Tariefverhoging pensionstallen 2023/2024

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cioccolato

Berichten: 6613
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 18:03

Ieder zn ding. Daar gaat t in dit topic niet over.

AnnemiekvM

Berichten: 8248
Geregistreerd: 17-07-03

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 20:05

Indirect wel. Het gaat ook om de service die bij een stal zit.
Een stal waar ze maar 3 keer per week naar buiten mogen, daar wil ik niet eens gratis staan. Maar dat is heel persoonlijk natuurlijk.

Ik vind dat ik best veel betaal waar ik sta. Omdat het een manege is, is er weinig tijd/ruimte om te rijden als het weer slecht is. Dat maakt het praktisch wel eens lastig.
Maar het is wel inclusief verzorging en buitenzetten. Dat geeft mij weer rust als ik op mijn werk ben.

123_456
Berichten: 95
Geregistreerd: 15-11-23

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 23:10

Als je tijd genoeg hebt en het de andere dagen zelf doet, of het onderling regelt, kan het een prima keuze zijn

karrij
Berichten: 1052
Geregistreerd: 13-04-21

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 07:10

3x per week in een paddock?! Serieus????
Het zou verboden moeten worden! Als je geen ruimte hebt om een paard de ruimte te geven , dan kan je geen paarden houden!
Misschien dan toch echt naar een andere stal uitkijken, waarbij het welzijn van je paard op de 1ste plaats staat!En ja dan ben je meer, nog meer, aan stalling kwijt

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23444
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 07:33

Is het niet handiger om even af te wachten of de paarden de andere dagen echt op stal blijven of dat er een alternatief is? Crow heeft daar nog niet op gereageerd en er worden hier meteen aannames gedaan en daar weer door anderen op voortborduurt terwijl het niet eens zeker is dat het daadwerkelijk zo is...

Lieser
Berichten: 1500
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 07:43

123_456 schreef:
Als je tijd genoeg hebt en het de andere dagen zelf doet, of het onderling regelt, kan het een prima keuze zijn

Eens.

Utixo

Berichten: 6582
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 09:17

Polly schreef:
Is het niet handiger om even af te wachten of de paarden de andere dagen echt op stal blijven of dat er een alternatief is? Crow heeft daar nog niet op gereageerd en er worden hier meteen aannames gedaan en daar weer door anderen op voortborduurt terwijl het niet eens zeker is dat het daadwerkelijk zo is...


Dit. Bizar, er wordt iets gezegd, en de rest wordt gelijk ingevuld. Als ik Crow was had ik jullie allemaal lekker laten speculeren.
En buiten dat, het is haar paard. Als zij er tevreden mee is, is dat prima.
Als ik naar mijn paarden kijk, ik heb er ook 1 die iedere keer maar een half uurtje buiten heeft gestaan. Hij heeft echt een bloedhekel aan natte voeten en regen. Zet ik hem in de paddock gaat hij bij het hek staan poedersuiker, zet ik hem in de wei maakt hij olifantenpaadjes. Zet ik hem in stal gaat hij tevreden staan briesen.
Voor hem zou het prima zijn om maar 3x per week de paddock in te moeten. In de zomer wil hij ook tegen de middag naar binnen.

En zo ken ik er echt wel meer. Dus kunnen we nu eens ophouden met te zeggen dat alle paarden de hele dag naar buiten moeten, weer of geen weer? Natuurlijk zijn er paarden die het fijn vinden, maar er zijn evengoed paarden die er geen flikker aan vinden en hun box veel meer waarderen.

Cioccolato

Berichten: 6613
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 09:23

Er zijn andere topics om te discussiëren over het feit hoeveel paarden buiten komen. Hier heeft invloed op de prijs maar de andere onliners zijn hier niet op z'n plaats.

lletam

Berichten: 577
Geregistreerd: 14-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 11:24

Al dit soort topics eindigen in eindeloze discussies over wat het beste is voor alle paarden in alle situaties en ohwee als je als eigenaar het ook voor jezelf leuk en haalbaar (betaalbaar) wil houden

Sherivey
Berichten: 8633
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 11:29

lletam schreef:
Al dit soort topics eindigen in eindeloze discussies over wat het beste is voor alle paarden in alle situaties en ohwee als je als eigenaar het ook voor jezelf leuk en haalbaar (betaalbaar) wil houden

Nou idd.

En als je in de buurt niks hebt, dan moet je je paard maar op 2 uur autorijden zetten. Want dat is haalbaar voor iedereen om zn paard dan ook nog de juiste verzorging te geven.

Cioccolato

Berichten: 6613
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 11:56

Niet te vergeten om duizenden euro's te betalen om modder vrij te kunnen bieden. Wat overigens ook heel erg af hangt van waar je woont.. dus 'even' verhuizen met je stal :D

Sherivey
Berichten: 8633
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 12:08

Yup, en kun je dit niet, dan moet je je paard maar gewoon verkopen want dan ben je 'm niet waard.

LoveBodin

Berichten: 4355
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 12:55

Maar niet als ie een blessure heeft, want dan komt ie in de verkeerde handel terecht.
Waar je 'm dan moet laten? Ja, eigen verantwoordelijkheid!!

webster543

Berichten: 3430
Geregistreerd: 06-08-07
Woonplaats: België

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 13:59

Geen idee of dit on-topic is. Maar ik zie ergens wel een link naar het topic over landbouwgronden die schaars worden en opgekocht worden door paarden mensen.
Pensionstalling wordt duurder, de mensen zijn er zich meer en meer van bewust van het belang van vrije loop voor paarden. Dus kopen ze een lapje grond voor eigen beheer, waardoor er veel landbouwgrond niet meer gebruikt wordt voor landbouw activiteiten en die prijzen ook weer stijgen. Of ben ik fout?
( moest hier aan denken omdat mijn hoefsmid geen landbouwgrond mocht kopen van de boer omdat hij er paarden op wou zetten)

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 14:02

lletam schreef:
Al dit soort topics eindigen in eindeloze discussies over wat het beste is voor alle paarden in alle situaties en ohwee als je als eigenaar het ook voor jezelf leuk en haalbaar (betaalbaar) wil houden


Toch is er wel een minimum standaard wat betreft dierenwelzijn.

Ze zijn echt wel bezig om daar wettelijke regels voor op te stellen.
Als je het al niet voor je paard over hebt om het goed te regelen dan wordt het straks alsnog wel afgedwongen.

Cioccolato

Berichten: 6613
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 15:37

En weer prijs verhogingen als dat door zet :D
Topic titel kan wel steeds per jaar aangepast worden

Popstra
Berichten: 13756
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 15:39

Sherivey schreef:
Yup, en kun je dit niet, dan moet je je paard maar gewoon verkopen want dan ben je 'm niet waard.


Ja dat zie ik ook steeds meer in topics terug komen.
Lekker kort door de bocht ook!

Popstra
Berichten: 13756
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 15:45

webster543 schreef:
Geen idee of dit on-topic is. Maar ik zie ergens wel een link naar het topic over landbouwgronden die schaars worden en opgekocht worden door paarden mensen.
Pensionstalling wordt duurder, de mensen zijn er zich meer en meer van bewust van het belang van vrije loop voor paarden. Dus kopen ze een lapje grond voor eigen beheer, waardoor er veel landbouwgrond niet meer gebruikt wordt voor landbouw activiteiten en die prijzen ook weer stijgen. Of ben ik fout?
( moest hier aan denken omdat mijn hoefsmid geen landbouwgrond mocht kopen van de boer omdat hij er paarden op wou zetten)


Bedoelden ze dan een complete stal met meerdere paarden? Pension?

Je kunt dat niet zomaar beginnen namelijk. Daar moet je ook vergunningen voor hebben.
Vooral in Belgie is dat lastiger want daar worden die vergunningen vanwege natuur en milieu niet zo makkelijk tot helemaal niet meer af gegeven.

En ook al koop je een weide voor 2 paarden die wil je ook kunnen laten schuilen.
Daar mag je ook niet zomaar wat neer zetten.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 18:34

Ik ben straks benieuwd hoe ik het ga betalen als alles naar 21% gaat…

Heb 2 paarden. Het wordt steeds minder leuk om paarden te houden…

Lieser
Berichten: 1500
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 20:25

joyce B schreef:
Toch is er wel een minimum standaard wat betreft dierenwelzijn.

Ze zijn echt wel bezig om daar wettelijke regels voor op te stellen.
Als je het al niet voor je paard over hebt om het goed te regelen dan wordt het straks alsnog wel afgedwongen.

De minimum standaard wordt toch alleen een stal van 3 bij 3,5 m (10 m2) en voldoende licht in de stal? Ik dacht dat het voorstel om paarden minimaal vier uur per dag beweging buiten de box te geven, het niet gehaald had.

Sanet

Berichten: 7950
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 21:35

Lieser schreef:
De minimum standaard wordt toch alleen een stal van 3 bij 3,5 m (10 m2) en voldoende licht in de stal? Ik dacht dat het voorstel om paarden minimaal vier uur per dag beweging buiten de box te geven, het niet gehaald had.


Naja, maar dat kan ook niet altijd. Met oud en nieuw staan ze hier niet zo lang buiten, want vuurwerk en hardloopwedstrijd langs de paddock. Toen ze laatst bomen gingen omzagen konden ze de hele dag niet naar buiten. En toen het geijzeld had ook niet. Dus al met al al best wel vaak de laatste paar maanden…

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 10:26

Ik verwacht ook minimum standaard voor vrije beweging. Met een minimale oppervlakte per dier. Die zijn er ook in andere landbouwsectoren.

Nu wordt het nog aan de sector overgelaten maar als die onvoldoende stappen zet komt er vanzelf een moment dat het door de overheid afgedwongen gaat worden.

Bielsje

Berichten: 1391
Geregistreerd: 17-09-09

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 11:43

Maar er zit natuurlijk wel een groot verschil tussen landbouwsectoren en pensionstallen, en dat is dat er ook een eigenaar van het paard is.

Bij het keurmerk paard en welzijn waren eerst regels dat de pensionstaleigenaar moest zorgen voor X vrije beweging etc maar die regels zijn na een tijd zo aangepast dat dat eigenlijk de verantwoordelijkheid van de eigenaar van het paard werd. Ik weet niet hoe dat op dit moment is maar dat vond ik wel opvallend aangezien het wel een keurmerk voor de pensionstal is maar steeds minder waarde gaf, als het dat al gaf maar dat is een ander verhaal O:)

DuoPenotti

Berichten: 29508
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 12:38

joyce B schreef:
Ik verwacht ook minimum standaard voor vrije beweging. Met een minimale oppervlakte per dier. Die zijn er ook in andere landbouwsectoren.

Nu wordt het nog aan de sector overgelaten maar als die onvoldoende stappen zet komt er vanzelf een moment dat het door de overheid afgedwongen gaat worden.

Klopt, dit gaat gewoon eens gebeuren, verbaas me zelfs dat het al niet is.

En dan is er nu ook nog de stikstof bij, dus er gaan zeker stallen die weinig grond hebben in de problemen komen.
En ja dat zal in de prijs niet gunstiger zijn.
Maar goed dat zie je al vele jaren aankomen, dan toch nog een paard kopen en op dergelijke stal zetten is een keuze....

Lieser
Berichten: 1500
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 17:30

joyce B schreef:
Ik verwacht ook minimum standaard voor vrije beweging. Met een minimale oppervlakte per dier. Die zijn er ook in andere landbouwsectoren.

Nu wordt het nog aan de sector overgelaten maar als die onvoldoende stappen zet komt er vanzelf een moment dat het door de overheid afgedwongen gaat worden.

Nou, dat gebeurt in ieder geval niet meer vóór 2027, want het zit nu niet in de wet die dan van kracht wordt.