Tariefverhoging pensionstallen 2023/2024

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 07:41

Hier heb ik me ook over verbaasd.
Dat de normen voor vrije beweging voor dat keurmerk zo laag zijn gesteld. Je wilt dat het juist een meerwaarde heeft voor paardenwelzijn.
Nu lijkt het meer een marketing truck waarbij je op het verkeerde been gezet wordt.

Bielsje schreef:
Maar er zit natuurlijk wel een groot verschil tussen landbouwsectoren en pensionstallen, en dat is dat er ook een eigenaar van het paard is.

Bij het keurmerk paard en welzijn waren eerst regels dat de pensionstaleigenaar moest zorgen voor X vrije beweging etc maar die regels zijn na een tijd zo aangepast dat dat eigenlijk de verantwoordelijkheid van de eigenaar van het paard werd. Ik weet niet hoe dat op dit moment is maar dat vond ik wel opvallend aangezien het wel een keurmerk voor de pensionstal is maar steeds minder waarde gaf, als het dat al gaf maar dat is een ander verhaal O:)

Miss_Mii21

Berichten: 541
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 11:25

joyce B schreef:
Hier heb ik me ook over verbaasd.
Dat de normen voor vrije beweging voor dat keurmerk zo laag zijn gesteld. Je wilt dat het juist een meerwaarde heeft voor paardenwelzijn.
Nu lijkt het meer een marketing truck waarbij je op het verkeerde been gezet wordt.

Bielsje schreef:
Maar er zit natuurlijk wel een groot verschil tussen landbouwsectoren en pensionstallen, en dat is dat er ook een eigenaar van het paard is.

Bij het keurmerk paard en welzijn waren eerst regels dat de pensionstaleigenaar moest zorgen voor X vrije beweging etc maar die regels zijn na een tijd zo aangepast dat dat eigenlijk de verantwoordelijkheid van de eigenaar van het paard werd. Ik weet niet hoe dat op dit moment is maar dat vond ik wel opvallend aangezien het wel een keurmerk voor de pensionstal is maar steeds minder waarde gaf, als het dat al gaf maar dat is een ander verhaal O:)


Plus dat het nog een "keuze" is om voor zo'n keurmerk te gaan, er zijn geen regels en handhaving. Dus feitelijk kunnen veel stalhouders hun gang gaan.

Kan mij voorstellen met de stijgende prijzen - en hier fors bijvoeren omdat ze overal in de weide omgeving veel te weinig voeren/ mijn paard met maagzweren overal +4 uur zonder hooi staat en dit volgens mijn dierenarts schadelijk is - dat je op het gegeven moment gaat kiezen voor minder faciliteiten, om het op die manier betaalbaar te houden.

Opvallend: de stallen die het meeste geld vragen, hoor ik het hardste klagen over prijsstijgingen. Ik sta nu ergens vrij simpel bij 'gewone mensen' die het er bij doen, voor acceptabele prijs. Vorig jaar betaalde ik +100 euro meer. Oké geen binnenbak meer, je moet ergens concessies doen. Maar deze mensen doen alles zelf en ik hoor ze nimmer klagen. Terwijl de stallen met stalhulpjes die veel meer vroegen, continue klaagden over gestegen kosten... tja..

Alles stijgt elk jaar, grondstofprijzen maar ook je salaris... 2024 voor mij 320/ maand.
2023 (incl binnenbak, overdekte - veel te harde - longeercirkel) 400/maand.

Pantykous

Berichten: 10487
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 12:44

Je kunt een bedrijf niet vergelijken met mensen die het erbij doen natuurlijk. De vraag is of t rekent voor die mensen.

Paardjes101
Berichten: 258
Geregistreerd: 11-03-23

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 15:57

Ik schrok ook wel van de prijsverhoging. Ik stond al een tijdje bij iemand aan huis die alles zelf regelde dus had geen last van prijsverhoging. Sinds twee weken ben ik verhuisd naar een pensionstal en die was gewoon in een jaar met €50 omhoog gegaan. Ik schrok hier wel van hoor pfoe.

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 16:08

Paardjes101 schreef:
Ik schrok ook wel van de prijsverhoging. Ik stond al een tijdje bij iemand aan huis die alles zelf regelde dus had geen last van prijsverhoging. Sinds twee weken ben ik verhuisd naar een pensionstal en die was gewoon in een jaar met €50 omhoog gegaan. Ik schrok hier wel van hoor pfoe.


Iemand aan huis zal die prijsverhoging zelf ook wel gevoeld hebben hoor. Maar wss alleen niet hebben durven communiceren. Het staat een beetje raar in je post alsof prive-plekjes automatisch niet kunnen opslaan.

Cioccolato

Berichten: 6613
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 16:11

Breid je maar alvast voor op nog meer verhogingen :j

Paardjes101
Berichten: 258
Geregistreerd: 11-03-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 16:11

Poekkie schreef:
Paardjes101 schreef:
Ik schrok ook wel van de prijsverhoging. Ik stond al een tijdje bij iemand aan huis die alles zelf regelde dus had geen last van prijsverhoging. Sinds twee weken ben ik verhuisd naar een pensionstal en die was gewoon in een jaar met €50 omhoog gegaan. Ik schrok hier wel van hoor pfoe.


Iemand aan huis zal die prijsverhoging zelf ook wel gevoeld hebben hoor. Maar wss alleen niet hebben durven communiceren. Het staat een beetje raar in je post alsof prive-plekjes automatisch niet kunnen opslaan.


Ze deden hooi zelf en grond was ook van hun zelf. Dus ik denk dat zij daar wel minder last van hadden. Ik was heel goed met hun en besprak alles met ze. Dus dat was het probleem niet.

Paardjes101
Berichten: 258
Geregistreerd: 11-03-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 16:14

Cioccolato schreef:
Breid je maar alvast voor op nog meer verhogingen :j


Ja denkje? Het kan toch niet zo zijn dat ze straks over 50 jaar ofzo €1000 vragen voor een stalling haha

Cioccolato

Berichten: 6613
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 16:20

Ook eigen grond en hooi kost geld en is duurder geworden.

Er komt al een btw verhoging aan op voer. Een bedrijf krijgt btw terug maar een particulier betaald gewoon btw over z'n voer. Dat is al een verhoging. Dus ja. Zolang kosten stijgen, zal pensionstalling ook stijgen

123_456
Berichten: 95
Geregistreerd: 15-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 16:25

Paardjes101 schreef:
Cioccolato schreef:
Breid je maar alvast voor op nog meer verhogingen :j


Ja denkje? Het kan toch niet zo zijn dat ze straks over 50 jaar ofzo €1000 vragen voor een stalling haha


50 jaar een klein beetje inflatie van, zeg, 2% en dan ben je er al.

Paardjes101
Berichten: 258
Geregistreerd: 11-03-23

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 16:29

Oei heftig hoor!

Kaitlyn

Berichten: 9727
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 16:53

Paardjes101 schreef:
Cioccolato schreef:
Breid je maar alvast voor op nog meer verhogingen :j


Ja denkje? Het kan toch niet zo zijn dat ze straks over 50 jaar ofzo €1000 vragen voor een stalling haha



Afbeelding
Voila! €1500 per maand.

123_456
Berichten: 95
Geregistreerd: 15-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 16:58

Paardjes101 schreef:
Oei heftig hoor!

Je salaris stijgt toch ook mee?
Ik bedoel, in 1970 was een gemiddeld netto maandsalaris 640 gulden, zo'n 285 euro. Nu is dat 2600 per maand. Bijna 10 keer zoveel.

Een beetje inflatie wordt economisch als goed gezien.

PSvanLot

Berichten: 10142
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 17:03

Kaitlyn schreef:
Paardjes101 schreef:


Ja denkje? Het kan toch niet zo zijn dat ze straks over 50 jaar ofzo €1000 vragen voor een stalling haha



[ [url=m/l7BSa5.jpg]Afbeelding[/url] ]
Voila! €1500 per maand.


Zou ik ook doen als ik eigenlijk geen pensionklanten wil ;)

ruitje

Berichten: 12318
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-24 17:05

Miss_Mii21 schreef:
Opvallend: de stallen die het meeste geld vragen, hoor ik het hardste klagen over prijsstijgingen. Ik sta nu ergens vrij simpel bij 'gewone mensen' die het er bij doen, voor acceptabele prijs. Vorig jaar betaalde ik +100 euro meer. Oké geen binnenbak meer, je moet ergens concessies doen. Maar deze mensen doen alles zelf en ik hoor ze nimmer klagen. Terwijl de stallen met stalhulpjes die veel meer vroegen, continue klaagden over gestegen kosten... tja..

Alles stijgt elk jaar, grondstofprijzen maar ook je salaris... 2024 voor mij 320/ maand.
2023 (incl binnenbak, overdekte - veel te harde - longeercirkel) 400/maand.


Het is vrij irritant ja als de stallen 'die het erbij doen' onder de prijs gaan zitten. Die hoeven niet te klagen over:

-De absurd gestegen kosten van je verzekeringen en de eisen die worden gesteld( of je even je elektra periodiek wil laten keuren en voor duizenden euro's wil vervangen wat niet goed is).
-De gemeente die jou elk jaar komt controleren en verwacht dat je je vloeistofdichte mestplaat opnieuw stort, of dure kasten/opvangbakken koopt voor je verf of olie ofzo.
-De absurde kosten voor je boekhouder, je adviesbureaus om herbouw mogelijk te maken etc etc.

Als jij lekker 'erbij' je mesthoop ergens gooit, niet top verzekerd bent en je alleen een particuliere vergunning heb...

Dan heb je ook veel minder kosten.

Ik zeg niet dat deze voorbeelden op jouw stal van toepassing zijn, maar het bevreemd mij dat de redenatie is: 'iemand doet het erbij voor minder geld, dus dat zou een grote stal ook moeten kunnen.'

Popstra
Berichten: 13756
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 17:56

PSvanLot schreef:
Zou ik ook doen als ik eigenlijk geen pensionklanten wil ;)


ik heb daar 8 jaar gestaan toenb het nog van de oude eigenaar was. zijn wel hele ruime stallen, 4.5 X4.5
alles is super de luxe. Paarden hadden ook altijd hooi tot hun beschikking, binnen en buiten en 7 daags dezelfde goede service.
ook de paddocks. altijd droog
echt een hele fijne plek.
ik heb nu mijn eigen accomedatie anders had ik er graag blijven staan.

PSvanLot

Berichten: 10142
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 17:59

Popstra schreef:
PSvanLot schreef:
Zou ik ook doen als ik eigenlijk geen pensionklanten wil ;)


ik heb daar 8 jaar gestaan toenb het nog van de oude eigenaar was. zijn wel hele ruime stallen, 4.5 X4.5
alles is super de luxe. Paarden hadden ook altijd hooi tot hun beschikking, binnen en buiten en 7 daags dezelfde goede service.
ook de paddocks. altijd droog
echt een hele fijne plek.
ik heb nu mijn eigen accomedatie anders had ik er graag blijven staan.


Voor €1500 per maand?

Sherivey
Berichten: 8633
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 18:05

Voor 1500 pm kan ik er zelfs hier in de omgeving 4 stallen :=

Wat een bedrag zeg!

Ayasha
Blogger

Berichten: 57941
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 18:06

123_456 schreef:
Paardjes101 schreef:


Ja denkje? Het kan toch niet zo zijn dat ze straks over 50 jaar ofzo €1000 vragen voor een stalling haha


50 jaar een klein beetje inflatie van, zeg, 2% en dan ben je er al.

Ga je geen 50 jaar op moeten wachten hoor. Die nu onder de 250 euro iemands paard overhoud betaald andermans hobby deels.

Alja

Berichten: 25599
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 18:11

Paardjes101 schreef:
Poekkie schreef:


Iemand aan huis zal die prijsverhoging zelf ook wel gevoeld hebben hoor. Maar wss alleen niet hebben durven communiceren. Het staat een beetje raar in je post alsof prive-plekjes automatisch niet kunnen opslaan.


Ze deden hooi zelf en grond was ook van hun zelf. Dus ik denk dat zij daar wel minder last van hadden. Ik was heel goed met hun en besprak alles met ze. Dus dat was het probleem niet.


Zelfs de loonwerker en het plastic wat om de balen heen gaat is duurder geworden….

Popstra
Berichten: 13756
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 18:19

nee ik betaalde geen 1500...ik betaalde, nu 9 jaar terug 450\maand
toen was er nog geen stapmolen en ook geen aquatrainer.
Volgens mij is de nieuwe concept daar dat het een revalidatie stal word.

Lieser
Berichten: 1501
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 18:23

Kaitlyn schreef:
[ [url=m/l7BSa5.jpg]Afbeelding[/url] ]
Voila! €1500 per maand.

7 dagen per week 2 keer per dag turnout service klinkt inderdaad meer als revalidatie dan als een pensionstal.

DuoPenotti

Berichten: 29509
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 18:36

Popstra schreef:
nee ik betaalde geen 1500...ik betaalde, nu 9 jaar terug 450\maand
toen was er nog geen stapmolen en ook geen aquatrainer.
Volgens mij is de nieuwe concept daar dat het een revalidatie stal word.

Dat denk ik ook. Die aqua trainer en ovale stapmolen viel me op.
Dus lijkt me niet alleen maar gewoon pension worden.
Al schrijven ze niets over revalidatie

Lieser
Berichten: 1501
Geregistreerd: 15-03-21

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 18:45

Volgens de website is het bedrag van 1500 euro voor verblijf inclusief Vitafloor en laserbehandelingen, dus inderdaad revalidatie.
https://hydrohorses.nl/tarieven/

Bielsje

Berichten: 1391
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 21:52

Ze bieden ook maar een gedeelte pension aan, dus het overgrote deel zal waarschijnlijk revalidatie zijn.

Maar ik denk dat er wel mensen komen, mensen met genoeg geld die lekker veel op vakantie gaan. Het is toch wel een enorme plus als je gewoon kunt vertrekken zonder je ergens zorgen om te hoeven maken en dat doen ze dan wel weer goed.

Ik ga iedere dag naar stal, op 4 dagen per jaar na, omdat ik wil dat meneer iedere dag er 2x uitkomt, hij zijn eigen voer krijgt, en om zijn hooi in de slowfeeder te doen... En dan ben ik er 2x 2 dagen niet en dan regel ik mezelf helemaal rot en moet ik mensen om allemaal gunsten vragen wat me enorm tegenstaat :')

Het is dat ik het niet kan betalen maar het is me echt wel wat waard dat als ik me niet goed voel, wat vrij regelmatig is, ik een dagje zou kunnen overslaan :j