Tariefverhoging pensionstallen 2023/2024

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 14:44

LWDaisy, het is een beetje dubbel.

Qua prijzen, kosten dingen gewoon geld en veel stallen vragen echt te weinig.

Maar jij hebt afspraken gemaakt en ik snap dat je erop rekent dat die nagekomen worden, want anders had je waarschijnlijk niet voor die plek gekozen.

Als de rest wel op stal gaat is er soms minder begrip voor dat paarden 24/7 buiten staan.

Wij hebben onze paarden al jaren in principe 24/7 buiten, maar echt niet zonder schuilmogelijkheid. Dat een plek dan duurder is, is te begrijpen, maar een schuilmogelijkheid is in mijn ogen altijd een must. En wij doen de paarden waar wij het voor nodig vinden wel een deken op. Mijn Miep staat anders de hele dag te schuilen en met een deken blijft ze in beweging.
Maar ondanks ook beschutting van bomen, kiezen ze echt wel voor het schuilen in de stal en soms staan ze met hun kont in de wind.

Ik lees dat je paard ook artrose heeft, dus snap heel goed dat je daar ook waarde aan hecht, maar wij hebben daarom juist ook voor dekens gekozen.

Ondanks alles wat er tot nu toe is gebeurt, moet je dat achter je laten en nu echt met je stalbaas gaan praten. Wat geweest is, kan je niet terugdraaien, maar de problemen waar je nu tegenaan loopt kan je wel misschien samen oplossen.
Misschien heeft die stalhouder het niet eens door, maar als iemand van paarden houdt en je legt je ding uit, is er vast veel mogelijk.

Spenk
Berichten: 21777
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 14:55

Ayasha schreef:
Zelfde prijs, zelfde hoeveelheid (dus pak van 4510kg) alleen dan per bussel en met twee paarden doe ik makkelijk een maand. Dat is 25 euro per paard als ik juist reken.

Huh? Maar dan krijgen je paarden heel weinig?

450 kg/30 is 15kg dus dan krijgen jouw paarden max 7,5kg per dag dus per paard.

Dan snap ik je zo goedkoop bent ja.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57942
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 14:58

Spenk schreef:
Ayasha schreef:
Zelfde prijs, zelfde hoeveelheid (dus pak van 4510kg) alleen dan per bussel en met twee paarden doe ik makkelijk een maand. Dat is 25 euro per paard als ik juist reken.

Huh? Maar dan krijgen je paarden heel weinig?

450 kg/30 is 15kg dus dan krijgen jouw paarden max 7,5kg per dag dus per paard.

Dan snap ik je zo goedkoop bent ja.

Heerlijk die simpele vooroordelen terwijl ik hier al gepost heb dat ze hier onbeperkt krijgen. Heb voldoening gehaald uit je onterechte sneer dat mijn paarden niet genoeg eten krijgen? :)

Mijn paarden krijgen meer dan ze op krijgen. :+ De hooinetten zitten altijd nog minstens half vol. Ze hebben hier meerdere netten hangen dus onbeperkt via slowfeeders. Vergeet bovendien ook niet dat mijn paarden luzerne bij krijgen wat een mogelijke uitleg zou kunnen zijn voor het feit dat ze minder eten. Ik kan het ze niet door de strot rammen he. Het zijn paarden, geen ganzen.
Heb de netten hier een tijd gewogen met zo'n speciale weger. Er zat nooit eentje onder de 12kg bij en ze krijgen er minstens drie om te beginnen. Is eentje leeg of half wordt het bij gevuld. En natuurlijk propvolle netten in de stal (die van tijd op een paar happen na onaangeraakt blijven maar ze staan hier ook maar kort op stal.

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 15:09

Wel handig zo :D
Hier eten ze dus veel meer weg en staan ze nochtans goed op gewicht. Als ze toekomen met minder is dat een leuke meevaller. Al zou ik als stalhouder voor een pensionpaard toch uitgaan van eerder 10-15 kg hooi per dag wanneer je de stalprijs berekent.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57942
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 15:14

De merrie eet hier het meeste. Hier is die verandering gebeurt sinds ik ze op ander voer gezet heb dat hen blijkbaar beter voorziet ofzo? Ik weet ook niet hoe ik het moet uit leggen. Ik ben veranderd van merk en sinds eten ze veel rustiger van hun hooi. Ook de luzerne laten ze regelmatig de helft van liggen. Toch zitten ze allebei goed in hun vel. (ietsje te volgens de DA. :+ )

De veulens hebben zelfs letterlijk de gehele baal gewoon in de weide staan dus ik zie echt niet hoe ik mijn paarden te weinig zou kunnen geven. :+

Judith68

Berichten: 276
Geregistreerd: 23-05-14
Woonplaats: Hoogland

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 15:36

Die ervaring heb ik ook! Dat de paarden minder ruwvoer eten als het krachtvoer goed is afgestemd.

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 15:45

Hoe stemmen jullie dat dan af? Ik heb hier op mijn paarden alles individueel proberen uit te rekenen en bloedonderzoeken waren bij beiden perfect maar toch eten die veel hooi weg?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57942
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 15:59

Aan mijn antwoord ga je niks hebben. Ik ben uitgekomen op equifyt en die uitleg "beviel" me. Voor de ruin zat ik meteen goed maar de merrie leek er nog niet helemaal te zijn. Voor haar ben ik naast equifyt slobber uit gekomen op de florian oerbrok. Sinds is ze ook kwa energie level onder het rijden veel fijner. Mijn trainer vroeg na een maand zelfs wat ik met haar gedaan had dat ze zo veranderd was. Rêve was niet "terweers" maar wel erg flegmatiek onder het zadel. Na een maand was ze heerlijk voorwaarts. Dat terwijl ze nu in verhouding (dus in grammen) minder krijgt dan voorheen maar blijkbaar het juiste. Ze mesten ook minder waardoor het stro verbruik omlaag gaat. Voorheen kon de ruin echt 6 hopen hebben liggen op die paar uur dat hij op stal stond. Dat is nu één of twee als hij wat langer op stal staat. (langer is hier 7 uur).

Dat maakt dus dat ik zowel kwa krachtvoer minder verbruik, kwa hooi, én kwa stro want ze maken minder vuil. :) In het eind totaal scheelt dat natuurlijk een hoop. Dan koop ik nog wat luzerne bij en allerhande zever die ze niet nodig hebben maar die ik graag wil dat ze hebben. __O- (zoals hooi blokken in hun bal zodat ze bezigheid hebben. ) maar alsnog ben ik goedkoper uit dan toen ik gewoon de havens draversbrok gaf die ik vooral gaf omdat toen ik de paarden nog bij mijn ouders had, ze daar altijd die brok gaven. :) Ik doe dat hoofdzakelijk op intuïtie eigenlijk. := Heb er geen echte argumenten voor waarom ik voor dit voer gekozen heb behalve dat het goed voelde. :+

Als er een nieuw paard op stal kom begint die zoektocht opnieuw hoewel ik recent twee weken een veulen op stal gehad heb en die deed het ook enorm goed op de zupa + equifyt breeding.

De veranderingen die ik gemerkt heb doen me wel echt geloven dat het de moeite waard is om uit te zoeken op welk voer de paarden het het beste doen. :) Want je merkt het echt in alles en dus ook in je verbruik van hooi en stro. ;)

Spenk
Berichten: 21777
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 16:08

Nou het was helemaal geen sneer hoor fijn dat je dat meteen eruit haalt en terug sneert :)

Het was volle verbazing hoe je toe kan met zo weinig. Want dat lukt mij dus totaal niet. Hier ook alles in slowfeeders ze krijgen luzerne en ook nog gras.

Echt ik zou het willen dat het kon! Maar dan staan ze veel te lang zonder omdat het hier wel allemaal opgevreten wordt. Ik bedoelde het ook zo want jij geeft steeds aan nou ze kosten mij lang zo veel niet. Maar als ik met 7,5 kg hooi toe zou kunnen dan zou ik ook veel minder kwijt zijn aan hooi. Helaas gaat er hier wel zeker 10-12 kg doorheen en dat is niet eens onbeperkt := als ik dat zou doen vrat die zo 20 kilo weg.

Dus daar reken ik mee en daarom kost het mij ook wel €75 per maand aan enkel hooi.

HIer maakt het overigens niet uit wat ik verder voer al van alles geprobeerd maar ik heb nou eenmaal een dikke veelvraat waarbij alles gewoon op moet en die eet door tot die er bij neervalt :')

edit: en als je balen van 450kg kwijt kan scheelt ook een boel natuurlijk dat past hier niet dus het moeten echt kleine pakjes zijn die zijn ook duurder.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 16:22

Ik reken het niet uit, maar gooi wel veel teveel hooi weg. Ze krijgen teveel en morsen, dus dat gooien we weg. Zonde, maar ja.
Het maakt hier niet uit of we in bakken of netten voeren. Als het te lang ligt of nat wordt, eten ze het niet. Ook niet als we niks bij geven. Wat op de grond valt wordt niet meer gegeten. En nu we van leverancier moesten veranderen waren ze helemaal kieskeurig.........
Tja, 2 geven nog melk, dus ga niet minder of niks geven. Wel krijgen ze 3x daags bijgevoerd in de winter, zomers 2x, maar dan krijgen ze op de dag gras.

Als ik minder zou weggooien, zou dat wel echt heel veel kunnen schelen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57942
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 16:27

Spenk schreef:
Nou het was helemaal geen sneer hoor fijn dat je dat meteen eruit haalt en terug sneert :)

Het was volle verbazing hoe je toe kan met zo weinig. Want dat lukt mij dus totaal niet. Hier ook alles in slowfeeders ze krijgen luzerne en ook nog gras.

Echt ik zou het willen dat het kon! Maar dan staan ze veel te lang zonder omdat het hier wel allemaal opgevreten wordt. Ik bedoelde het ook zo want jij geeft steeds aan nou ze kosten mij lang zo veel niet. Maar als ik met 7,5 kg hooi toe zou kunnen dan zou ik ook veel minder kwijt zijn aan hooi. Helaas gaat er hier wel zeker 10-12 kg doorheen en dat is niet eens onbeperkt := als ik dat zou doen vrat die zo 20 kilo weg.

Dus daar reken ik mee en daarom kost het mij ook wel €75 per maand aan enkel hooi.

HIer maakt het overigens niet uit wat ik verder voer al van alles geprobeerd maar ik heb nou eenmaal een dikke veelvraat waarbij alles gewoon op moet en die eet door tot die er bij neervalt :')

edit: en als je balen van 450kg kwijt kan scheelt ook een boel natuurlijk dat past hier niet dus het moeten echt kleine pakjes zijn die zijn ook duurder.


Dat heb ik inderdaad ook al aan gegeven dat kleine pakjes echt een stuk duurder zijn in verhouding dan grote. :) ik heb een oude trailer waar ik een groot pak in op sla. :) Hier stoppen ze gewoon met eten op een gegeven moment. Zelfs in de zomer op weide staan ze soms echt uren gewoon rustig rond te kijken ipv te eten. :+ Momenteel staan ze ook allebei gewoon te soezen terwijl de hooizakken nog vol zijn. :+ Als je idd zo'n veelvraat hebt wordt het meteen een stuk duurder. (tot nu toe heb ik die nog niet gehad. :) Wat me doet vermoeden dat dat eerder uitzonderlijk is gezien ik toch al best veel paarden onder mijn hoede gehad heb. (waarmee ik niet bedoel dat jij iets mis doet, alleen dat jouw paard een beetje uitzonderlijk is in mijn ogen kwa eetgedrag waardoor ie jou een pak meer kost dan het gemiddelde paard.)

Omdat ik nu het veulen van een ander onder mijn hoede heb houd ik exacter bij wat ik uit geef en ik kan er gewoon echt niet meer van maken dan dat ik ondanks dat ze hier echt onbeperkt krijgen en ook nog dingen die ze niet werkelijk nodig hebben, ik nooit aan de 200 per paard kom. Zelfs niet bij de volwassen paarden. De veulens al helemaal niet. :=

Dar in gedachte houdende zou ik nooit 300 p.p neertellen. Met mijn ervaring houd je dan zelfs met werkuren ruim over. :=

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 17:34

monsera schreef:
Ik dacht ook dat ze s nachts op stal stond, omdat je al een aantal keren hebt gezegt dat ze aan de overkant word neergezet. Staat ze nu dan 24/7 aan de overkant of s nachts op een ander stuk?

Als ik je verhaal zo lees heb je dus je stukje met schuilstal aan iemand anders gegeven met een pony met hb.

Dus ik weet niet hoeveel recht je dan nu nog hebt op een stukje met schuilstal. Je bent vrijwillig daar vanaf gegaan.

Ik denk dat als je paard het echt niet fijn vind je haar een regen deken op moet leggen. Dat kan je zelf wel niet fijn vinden, maar je paard mss wel.


Verder zijn de afspraken met de oude stalhouder gemaakt en zou ik nu met de nieuwe stalhouder overleggen of het mogelijk is dat je een stukje krijgt met een schuilstal. Hopelijk zijn die er dan nog.



Ik ben van mijn stuk land met schuilstal verhuisd voor een HB paard, naar een ander stuk land met schuilstal.
Het verschil tussen die stukken land is dat mijn eerdere stuk zich veel beter leende voor een zandpaddock voor het HB paard dan mijn nieuwe stuk (driehoekig met een veel bredere basis).

Dus in theorie komt het zowat op hetzelfde neer. Mijn nieuwe stuk ligt wel verder naar achter waardoor ik totaal geen licht meer heb, en een deel zandweg heb ipv asfalt, wat in de winter soms ploeteren is.
Maar ik had zoiets van "als het dat maar is, ben ik daar ook wel happy - zolang ik maar een schuilstal op mijn wei heb", en mijn stalgenoot was natuurlijk ook heel blij met deze oplossing voor haar HB paard.

En ja, het andere grote verschil - mijn eerdere stuk had geen "overkant". Daar snoepte mijn paard het gras van de HB buurman af, en dan had ze nog steeds gewoon toegang tot haar stal.
Nu sta ik dagelijks mijn paard van de overkant te halen, en helaas ligt daar dus die zandweg tussen - en laat die zandweg nou helaas openbare weg zijn, waardoor mijn paard niet meer aan haar stal kan.


Ik kies bewust voor 24/7 omdat dat beter is voor mijn paard haar gewrichten. Maar daarbij hoort, volgens afspraak, wel de schuilstal.
Die afspraak is gemaakt met de vorige eigenaar - nu neemt de zoon over. Qua veranderingen zouden wij er (volgens hen) niet al te veel van mogen merken. Helaas schoppen ze nog voor ze beginnen wel al de prijs omhoog, zowel standaard als voor extra hooi, en moet er ook een contract getekend worden. Ik kan me bij al die dingen wel neerleggen (niet perse met een glimlach, maar dat verwachten ze denk ik ook niet), maar nu ik voor het 2de jaar op rij een prijsverhoging aan mijn broek heb, wil ik wel dat niet alleen ik, maar ook zij, zich aan de afspraken houden.

Anyway, ik heb hen vanochtend dus een mailtje gestuurd. Zo kunnen ze het rustig eens nalezen. Ze hadden me zelf vorige week al gemaild, en in hun mail stond de opmerking dat ze open staan voor onze input. Ik hoop er in de loop van deze week meer van te horen :)

Popstra
Berichten: 13759
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 17:41

Ayasha schreef:
Heerlijk die simpele vooroordelen terwijl ik hier al gepost heb dat ze hier onbeperkt krijgen. Heb voldoening gehaald uit je onterechte sneer dat mijn paarden niet genoeg eten krijgen? :)

Mijn paarden krijgen meer dan ze op krijgen. :+ De hooinetten zitten altijd nog minstens half vol. Ze hebben hier meerdere netten hangen dus onbeperkt via slowfeeders. Vergeet bovendien ook niet dat mijn paarden luzerne bij krijgen wat een mogelijke uitleg zou kunnen zijn voor het feit dat ze minder eten. Ik kan het ze niet door de strot rammen he. Het zijn paarden, geen ganzen.
Heb de netten hier een tijd gewogen met zo'n speciale weger. Er zat nooit eentje onder de 12kg bij en ze krijgen er minstens drie om te beginnen. Is eentje leeg of half wordt het bij gevuld. En natuurlijk propvolle netten in de stal (die van tijd op een paar happen na onaangeraakt blijven maar ze staan hier ook maar kort op stal.

En die luzerne is gratis of wat?? :roll:

Ayasha
Blogger

Berichten: 57942
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 18:27

Popstra schreef:
Ayasha schreef:
Heerlijk die simpele vooroordelen terwijl ik hier al gepost heb dat ze hier onbeperkt krijgen. Heb voldoening gehaald uit je onterechte sneer dat mijn paarden niet genoeg eten krijgen? :)

Mijn paarden krijgen meer dan ze op krijgen. :+ De hooinetten zitten altijd nog minstens half vol. Ze hebben hier meerdere netten hangen dus onbeperkt via slowfeeders. Vergeet bovendien ook niet dat mijn paarden luzerne bij krijgen wat een mogelijke uitleg zou kunnen zijn voor het feit dat ze minder eten. Ik kan het ze niet door de strot rammen he. Het zijn paarden, geen ganzen.
Heb de netten hier een tijd gewogen met zo'n speciale weger. Er zat nooit eentje onder de 12kg bij en ze krijgen er minstens drie om te beginnen. Is eentje leeg of half wordt het bij gevuld. En natuurlijk propvolle netten in de stal (die van tijd op een paar happen na onaangeraakt blijven maar ze staan hier ook maar kort op stal.

En die luzerne is gratis of wat?? :roll:

Rekening van eind juli: luzerne + krachtvoer was 158 euro. Ik heb vorige week nieuw besteld. Reken maar uit wat het me kost per paard naast hooi aan krachtvoer en luzerne. :+ En terwijl je dat doet, zoek ook even die broek met manieren. Laten we het jaar een beetje fatsoenlijk inzetten.

Edit: excuus even na gekeken. Het was eind juli.

Jij hebt net als iemand anders niks gelezen verder gok ik. Ze krijgen iets van 100 a 300 luzerne ter bezigheid. :+ weet niet hoeveel in een schep past. Ga je nu niet bepaalt failliet van. :(:)

Popstra
Berichten: 13759
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 19:14

Beetje bijdehand lopen antwoorden hier en als mensen dan reageren ben je steeds beledigd. Vermoeiend zeg!

Ayasha
Blogger

Berichten: 57942
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 19:16

Popstra schreef:
Beetje bijdehand lopen antwoorden hier en als mensen dan reageren ben je steeds beledigd. Vermoeiend zeg!

Ik deel slechts mijn ervaring. Mede omdat een bokker daar naar vroeg. Als jij dat bijdehand en vermoeiend vindt is dat toch echt jouw probleem. Mij verwijten maken als jouw bijdehand doen niet helemaal lukt is ook niet sportief. :D

De dag dat ik me beledigd voel door jou is eveneens de dag dat ik stop met paarden trouwens. := ik verhelderde alleen even iets dat jou blijkbaar onduidelijk was.

Melzazu
Berichten: 1784
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 19:58

Wauw!! Meerdere van jullie hadden mijn paard al weg gedaan vanwege de stalprijs. <<)
Wat een fijne lage prijzen zie ik hier voorbij komen _/-\o_

Ayasha
Blogger

Berichten: 57942
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 20:33

Melzazu schreef:
Wauw!! Meerdere van jullie hadden mijn paard al weg gedaan vanwege de stalprijs. <<)
Wat een fijne lage prijzen zie ik hier voorbij komen _/-\o_

Ik schrik soms van de prijzen bij jullie ja. :j het zal ook af hangen van het gebied. Antwerpen is ook duurder dan Limburg en Brussel nog meer gok ik maar voor iemand van Limburg schrik ik soms echt van de prijzen die genoemd worden.

Melzazu
Berichten: 1784
Geregistreerd: 13-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 20:36

Ayasha schreef:
Melzazu schreef:
Wauw!! Meerdere van jullie hadden mijn paard al weg gedaan vanwege de stalprijs. <<)
Wat een fijne lage prijzen zie ik hier voorbij komen _/-\o_

Ik schrik soms van de prijzen bij jullie ja. :j het zal ook af hangen van het gebied. Antwerpen is ook duurder dan Limburg en Brussel nog meer gok ik maar voor iemand van Limburg schrik ik soms echt van de prijzen die genoemd worden.


Snap ik!
Alleen maar mooi voor jullie maar jeee dat hooi ook. Echt spotgoedkoop vind ik het :j

Benzz
Berichten: 2888
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 20:49

Ayasha schreef:
Mijn paarden krijgen meer dan ze op krijgen. :+ De hooinetten zitten altijd nog minstens half vol. Ze hebben hier meerdere netten hangen dus onbeperkt via slowfeeders. Vergeet bovendien ook niet dat mijn paarden luzerne bij krijgen wat een mogelijke uitleg zou kunnen zijn voor het feit dat ze minder eten. Ik kan het ze niet door de strot rammen he. Het zijn paarden, geen ganzen.
Heb de netten hier een tijd gewogen met zo'n speciale weger. Er zat nooit eentje onder de 12kg bij en ze krijgen er minstens drie om te beginnen. Is eentje leeg of half wordt het bij gevuld. En natuurlijk propvolle netten in de stal (die van tijd op een paar happen na onaangeraakt blijven maar ze staan hier ook maar kort op stal.

Maar heb jij grote paarden van 1.70 of kleine tegen e pony´s aan?

Benzz
Berichten: 2888
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 20:54

Ayasha schreef:
Dar in gedachte houdende zou ik nooit 300 p.p neertellen. Met mijn ervaring houd je dan zelfs met werkuren ruim over. :=

Ligt er geheel aan wat je per uur verdiend.

Maar hier in de buurt is voor 300 niets fatsoenlijks te vinden. Betaal nu 800, maar dan wordt echt alles gedaan. Zelfs als ik niet kan of een blessure heb wordt ie gereden of gelongeerd. Ondanks dat dit echt de beste stal allertijden is geweest met superkwaliteit ruwvoer, hele lieve mensen met veel verstand kijk ik toch rond. Maar met alle ellende in deze regio die ik heb gezien denk ik niet dat ik overstap.

En als je echt goed rekent en je de staleigenaar een fatsoenlijk uurloon gunt, moet je echt wel richting deze bedragen in de randstad.

MyWishMax

Berichten: 25323
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 20:55

Melzazu schreef:
Wauw!! Meerdere van jullie hadden mijn paard al weg gedaan vanwege de stalprijs. <<)
Wat een fijne lage prijzen zie ik hier voorbij komen _/-\o_


Haha hier net zo :') Ik zou willenndat het hier zo goedkoop was en kon.

imaudy
Berichten: 5046
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 21:14

LWDaisy, je moet aan de stalhouder duidelijker aangeven wat je wilt. Dat ze alleen op dagen zonder regen naar de overkant gaat en dat je de schuilstal erg belangrijk vindt. Als je niks zegt denken ze dat het oke is.
Dat je meer moet betalen, ja dat moet iedereen, alles wordt duurder.

Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 21:49

Ayasha schreef:
farmer1993 schreef:
dat doe je goed. ben ik benieuwd wat voor soort hooi je koopt en of ze onbeperkt krijgen ? of geef je om de zoveel uur ? wellicht kan ik er wat van leren :o

Grote balen hooi, onbeperkt hooi in slowfeeders zomer en winter. Ze krijgen equifyt meuslie en slobber en florian oerbrok (kwa krachtvoer hebben ze verschillende behoeftes.)
Ze staan op gehakseld koolzaadstro maar staan niet veel op stal. :)
Ze krijgen dan ook nog verschillende soorten luzerne maar niet als vervanger. Puur als bezigheid. :) ze krijgen ook zo nu en dan blokken maar dat zijn extra’tjes. Meestal gebruik ik die op de camion omdat ze dat liever eten dan gewoon hooi dus zo krijg ik er op wedstrijd ook ruwvoer in. :) de beste aanwinst vind ik was zo’n rubberen haybal. Klucht om te vullen maar als je creatief vult (havens brix, hooi er om heen goed strak er in gepropt) dan houd ik die van mij van tijd drie nachten bezig met die bal alleen naast hun luzerne _O- luzerne is dan een gewone voerschep dus dat zal wat, 300gr zijn? 500?

Grote balen hooi vs kleintjes scheelt enorm. Gehakseld stro vs gewoon IMO ook (ook op de mesthoop)

Een echte smeerkees zou je op strokorrel kunnen zetten om de prijs te drukken maar ik vind gehakseld stro fijner.


Als paarden heel veel buiten staan heb je natuurlijk niet veel bodembedekking uit te mesten.

Ik vind al die systemen die ervoor moeten zorgen dat een paard zo lang mogelijk met zijn eten moet doen vaak nogal frustrerend voor het paard.

Ik begrijp dat stalling duurder wordt, omdat kosten stijgen. Wat ik niet zo goed begrijp, is dat als je volpension staat, je toch nog zelf hooi moet bijkopen omdat je paard niet genoeg krijgt.
En dan bedoel ik niet dat het paard onbeperkt zou moeten krijgen, maar gewoon de hoeveelheid die hij nodig heeft.

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 22:49

imaudy schreef:
LWDaisy, je moet aan de stalhouder duidelijker aangeven wat je wilt. Dat ze alleen op dagen zonder regen naar de overkant gaat en dat je de schuilstal erg belangrijk vindt. Als je niks zegt denken ze dat het oke is.
Dat je meer moet betalen, ja dat moet iedereen, alles wordt duurder.


Ik had het er gisteren nog over met een ex-weigenootje, degene van wie het paard overleden is. Zij heeft mijn eerdere stuk met haar andere paard :)
En zij wist me te vertellen dat ik idd "te braaf" ben, in de zin van "zeg gewoon wat je denkt/wilt". Daar schrik ik tegenover een staleigenaar altijd een beetje voor terug, voor de één of andere reden.

Mijn mailtje is best lang worden, mijn weigenoot heeft het gelezen en zij vond het heel goed verwoord. Het is wat lang geworden, maar wel duidelijk en goed onderbouwd.

Van meer betalen wordt niemand blij, maar dat vind ik een minder groot probleem. Ik hoop dat het niet alle jaren gebeurd (zo zijn we het echt niet gewend) maar ik kan me bij deze prijsverhoging wel neerleggen hoor. Maar dan hoop ik wel dat ik voor dat geld idd krijg wat me destijds beloofd is, dan vind ik de prijs prima :)