Tariefverhoging pensionstallen 2023/2024

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DuoPenotti

Berichten: 29519
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 13:56

Ik heb ze hier zelf op pension gehad, die weken weg bleven.
Nu maakte dat niet veel uit, ze staan hier elke dag op de wei.

dus hoe concreter moet het nog?

Lieser schreef:
Jeetje, wat verzetten jullie de doelpalen. Ik reageer op een berichtje over het aantal uren op stal, dat niet klopt. En vervolgens wordt er van alles bijgehaald om toch je gelijk te krijgen. Het berichtje klopte niet. Ook niet als je je in allerlei bochten wringt.

Los daarvan ken ik niemand die een maand wegblijft bij zijn of haar paard. Of zelfs een week. Of meerdere dagen. Dat zijn vaak van die vage onzinverhalen in de trend van 'je hoort wel eens dat ...'. Maar concreet wordt het nooit.

Spenk
Berichten: 21777
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 14:01

Ik wou net zeggen dat zie je op pensionstallen regelmatig :=

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23446
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 14:02

Toen mijn paard in volpension stond kwam ik 4x per week.
Beest kwam er alle dagen uit, schone stal, voer en water.
Ik heb naast mijn paard ook nog een baan en een gezin en helaas zit er maar 24u in een dag.
Toen ik nog thuis woonde en op school zat stond pony op nummer 1 en de rest erna, helaas veranderen er weleens dingen in het leven.

Overigens is paard al een hele poos geleden verkocht en heb ik nu nog een pony op leeftijd die ingeschaard staat in een groep, daar kom ik zelden maar pony heeft het prima.
Mocht deze komen te overlijden komt er ook niks nieuws.

Lieser
Berichten: 1503
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 14:05

DuoPenotti schreef:
Ik heb ze hier zelf op pension gehad, die weken weg bleven.
Nu maakte dat niet veel uit, ze staan hier elke dag op de wei.

dus hoe concreter moet het nog?

Die paarden waren dus niet afhankelijk van de eigenaar om buiten hun stal te komen. En dat is waar de de discussie over gaat.

Lieser
Berichten: 1503
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 14:05

Spenk schreef:
Ik wou net zeggen dat zie je op pensionstallen regelmatig :=

Vaag gedoe weer. Waar, wie waneer, welke pensionstal ...?

Spenk
Berichten: 21777
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 14:08

Lieser schreef:
Spenk schreef:
Ik wou net zeggen dat zie je op pensionstallen regelmatig :=

Vaag gedoe weer. Waar, wie waneer, welke pensionstal ...?

Sinds wanneer zijn eigen ervaringen vaag gedoe?

Jij wil dat ik mijn oud stalgenoten even met naam en toenaam op noem wie het waren? En op welke stal we gestaan hebben?

Ooit van avg gehoord?

Ik ga je dus geen namen geven nee. Het ging in elk geval om een manege waar paarden alleen maar buiten kwamen als de eigenaar dat zelf deed.

DuoPenotti

Berichten: 29519
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 14:08

Lieser schreef:
DuoPenotti schreef:
Ik heb ze hier zelf op pension gehad, die weken weg bleven.
Nu maakte dat niet veel uit, ze staan hier elke dag op de wei.

dus hoe concreter moet het nog?

Die paarden waren dus niet afhankelijk van de eigenaar om buiten hun stal te komen. En dat is waar de de discussie over gaat.

en jij geloofd dat dat type mensen wel elke dag komt als hun paard op zo'n stal staat?
Nee want daar hebben ze om wat voor reden geen tijd voor.
Als je vrolijk 6 weken niet komt, is een dagje of wat overslaan niets hè.

Maar goed, laten we dat in een ander topic verder bespreken.

Popstra
Berichten: 13759
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 14:15

Ik ken ze ook die gerust week niet komen. En als ze komen zitten ze meest vd tijd in de kantine te ouwenelen.
Paard heeft niks aan zulke eigenaren.
Dan denk ik, ga lekker naar het cafe om de hoek als je sociaal contact zoekt.
Dat is veel goedkoper dan het onderhouden van een paard! :')

Celebi
Berichten: 3655
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 14:18

Ik ben inderdaad voor een groot deel verhuisd vanwege de prijsverhoging die eraan zat te komen, maar het lag wel wat genuanceerder.

Ik had het namelijk erg naar mijn zin op mijn vorige stal en had er graag gebleven. Mijn paard stond er ook 24/7 buiten in een groephuisvesting. Ideaal leek me het. Stalgeld vond ik wel al veel voor wat je zelf nog moest doen aan klusjes, maar dat had ik er zeker voor over. Helaas moest ik daar enorm veel bijvoeren (100 tot 150 euro per maand zat ik ongeveer op aan het einde) om mijn paard op gewicht te houden. Dit kende ik niet van hem en ik denk dat het hele arme ruwvoer gewoon echt niet geschikt was (voor hem, laat ik even alleen spreken over mijn eigen paard natuurlijk). Die kosten bovenop de vrij hoge stalprijs liepen me echt wel te hoog op. Zeker met de combinatie dat alles duurder werd en er dus nog een stalprijs verhoging aan zat te komen. Ik durfde het niet meer te gokken en eigenlijk toen ik net op die gedachten zat kwam er een DIY stalletje voorbij in hetzelfde dorp. Ik had het gevoel dat ik dit wel moest doen. Eigenlijk wilde ik vol pension (en daar had ik het geld ook zeker voor over), maar op de vorige 'volpension' stal moest ik op een gegeven moment ook elke dag komen om het hooi bij te vullen en enorme hoeveelheden bij te voeren buiten de kudde. Dus met die gedachten ben ik maar gelijk naar meer DIY overgestapt. Scheelde enorm veel in geld en nu mijn paard op ander ruwvoer staat hoef ik nauwelijks nog bij te voeren en dat scheelt dus dubbel geld. Achteraf gezien lijkt het voor zijn gezondheid zo dus ook wat beter, minder bijvoeren en vooral in de basis passender ruwvoer. Maar het is ontstaan uiteindelijk doordat het bijvoeren zo uit de klauwen liep qua kosten in combinatie met het hogere segment stalprijs waar ik in zat.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57942
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 14:26

beegee schreef:
Ik gooi het even over een andere boeg: zijn er ook mensen in dit topic die daadwerkelijk door een tariefverhoging verhuisd zijn? :)

Ik. Voor een opfok die 200 wilde vragen ipv 175. (Begonnen op 150).
Toen ik zei dat we dan afspraken moesten maken Ivm ophalen (dat het andere paard niet door de draad zou gaan.) wilde ze het nog even aan kijken maar er ontstond (niet onverwacht) wat wrevel dus heb hem weg gehaald en heb er nu zelf eentje bij aan 150.

We begonnen aan 150 met de afspraken; Hooi in begrepen, Voer kochten we om en om. Ze heeft een pensionstal maar opfok was vooral omdat ze zelf een maatje nodig had voor haar hengstveulen. 24/7 buiten. Ik kwam wanneer ik wilde maar er werd in principe niks van mij verwacht verder.

Na een paar maanden werd dat 175. Inmiddels was ook gebleken dat ik wekelijks en vaak meerdere keren per week wel gebeld of gestuurd werd om te helpen. Veelal a la "ik heb over een uur hulp nodig".

Dus toen ze voorzichtig aan bracht dat ze er niet aan uit kwa met 175 euro en ze 200 wilde gaan vragen "omdat iedereen zei dat ze te goedkoop was" heb ik gezegd dat ik haar standpunt begreep maar dat we dan even moesten afspreken wanneer ik mijn veulen kon komen ophalen. (dit ivm het andere dier veilig houden.) Toen wilde ze het nog een paar maanden aan zien. Gedurende die tijd heb ik nog samen met haar gezocht naar goedkopere opties omdat haar hooi erg duur was (en geen uitzonderlijke kwaliteit dus daar lag het niet aan.) maar op alles kwam een "dat gaat niet". en er ontstond dus wel enige wrevel omdat zij omhoog wilde. Dat gesprek is meerdere keren gevoerd en meerdere keren heb ik gezegd dat ik begreep dat zij er ook aan uit moest komen maar dat we dan gewoon moesten afspreken zodat ik mijn paard kon komen halen maar dat wilde ze niet. :+

Uiteindelijk heb ik hem eind vorig jaar (na een paar maanden) op gehaald met als reden dat ik hem dichterbij kon zetten omdat ik merkte dat zij er nog steeds tegen aan hikte van omhoog te gaan en dat gewoon een tikkende tijdbom was. :) (Hij staat ook een stuk dichterbij overigens.) Dat is heel netjes verlopen allemaal, netjes mijn maand opzeg betaald en we hebben heel aimabel gedag gezegd en hebben nog steeds contact. Ze geeft ook toe dat ze nu wel terug meer tijd over houd en het makkelijker is zoals het nu is dus ik denk dat die verhoging niet zozeer ging om er niet aan uit komen. Maar hoe dan ook, 200 vond ik te veel voor een veulen 24/7 op weide waarbij ik zelf de helft van het gegeven krachtvoer nog bij betaalde + nog allerhande taken. :)

Nu dus terug in eigen beheer met een hengstveulen dat we "in nood" op gehaald hebben en ik verlies minder tijd over het geheel genomen dan toen hij nog op de opfok stond. := Want helpen was niet naar daar gaan, taak uit voeren en klaar maar veelal een hele middag kwijt. :+

Ze wist trouwens dat het voor mij geen probleem was om hem terug te halen dus ze had me ook gewoon kunnen zeggen dat het werk haar eigenlijk te veel was en dan had ik hem eerder op gehaald. :(:) De 1e verhoging kwam er omdat er iemand zou komen die een deel zou gaan doen van het werk dus ik dacht dat ze daarmee haar taken uit gebalanceerd had. Uit het gesprek dat we voerden terwijl we met de veulens naar de stal wandelden bleek van niet. Had ik dat eerder beseft had ik hem gewoon op gehaald ipv te denken dat het puur ging om de kosten en verhoging. Maar de initiële beslissing om hem weg te halen was dus wel degelijk de verhoging.

Babootje

Berichten: 26277
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 14:35

DuoPenotti schreef:
De dag van wel paddock zet je ze toch daarnaast in de stapmolen. Is dat probleem ook opgelost.
Maar goed zal het ook wel niet begrijpen.
Ik heb vanaf 96 een eigen paard en minimaal 8 uur buiten is mijn eis altijd geweest.
Maar idd kan beter in een ander topic.


Waar mensen zich in vergissen is dat "buiten" staan niet impliciet is aan het geven van beweging, wat een paard absoluut nodig heeft voor zijn stofwisseling. Verder moet het paard de uren dat het buiten staat ook hooi kunnen eten.
Dus als het paard buiten (meestal is het dan paddock omdat ze anders de wei stuklopen) na 1 x links en rechts te hebben gerold verder maar staat te staan (en dat zie ik vaak genoeg) hoeveel anders is dat dan dat het paard op stal staat met een buitenluik en daar zn neus naar buiten steekt?

Ik denk dat het belangrijker is dat het paard voldoende beweegt voor zn stofwisseling.
Onze paarden gaan s morgens in de (veilige overdekte met zandbodem) molen; 's middags/s avonds komen we zelf nog en wordt er gereden, gelongeerd of gaan ze nog in de paddock. Verder staan ze op de box met buitenluik en contact met beide buren. 's Zomers gaan ze een halve dag op de wei en komen we s middags / 's avonds rijden, longeren of nog een x in de paddock.
De paarden krijgen onbeperkt hooi in 3 voerbeurten waarbij zoveel hooi wordt gevoerd wat dat alleen hoeft te worden aangevuld. Ze krijgen verder maar een kwartje sportbrok per voerbeurt (3). En staan toch flink in het werk.
De paarden doen het hier uitstekend. Komen we tussen de middag dan treffen we ze meestal slapend aan.
Dan doen ze hun middag dutje. Verder staan ze meestal al dan niet etend met hun neus naar buiten.
Je merkt echt wel aan je paarden of ze het wel of niet fijn hebben.

Doe eens de welzijnscheck bij de sectorraad paarden. https://www.paardenwelzijnscheck.nl/
Welzijn houdt echt niet op bij het aantal uren vrij bewegen. Hoefzorg, vachtzorg, gebitszorg, goed hanarchement en wanneer schakel je een veearts in? Voor je paard ben je als eigenaar verantwoordelijk. Ik vind het dus not done om helemaal niet te komen, tenzij je hebt kunnen regelen dat de zorg die je normaal zelf doet door een ander wordt overgenomen.

Naast de vrije beweging is dus belangrijk om je paarden voldoende beweging te geven. Volgens de sectorraad paarden moet een paard minimaal 4 uur of meer naar buiten kunnen (in de paddocks of bewegen) Sociaal contact is belangrijk bv in de paddocks (ook al staan ze apart, maar wel bij hun buurman kunnen snuffelen of groomen) en op stal met hun buurman/vrouw kunnen snuffelen. Verder is het belangrijk dat ze overal rondom zicht hebben; staat je paard op stal moet deze minimaal 10 m2 zijn en voldoende licht en luchtig zijn. Liefst dus een buitenlijk om ervoor te zorgen dat je paard overal zicht heeft. Ook moeten paarden elke 4 uur (overdag) en 8 uur snachts kunnen rusten op een veilige vertrouwde plek.
Bij 27 graden wordt al gesproken over extreme weersomstandigheden (hitte), dan moet een paard de koelte op kunnen zoeken, maar veel 24/7 buitenpaarden hebben niet eens beschikking over een schuilstal (als die al afdoende is) Maar er is ook extreem nat etc. Een paard moet een droge plek hebben om te kunnen rusten. En een plek om af te kunnen koelen.

DuoPenotti

Berichten: 29519
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 15:09

Klopt. Dat noem ik dan ook vaak veredelde buitenstal.

karrij
Berichten: 1054
Geregistreerd: 13-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 15:43

Lieser schreef:
Spenk schreef:
Ik wou net zeggen dat zie je op pensionstallen regelmatig :=

Vaag gedoe weer. Waar, wie waneer, welke pensionstal ...?


Wij hebben op een pensionstal gestaan in Dalfsen, is een poos geleden,daar stond 1 paard waarvan de eigenaar nooit kwam! Al jaren niet! Elke maand werd netjes het pensiongeld betaald en als er een nieuwe deken moest komen werd die door Divoza per post geleverd! Bezopen , maar wel pronken dat ze een paard had! Diertje kwam er ook maar een paar uurtjes per dag naar buitenn, schrijnend. Ook op andere pension stallen gezien dat mensen niet op kwamen dagen!

Sterker nog, hier tot een goed jaar geleden een griet gehad waarbij na en paar wekenn geappt hebt van joh kom je nog ??? Ooh, was het antwoord, ik ben op vakantie! of ze was ziek als ze weer eens een week niet geweest was! Duh Die hebben vriendelijk doch dringend verzocht ons erf te verlaten!

En ik wil niet vaag doen, maar omwille van de privacy noem ik geen namen :D

Nielojram

Berichten: 7802
Geregistreerd: 14-02-02

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 19:49

Wat is er mis met een paard wat op een ruime paddock, met ruwvoer, en andere paarden maar staat 'te staan'? Zolang dat heel ver in de natuurlijke habitat komt kan je paard hier toch alleen maar gezond onder blijven?

Naast uiteraard voeten, voer, mond, tuig etc?

Stapmolen lijkt mij echt een verschrikking voor een paard.. Maar zo te lezen zijn er eigenaren blij mee.. Überhaupt al de vorm.. Maak dan een stap-straat/pad..

Popstra
Berichten: 13759
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 20:24

Ayasha schreef:
Ik. Voor een opfok die 200 wilde vragen ipv 175. (Begonnen op 150).
Toen ik zei dat we dan afspraken moesten maken Ivm ophalen (dat het andere paard niet door de draad zou gaan.) wilde ze het nog even aan kijken maar er ontstond (niet onverwacht) wat wrevel dus heb hem weg gehaald en heb er nu zelf eentje bij aan 150.

We begonnen aan 150 met de afspraken; Hooi in begrepen, Voer kochten we om en om. Ze heeft een pensionstal maar opfok was vooral omdat ze zelf een maatje nodig had voor haar hengstveulen. 24/7 buiten. Ik kwam wanneer ik wilde maar er werd in principe niks van mij verwacht verder.

Na een paar maanden werd dat 175. Inmiddels was ook gebleken dat ik wekelijks en vaak meerdere keren per week wel gebeld of gestuurd werd om te helpen. Veelal a la "ik heb over een uur hulp nodig".

Dus toen ze voorzichtig aan bracht dat ze er niet aan uit kwa met 175 euro en ze 200 wilde gaan vragen "omdat iedereen zei dat ze te goedkoop was" heb ik gezegd dat ik haar standpunt begreep maar dat we dan even moesten afspreken wanneer ik mijn veulen kon komen ophalen. (dit ivm het andere dier veilig houden.) Toen wilde ze het nog een paar maanden aan zien. Gedurende die tijd heb ik nog samen met haar gezocht naar goedkopere opties omdat haar hooi erg duur was (en geen uitzonderlijke kwaliteit dus daar lag het niet aan.) maar op alles kwam een "dat gaat niet". en er ontstond dus wel enige wrevel omdat zij omhoog wilde. Dat gesprek is meerdere keren gevoerd en meerdere keren heb ik gezegd dat ik begreep dat zij er ook aan uit moest komen maar dat we dan gewoon moesten afspreken zodat ik mijn paard kon komen halen maar dat wilde ze niet. :+

Uiteindelijk heb ik hem eind vorig jaar (na een paar maanden) op gehaald met als reden dat ik hem dichterbij kon zetten omdat ik merkte dat zij er nog steeds tegen aan hikte van omhoog te gaan en dat gewoon een tikkende tijdbom was. :) (Hij staat ook een stuk dichterbij overigens.) Dat is heel netjes verlopen allemaal, netjes mijn maand opzeg betaald en we hebben heel aimabel gedag gezegd en hebben nog steeds contact. Ze geeft ook toe dat ze nu wel terug meer tijd over houd en het makkelijker is zoals het nu is dus ik denk dat die verhoging niet zozeer ging om er niet aan uit komen. Maar hoe dan ook, 200 vond ik te veel voor een veulen 24/7 op weide waarbij ik zelf de helft van het gegeven krachtvoer nog bij betaalde + nog allerhande taken. :)

Nu dus terug in eigen beheer met een hengstveulen dat we "in nood" op gehaald hebben en ik verlies minder tijd over het geheel genomen dan toen hij nog op de opfok stond. := Want helpen was niet naar daar gaan, taak uit voeren en klaar maar veelal een hele middag kwijt. :+

Ze wist trouwens dat het voor mij geen probleem was om hem terug te halen dus ze had me ook gewoon kunnen zeggen dat het werk haar eigenlijk te veel was en dan had ik hem eerder op gehaald. :(:) De 1e verhoging kwam er omdat er iemand zou komen die een deel zou gaan doen van het werk dus ik dacht dat ze daarmee haar taken uit gebalanceerd had. Uit het gesprek dat we voerden terwijl we met de veulens naar de stal wandelden bleek van niet. Had ik dat eerder beseft had ik hem gewoon op gehaald ipv te denken dat het puur ging om de kosten en verhoging. Maar de initiële beslissing om hem weg te halen was dus wel degelijk de verhoging.

Maat dat noem je toch ook geen opfok? Opfok is een kudde met leeftijdsgenoten, zomers 24/7 op het land en swinters in grote loopstal met onbeperkt hooi, 1 of 2x daags krachtvoer en uitloop.

Benzz
Berichten: 2888
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 21:00

karrij schreef:
En daarom komt de paardensport zo slecht in het nieuws. Zal er hier verder niks meer over zeggen

Onzin! Paardensport komt om hele andere redenen slecht in het nieuws. Vooral door alle woke mensen die op het internet zo actief zijn dat paarden 24-7 buiten moeten zijn. Gedragsproblemen zijn de laatste jaren nog nooit zo groot geweest sinds iedereen maar een paard kan aanschaffen. Paarden hebben rust, regelmaat en ritme nodig. Niet 24-7 buiten.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57942
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 21:07

Popstra schreef:
Ayasha schreef:
Ik. Voor een opfok die 200 wilde vragen ipv 175. (Begonnen op 150).
Toen ik zei dat we dan afspraken moesten maken Ivm ophalen (dat het andere paard niet door de draad zou gaan.) wilde ze het nog even aan kijken maar er ontstond (niet onverwacht) wat wrevel dus heb hem weg gehaald en heb er nu zelf eentje bij aan 150.

We begonnen aan 150 met de afspraken; Hooi in begrepen, Voer kochten we om en om. Ze heeft een pensionstal maar opfok was vooral omdat ze zelf een maatje nodig had voor haar hengstveulen. 24/7 buiten. Ik kwam wanneer ik wilde maar er werd in principe niks van mij verwacht verder.

Na een paar maanden werd dat 175. Inmiddels was ook gebleken dat ik wekelijks en vaak meerdere keren per week wel gebeld of gestuurd werd om te helpen. Veelal a la "ik heb over een uur hulp nodig".

Dus toen ze voorzichtig aan bracht dat ze er niet aan uit kwa met 175 euro en ze 200 wilde gaan vragen "omdat iedereen zei dat ze te goedkoop was" heb ik gezegd dat ik haar standpunt begreep maar dat we dan even moesten afspreken wanneer ik mijn veulen kon komen ophalen. (dit ivm het andere dier veilig houden.) Toen wilde ze het nog een paar maanden aan zien. Gedurende die tijd heb ik nog samen met haar gezocht naar goedkopere opties omdat haar hooi erg duur was (en geen uitzonderlijke kwaliteit dus daar lag het niet aan.) maar op alles kwam een "dat gaat niet". en er ontstond dus wel enige wrevel omdat zij omhoog wilde. Dat gesprek is meerdere keren gevoerd en meerdere keren heb ik gezegd dat ik begreep dat zij er ook aan uit moest komen maar dat we dan gewoon moesten afspreken zodat ik mijn paard kon komen halen maar dat wilde ze niet. :+

Uiteindelijk heb ik hem eind vorig jaar (na een paar maanden) op gehaald met als reden dat ik hem dichterbij kon zetten omdat ik merkte dat zij er nog steeds tegen aan hikte van omhoog te gaan en dat gewoon een tikkende tijdbom was. :) (Hij staat ook een stuk dichterbij overigens.) Dat is heel netjes verlopen allemaal, netjes mijn maand opzeg betaald en we hebben heel aimabel gedag gezegd en hebben nog steeds contact. Ze geeft ook toe dat ze nu wel terug meer tijd over houd en het makkelijker is zoals het nu is dus ik denk dat die verhoging niet zozeer ging om er niet aan uit komen. Maar hoe dan ook, 200 vond ik te veel voor een veulen 24/7 op weide waarbij ik zelf de helft van het gegeven krachtvoer nog bij betaalde + nog allerhande taken. :)

Nu dus terug in eigen beheer met een hengstveulen dat we "in nood" op gehaald hebben en ik verlies minder tijd over het geheel genomen dan toen hij nog op de opfok stond. := Want helpen was niet naar daar gaan, taak uit voeren en klaar maar veelal een hele middag kwijt. :+

Ze wist trouwens dat het voor mij geen probleem was om hem terug te halen dus ze had me ook gewoon kunnen zeggen dat het werk haar eigenlijk te veel was en dan had ik hem eerder op gehaald. :(:) De 1e verhoging kwam er omdat er iemand zou komen die een deel zou gaan doen van het werk dus ik dacht dat ze daarmee haar taken uit gebalanceerd had. Uit het gesprek dat we voerden terwijl we met de veulens naar de stal wandelden bleek van niet. Had ik dat eerder beseft had ik hem gewoon op gehaald ipv te denken dat het puur ging om de kosten en verhoging. Maar de initiële beslissing om hem weg te halen was dus wel degelijk de verhoging.

Maat dat noem je toch ook geen opfok? Opfok is een kudde met leeftijdsgenoten, zomers 24/7 op het land en swinters in grote loopstal met onbeperkt hooi, 1 of 2x daags krachtvoer en uitloop.

In de winter op stal is een eis voor een opfok in jouw definitie? :+ dan zou ik mijn paard nooit in een opfok willen.

Ze heeft een pensionstal en zoals ik in mijn bericht later al definieer was de mogelijkheid om er een veulen bij te zetten hoofdzakelijk omwille van haar eigen veulen. Ik weet dat er rond die tijd een deel pensionklanten ook weg gegaan zijn eentje daar van kende ik en die is iig gegaan omwille van prijsstijging. Dus in het pension deel heeft ze het wel door gevoerd.

Hoe je het ook draait of keert popstra: ik had een paard bij iemand ‘gestald’ ongeacht hoe je de vorm wil noemen en heb hem weg gehaald omwille van de druk van een prijs stijging. De enige reden dat ze niet gestegen is voor mij was omdat ze wist dat ik hem zou gaan halen. Dus mijn antwoord voldoet aan de vraag. De rest is ‘semantiek’ die ik niet verder dan dit wens te bespreken met jou aangezien wij dusdanig verschillen van mening dat dat zinloos is en niet op zijn plaats in dit topic.

karrij
Berichten: 1054
Geregistreerd: 13-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 22:04

Benzz schreef:
karrij schreef:
En daarom komt de paardensport zo slecht in het nieuws. Zal er hier verder niks meer over zeggen

Onzin! Paardensport komt om hele andere redenen slecht in het nieuws. Vooral door alle woke mensen die op het internet zo actief zijn dat paarden 24-7 buiten moeten zijn. Gedragsproblemen zijn de laatste jaren nog nooit zo groot geweest sinds iedereen maar een paard kan aanschaffen. Paarden hebben rust, regelmaat en ritme nodig. Niet 24-7 buiten.


Ik schafte mijn eerste paard in 1989 aan,en tot op heden altijd paarden gehad,ik weet heus waar ik het over heb! Zeker hebben ze rust en regelmaat nodig maar niet maar een 4 uurtje per dag of om de dag in een paddock! Een dier,eender welk dier,moet zijn benen kunnen strekken! Vroeger stonden mijn paarden ook veel meer op stal totdat ik zelf inzag hoe triest het is als ze zo'n 10,15 of vaak 20 uur op stal staan! 15 jaar geleden zijn wij op zoek gegaan naar een huis met voldoende land om ze 24/7 buiten te kunnen houden. Nu kunnen onze paarden 24/7 365 dagen per jaar zelf bepalen of ze binnen of buiten staan! En geloof me ze staan veel buiten,ook het ZZL paard van mijn man staat heerlijk buiten in de regen ,terwijl hij ook binnen kan staan.
Laatst bijgewerkt door karrij op 21-01-23 22:08, in het totaal 1 keer bewerkt

ruitje

Berichten: 12318
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2023

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-23 22:05

Misschien is dit topic niet de plek voor deze discussie :) ?

Alja

Berichten: 25599
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 22:48

Ik heb een paard gekocht en die gaat per 1 febr ook op een pensionstal.
En ik ga ook zo iemand worden die soms een week niet komt maar als je dat meld van te voren en daar afspraken over maakt en je hebt vertrouwen in de stal dan moet dat toch ook kunnen of zie ik dat verkeerd?
Moet wel zeggen dat ik nog nooit echt op een stal heb gestaan maar altijd de paarden aan huis heb gehad.

kiki1976

Berichten: 16856
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 10:56

Op een goed plekje voor je paard dan moet het niet uitmaken of je er eens een paar dagen niet bent.
Ervan uitgaande dat het dier de zorg krijgt die hij/zij nodig heeft.

Hier op stal word door de weeks alles gedaan door de stalhouder. Ze komt overdag de hele dag buiten in de groep met onbeperkt ruwvoer ( zomer 24/7 buiten).
Als ik bakjes klaar zet dan krijgt ze gewoon haar brokjes. Ze komt dat echt niks te kort.
Maar gelukkig lieve stalgenoten die elkaar willen helpen zo ook met bv vakantie.

Maar wat ik kwalijker vind ,is niet komen op een dhz stal. Dat stalgenoten van ellende dagelijks jouw paard voeren en mesten omdat je zelf gewoon zonder bericht weken niet komt opdagen.
Om vervolgens als je dan weer eens bent geweest foto's van je parel op sociaal media te zetten.

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 11:11

Een weekje niet komen op volpension is niet zo erg. Die mensen hier die vaak een maand of langer niet komen is wel verschrikkelijk lastig als pensionhouder en zijn imo echt geen paard waard.

Popstra
Berichten: 13759
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 11:39

Ayasha je leest niet goed. Er staat loopstal met uitloop.

Jammer dat jij je altijd zo snel tegen je scheentjes geschopt voelt

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 11:43

Dat mensen niet komen terwijl ze hun beest moeten verzorgen is wel een uitzondering lijkt me. Maar ik ken ook 1 zo'n gevalletje. Die mensen betaalden de kale boxhuur niet en verzorgden het paardje niet. Waar ik WEL moeite mee had is dat de staleigenaar er ook niks aan deed, beest was een graten pakhuis en stond in een smerige stal. Mede stalgenoten stopten het paardje hier en daar wat toe. Wel had de staleigenaar de moeite gedaan een slot aan de stal te hangen.

En ergens is het heel lastig, je hoeft niet op te draaien voor iemand z'n paard/kosten maar zeg dan dat ze hem moeten ophalen/verkopen of dat je het zelf doet. Maar het was volgens mij in dit geval een ouder dier dus je kon deze ook niet onderhands verleasen.

Kendra

Berichten: 8731
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 11:51

Even terug on topic: als de stalhouder full service biedt, is het misschien niet zo erg als iemand een week niet komt. Het wordt natuurlijk problematischer als iemand niet komt maar ook niet betaalt ......
Er zijn andere topics over de verantwoordelijkheid van de houder van het paard - iemand dwingen zijn/haar paard op te halen gaat niet zomaar.

Misschien moet er toch wel meer contractueel worden vastgelegd. Ik heb alles thuis, maar vroeger ook jaren op maneges/pensionstallen gestaan. Alles ging heel erg informeel en dat heeft ook mijn voorkeur. Maar misschien moet het in deze tijden allemaal wat strakker - met duidelijkheid voor beide kanten.