jaar op diverse pensionstallen.Nooit meegemaakt zoiets. Vroeger kwamen er trouwens geen contracten aan te pas.


Daarom is het verstandig dat als je een jaarcontract tekent dat er uitzonderingen in staan. Je moet wel beseffen wat je ondertekent als je tekent. De meeste stallen werken gewoon per maand. Mensen moeten echt goed nadenken en lezen voor ze zomaar dingen gaan ondertekenen. Anders zijn contracten natuurlijk ook niets waard en kan je werkgever altijd zeggen nou laat maar zitten dat jaar contract ben er na 7 maanden wel klaar mee. Een contract is over het algemeen een bescherming voor 2 partijen. Het voordeel is dat je ook niet zomaar pats boem het erf afgezet kan worden met je paard.

Licor

Berichten: 2957
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 10:43

anjali schreef:
Ik betaal de stalling per maand en altijd vooruit- de stalhouder heeft mijn pensiongeld (ruim) voor de eerste van de maand op zijn rekening staan. Stel dat mijn paard nu zou overlijden dan zou ik toch niet gewoon doorgaan met elke maand geld over te maken???? Er zijn ook mensen die helaas hun paard moeten verkopen omdat ze het stalgeld niet meer kunnen opbrengen.Moeten die dan toch doorgaan met betalen soms????? Ik vind dit echt zo raar en ik sta al bijna 40 jaar op diverse pensionstallen.Nooit meegemaakt zoiets. Vroeger kwamen er trouwens geen contracten aan te pas.


Als je een telefoonabonnement hebt van een jaar maar je telefoon valt kapot en je moet een nieuwe telefoon, dan moet je toch je abonnement blijven betalen hoor.. daar is immers dat contract voor..

De vraag is of je daarvoor wil kiezen als paarden eigenaar.. t concept komt niet vaak voor maar is ook niet ondenkbaar.. en je moet t hebben over uitzondering clausules enz. Zodat je dit voorkomt en beide weet waar je aan toe bent
Als je een stuk grond een jaar gepacht hebt moet je ook gewoon dat hele jaar betalen als dat in je contract staat, of er nu wel of geen paard op staat..

En een opzegtermijn is sowieso heel gebruikelijk om te hebben.. dat je dat moet betalen vind ik ook niet gek.. het is coulant Als je stal baas t laat zitten in geval van overlijden maar vind t niet gek als je t moet betalen..
Ik vind t wel gek als hij vervolgens terwijl jij nog betaald de stal vol zet met een ander paard en dubbele inkomsten heeft, dat gebeurt te vaak en dat vind ik niet oke..

Flower033

Berichten: 754
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Niet meer op bokt

Re: Jaarcontract getekend voor stalling, hoe nu met verkoop paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 11:05

je telefoonabonnement is meestal niet goed vergelijkbaar. Meestal zit daar een aflossing voor je telefoon in. En sluit je een contract voor langere termijn, bijvoorbeeld 2 jaar. Als je dan na 1,5 jaar je telefoon kapot laat vallen, moet je inderdaad nog een half jaar doorbetalen. Daar heb je ook voor getekend.

Bij een sim-only abonnement kun je vaak kiezen of je voor een per maand opzegbaar contract of bijvoorbeeld een jaarcontract. Het jaarcontract is na afloop van het jaar per maand opzegbaar.

Slmt9

Berichten: 4863
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Jaarcontract getekend voor stalling, hoe nu met verkoop paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 11:13

Niet juridisch onderbouwd, maar ik zou denken dat na een eerste jaar (stilzwijgende) verlenging een maand opzegtermijn geldt. Kijkend naar contracten zoals met energie, telefoon, huis etc.

Nibbit

Berichten: 10423
Geregistreerd: 03-06-05

Re: Jaarcontract getekend voor stalling, hoe nu met verkoop paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 11:33

Eerst gaan praten daar :D

Nu zijn er allemaal speculaties, op basis van?

Misschien is dit allemaal niet nodig en maak je je onnodig druk?
Ik hoop het voor je :j

GabberGill

Berichten: 5889
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-22 19:04

anjali schreef:
Ts,ben je van plan om een ander paard te kopen en die ook weer op die stal te zetten?Zo niet,dan zou ik ze lekker laten wieberen.Je gaat toch niet een jaar stalgeld betalen voor een paard wat er niet staat? Zij hebben dan trouwens ook geen kosten aan een paard wat er niet is?En inderdaad zoals iemand hierboven zei,goede stallen hebben meestal een wachtlijst. Althans,in de winter!

Nee nee zeker niet. Sterker nog mijn andere staan op een andere locatie. Hij heeft een beetje blessureleed en de stal waar hij nu staat is gewoon niet meer voor hem gemaakt. Hierdoor heb ik ervoor gekozen hem terug te laten overnemen door zijn vorige eigenaresse/vriendin/schoonzusje. Waar we eerst dachten dat hij miss beter af was hier met lekker werken enzo zijn we nu gewoon beter af zoals hij stond.

huricane
Berichten: 794
Geregistreerd: 05-01-09

Re: Jaarcontract getekend voor stalling, hoe nu met verkoop paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 18:29

Je hebt dus een jaarcontract en je betaald stalgeld.
Stel, je moet door omstandigheden je paard verkopen of je paard overlijdt.
Je hebt nog een contract van bv een half jaar, dan betaal je nog de volle mep voor iets waar je geen gebruik meer van maakt.
Diensten zoals voeren, mesten, buitenzetten, en je verbruikt niks meer, hooi, stro, brokken enz.
De stal blijft leeg, of komt er dan een nieuwe klant in de stal?

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe het afgelopen is.

GabberGill

Berichten: 5889
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Re: Jaarcontract getekend voor stalling, hoe nu met verkoop paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-22 20:02

Opzegging gaat na dit contract over op een maandcontract. Voor nu lijk ik er hoe dan ook een jaar aan vast te zitten zonder verder uitwijken.

Ik ga hierop terugkomen ook bij staleigenaresse zelf.

Zoals het er nu uitziet zing ik uit tot januari

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Jaarcontract getekend voor stalling, hoe nu met verkoop paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 20:22

Ik zou het voorleggen bij het juridisch loket voor gratis advies.

Ellekebr
Berichten: 119
Geregistreerd: 30-06-22
Woonplaats: Deventer

Re: Jaarcontract getekend voor stalling, hoe nu met verkoop paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 20:38

Heb je het al voorgelegd bij de staleigenaar?

DuoPenotti

Berichten: 30005
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Jaarcontract getekend voor stalling, hoe nu met verkoop paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 21:05

Maar huur je dan kale stal?
Want voer en strooisel gebruik je niet.
Dat zou je op zijn minst toch terug horen te krijgen

huricane
Berichten: 794
Geregistreerd: 05-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 21:08

DuoPenotti schreef:
Maar huur je dan kale stal?
Want voer en strooisel gebruik je niet.
Dat zou je op zijn minst toch terug horen te krijgen


Dit dus. Je gebruikt niks meer. Beetje vreemd als je daar voor moet betalen.
Ik zou dan ook wel opletten dat er niemand in die stal komt. Anders verdienen ze dubbel al die stal.

DuoPenotti

Berichten: 30005
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Jaarcontract getekend voor stalling, hoe nu met verkoop paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 21:17

Fiets in de opslag dan. Nog te duur maar idd niet een ander paard.

Cinnepin

Berichten: 8961
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 21:18

DuoPenotti schreef:
Fiets in de opslag dan. Nog te duur maar idd niet een ander paard.



Zat ik ook aan te denken, gewoon die stal gebruiken om iets in opslag te houden

anjali
Berichten: 15195
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Jaarcontract getekend voor stalling, hoe nu met verkoop paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 10:32

Ik zou het geld gewoon niet meer overmaken. Aangezien ts ook had aangegeven niet met deze stal verder te willen in de toekomst.Kijk,als je de stal zou willen aanhouden voor een volgend paard waar je naar op zoek bent,dan ligt het anders maar ook dan vind ik dat alleen kale huur gerekend zou kunnen worden .

KSHancox
Berichten: 1264
Geregistreerd: 02-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 10:36

Wellicht is er een wachtlijst en kan in overleg met de stalhouder besproken worden het contract eerder te beƫindigen?

anjali schreef:
Ik zou het geld gewoon niet meer overmaken. Aangezien ts ook had aangegeven niet met deze stal verder te willen in de toekomst.Kijk,als je de stal zou willen aanhouden voor een volgend paard waar je naar op zoek bent,dan ligt het anders maar ook dan vind ik dat alleen kale huur gerekend zou kunnen worden .


Afhankelijk van hoe het verwoord staat in het contract en hoeveel zin de stalhouder heeft om zijn of haar gelijk te halen kan dit heel slecht advies zijn.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37323
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 10:37

Komt er dus op neer dat je nog maanden iets betaald waar je geen gebruik van maakt. :(:) om een reden waar je ook niets aan kan doen. Ik zou dan de stal gewoon gebruiken voor opslag en het de stalhouder zo moeilijk mogelijk maken.

Wat ik namelijk niet begrijp er is zo n stallentekort. Kan de box dan niet gewoon weer verhuurd worden. Desnoods zorg jij al voor iemand die er wil staan die dan de huur aan jou betaald ipv aan stalhouder, }>

Ik heb iets dergelijks gehad bij een verhuizing ivm onze verhuizing. Om de een of andere reden wilde stalhouder toch dat we betaalden maar had de stal vervolgens wel al verhuurd aan een ander weer. Oftewel hij ving gezellig dubbel stalgeld. -O-

Absolem

Berichten: 2768
Geregistreerd: 27-11-12

Re: Jaarcontract getekend voor stalling, hoe nu met verkoop paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 10:43

Dan onderhuur je die stal gewoon tot januari en zeg je daarna dat ze weg moeten wezen of dat ze het moeten uitzoeken met de stalhouder _O-

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Re: Jaarcontract getekend voor stalling, hoe nu met verkoop paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 10:59

dan zou ik wel eisen dat die stal leeggehouden wordt voor je, al zet je er een fiets in.

anjali
Berichten: 15195
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 11:05

KSHancox schreef:
Wellicht is er een wachtlijst en kan in overleg met de stalhouder besproken worden het contract eerder te beƫindigen?

anjali schreef:
Ik zou het geld gewoon niet meer overmaken. Aangezien ts ook had aangegeven niet met deze stal verder te willen in de toekomst.Kijk,als je de stal zou willen aanhouden voor een volgend paard waar je naar op zoek bent,dan ligt het anders maar ook dan vind ik dat alleen kale huur gerekend zou kunnen worden .


Afhankelijk van hoe het verwoord staat in het contract en hoeveel zin de stalhouder heeft om zijn of haar gelijk te halen kan dit heel slecht advies zijn.

Wat zou die stalhouder dan kunnen doen als jij stopt met geld overmaken? Je voor de rechtbank slepen? Voor zo'n onredelijke zaak krijgt hij niet eens een advocaat.Hij heeft een onredelijk contract opgesteld.

santie

Berichten: 1391
Geregistreerd: 27-03-05
Woonplaats: Hippolytushoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 11:24

Ellekebr schreef:
Heb je het al voorgelegd bij de staleigenaar?


Dat vraag ik mij ook af, misschien is het niet zo zwart/wit? Je zou ook iemand anders kunnen zoeken om jou stal over te nemen, dat word wel in de hand gewerkt met zo'n contract en dan ben jij er vanaf.

Niqui

Berichten: 2188
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 11:43

Ibbel schreef:
@TS: ik begrijp dat je al meerdere keren een jaarcontract hebt getekend? Maw, dat je na afloop van het eerste contract een tweede contract, etc, hebt getekend?

Bij mijn weten mag dat sowieso niet. Je mag 1 contract met vaste looptijd aanbieden (en dat kan ook 2 of 3 jaar of langer zijn) maar daarna moet je een abonnement met een opzegtermijn die identiek is aan de betaaltermijn aanbieden.
Dit geldt voor verzekeringen, voor kranten, voor sportscholen, etc, en ik kan me niet echt voorstellen dat dat dan voor een paardenstal opeens niet zou gelden.

Nogmaals, laat je goed voorlichten door het juridisch loket/rechtsbijstand. Ik denk dat achtereenvolgende jaarconstracten niet rechtsgeldig zijn, maar ik ben geen jurist.

Heb je dit al gecheckt? Heel goed advies!