Help! Paard met gebreken na aankoop.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 13:24

Esmee1982 schreef:
__elise__ schreef:
Maar wat is precies je vraag? Wil je weten wat een reëele verkoopprijs is?


Ja, die vraag stelde ik ook :)

Wat is realistisch?
Als we zouden besluiten hem te verkopen, uiteraard met de openheid van wat er mankeert.


Lastig inschatten. 5.000 is teveel, maar de slachtprijs vind ik dan weer erg weinig. Betrouwbare paarden om buitenritten mee te maken zijn zeldzaam. Ik zou in de richting van 2.000 denken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 13:25

Ik zou het paard of aanhouden of in laten slapen, zou het dier niet meer de handel in gooien.

har166

Berichten: 2042
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 13:27

Ben je bij de keuring aanwezig geweest?

Esmee1982
Berichten: 22
Geregistreerd: 25-08-22
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-22 13:30

har166 schreef:
Ben je bij de keuring aanwezig geweest?


Ik ben bij de keuring aanwezig geweest.
Ik heb gezien dat hij aan de benen heeft gezeten en in zijn mond heeft gekeken.

Esmee1982
Berichten: 22
Geregistreerd: 25-08-22
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-22 13:32

__elise__ schreef:
Lastig inschatten. 5.000 is teveel, maar de slachtprijs vind ik dan weer erg weinig. Betrouwbare paarden om buitenritten mee te maken zijn zeldzaam. Ik zou in de richting van 2.000 denken.



Ik vind het dus ook erg lastig.
Vandaar dat ik de vraag gesteld heb en kijken wat de meningen er over zijn.

Esmee1982
Berichten: 22
Geregistreerd: 25-08-22
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-22 13:33

Mindim schreef:
Ik zou het paard of aanhouden of in laten slapen, zou het dier niet meer de handel in gooien.



In de handel zou ik hem nooit doen.
Als ie weg gaat, zou ik een huisje voor hem zoeken waar die veel buiten kan en oud mag worden.

DuoPenotti

Berichten: 29811
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 13:36

Persoonlijk gaf ik voor een paard met EOTRH en CPL niets.
Dat zijn geen kleine aandoeninkjes maar hele serieuze.
Grote medische kosten, enorm veel investering in tijd om het te behandelen. En kans dat het zo snel te erg word dat inslapen de enige humane is.

Nee zou ik zo'n paard overnemen, wat ik niet eens zou doen, zou ik daar niets voor betalen, laat staan 2000/5000 euro.
Dat huisje zoeken is denk ik al de speld in een hooiberg.
Daar kan voor mij een braaf buitenritje niet tegenop.
Voor dat geld heb je ook een andere braaf 15 jarig paard, met eventueel een klein gebrek.

Tooske

Berichten: 6547
Geregistreerd: 26-07-03
Woonplaats: Almkerk

Re: Help! Paard met gebreken na aankoop.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 13:43

Ik zou ook denken aan slachtprijs hoor al zou ik zo'n dier zelf nooit willen kopen.

Esmee1982
Berichten: 22
Geregistreerd: 25-08-22
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-22 13:43

DuoPenotti schreef:
Persoonlijk gaf ik voor een paard met EOTRH en CPL niets.
Dat zijn geen kleine aandoeninkjes maar hele serieuze.
Grote medische kosten, enorm veel investering in tijd om het te behandelen. En kans dat het zo snel te erg word dat inslapen de enige humane is.

Nee zou ik zo'n paard overnemen, wat ik niet eens zou doen, zou ik daar niets voor betalen, laat staan 2000/5000 euro.
Dat huisje zoeken is denk ik al de speld in een hooiberg.
Daar kan voor mij een braaf buitenritje niet tegenop.
Voor dat geld heb je ook een andere braaf 15 jarig paard, met eventueel een klein gebrek.


Ik had stiekem echt gehoopt op positievere reacties :(
Maar vele van jullie zitten op 1 golflengte.

Het is klote voor mij.
Maar ik vind het vooral mega ***** voor dat diertje.

DuoPenotti

Berichten: 29811
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 13:45

Esmee1982 schreef:
Ik had stiekem echt gehoopt op positievere reacties :(
Maar vele van jullie zitten op 1 golflengte.

Het is klote voor mij.
Maar ik vind het vooral mega ***** voor dat diertje.

Voor het paard is het zeker rot, maar voor jou ook :knuffel:
Hier vraag je niet om als je netjes laat keuren....

Petrichor

Berichten: 10541
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 13:45

Ochje wat vervelend zeg! Ik ben alleen bang dat je geen poot meer hebt om op te staan. :( Je kan het hele gevecht op juridisch gebied aan gaan, maar uiteindelijk had je misschien ook zelf beter moeten kijken? Ik bedoel dit absoluut niet vervelend, maar dit is dan toch waar ze het op gaan gooien. Neemt natuurlijk niet weg dat ze je nooit zo'n paard hadden mogen verkopen zonder dit te vermelden.

Misschien als je verder gek bent op het beestje moet je er maar het beste van maken? Ik zou in elk geval voor de cpl en de zomereczeem over gaan op voer met zo min mogelijk suikers en zetmeel. En daarnaast supplementen zoals brandnetel, kleefkruid, goudsbloem. Het is het proberen echt waard, het verkeerde rantsoen voor cpl'ers en zomereczemers is echt killing. Het paard kan er dus gigantisch van opknappen!

Heel veel succes en sterkte gewenst!
Laatst bijgewerkt door Petrichor op 25-08-22 13:50, in het totaal 1 keer bewerkt

K_nolan

Berichten: 448
Geregistreerd: 21-07-20
Woonplaats: Overijssel

Re: Help! Paard met gebreken na aankoop.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 13:47

Hoi TS,

Als je het paard van de winter al hebt gekocht van een particulier ben je helaas te laat om er nog een zaak van te maken. Garantie is 3 maanden bij een particulier en 6 maanden bij een professionele verkopers helaas.

Kan je het dier niet zelf houden of ergens op pensioen doen?

Esmee1982
Berichten: 22
Geregistreerd: 25-08-22
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-22 13:51

Petrichor schreef:
Ochje wat vervelend zeg! Ik ben alleen bang dat je geen poot meer hebt om op te staan. :( Je kan het hele gevecht op juridisch gebied aan gaan, maar uiteindelijk had je misschien ook zelf beter moeten kijken? Ik bedoel dit absoluut niet vervelend, maar dit is dan toch waar ze het op gaan gooien. Neemt natuurlijk niet weg dat ze je nooit zo'n paard hadden mogen verkopen zonder dit te vermelden.

Misschien als je verder gek bent op het beestje moet je er maar het beste van maken? Ik zou in elk geval voor de cpl en de zomereczeem over gaan op voer met zo min mogelijk suikers en zetmeel. En daarnaast supplementen zoals brandnetel, kleefkruid, goudsbloem.

Heel veel succes en sterkte gewenst!



Ik ben zelf ook zeker schuldig in dit verhaal.
Ik had mijn eigen of iig een onafhankelijke dierenarts moeten laten komen.
En niet een dierenarts die daar op stal komt.
Mijn eigen domme schuld.

Hij heeft een aangepast en samengesteld dieet.
Incl brandnetel en kleefkruid.

Als ik iedereen zo hoor, denk ik dat we het beste er maar van moeten maken.
En hem zelf maar die goede oude dag moeten geven.

Ik heb het gevoel dat een juridisch gevecht ons niks gaat brengen als alleen stress en nog meer kosten.
Dat geld kan ik dan beter in het paardje steken om hem goed te houden...

Esmee1982
Berichten: 22
Geregistreerd: 25-08-22
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-22 13:55

K_nolan schreef:
Hoi TS,

Als je het paard van de winter al hebt gekocht van een particulier ben je helaas te laat om er nog een zaak van te maken. Garantie is 3 maanden bij een particulier en 6 maanden bij een professionele verkopers helaas.

Kan je het dier niet zelf houden of ergens op pensioen doen?



Ik was er al bang voor ja.
En ik denk dat we hem idd maar zelf houden en hem die goede oude dag geven.

Ik wil eigenlijk ook niet iemand anders met deze ellende opzadelen.
Ondanks dat ik er wel open en eerlijk over zou zijn als ik iemand zou zoeken voor hem.

Lyona

Berichten: 2013
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Re: Help! Paard met gebreken na aankoop.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 13:56

Goede beslissing denk ik! Dan weet je ook zeker dat het paard het goed heeft!

Petrichor

Berichten: 10541
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 13:56

Iedereen maakt wel eens fouten, het is alleen jammer van het geld/tijd dat het gebeurd.

Maar je laatste instelling is super, dus het paard heeft geluk dat hij bij jou terecht is gekomen! Je vertelde dat hij nog wel geschikt is voor buitenritten. Probeer dit zoveel en lang mogelijk te doen (wel opbouwen natuurlijk) lange ritten zijn super goed voor cpl!

Suzanne F.

Berichten: 49304
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 13:57

Esmee1982 schreef:
LyonaHorse schreef:
Was het een door jouw uitgekozen DA die de keuring deed?

Ik heb een soortgelijke situatie met mijn merrie, ook goedgekeurd (maar door een dierenarts die stiekem wat had afgesproken met de oude eigenaar)
Paard is pas 7 maar zal niet meer bereden kunnen worden of wat dan ook. Is nu weide versiering en krijgt vreselijk dure behandelingen en dieeten. Ik heb haar gehouden, want ten eerste zou niemand haar willen kopen, en ten tweede, hoe goed zal men zijn voor een paard die alleen maar heel veel geld kost en waar je letterlijk niks mee kan?
En ten derde is het het liefste paard op aarde, en zou ik haar nooit weg kunnen doen.

Maar ik snap je situatie wel dus...



Ik durf het bijna niet te zeggen... maar nee, het was niet mijn eigen dierenarts.
Of een dierenarts die wij uitgekozen hebben.
Dus ik ben bang, afgaand op de reacties hier, dat we ook met de dierenarts "opgelicht" zijn.


Ja en daar heb je dus al. Je bent inderdaad ‘opgelicht’ omdat je geen eigen onafhankelijke dierenarts hebt gekozen om de keuring te doen.
Ik heb geen idee hoe sterk je staat en of je wel aan je onderzoeksplicht voldaan hebt. Ik betwijfel het.

Edit: Bijgelezen: verstandig besluit denk ik.
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 25-08-22 13:59, in het totaal 1 keer bewerkt

juval

Berichten: 13224
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 13:58

wat een vervelend verhaal zeg, echt balen!!

je zou als leek toch moeten kunnen vertrouwen op de expertise van een dierenarts. Ik heb geen idee of een dierenarts aansprakelijk kan worden gesteld voor zijn eventuele 'fouten'? ik neem toch aan dat hij een beroepsaansprakelijkheidsverzekering heeft. Maar er zullen ongetwijfeld kleine lettertjes op het keuringsrapport staan waarbij aansprakelijkheid wordt afgewezen. Wellicht toch even iets om naar te kijken.

Verder denk ik dat je het paard verder geen plezier doet met doorverkopen. Als het mij zou overkomen zou ik mijn verlies nemen en er het beste van maken. veel succes/sterkte!

K_nolan

Berichten: 448
Geregistreerd: 21-07-20
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 13:58

Esmee1982 schreef:
K_nolan schreef:
Hoi TS,

Als je het paard van de winter al hebt gekocht van een particulier ben je helaas te laat om er nog een zaak van te maken. Garantie is 3 maanden bij een particulier en 6 maanden bij een professionele verkopers helaas.

Kan je het dier niet zelf houden of ergens op pensioen doen?



Ik was er al bang voor ja.
En ik denk dat we hem idd maar zelf houden en hem die goede oude dag geven.

Ik wil eigenlijk ook niet iemand anders met deze ellende opzadelen.
Ondanks dat ik er wel open en eerlijk over zou zijn als ik iemand zou zoeken voor hem.



Netjes van je, zouden velen van kunnen leren. Met goed aangepast voer kan je er zeker nog jaren buitenritten mee maken en er veel plezier van hebben. Hebben ze op de kliniek al een foto gemaakt van het gebit? Dan weet je ook exact hoe jet er voor staat

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 14:00

Er is van alles mis gegaan en wat je gaat doen hangt van jezelf af, maar ik schrik nog niet eens zo.

EOTRH hoeft echt niet altijd al gezien te worden. Wij zien nu niks, dus weten niet hoever het al is. Onze shet was nog naar de tandarts geweest en er was niks echt opgevallen.
Binnen een jaar kreeg hij koliek en bleek hij EOTRH te hebben. Niet eens de opvallande bobbels, maar fistels in het tandvlees die er eerder nog niet zaten.

Alle snijtanden zijn verwijdert in 1 keer en dan kan je in principe alles weer. Voor wedstrijden hoor je weleens wat over de tong die eruit kan blijven hangen, maar je gaat niet op wedstrijd en de tong hangt er echt niet altijd bij elk paard non stop uit.

Heb nog een ruin gehad waar het begon, maar nog niet klinisch goed te zien was. Hij had ook nog weinig tot geen klachten. Röntgen foto's kunnen dan uitsluitsel geven of het EOTRH is en in welk stadium.

CPL vind ik wel ernstiger. Maar ook dan zou ik eerst een goed onderzoek willen om het zeker te weten en in welk stadium het is. We zien nu niks en gaan van het ergste uit, maar dat is zonder beeldmateriaal helemaal niet te zeggen.

En keuringen zijn echt momentopnames. Ik ging met mn ruin vanwege niet rad lopen en al tijden zoeken naar de oorzaak naar Emmeloord. Daar zei de ( bekende en ervaren ) arts doodleuk; ik zie wat je bedoeld, maar zou hem zo klinisch goedkeuren.
Na nog even zoeken en een fysio en andere arts erbij had hij behoorlijke peesblessures aan beide achterbenen en artrose.

Al die andere zaken wat je ermee wel of niet kan, wist je als het goed is. Je hebt hem gekocht om het karakter. Laat een goede tandarts komen en overleg over de snijtanden. Het verwijderen werd bij ons wat duurder vanwege de opname en omdat hij alsnog onder narcose moest etc. Maar weet meerdere tandartsen die ze staande verwijderen aan huis en de paarden 's avonds weer eten.
Onze at 's avonds overigens ook weer.

CPL zou je foto's van moeten plaatsen.

*ik lees je reactie*.

Pensioen lijkt me nog niet nodig. En EOTRH is pijnlijk, dus kan je een paard evengoed niet mee laten staan als het klachten gaat geven. Ook niet op een wei.
Laatst bijgewerkt door superpony op 25-08-22 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Tooske

Berichten: 6547
Geregistreerd: 26-07-03
Woonplaats: Almkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 14:00

Ik denk dat dat ook de beste oplossing is! Wel enorm balen die eigenaar hiervoor die dacht vast ik kom er zo mooi vanaf...

Esmee1982
Berichten: 22
Geregistreerd: 25-08-22
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-22 14:03

K_nolan schreef:
Hoi TS,

Als je het paard van de winter al hebt gekocht van een particulier ben je helaas te laat om er nog een zaak van te maken. Garantie is 3 maanden bij een particulier en 6 maanden bij een professionele verkopers helaas.

Kan je het dier niet zelf houden of ergens op pensioen doen?



Ik was er al bang voor ja.
En ik denk dat we hem idd maar zelf houden en hem die goede oude dag geven.

Ik wil eigenlijk ook niet iemand anders met deze ellende opzadelen.
Ondanks dat ik er wel open en eerlijk over zou zijn als ik iemand zou zoeken voor hem.


Netjes van je, zouden velen van kunnen leren. Met goed aangepast voer kan je er zeker nog jaren buitenritten mee maken en er veel plezier van hebben. Hebben ze op de kliniek al een foto gemaakt van het gebit? Dan weet je ook exact hoe jet er voor staat


Het bezoek aan de kliniek staat gepland.

Ik hoop ook dat hij nog jaren mee kan gaan want het is echt een superlief dier.
En ik hoop dat we hem ook nog lang goed kunnen houden.
Anders toch inslapen als het niet meer gaat..
Maar hopelijk is dat nog een ver van mijn bed show!

K_nolan

Berichten: 448
Geregistreerd: 21-07-20
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 14:06

superpony schreef:
Er is van alles mis gegaan en wat je gaat doen hangt van jezelf af, maar ik schrik nog niet eens zo.

EOTRH hoeft echt niet altijd al gezien te worden. Wij zien nu niks, dus weten niet hoever het al is. Onze shet was nog naar de tandarts geweest en er was niks echt opgevallen.
Binnen een jaar kreeg hij koliek en bleek hij EOTRH te hebben. Niet eens de opvallande bobbels, maar fistels in het tandvlees die er eerder nog niet zaten.

Alle snijtanden zijn verwijdert in 1 keer en dan kan je in principe alles weer. Voor wedstrijden hoor je weleens wat over de tong die eruit kan blijven hangen, maar je gaat niet op wedstrijd en de tong hangt er echt niet altijd bij elk paard non stop uit.

Heb nog een ruin gehad waar het begon, maar nog niet klinisch goed te zien was. Hij had ook nog weinig tot geen klachten. Röntgen foto's kunnen dan uitsluitsel geven of het EOTRH is en in welk stadium.

CPL vind ik wel ernstiger. Maar ook dan zou ik eerst een goed onderzoek willen om het zeker te weten en in welk stadium het is. We zien nu niks en gaan van het ergste uit, maar dat is zonder beeldmateriaal helemaal niet te zeggen.

En keuringen zijn echt momentopnames. Ik ging met mn ruin vanwege niet rad lopen en al tijden zoeken naar de oorzaak naar Emmeloord. Daar zei de ( bekende en ervaren ) arts doodleuk; ik zie wat je bedoeld, maar zou hem zo klinisch goedkeuren.
Na nog even zoeken en een fysio en andere arts erbij had hij behoorlijke peesblessures aan beide achterbenen en artrose.

Al die andere zaken wat je ermee wel of niet kan, wist je als het goed is. Je hebt hem gekocht om het karakter. Laat een goede tandarts komen en overleg over de snijtanden. Het verwijderen werd bij ons wat duurder vanwege de opname en omdat hij alsnog onder narcose moest etc. Maar weet meerdere tandartsen die ze staande verwijderen aan huis en de paarden 's avonds weer eten.
Onze at 's avonds overigens ook weer.

CPL zou je foto's van moeten plaatsen.

*ik lees je reactie*.

Pensioen lijkt me nog niet nodig. En EOTRH is pijnlijk, dus kan je een paard evengoed niet mee laten staan als het klachten gaat geven. Ook niet op een wei.



Eens de EOTRH moet bekeken worden, hiervoor zou je gewoon een kliniek kunnen bellen TS en die kunnen eventueel gelijk behandelen.


Er zijn echt ook andere pensioen opties, mijn pony staat in een semi wild kudde in het buitenland. Er is dagelijks toezicht, dierenarts is dichtbij en ze lopen kilometers aan kilometers per dag. Mijn ruin had een aantal beenproblemen en nu doet hij het weer super.

Ik weet niet waar je paard staat, maar ik betaal nu 150pm inclusief tandarts etc ipv de 400 exclusief alles wat ik in de randstad toen betaalde.

Er zijn altijd andere opties zonder dat je paard in een handelstraject komt, niemand kan in je portemonnee kijken. Die keuze moet je zelf maken als je een paard wou voor de sport is dit natuurlijk heel zuur (ook als je het niet voor de sport hebt gekocht uiteraard, maar je kan nog gewoon naar buiten)

Esmee1982
Berichten: 22
Geregistreerd: 25-08-22
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-22 14:11

K_nolan schreef:
Eens de EOTRH moet bekeken worden, hiervoor zou je gewoon een kliniek kunnen bellen TS en die kunnen eventueel gelijk behandelen.


Er zijn echt ook andere pensioen opties, mijn pony staat in een semi wild kudde in het buitenland. Er is dagelijks toezicht, dierenarts is dichtbij en ze lopen kilometers aan kilometers per dag. Mijn ruin had een aantal beenproblemen en nu doet hij het weer super.

Ik weet niet waar je paard staat, maar ik betaal nu 150pm inclusief tandarts etc ipv de 400 exclusief alles wat ik in de randstad toen betaalde.

Er zijn altijd andere opties zonder dat je paard in een handelstraject komt, niemand kan in je portemonnee kijken. Die keuze moet je zelf maken als je een paard wou voor de sport is dit natuurlijk heel zuur (ook als je het niet voor de sport hebt gekocht uiteraard, maar je kan nog gewoon naar buiten)



Gelukkig, voor zover je dat zo kan noemen, wilde ik geen paard voor de sport.
Een keer een wedstrijdje, leuk.
Maar ben geen actieve sport ruiter.
Het is dus gewoonweg een recreatie paard.

Ik betaal momenteel 450 euro aan stalling (excl de extra kosten die we maken)
Ons is ook aan geraden op zoek te gaan naar een stal aan de kust, meer buiten opties en vooral goedkoper omdat we in de toekomst flinke rekeningen gaan krijgen.

Petrichor

Berichten: 10541
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 14:12

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar de foto's van de cpl. Mijn paard heeft ook cpl maar door goede verzorging hou ik het onder controle waardoor de rimpels gering zijn.
Laatst bijgewerkt door Petrichor op 25-08-22 14:12, in het totaal 1 keer bewerkt