Ervaringen met schuldbemiddeling?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
netjuh6
Berichten: 580
Geregistreerd: 02-01-08

Re: Ervaringen met schuldbemiddeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 16:01

Weet iig dat schuldbemiddeling vrijwillig is en dat ze het vaak roepen om ergens onderuit te komen!

Storm

Berichten: 20873
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: Ervaringen met schuldbemiddeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 18:21

Jeetje Superpony, mijn mond valt echt open dat jij hier tegenin gaat. Wat had de politie dan moeten doen, pony inladen en terug mee geven? Het was niet haar eigendom, dus er was niks terug te geven.

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-22 18:39

Nimber schreef:
tamary schreef:
4) pony met gevuld hooinet en emmer water voor huis eigenaar aan hek of lantaarnpaal knopen. Stalling is immers opgezegd, dus houder is niet meer verantwoordelijk.


Ik heb dit ooit gedaan met een paard waar al een paar maand geen stalling en training voor betaald werd. De eigenaar bleek het geintje vaker uit te halen, ik was als de dood dat t beest wat zou krijgen waardoor we ook nog flinke veearts rekeningen zouden krijgen. We hebben m ingeladen en netjes bij t rijtjes huis in de woonwijk aan t hekje gebonden. De eigenaar was thuis en woest. Wilde ons niet laten vertrekken ( voor de auto liggen)waarop de politie is gekomen. Die vonden dat wij “ gegijzeld” werden en de eigenaar niet moest zeuren want die had zijn eigendom terug en hebben de weg vrij gemaakt zodat wij konden vertrekken.
Het paard via de rechterlijke weg laten op halen had maanden gekost en al die tijd waren die kosten voor ons geweest en onsdanks dat desbetreffende eigenaar eerder veroordeeld was tot het wel betalen van stalling bij anderen bleven die betalingen uit.

Zo hebben wij ons verlies tot iets van 2500 kunnen “ beperken” ( stalling, training, hoefsmid etc bij elkaar) en hebben we geen cent gekregen. Wel waren we per direct van alle kosten en verantwoording af . Afgezien van wat gejank hier en daar op social media hebben we er nooit wat van gehoord en blijkbaar waren er zoveel gedupeerden dat vele anderen er meteen over vielen dat hij zo’n oplichter was.


Bedankt voor deze uitleg, hier kan ik wat mee.

@ alle andere reacties:
Ik ga geen gerechtelijke procedures, deurwaarders etc starten want die kosten ook gewoon extra tijd, geld en stress.

Ik las ook een vraag om Iemand te zoeken om betaald de pony te komen borstelen… succes daarmee. Denk niet dat iemand zo gek is om te betalen voor een pony die niet mag gereden of gelongeerd worden en ook niet het erf af mag (ik wil absoluut geen aansprakelijkheid als buiten iets gebeurt).

@ superpony: wauw… dus als jij je oude pony bij iemand dumpt en die persoon wil die ongevraagde pony niet zelf onderhouden en brengt hem na vele waarschuwingen terug, dan heeft die persoon geen hart voor dieren? Hahahahahahaha lekker dan :')

Momenteel is de situatie de volgende: eigenaresse is gebeld en is verwittigd dat de stal wordt opgezegd en paard einde van de maand thuis wordt afgeleverd als ze geen oplossing biedt. De stal is ook via mail en aangetekend geschreven opgezegd waarin dezelfde info staat.
De eigenaresse heeft nu dus een maand om een oplossing te vinden of paard te verplaatsen. Ze krijgt ze zo mee als ze wil, maar heeft gecommuniceerd hier te willen blijven staan. Prima voor mij als de facturen worden betaald, een oude merrie verplaatsen is idd niet in het belang van het dier.
MAAR - hart of geen hart - als einde van de maand geen betaling is gebeurd en paard staat er nog terwijl de stal is opgezegd, zie ik mezelf ook niet meer als houder en staat het paard effectief bij de ouders in de tuin de volgende dag. Ik ga immers geen 100’en euro’s meer geven aan een paard dat niet van mij is.

Wat betreft de nog openstaande facturen: hier gaan wij nog achteraan voor zover mogelijk, maar prioriteit gaat nu naar de lopende kosten te kunnen stoppen.

Anoniem

Re: Ervaringen met schuldbemiddeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 20:07

Ik denk dat je dat heel netjes hebt gedaan, en dan nog vind ik je coulant dat als alle achterstallige betaald is de pony mag blijven, al zou ik denk ik hetzelfde gedaan hebben.
Dit getuigd echt wel dat je een hart voor dieren hebt, dus laat superpony maar lekker l*llen.

Balko

Berichten: 1142
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Re: Ervaringen met schuldbemiddeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 22:25

Ik denk een hele nette oplossing!
Mensen die vinden dat jij geen hart voor dieren hebt als je niet voor andermans paard wil betalen, hebben duidelijk geen stal :').
Moet niet gekker worden!

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Ervaringen met schuldbemiddeling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-22 22:31

Dankjewel voor de bemoedigende woorden :)

meggiemeg

Berichten: 12246
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 07:40

superpony schreef:
Dit is wel echt het risico van een bedrijf, dat klanten niet betalen.


Hier heeft superpony wel gelijk in, je loopt een risico op niet betalende klanten, dat is iets wat je ergens in je achterhoofd moet houden, elke bedrijfstak heeft daar mee te maken. Het is absoluut niet netjes wat de eigenaresse aan het doen is, zij moet haar verantwoording nemen hoe moeilijk dat ook zal zijn.

Verder ben ik het met TS eens, het is een gevoelskwestie, een oud beestje zet je niet op straat, geef je de zorg die ze nodig hebben, maar een oplossing zou wel heel fijn zijn voor haar.

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 07:45

Ik vind dat ts op een nette manier een oplossing probeert te vinden. Het is nu aan de eigenaar van de pony om de openstaande facturen te betalen, want ik begrijp uit het verhaal dat de eigenaar van de pony graag heeft dat de pony bij Poekkie op stalling blijft staan.

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-22 07:58

meggiemeg schreef:
superpony schreef:
Dit is wel echt het risico van een bedrijf, dat klanten niet betalen.


Hier heeft superpony wel gelijk in, je loopt een risico op niet betalende klanten, dat is iets wat je ergens in je achterhoofd moet houden, elke bedrijfstak heeft daar mee te maken. Het is absoluut niet netjes wat de eigenaresse aan het doen is, zij moet haar verantwoording nemen hoe moeilijk dat ook zal zijn.

Verder ben ik het met TS eens, het is een gevoelskwestie, een oud beestje zet je niet op straat, geef je de zorg die ze nodig hebben, maar een oplossing zou wel heel fijn zijn voor haar.


‘Bedrijfstak’… wij hebben privé 3-5 pensionners, verder geen lessen of lease-paarden oid dus echt bedrijf zou ik het niet noemen. Alhoewel alles dus wel legaal gaat en wij btw nr etc hebben.

Maar dan nog is er een verschil tussen weten dat dat risico er is (en dat heb je overal, zelfs als ik iets uitleen aan vrienden heb ik risico op miserie) en effectief hiernaar kunnen handelen of rekening mee houden. Ik vind het bvb absurd dat ik in mijn stalgeld rekening moet houden met een buffer - en dus hoger stalgeld voor iedereen- omdat het kan dat mensen niet betalen. Met bvb 4 pensionners zou dat +50 euro voor iedereen zijn. Dat zijn geen marktconforme pensionprijzen meer.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Ervaringen met schuldbemiddeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 14:25

Haha, iedereen kan wel blazen, maar daar wordt het echt niet anders van.

TS verhuurt stallen om het onderhoud van haar eigen paarden te bekostigen. Dat is niet mijn keus, dat doet zij zelf.

Zodra je gaat verhuren horen daar meerdere risico's bij. Mensen komen niet meer, kunnen ook ziek zijn of overlijden...... Mensen betalen laat of niet. Paarden worden ziek, krijgen een ongeluk. Het kan allemaal en dan maakt het niet uit of je er 100 hebt staan of 2, de risico's zijn er altijd.

Dus ja, je moet van tevoren bedenken dat je je eigen paarden gewoon kan onderhouden als iemand geen 150 euro per maand kan betalen.

Als je met paarden bezig bent, heb je liefde voor de dieren en zou je die nooit op straat ergens neer kwakken, zeker niet als ze 30 zijn.
Dan mogen mensen wat van mij vinden, maar het zegt me veel meer over die mensen dat ze dat normaal vinden. Want zoals al gezegd; dit gebeurt op stallen en dat mag NOOIT ten koste van een paard gaan.

En ja, op stallen gewerkt waar mensen weg bleven, niet meer betaalden, paarden uiteindelijk zijn overgenomen en verkocht, sloten op de box etc. Het kan iedereen overal gebeuren en TS weet dat ze houder is en het paard moet verzorgen.

tamary

Berichten: 29229
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Ervaringen met schuldbemiddeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 14:39

Houder is een betaalde baan. En jij zegt dat die gewoon moet doorwerken als baas stopt met betalen. Want dat moet je incalculeren, dus eigenlijk moet je die pony gewoon gratis kunnen huisvesten, want niet betalen kan altijd gebeuren.
Niet ten koste van een paard gaan mag niet, maar wel ten koste van alle paarden die tot zorg van die houder komen?
Je blijft verantwoordelijkheden van de eigenaar bij de houder leggen, die moet nl geld hebben om de zorg van zijn/haar dier te bekostigen.

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-22 15:04

Ik kan mijn eigen paarden blijven betalen als er iemand weg valt, heb best wel wat buffer. Maar daarbovenop nog eens 150 euro kosten voor een ander is te veel. En dat lijkt me ook maar logisch.

Maargoed, superpony, wat is jou oplossing dan? Calculeer het risico maar in dat je hier 5 jaar kosten hebt aan een pensionpaard? Ga jij als stalgenoot 50 euro pm meer betalen om dat in te calculeren? Ik persoonlijk niet hoor.

Achterom
Berichten: 23060
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 15:30

superpony schreef:
Haha, iedereen kan wel blazen, maar daar wordt het echt niet anders van.

TS verhuurt stallen om het onderhoud van haar eigen paarden te bekostigen. Dat is niet mijn keus, dat doet zij zelf.

Zodra je gaat verhuren horen daar meerdere risico's bij. Mensen komen niet meer, kunnen ook ziek zijn of overlijden...... Mensen betalen laat of niet. Paarden worden ziek, krijgen een ongeluk. Het kan allemaal en dan maakt het niet uit of je er 100 hebt staan of 2, de risico's zijn er altijd.

Dus ja, je moet van tevoren bedenken dat je je eigen paarden gewoon kan onderhouden als iemand geen 150 euro per maand kan betalen.

Als je met paarden bezig bent, heb je liefde voor de dieren en zou je die nooit op straat ergens neer kwakken, zeker niet als ze 30 zijn.
Dan mogen mensen wat van mij vinden, maar het zegt me veel meer over die mensen dat ze dat normaal vinden. Want zoals al gezegd; dit gebeurt op stallen en dat mag NOOIT ten koste van een paard gaan.

En ja, op stallen gewerkt waar mensen weg bleven, niet meer betaalden, paarden uiteindelijk zijn overgenomen en verkocht, sloten op de box etc. Het kan iedereen overal gebeuren en TS weet dat ze houder is en het paard moet verzorgen.

Ze zet het paard niet op straat hè, ze bezorgt hem netjes terug bij de rechtmatige eigenaar. Ze stelt niet voor om het paard maar los te laten in het bos ofzo. Als dat het geval was, zou je wellicht een punt hebben, maar dat doet ze dus helemaal niet.
Als het paard al ergens de dupe van is, dan is het van de eigenaar.

Charmaine
Berichten: 1421
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 15:51

Ts mss nog te overwegen de eigenaresse voor x maanden vooruit te laten betalen als ze wil blijven. Kans is natuurlijk best groot dat als ze de achterstand heeft voldaan, ze binnen de kortste keren weer gaat achterlopen.

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-22 16:20

Charmaine schreef:
Ts mss nog te overwegen de eigenaresse voor x maanden vooruit te laten betalen als ze wil blijven. Kans is natuurlijk best groot dat als ze de achterstand heeft voldaan, ze binnen de kortste keren weer gaat achterlopen.


Dat is inderdaad iets dat we wel in het achterhoofd zullen moeten houden. Als de eigenaresse een oplossing vindt en toch kan/wil blijven staan, zal er een nieuw contract opgemaakt moeten worden. Hier gaan we enkele aanpassingen in doen, maar idd goed om al over na te denken.
Ik vrees dat als het haar nu lukt om het geld bij elkaar te krijgen, er geen geld meer zal over zijn om vooruit te betalen.
Wat ik wel dacht is om na 1 week niet betalen 25 euro administratiekosten te rekenen en hier streng op te zijn. Verder zijn clausules waarbij ik na xx maanden het paard mag weggeven of opeisen niet legaal vrees ik, geen idee of ik hier nog ergens iets kan?

tamary

Berichten: 29229
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Ervaringen met schuldbemiddeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 16:25

Combi van borg en waarde van pony op 2 maanden huur stellen. 2 maanden niet betalen is aankoopprijs pony en borg voor de euthanasie. Je mag binnen de wet van alles in een contract zetten, zowel onder omstandigheid X wordt dier eigendom van of knoop je dier aan de voordeur. Overeenkomst van als aan die voorwaarden voldaan is, is dier verkocht, kan dus wel degelijk.

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-22 17:04

tamary schreef:
Combi van borg en waarde van pony op 2 maanden huur stellen. 2 maanden niet betalen is aankoopprijs pony en borg voor de euthanasie. Je mag binnen de wet van alles in een contract zetten, zowel onder omstandigheid X wordt dier eigendom van of knoop je dier aan de voordeur. Overeenkomst van als aan die voorwaarden voldaan is, is dier verkocht, kan dus wel degelijk.


Maar dat is niet rechtsgeldig vrees ik? Zeker clausule ivm overdracht van eigendom en euthanasie zouden bij een zaak gewoon nietig verklaard worden.

imaudy
Berichten: 5086
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 17:32

Ik vind het een goede oplossing zo van je. Vraag mij wel een beetje af, de tuin van de ouders, is dat niet een beetje tricky omdat zij niet de eigenaren van de pony zijn? Of moet je ze als "contactpersonen" zien?
Maar al met al, denk ik dat dit wel de beste oplossing is.
Laatst bijgewerkt door imaudy op 09-09-22 17:54, in het totaal 1 keer bewerkt

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 17:42

Poekkie schreef:
tamary schreef:
Combi van borg en waarde van pony op 2 maanden huur stellen. 2 maanden niet betalen is aankoopprijs pony en borg voor de euthanasie. Je mag binnen de wet van alles in een contract zetten, zowel onder omstandigheid X wordt dier eigendom van of knoop je dier aan de voordeur. Overeenkomst van als aan die voorwaarden voldaan is, is dier verkocht, kan dus wel degelijk.


Maar dat is niet rechtsgeldig vrees ik? Zeker clausule ivm overdracht van eigendom en euthanasie zouden bij een zaak gewoon nietig verklaard worden.


Je kunt vanalles opstellen en tekenen, maar dat maakt het indd nog niet rechtsgeldig. We kunnen vanalles roepen, maar:
- weinigen van ons hebben voldoende juridische kennis
- TS woont in België, waar de wetgeving ook anders is
- als het tot bare zaken en een rechtszaak komt, worst TS misschien wel als bedrijf aangemerkt, waarvoor weer andere regels gelden.

Dus, geen rare adviezen opvolgen, maar advies vragen bij mensen die er verstand van hebben.

Pallatin

Berichten: 2522
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 18:28

Charmaine schreef:
Ts mss nog te overwegen de eigenaresse voor x maanden vooruit te laten betalen als ze wil blijven. Kans is natuurlijk best groot dat als ze de achterstand heeft voldaan, ze binnen de kortste keren weer gaat achterlopen.


Daar zat ik ook aan te denken….en is het te onderhandelen dat jij het paspoort in beheer krijgt? Ik hoop dat je er uit komt met de eigenaar TS

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Ervaringen met schuldbemiddeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 18:37

1 maand vooruit laten betalen mag juridisch en is op sommige stallen al gebruikelijk.

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-22 19:03

imaudy schreef:
Ik vind het een goede oplossing zo van je. Vraag mij wel een beetje af, de tuin van de ouders, is dat niet een beetje tricky omdat zij niet de eigenaren van de pony zijn? Of moet je ze als "contactpersonen" zien?
Maar al met al, denk ik dat dit wel de beste oplossing is.


De ouders zijn in het contract door de eigenaresse als contactpersoon opgegeven en ook in de opzegbrief vermeld.

Maar ik begrijp je punt zeker. Juridisch gezien zou ik sterker staan wanneer ik het paard rechtstreeks bij de eigenaar aflever. Er is echter ook een kwestie van veiligheid. Het huis van de ouders ligt op een route die mij zeer bekend is en die ik vaak wandel met mijn eigen paarden. Er is een afgesloten tuin en het huis ligt aan een fietsstraat met veel weides rondom. Als het paard losbreekt acht ik de kans op gevaar erg klein.
De eigenaresse daarentegen woont in een nieuw appartementcomplex aan een 70-km/u baan. Zelfs wanneer we de merrie met de trailer tot daar brengen vind ik het nog relatief gevaarlijk voor haar daar.

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Ervaringen met schuldbemiddeling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-22 19:04

Bedankt voor alle adviezen voor de toekomst ook hierboven.
Paspoort eisen is een goede en zal gebeuren als we met het paard verder gaan. Betaling aan het begin van de maand dien we nu al maar ik moet duidelijk veel strenger zijn.

dierenfan
Berichten: 9663
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Ervaringen met schuldbemiddeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 19:18

Wij lieten in pension elk jaar opnieuw de voorwaarden ondertekenen. 1 van die voorwaarden was als je 14 dagen na afgesproken ophaaldatum nog niet geweest was dat betreffende hond dan naar het asiel ging. Daar dan wordt behandeld als gevonden hond dus nog eens 14 dagen wachten en dan herplaatsing. Dit maar 1x mee gemaakt maar was wel bij een heel agressieve rottweiler. We waren enorm blij met deze ondertekende contracten. Overigens wel eigenaar dagelijks geprobeerd te bellen en dossier opgemaakt. Dus 2x aangetekende brief vanuit pension gestuurd en dat is vanuit asiel ook opgenomen. Dossier goed bewaard en hond ingeslapen. Nooit iemand meer voor geweest

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-22 19:31

dierenfan schreef:
Wij lieten in pension elk jaar opnieuw de voorwaarden ondertekenen. 1 van die voorwaarden was als je 14 dagen na afgesproken ophaaldatum nog niet geweest was dat betreffende hond dan naar het asiel ging. Daar dan wordt behandeld als gevonden hond dus nog eens 14 dagen wachten en dan herplaatsing. Dit maar 1x mee gemaakt maar was wel bij een heel agressieve rottweiler. We waren enorm blij met deze ondertekende contracten. Overigens wel eigenaar dagelijks geprobeerd te bellen en dossier opgemaakt. Dus 2x aangetekende brief vanuit pension gestuurd en dat is vanuit asiel ook opgenomen. Dossier goed bewaard en hond ingeslapen. Nooit iemand meer voor geweest


Dat is een zeer goed idee, slim!