Aansprakelijkheid als iemand van jouw paard valt

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Chris7619
Berichten: 4
Geregistreerd: 06-04-22

Aansprakelijkheid als iemand van jouw paard valt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-22 18:49

Hoi allemaal,

Lang verhaal kort; een stalgenoot kwam vorige maand naar mij toe met de vraag of zij af en toe op mijn paard mag rijden. Zelf heeft ze alleen een jaarling bij ons staan en aan rijden komt ze dus de komende jaren niet toe. Ze is altijd lief voor mijn paard en het gaat ‘gewoon’ om een relaxt blokje om rondom stal. Geen punt dus eigenlijk.

Vandaag zei iemand dat wanneer mijn stalgenoot van mijn paard valt, dat ik dan aansprakelijk ben en haar schade moet vergoeden. Nu heb ik een ontzettend braaf paard, maar het blijft een dier en hij kan ook altijd een keer struikelen. Zij vertelde ook dat het verplicht is dat ik mee naar buiten ga, omdat mijn verzekering anders sowieso niets vergoed.

Wie weet hoe dit zit? Hoe zit dit met een bijrijder of verzorger of met iemand die zelfs alleen maar een rondje uitstapt en valt? Wij hebben wel een aansprakelijkheidsverzekering. Ik ga morgen even met hen bellen, maar ik ben gewoon erg benieuwd.

Majolen

Berichten: 1061
Geregistreerd: 16-07-11
Woonplaats: In het Stro!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 18:53

Ja dat klopt. Daarom worden de manege lessen ook steeds duurder. De eigenaar is aansprakelijk voor de door het paard aangerichte schade.

Iris82

Berichten: 39855
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Aansprakelijkheid als iemand van jouw paard valt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 19:00

Als je zorgt dat je zelf gewoon een AVP verzekering hebt, komt t gewoon goed. Je kunt meer lezen in sticky FAQ van dit subforum. Jouw AVP (aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren) dekt ook eventuele schade die niet door de zorgverzekering van je bijrijdster vergoed wordt.

Als je dan ook navraagt of jouw bijrijdster ook een AVP verzekering heeft (mocht ze bijvoorbeeld je zadel laten vallen ofzo en de boom breekt) dan heb je daar ook geen gedoe mee.

Het is niet waar dat jij ook mee naar buiten moet. Er is geen verzekering die dat in de kleine lettertjes heeft.

Flower033

Berichten: 754
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Niet meer op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 19:03

Zoek even op aansprakelijkheid binnen Bokt. Zijn recent meerdere topics over geweest.
Je hebt een avp. Dan is het gewoon verzekerd ALS je aansprakelijk bent.
Je hoeft niet zelf mee naar buiten.
Vraag inderdaad na bij je verzekeraar of tussenpersoon.
Heel veel mensen hebben de klok horen luiden over aansprakelijkheid, maar weten niet waar de klepel hangt. De meest vreemde aannames en bangmakerij komt voorbij.

Shenavallie
Berichten: 11582
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 19:26

Ik was werkelijk alleen maar in de veronderstelling dat als iemand met jouw paard ergens schade aanricht, dat de eigenaar aansprakelijk is en dat als iemand van jouw paard valt, dat het een gevalletje ESDB is. Je stapt op eigen risico op het paard, lijkt mij. Maar dat is (tegenwoordig?) dus anders. Dan snap ik wel dat steeds minder mensen iemand anders op hun paard laten rijden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41706
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 19:33

Shenavallie schreef:
Ik was werkelijk alleen maar in de veronderstelling dat als iemand met jouw paard ergens schade aanricht, dat de eigenaar aansprakelijk is en dat als iemand van jouw paard valt, dat het een gevalletje ESDB is. Je stapt op eigen risico op het paard, lijkt mij. Maar dat is (tegenwoordig?) dus anders. Dan snap ik wel dat steeds minder mensen iemand anders op hun paard laten rijden.

Het is nooit anders geweest. De eigenaar is altijd risicoaansprakelijk voor zijn/haar dier. Of dat nu een paard, hond of kat is.

Flower033

Berichten: 754
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Niet meer op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 20:01

Even gegoogled, artikel 6:179 BW staat in ieder geval sinds 1963 in het wetboek, maar waarschijnlijk al langer.
Het is overigens niet een heel makkelijk artikel. Er zit een tenzij,... in. Als het je interesseert kun je via google veel uitleg vinden.

Hhilde

Berichten: 7459
Geregistreerd: 24-12-08
Woonplaats: Op de Veluwe

Re: Aansprakelijkheid als iemand van jouw paard valt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 20:57

In 2014 heb ik mijn bovenbeen gebroken (doormidden) door het paard van een ander. Zij is toen compleet aansprakelijk geweest, al wilde ze dat sowieso zelf al. Uit mijn ervaring is het dus inderdaad zo dat je vergoed wordt door de (verzekering van) eigenaar van het paard.

Cholwell

Berichten: 70
Geregistreerd: 22-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 21:53

Hhilde schreef:
In 2014 heb ik mijn bovenbeen gebroken (doormidden) door het paard van een ander.

Dat is serieus letsel. :( Hoop dat je er van hersteld bent.
Het "door een paard van een ander" vind ik interessant. Ben je aangevallen of omver gelopen ('aanrijding') of ben je er zelf vanaf gelazerd om wat voor reden dan ook? Het verschil zit 'm in verantwoordelijkheid (wat iets anders is dan aansprakelijkheid). Als ik een fiets leen en ik stuiter eraf, kan ik de eigenaar van de fiets niet zoveel verwijten (tenzij de remmen het niet deden en hij/zij dat wist).

Suzanne F.

Berichten: 49304
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 22:17

Cholwell schreef:
Hhilde schreef:
In 2014 heb ik mijn bovenbeen gebroken (doormidden) door het paard van een ander.

Dat is serieus letsel. :( Hoop dat je er van hersteld bent.
Het "door een paard van een ander" vind ik interessant. Ben je aangevallen of omver gelopen ('aanrijding') of ben je er zelf vanaf gelazerd om wat voor reden dan ook? Het verschil zit 'm in verantwoordelijkheid (wat iets anders is dan aansprakelijkheid). Als ik een fiets leen en ik stuiter eraf, kan ik de eigenaar van de fiets niet zoveel verwijten (tenzij de remmen het niet deden en hij/zij dat wist).


Ik ken zo’n geval door een trap van een ander paard tegen het bovenbeen aan. Dus de ruiter zat op het paard en een ander paard haalt uit en slaat zo het bovenbeen doormidden.

Flower033

Berichten: 754
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Niet meer op bokt

Re: Aansprakelijkheid als iemand van jouw paard valt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 22:26

Voor een fiets geldt geen risico-aansprakelijkheid (diverse artikelen in het wetboek, dieren, kinderen, opstallen). Voor een dier dus wel. Dat maakt het verschil.

Het is misschien niet je schuld. Je bent vaak wel aansprakelijk voor de eigen gedragingen van je dier. Een fiets vertoont over het algemeen geen eigen gedrag.

Suzanne F.

Berichten: 49304
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 22:32

Flower033 schreef:
Een fiets vertoont over het algemeen geen eigen gedrag.


:')

KittyDylan

Berichten: 8905
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 22:37

Wij hebben vorig jaar een ongeval thuis gehad waarbij een vriendin van mij van onze pony viel. Totaal niemands schuld, gewoon echt ongeluk. Oa. traumahelicopter. Gelukkig geen blijvend letsel opgelopen.
Beide verzekeringsmaatschappijen wilde elkaar (natuurlijk) aansprakelijk stellen. We hebben beide dezelfde (naar waarheid) verhalen opgegeven en ik geloof dat er na, 3 kwart jaar, geen brieven meer zijn gestuurd en alles op was gelost. (Het precieze weet ik niet, mijn moeders pony dus haar verzekering)

Nu ken ik haar goed, dus er waren geen grote problemen. Iedereen begreep de risicos, en het was haar eigen keuze als volwassene. Maar als 1 partij (jij of bijrijder) moeilijk gaat doen, ga ik er van uit dat jij altijd opdraaid voor (eventuele) kosten.

Beste kun je je verzekeringsmaatschappij bellen. En natuurlijk hopen dat er nooit zo iets gebeurd.

Hhilde

Berichten: 7459
Geregistreerd: 24-12-08
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 23:06

Cholwell schreef:
Hhilde schreef:
In 2014 heb ik mijn bovenbeen gebroken (doormidden) door het paard van een ander.

Dat is serieus letsel. :( Hoop dat je er van hersteld bent.
Het "door een paard van een ander" vind ik interessant. Ben je aangevallen of omver gelopen ('aanrijding') of ben je er zelf vanaf gelazerd om wat voor reden dan ook? Het verschil zit 'm in verantwoordelijkheid (wat iets anders is dan aansprakelijkheid). Als ik een fiets leen en ik stuiter eraf, kan ik de eigenaar van de fiets niet zoveel verwijten (tenzij de remmen het niet deden en hij/zij dat wist).

In mijn geval waren we aan het mennen in het bos. Het paard schoot er vandoor (oorzaak nooit achterhaald, eigenaresse heeft daar wel erg haar best voor gedaan) en rende het dichte bos in. Ik ben uit het karretje geslingerd en tegen de bomen aan geklapt. Helaas de rest van mijn leven kapotte bloedvaten in het been waardoor de doorbloeding erg slecht is met de bijbehorende gevolgen en risico’s, maar verder geen blijvend letsel. En heel veel geluk gehad want ik lag met mijn hoofd/nek ook tegen een boom en ik droeg geen cap oid. Ik neem het het paard en zijn eigenaar totaal niet kwalijk, zij heeft er ook alles aan gedaan om bij hem bv pijn uit te sluiten. Dit is de enige keer in zijn hele leven dat hij iets dergelijks gedaan heeft. Zij en het paard hadden gelukkig niets :)

DieL_Zor

Berichten: 3883
Geregistreerd: 04-04-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 23:15

Dat klinkt heftig Hhilde :( gelukkig redelijk goed afgelopen.

Er is laatst toevallig een zelfde topic geweest hierover waar erg veel info en vragen zijn gedeeld. Daar staan misschien nog wel interessante stukken in [TAO] WA verzekering voor bijrijder paard

In het kort is het inderdaad zoals de rest zegt: dat je aansprakelijk bent voor je dier en alles wat deze aanricht. Over het algemeen valt een paard onder de huisdieren, maar dat kun je voor de zekerheid het best even checken bij je avp-verzekering’s instantie :)

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: Aansprakelijkheid als iemand van jouw paard valt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 14:33

Inderdaad gewoon je verzekering even bellen even vragen hoe het zit, eventueel kun je aanvullend verzekeren. Inderdaad ook even bij je bijrijders controleren of zij goed AVP verzekerd zijn voor schade aan jouw spullen.

Wat veel mensen ook niet weten is dat de inhoud van je zadelkast ook bij je inboedelverzekering op gezet kan worden, maar dan moet je het wel melden. Ik heb de inhoud nu verzekerd tot €9000, dat kostte mij per maand €2 meer.

Dus als je toch al met je verzekering belt, controleer ook gelijk even of je zadels en tuig meeverzekerd zijn.

Utixo

Berichten: 6599
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Aansprakelijkheid als iemand van jouw paard valt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 14:43

Officieel gezien is de eigenaar van het dier aansprakelijk, wat iets anders is dan schuldig. En ja, je AVP vergoed letselschade gewoon. Wel vind ik zelf dat als ik zelf op iemands paard stap, ik dat met mijn volle verstand doe. Ik heb tot nu toe in mijn paardenleven 2x letsel gehad door andermans paard (wat ik mij kan herinneren). De eerste keer kreeg ik een brief van de verzekering en heb ik aangegeven dat het mijn eigen paard was (overigensstond deze in training en was het vrijwel mijn eigen dier, later ook geworden), en de 2e x heb ik direct in het ziekenhuis al gemeld dat het mijn paard is. Beide eigenaren zouden zeer zeker genegen zijn geweest om hun AVP in te schakelen, maar ik vond dit niet nodig. Ik ben goed verzekerd en mijn eigen risico moet ik toch al ieder jaar volledig gebruiken.

Achterom
Berichten: 23048
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 21:07

Utixo schreef:
Officieel gezien is de eigenaar van het dier aansprakelijk, wat iets anders is dan schuldig. En ja, je AVP vergoed letselschade gewoon. Wel vind ik zelf dat als ik zelf op iemands paard stap, ik dat met mijn volle verstand doe. Ik heb tot nu toe in mijn paardenleven 2x letsel gehad door andermans paard (wat ik mij kan herinneren). De eerste keer kreeg ik een brief van de verzekering en heb ik aangegeven dat het mijn eigen paard was (overigensstond deze in training en was het vrijwel mijn eigen dier, later ook geworden), en de 2e x heb ik direct in het ziekenhuis al gemeld dat het mijn paard is. Beide eigenaren zouden zeer zeker genegen zijn geweest om hun AVP in te schakelen, maar ik vond dit niet nodig. Ik ben goed verzekerd en mijn eigen risico moet ik toch al ieder jaar volledig gebruiken.

Wat een rare redenering... Ben je je bewust dat je hiermee je verzekering tot twee keer toe onjuist hebt geinformeerd? En daarmee feitelijk je eigen verzekering hebt opgelicht?

Utixo

Berichten: 6599
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 10:40

Niets rare redenering, ik vind niet dat een eigenaar er verantwoordelijk voor is als ik zelf onoplettend ben en een domme fout maak. Ik had het paard vast. In het eerste geval woonde de eigenaar in België en was niet eens in de buurt, en in het 2e geval haalde ik het paard uit de wei waar ik hem zelf in had gezet.

Om het nog leuker te maken, mijn bedrijfsverzekering vergoed geen schade aan paarden van klanten, omdat ze onder mijn verantwoordelijkheid vallen en zo doende als eigendom worden gezien. Hier kwam ik op een harde manier achter. Uiteraard actie op ondernomen.
Dit gaat dan over een zorgverzekering, maar er wordt met 2 maten gemeten.

Verder leef ik keurig volgens de regels van de wet. Maar ik ga niet mensen aansprakelijk stellen zodra er een mogelijkheid voor is, terwijl ik zelf alle risico's nam.

Cholwell

Berichten: 70
Geregistreerd: 22-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 11:33

Utixo schreef:
Maar ik ga niet mensen aansprakelijk stellen zodra er een mogelijkheid voor is, terwijl ik zelf alle risico's nam.

Het nemen van je eigen verantwoordelijkheid getuigt van kracht. Helemaal goed, houd dat vast. Het zegt mss ook iets over je onafhankelijkheid.
Het is natuurlijk zo dat mindset en ´regels en afspraken van de samenleving´ niet altijd met elkaar in lijn staan. Soms zelfs haaks op elkaar. In de afgelopen -hupsakee- honderd jaar hebben "we" met elkaar de hoofdlijnen van aansprakelijkheid vorm gegeven. Dat kader geeft een zeker houvast van wat in welk geval waar is of de voorkeur krijgt en wat niet. Klopt dat altijd met je gevoel? Nee. Life sucks.

Nu wordt het interessant. Wat geef je de voorkeur? Dat kader (wetgeving, uitspraken, etc.) of jouw gevoel? Ik durf wel een uitspraak te doen over waar verzekeraars de voorkeur aan geven. Het is wat het is. Dan terug naar jouw verantwoordelijkheid. Heb je* niet ook de verantwoordelijkheid (voor jezelf, je naasten, je omgeving) om mee te gaan in het systeem en dat zijn werk laten doen? Soms wel, soms niet. Of waarschijnlijk: vaak wel, soms niet. Soms moet je vechten, maar "choose your battles".

*) je in algemene zin

Ellekebr
Berichten: 115
Geregistreerd: 30-06-22
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 11:33

Begrijp ik het goed dat, als ik van het paard van iemand anders val, de medische kosten op de eigenaar verhaald kunnen worden? Je zou toch denken dat dat voor je eigen zorgkostenverzekering is..

Of gaat dit over bijvoorbeeld schade aan derden die je met het paard maakt?

Flower033

Berichten: 754
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Niet meer op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 11:37

ja, dat begrijp je goed. Als een ander aansprakelijk is, dan kun je je kosten op de ander verhalen. De zorgverzekeraar mag de gemaakte kosten dan ook verhalen op (de aansprakelijkheidverzekering van) de eigenaar.

Als jij van je fiets wordt gereden door een auto, dan kun jij je schade van je fiets, je kleding, je eigen risico ook verhalen op de (verzekering van) de eigenaar. En de zorgverzekering mag de door hun betaalde kosten ook verhalen. Waarom zou dat anders zijn bij een ongeluk met een paard (waarbij in de wet de aansprakelijkheid is geregeld).

Alles natuurlijk onder de voorwaarde dat er sprake is van aansprakelijkheid.

edit: nog een aanvulling: als 2 auto's tegen elkaar rijden, wordt de schade aan de auto ook op de schuldige verhaald. Ook als je een cascoverzekering hebt. Waarom zou een autoverzekeraar dat wel mogen doen en een zorgverzekeraar niet?

Cholwell

Berichten: 70
Geregistreerd: 22-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 11:41

Ellekebr schreef:
Begrijp ik het goed dat, als ik van het paard van iemand anders val, de medische kosten op de eigenaar verhaald kunnen worden? Je zou toch denken dat dat voor je eigen zorgkostenverzekering is.

Dit is precies wat ik bedoel. Het zou iemand niet uit moeten maken welke partij (verzekeraar) uiteindelijk de kosten betaalt, jouw verantwoordelijkheid is om weer zo snel mogelijk op de been te komen en andere schade te (laten) herstellen. Het verhaal wordt mss anders als de schade niet gedekt is en je particulier moet gaan verhalen.

Flower033

Berichten: 754
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Niet meer op bokt

Re: Aansprakelijkheid als iemand van jouw paard valt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 11:44

Voor de verzekeraar maakt het wel uit wie de kosten betaalt. De hoeveelheid betaalde schade bepaalt in hoge mate de hoogte van de premie voor het jaar daarna.

Utixo

Berichten: 6599
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 11:49

Nope, je begrijpt het goed. Stel dat jij op het paard van je buurman rijd, en je valt eraf. Je komt in het ziekenhuis terecht met zeg, een gebroken been.

In dat geval krijg je dus achteraf een brief van je verzekeraar of ze iemand aansprakelijk kunnen stellen. Nu dus de buurman. Indien de buurman AVP verzekerd is zal deze verzekering het verder oppakken. Wel moet deze buurman zijn eigen risico natuurlijk betalen. Ik vind het krom, jij bent op dat paard gaan zitten, weet ook hoe dit paard is.


Chohwell, mooi verwoord. Ik volg je ook goed, maar heb er in deze gevallen voor gekozen mijn eigen weg te volgen. Natuurlijk moet er een rode lijn zijn en kunnen niet alle gevallen specifiek bekeken worden. Zou ik letsel hebben opgelopen waarbij er een groot risico op restletsel was zoals arbeidsongeschiktheid, had ik wellicht in overleg met de eigenaren wel een claim ingediend. Maar in mijn geval ging het om 2 relatief onschuldige letsels en hebben de engeltjes op mijn schouder hun werk goed gedaan.

Misschien dat mijn standpunt ook wel komt doordat ik ook aan de andere kant heb gestaan. Ik zocht een bijrijder voor mijn paard. Een kennis reageerde hierop dat het haar wel wat leek. Ik heb nadrukkelijk benoemd dat het paard moeilijk was en dat zij wellicht niet de juiste ruiter was. Ik kende haar echter niet goed genoeg om te weten of haar rijkunst inmiddels verbeterd was of dat ze handiger geworden was. Na 2x het benoemd te hebben wilde ze het toch proberen. Prima. Binnen 6 minuten lag ze eraf. Ik ben meegeweest naar de ehbo, heb daar heel de nacht gezeten, heb haar fiets teruggebracht, bosje bloemen, je kent het wel. Uiteraard contact gehouden over hoe het ging.
Vanuit het niets staat er enkele dagen later een letselschadeadvocaat op de stoep, over dat ik volledig aansprakelijk gesteld word.
Dit is netjes geregeld, maar op zo'n moment voel je je wel even heel misselijk. Hoe moeilijk is het om even, als je toch al contact met elkaar hebt, aan te geven dat de verzekering de schade wil verhalen? Waarom gelijk een letselschadeadvocaat met een officieel document?

Ik heb hier een bittere nasmaak aan overgehouden. Het is de toon die de muziek maakt.