Ervaringen met schuldbemiddeling?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rowindie
Berichten: 601
Geregistreerd: 17-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 21:45

Misschien is het zo dat ze al in dat traject zit (vanaf de betalingsachterstand) maar dat ze niet heeft aangegeven dat ze een pony heeft aangezien die anders verkocht moet worden? Dan is het logisch dat jij je geld niet krijgt aangezien t niet meegenomen is in t budgetplan.

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Ervaringen met schuldbemiddeling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-22 21:59

De organisatie van schuldbemiddeling gaf aan haar nog niet in het systeem te hebben opgenomen dus dat kan denk ik niet

amigamia

Berichten: 831
Geregistreerd: 09-04-05
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 22:25

Little_Gift schreef:
Poekkie schreef:
@ little gift: registratieplaats in paspoort is gewoon de vorige plek of zoals bij mijn paarden het adres van de fokker. Daar valt niemand over, dus nogmaals het verzoek om te stoppen met drammen hier.


Dat is dus echt niet zo!
Sinds juli 2022 moet je een register bijhouden welke verplaatsingen je maakt met paard in kader van het FAVV de mogelijkheid bieden bij uitbraak van ziekte of vermoeden, de locaties waar paard geweest is, te kunnen nagaan en indien nodig maatregelen te doen nemen.

Het is niet omdat jij het niet wil horen, dat het drammen is.
Je hebt nu eenmaal verplichtingen als stalhouder en die zul jij eerst moeten naleven als je in de toekomst jezelf wil kunnen opstellen als eiser naar eventuele volgende problemen toe en zolang je dit niet doet, heb je zelf ook niks te eisen.

Bovendien, is de stal met factuur, contract, aangifte etc?
Anders zou ook dat geen grond meer houden bij een eventuele schuldbemiddeling


Jeetje wat kan jij hier over doorgaan zeg.
Stop daar gewoon eens mee .
Hier is ts niet mee geholpen .
Niet jouw pakkie aan zeg je een paar berichten terug.
Dus waar bemoei je er dan mee .

Juut

Berichten: 6907
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 22:28

TS, sterkte. Wat een totaal omgekeerde wereld zit jij in.

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-22 22:30

Stal is idd met contract en bij de belastingen aangegeven. Facturen maken we niet standaard maar kunnen wel. We hebben btw nr, landbouwnr en mestbanknr. We houden geen registers bij van verplaatsing en vinden dat ook niet relevant in deze situatie.

Merlen

Berichten: 1609
Geregistreerd: 24-03-13

Re: Ervaringen met schuldbemiddeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 22:34

Ik meld me hier even.
TS zorg dat je zo snel mogelijk een aangetekende brief stuurt naar de eigenaar om hem op te halen.
Vanaf ontvangst van deze brief moet je nog een jaar wachten eer je die pony mag verkopen of eigenaar wordt.
In tussentijd moet jij de pony verzorgen alsof het de jouwe was.

Paardenfann4
Berichten: 1367
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Re: Ervaringen met schuldbemiddeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 23:19

Is een deurwaarder inschakelen geen optie? Die kan eventueel beslag leggen op inkomsten en bezittingen om zo de schuld te betalen. Ik hoop voor je dat er snel een oplossing komt, dit lijkt me zo vreselijk.

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Ervaringen met schuldbemiddeling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-22 00:45

Als ik me niet vergis is een deurwaarder alleen via gerechtelijke procedure? Dit is geen optie voor ons ivm de lange termijn waarover deze zaken lopen terwijl ondertussen nog maandelijks kosten bijkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 01:04

Poekkie schreef:
Als ik me niet vergis is een deurwaarder alleen via gerechtelijke procedure? Dit is geen optie voor ons ivm de lange termijn waarover deze zaken lopen terwijl ondertussen nog maandelijks kosten bijkomen.


Dat is niet waar, het kan zonder gerechtelijke procedure. Je moet alleen je vordering goed kunnen onderbouwen.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Ervaringen met schuldbemiddeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 01:48

Ik snap het wel Poekkie, maar je zit er nu wel mee. Je bent vrij klein als stal en hoopt waarschijnlijk dat alles in goede harmonie gaat. Maar helaas gaat het ook vaak mis.
Wij dachten ook ooit dat we vrienden hadden en die hebben ons ook flink belazerd.

Als er met de eigenaresse niet te praten valt in deze situatie is dat wel heel frustrerend. Ze betaald niet en het beestje is heel oud. De schuld loopt ook op nu en je kan geen kant op. Dat snap ik best wel. Heb het vaker gezien en meegemaakt op stallen. Maar die konden de tijd uitzingen en het met uiteindelijke overname en verkoop wel compenseren en daar heb je ook geen zicht op.

Als je haar adres hebt, kan je misschien toch beter persoonlijk het gesprek aangaan met enige druk dat de situatie echt onhoudbaar is en het alleen erger wordt. Maar ook aangeven met de frequentie dat zij komt, het misschien ook voor het beestje beter is om of ergens op te laten vangen of toch in te slapen.

sasja0705
Berichten: 2059
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 08:48

Poekkie schreef:
Eerst en vooral staat die smiley daar omdat dat een sarcastische post van mij is als reactie op die ene bokker die met zulk belachelijk statement kwam.
Maar… na een paar maand niet betalen zit ik zelf aan mijn privéspaarpot ipv die van stal. Maar hey, is de algemene houding op bokt niet dat particulieren het voor ‘erbij’ doen om hun paarden te onderhouden en niet voor de winst? ;) Een contract is er wel, geen idee hoe professioneel je het verwacht van een particulier?

Stalgeld is zeker niet een jaar onbetaald… het gaat om een paar maanden waarbij ik al vanaf 2 weken achterstand aan het bellen was en steeds vooruitzichten en beloftes kreeg die uiteindelijk toch niet waargemaakt werden. Maar alles natuurlijk wel x weken opschoven telkens. Geen laksheid van mijn kant dus. Echter wel dom van mij om daar in te trappen en in het goede van de mens te geloven, achteraf gezien.

Ondertussen toch de eigenaresse vastgekregen en adres kunnen bekomen. Eigenaresse wil absoluut niet weten van inslapen, slachten of weggeven en wou liever onder de schuldbemiddeling uitkomen in zulk geval.
Ik ga dus niet ingaan op alle posts die mij de illegale suggestie deden om paard te verkopen of weg te geven aan een bokker of organisatie want vrees dat daar - al dan niet via pro deo raken vanuit haar kant - veel miserie zou van komen. Wij zeggen - naast de al verzonden mail - nu ook aangetekend schriftelijk het contract op en kijken dan einde van de maand verder welke opties er uitgewerkt kunnen worden zodra de opzegtermijn van 1 maand verstreken is. Dit zal ofwel een tegemoetkoming van de eigenaresse zijn oftewel het thuis afleveren van het paard.

Een aantal mensen hebben mij pb gestuurd om de pony over te nemen. Dit is zeer vriendelijk en appreciëer ik echt, maar is voorlopig dus geen optie.



Hulde aan jouw geduld.
Ik heb geen idee betref België maar is er geen mogelijkheid om beslag te laten leggen ?

Brainless

Berichten: 29763
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 09:01

Merlen schreef:
Ik meld me hier even.
TS zorg dat je zo snel mogelijk een aangetekende brief stuurt naar de eigenaar om hem op te halen.
Vanaf ontvangst van deze brief moet je nog een jaar wachten eer je die pony mag verkopen of eigenaar wordt.
In tussentijd moet jij de pony verzorgen alsof het de jouwe was.

In Nederland moet je sowieso eerst naar de rechter om eigenaar te worden.
Dat kan al sneller dan een jaar (gelukkig).
Het is niet zo dat je na een jaar verzorgen vanzelf eigenaar wordt.

netjuh6
Berichten: 580
Geregistreerd: 02-01-08

Re: Ervaringen met schuldbemiddeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 09:19

Een procedure starten kan zeker en hoeft echt geen maanden te duren. Na dagvaarding kan de zaak gewoon dienen bij de RB. Ik weet niet hoe dat evt in Belgie geregeld is. Ik zou iig wel eens kijken of je een deurwaarder/incassobureau kunt inschakelen, no cure no pay bijv. Zij weten de regeltjes en kunnen je juist adviseren.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Ervaringen met schuldbemiddeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 16:06

TS, kan je aan de eigenaresse vragen of zij eventueel ene verzorgster wil tegen betaling? Er zijn weleens mensen die alleen willen poetsen en wandelen bijv. Al zou het een deel van jouw kosten dekken, scheelt het voorlopig iets en beestje krijgt aandacht.

_Mar3
Berichten: 472
Geregistreerd: 29-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 17:55

Juut schreef:
TS, sterkte. Wat een totaal omgekeerde wereld zit jij in.


Inderdaad, precies mijn gedachten. Je zorgt voor het beestje met de beste bedoelingen en ondertussen word jij de pineut... Sterkte!

Paardenfann4
Berichten: 1367
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 18:47

Poekkie schreef:
Als ik me niet vergis is een deurwaarder alleen via gerechtelijke procedure? Dit is geen optie voor ons ivm de lange termijn waarover deze zaken lopen terwijl ondertussen nog maandelijks kosten bijkomen.


Nee, je kunt gewoon een deurwaarder inschakelen zonder tussenkomst van een rechter. Dat is pas aan de orde als je beslag gaat leggen. Je hebt kans dat ze schrikt van de deurwaarder en toch over de brug komt met geld. Je hebt ook incassobureaus die op basis van no cure no pay werken. Daar kun je eens naar kijken, die kunnen vaak wel vlug iets bereiken.

Duhelo

Berichten: 28583
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Ervaringen met schuldbemiddeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 12:40

Ik zou in dit geval direct een factuur opmaken voor de achterstallige kosten en reeds een factuur voor de huidige maand. Maak ook direct de factuur op zodra de nieuwe maand in gaat.
Enkel kosten op factuur zullen meegenomen worden in de SB.
De kans dat een SB het toelaat om een paard te houden is klein, maar dat is jouw probleem niet.
Als de SB al toegewezen is kan je de facturen rechtstreeks aan de bemiddelaar opsturen.

Nimber

Berichten: 26556
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 08:18

tamary schreef:
4) pony met gevuld hooinet en emmer water voor huis eigenaar aan hek of lantaarnpaal knopen. Stalling is immers opgezegd, dus houder is niet meer verantwoordelijk.


Ik heb dit ooit gedaan met een paard waar al een paar maand geen stalling en training voor betaald werd. De eigenaar bleek het geintje vaker uit te halen, ik was als de dood dat t beest wat zou krijgen waardoor we ook nog flinke veearts rekeningen zouden krijgen. We hebben m ingeladen en netjes bij t rijtjes huis in de woonwijk aan t hekje gebonden. De eigenaar was thuis en woest. Wilde ons niet laten vertrekken ( voor de auto liggen)waarop de politie is gekomen. Die vonden dat wij “ gegijzeld” werden en de eigenaar niet moest zeuren want die had zijn eigendom terug en hebben de weg vrij gemaakt zodat wij konden vertrekken.
Het paard via de rechterlijke weg laten op halen had maanden gekost en al die tijd waren die kosten voor ons geweest en onsdanks dat desbetreffende eigenaar eerder veroordeeld was tot het wel betalen van stalling bij anderen bleven die betalingen uit.

Zo hebben wij ons verlies tot iets van 2500 kunnen “ beperken” ( stalling, training, hoefsmid etc bij elkaar) en hebben we geen cent gekregen. Wel waren we per direct van alle kosten en verantwoording af . Afgezien van wat gejank hier en daar op social media hebben we er nooit wat van gehoord en blijkbaar waren er zoveel gedupeerden dat vele anderen er meteen over vielen dat hij zo’n oplichter was.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 15:19

Nimber schreef:
tamary schreef:
4) pony met gevuld hooinet en emmer water voor huis eigenaar aan hek of lantaarnpaal knopen. Stalling is immers opgezegd, dus houder is niet meer verantwoordelijk.


Ik heb dit ooit gedaan met een paard waar al een paar maand geen stalling en training voor betaald werd. De eigenaar bleek het geintje vaker uit te halen, ik was als de dood dat t beest wat zou krijgen waardoor we ook nog flinke veearts rekeningen zouden krijgen. We hebben m ingeladen en netjes bij t rijtjes huis in de woonwijk aan t hekje gebonden. De eigenaar was thuis en woest. Wilde ons niet laten vertrekken ( voor de auto liggen)waarop de politie is gekomen. Die vonden dat wij “ gegijzeld” werden en de eigenaar niet moest zeuren want die had zijn eigendom terug en hebben de weg vrij gemaakt zodat wij konden vertrekken.
Het paard via de rechterlijke weg laten op halen had maanden gekost en al die tijd waren die kosten voor ons geweest en onsdanks dat desbetreffende eigenaar eerder veroordeeld was tot het wel betalen van stalling bij anderen bleven die betalingen uit.

Zo hebben wij ons verlies tot iets van 2500 kunnen “ beperken” ( stalling, training, hoefsmid etc bij elkaar) en hebben we geen cent gekregen. Wel waren we per direct van alle kosten en verantwoording af . Afgezien van wat gejank hier en daar op social media hebben we er nooit wat van gehoord en blijkbaar waren er zoveel gedupeerden dat vele anderen er meteen over vielen dat hij zo’n oplichter was.


Fijn voor jullie, maar vreselijk voor het paard. Ik snap niet dat de politie hieraan heeft meegewerkt.......

Beestje waar TS het over heeft is 30!!! Als ik ergens in pension zou staan die zoiets doet, zou ik gelijk weg zijn. Niet omdat ik niet betaal, maar dat mensen dat in hun hoofd halen, zegt voor mij genoeg en wil ik mn paarden niet hebben.

Onali

Berichten: 18497
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Ervaringen met schuldbemiddeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 15:25

Maar je snapt toch ook wel dat TS en de pensionhouder in het verhaal met hun handen in jet haar zitten n de wanhoop nabij zijn.
Is het fair voor het dier? Nee niet echt, maar de fout ligt toch echt bij de eigenaar.
De eigenaar is degene die de kl##tzak is, niet de pensioneigenaar .

Anoniem

Re: Ervaringen met schuldbemiddeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 15:33

Dit bovenstaande dus, paardje is al die tijd en nog steeds goed verzorgd, die eigenaar knijpt lekker in de handjes want en niks betalen, en geen omkijken.

TS ik denk dat de oplossing van nimber de beste is als je achter haar adres komt.
Veel sterkte!

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 15:54

Onali schreef:
Maar je snapt toch ook wel dat TS en de pensionhouder in het verhaal met hun handen in jet haar zitten n de wanhoop nabij zijn.
Is het fair voor het dier? Nee niet echt, maar de fout ligt toch echt bij de eigenaar.
De eigenaar is degene die de kl##tzak is, niet de pensioneigenaar .


Dit is wel echt het risico van een bedrijf, dat klanten niet betalen.

En ja, meegemaakt op stallen dat mensen al maanden achterstand hadden, maar dat maak je eens in de zoveel tijd een keer mee.

Mijn man heeft weleens auto's teruggehaald die niet betaald werden, maar dat zijn apparaten die je ergens neerzet en geen gevoel of zorg nodig hebben.

Je begint iets met dieren en die moet je gewoon verzorgen. Zoals TS zelf ook al een aantal keren schrijft; zij is houder en heeft wel zorgplicht.

Ik vind het echt heel ver van liefde voor paarden/dieren afstaan als je in staat bent een (ouder in dit geval ) paard op straat neer te zetten. Nee, dan zou ik me nooit fijn voelen bij zo een stalhouder.

nikkel
Berichten: 2550
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 15:58

Dus moet je het maar gedogen, dat je de kosten van een paard moet dragen wat niet je eigendom is.

Ceffyl

Berichten: 1194
Geregistreerd: 17-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 16:00

superpony schreef:
Onali schreef:
Maar je snapt toch ook wel dat TS en de pensionhouder in het verhaal met hun handen in jet haar zitten n de wanhoop nabij zijn.
Is het fair voor het dier? Nee niet echt, maar de fout ligt toch echt bij de eigenaar.
De eigenaar is degene die de kl##tzak is, niet de pensioneigenaar .


Dit is wel echt het risico van een bedrijf, dat klanten niet betalen.

En ja, meegemaakt op stallen dat mensen al maanden achterstand hadden, maar dat maak je eens in de zoveel tijd een keer mee.

Mijn man heeft weleens auto's teruggehaald die niet betaald werden, maar dat zijn apparaten die je ergens neerzet en geen gevoel of zorg nodig hebben.

Je begint iets met dieren en die moet je gewoon verzorgen. Zoals TS zelf ook al een aantal keren schrijft; zij is houder en heeft wel zorgplicht.

Ik vind het echt heel ver van liefde voor paarden/dieren afstaan als je in staat bent een (ouder in dit geval ) paard op straat neer te zetten. Nee, dan zou ik me nooit fijn voelen bij zo een stalhouder.

Hoeveel ben jij bereid om mee te betalen? Maak een donatie als het je zo aan het hart gaat zou ik zeggen. Het is makkelijk oordelen als je er zelf geen last van ondervindt.

Rocamor

Berichten: 10959
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 16:01

Serieus superpony? Echt serieus? Een eigenaar kiest voor een paard, kijkt niet naar zijn beessie om en naait voor honderden of duizenden euro degene waar het dier in pension staat. De eigenaar weigert zijn verantwoording te nemen en jij kijkt de houder erop aan?

Echt serieus?
De omgekeerde wereld zeg...