Tariefverhoging pensionstallen 2023/2024

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ruitje

Berichten: 12344
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-22 16:14

Zijn er echt stallen die verhogen 'omdat de rest dat doet?' , dat lijkt mij raar :o . Ik ben wel heel bewust bezig met kijken hoeveel omliggende stallen rekenen voor hun stal omdat je je eigen marktwaarde wil inschatten.

Alleen dat is dus heel erg lastig omdat alle stallen andere sterke punten hebben. Wij zouden heel erg graag meer willen gaan investeren in de accomodatie. We hebben tot nu toe vooral geïnvesteerd in luxe voor het paard. Heb het idee dat dat minder 'meetbaar' is. Ik zie het hier ook, als mensen hun stal omschrijven word er gezegd hoeveel bakken er zijn...

Wij hebben land gekocht en paddocks vernieuwd.

Stro en goed ruwvoer blijft lastig inderdaad, voor ons ook een strijd tussen kwaliteit en geld steeds. Maar dat hoor je natuurlijk wel in te calculeren :)

Overigens hebben wij een enorm prettig klantenbestand, dus ik sta er zakelijk in maar ook persoonlijk. Je doet dit werk vaak met hart en ziel, als je het voor het geld deed zat je toch al een beetje in het verkeerde beroep :')

A_nouk

Berichten: 11634
Geregistreerd: 02-12-06

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 16:16

Yes hier in de buurt wel echt stallen die verhogen omdat andere stallen in de buurt ‘duurder’ zijn :+

En dan ook nog vergelijken met stallen die betere faciliteiten hebben helaas :n

ruitje

Berichten: 12344
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2023

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-22 16:29

Ja, dat is toch dom :+ . Als wat je vraagt niet reëel is gaat dat vanzelf fout denk ik dan :o ?

Wij vangen overigens al wel een heel jaar de inflatie op, ik heb het idee dat het bij andere producten meteen doorberekend word? Ik zie hier ook stallen die al halverwege het jaar verhoogd hebben, maar dat doen wij eigenlijk nooit.

Renske_W

Berichten: 13844
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 16:43

Wij hebben onlangs te horen gekregen dat het stalgeld in januari met 15 euro per maand omhoog gaat.
Geen gekke verhoging als ik het hier zo lees.

Fee_bls
Berichten: 1
Geregistreerd: 06-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 16:49

Mijne is van €330 incl alles naar €440 incl alles gegaan :(. Dit geldt vanaf 1 jan 2023.

N0a
Berichten: 4770
Geregistreerd: 11-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 16:58

Bielsje schreef:
Nou, wij krijgen geen verhoging....
Daartegenover staat dat de paarden ook niet meer buitengezet worden. Er komt een ZZPer die ingehuurd kan gaan worden door een deel van de mensen en dan zit je indirect op een enorme verhoging :

Ik hoop van harte dat deze wijziging kenbaar wordt gemaakt aan de mensen op de wachtlijst die gebeld zijn of gaan worden...


Oei, daar zou ik ook niet blij mee zijn.

Bij ons inmiddels aangekondigd dat we met 20 euro omhoog gaan. Prima wat mij betreft. Paard staat er heel goed, jaar rond minimaal 8 uur op een volle wei. Enige nadeel is dat we alleen een buitenbak hebben waarvan de bodem niet heel bijster goed is. Het is jammer dat de prijs dus omhoog gaat vanwege inflatie en energie prijzen. En niet omdat er geïnvesteerd is in de faciliteiten.

lovefi

Berichten: 1199
Geregistreerd: 07-01-09
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 17:19

Ruitje ik zit in jouw regio en van de week bekend gemaakt dat de stalling met 20 euro omhoog gaat per januari. Ik had het wel aan zien komen. Alles wordt duurder en de paarden dus ook, niet meer dan begrijpelijk.

Overigens staat mijn paard 24/7 op een paddock met overkapping en twee vriendjes + altijd ruwvoer.

Daarnaast hebben we hele fijne faciliteiten met binnenbak, overdekte buitenbak, buitenbaan, kantine en overdekte longeercirkels. Ik ben super blij met deze locatie en snap ook dat zij niet anders kunnen als ze willen blijven investeren.

MyWishMax

Berichten: 25391
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 17:38

Hier zijn ze ook bezig met dingen voor de paarden idd. Minder meetbaar misschien, maar wij als klanten vinden het juist fijn. Ja, we klagen wel eens dat we de 2e binnenbak missen of de 20x60 en iverdekte longeerbaan(vooral als het dit weer is haha, op droge dagen hoor je niemand), maar de paddocks zijn altijd droog door investeren in de bodem, de bodems van alle bakken altijd goed, zelfs die buiten met veel regen. Dus het klagen is meer als grap en gewoon verwend. Ik heb liever zoals jullie aangeven investeren in land en paddoxks. Daar staan ze langer als dat ik met ze bezig ben. Net als jullie groepsstallen bijv.

Stro was wel ingecalculeerd (ruwvoer van eigen land) alleen een hele partij die bijna 3 keer zo snel erdoorheen ging voelt gewoon zonde. Dat ik me als klant bezwaard boel om extra re moeten pakken alweer, maar is gelukkig geen probleem, wordt juist gezegd.
Ik ken wel stallen waar dat anders is, waar je een x aantal plakken mag gebruiken. Hier is het meer dat je een goed bed moet kunnen maken voor ze, of dat nu met 4 plakken of meer is.

Maar toen wij moesten verhuizen hebben we idd rondgekeken en de meeste benoemen idd vooral de faciliteiten zoals bakken en andere luxe en minder of niet de weilanden, paddocks enzovoorts voor het paard. Ook qua prijzen. Dus snap dat dat lastig is om te vergelijken.

karrij
Berichten: 1056
Geregistreerd: 13-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 18:05

Wij hebben al 4 jaar een oud pensioen paard bij ons staan.
Was voor ons destijds een win/win situatie.
Wij hoefden zelf geen maatje aan te schaffen(ik reed veel buitenritten waardoor het paard van mijn alleen achter bleef en totaal flipte) Maar we kregen een paard die bij ons zijn oude dag kon slijten.
We hadden destijds een prijs van 75 euro, incl hooi/kuilvoer een spotrpijs, maar goed het was een win/win situatie, prima.

Nu zijn wij begin dit jaar met 15 euro omhoog gegaan en daar was de eigenaresse al een niet blij mee, nu gaan wij met 1 januarie 2023 nog een keer met 15 euro omhoog en is ze echt pissed! Even voor de duidelijkheid , dan betaald ze 105 euro, stalling, 24/7 buiten(zomer en winter)en hooi en kuilvoer zitten erbij. Ze koopt haar eigen voer, entingen, wormenkuur en hoefsmid.

Wij vinden het nog steeds niet duur, zoek maar eens een stalling voor dat geld.

Wij zijn er verdrietig van dat ze ons behandeld.

Andere 2 pension paarden betalen 125 euro, voor alleen de stalling en gebruik van de buitenbak en wij voeren voor hen,daar gaan we niet voor omhoog

Ladyson

Berichten: 3226
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 18:21

ruitje schreef:
Ja, dat is toch dom :+ . Als wat je vraagt niet reëel is gaat dat vanzelf fout denk ik dan :o ?

Wij vangen overigens al wel een heel jaar de inflatie op, ik heb het idee dat het bij andere producten meteen doorberekend word? Ik zie hier ook stallen die al halverwege het jaar verhoogd hebben, maar dat doen wij eigenlijk nooit.


Hier wil ik wel even op reageren, maar vanuit een heel ander perspectief, het bedrijfsleven namelijk haha. :D Bedrijven gooien, of zouden moeten gooien, hun strategie om. De wereld is namelijk veranderd van goed te voorspellen naar onzeker en onvoorspelbaar. Dit is (volgens hoogleraren, niet mijn mening ofzo) ook niet tijdelijk maar echt iets dat iig de komende 5-10 jaar wel zo blijft.

Om als bedrijf te overleven, moet je dus wendbaar en dynamisch zijn/worden. Ik denk zelf dat een vaste stalprijs voor een jaar daar niet meer bij aansluit.

ruitje

Berichten: 12344
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-22 18:38

@Karrij, daar kan je denk ik een hoop mensen voor vinden die daar een stuk blijer mee zouden zijn :)

@MWM, wij willen inderdaad heel graag nog iets overkappen.( nouja, ik heb nog wel meer dromen, maar deze staat hoog :+ ) Jij weet ook hoe het hier is in de omgeving, er zijn er echt met een veel betere accomodatie dan bij ons. Wij hebben echter weer meer arbeid en land/paddocks en geen manegelessen in de accomodatie. Het is gewoon geen vergelijking. Vandaar dat 'doen wat een ander doet' ook niet werkt denk ik.

@Ladyson, dat valt mij bij veel offertes en dingen die we kopen wel op nu je het zegt! Dan koop je hout of staal en dan koop je in op een 'dagprijs' . Maar hoe ik dat dan voor mij moet zien op een pensionstal? Wat denk jij?

Yontheke

Berichten: 4435
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 19:35

N0a schreef:
Bielsje schreef:
Nou, wij krijgen geen verhoging....
Daartegenover staat dat de paarden ook niet meer buitengezet worden. Er komt een ZZPer die ingehuurd kan gaan worden door een deel van de mensen en dan zit je indirect op een enorme verhoging :

Ik hoop van harte dat deze wijziging kenbaar wordt gemaakt aan de mensen op de wachtlijst die gebeld zijn of gaan worden...


Oei, daar zou ik ook niet blij mee zijn.

Bij ons inmiddels aangekondigd dat we met 20 euro omhoog gaan. Prima wat mij betreft. Paard staat er heel goed, jaar rond minimaal 8 uur op een volle wei. Enige nadeel is dat we alleen een buitenbak hebben waarvan de bodem niet heel bijster goed is. Het is jammer dat de prijs dus omhoog gaat vanwege inflatie en energie prijzen. En niet omdat er geïnvesteerd is in de faciliteiten.


Ja, vooral dit vind ik ook een zuur aspect. Wij hebben ook geen fancy stal en ze komen tenminste nog 3-4 uurtjes per dag op de paddock. Dat vindt je hier in de buurt al niet.
Wij gaan 355 euro betalen voor volpension, of ja 6 dagen per week binnen en buiten zetten en alle dagen mesten. Ze voeren maar voer moet je zelf inkopen. Voordroog zit bij in de prijs maar is soms zulke bagger kwaliteit dat je tegen een meerkost van 50-80 euro per maand droog hooi kan kopen. Het is dus 355 euro + hooikost en voer. We hebben 1 binnenbak, buitenbak eigenlijk alleen in de zomer want er is nu wel een kleine buitenbak maar wordt kletsnat en geen licht en 1 longeercirkel die eigenlijk ook te zwaar ligt.

In de zomer komen ze gelukkig wel elke dag buiten van 9u tot 17u. Er is in de buurt nergens een stal te vinden met degelijke accommodatie waar ze dan ook nog eens buitenkomen. Ik kijk al 8 jaar rond.

nummie

Berichten: 410
Geregistreerd: 28-11-11
Woonplaats: Twente

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 19:58

Bij ons gaat ook de stalling vanaf het nieuwe jaar omhoog met 30 euro pm. van 300 naar 330 euro..Vorig jaar ook al een verhoging gehad. Snap het wel hoor alles wordt duurder maar dit tikt wel aan deze verhoging.

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 20:08

Voorlopig, en dat kan ik niet genoeg benadrukken, gaat bij ons de stalling niet omhoog. Echter moeten wij nu in het weekend zelf onze dieren op en van de paddock halen. Ook moeten we dan de paddock waar ons beest in staat mesten en de netten vullen en ophangen. Dus wij blijven op 465 euro zitten. Maar er is nog geen prijsverhoging voor 2023 aangekondigd. En vrees dat die er wel gaat komen.

oji

Berichten: 4269
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 20:16

Bij ons op stal wordt er met een energietoeslag gerekend, Die staat ook apart op de factuur en de belofte is gedaan dat zodra de energieprijzen weer gaan zakken, deze toeslag evenredig zakt. Ik vind dat wel een nette regeling, want anders is het altijd zo dat stalling verhoogd wordt omdat bepaalde kosten een jaar ineens heel hoog zijn (bij schaarste hooi/stro of dat soort zaken) maar dat de prijzen dan nooit meer dalen als ze het jaar daarop weer naar normaal niveau zijn.

Ladyson

Berichten: 3226
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 20:22

Haha, ja dat is dan een mooie vraag..

Ik denk dan zelf eigenlijk aan een vaste maandprijs + variabel deel, en dat de vaste maandprijs (faciliteiten, arbeid etc) voor een jaar vaststaat en het variabele deel
(wat je 'inkoopt' en waarbij je dus afhankelijk van anderen hun prijzen bent) per kwartaal aangepast wordt.

Je zou bij mij iig veel goodwill creeeren als bijv de prijs voor stro nu stijgt, maar straks misschien weer daalt. En de stalprijs dat ritme ook volgt. Al weet ik niet of het handig is om zo transparant naar pensionklanten te zijn, maar iig iets in deze trant.

Zal in eerste instantie wennen zijn voor pensionklanten, maar ik denk wel dat het de toekomst is.

Edit: zoiets als bij Oji nu eigenlijk gebeurt dus

Bielsje

Berichten: 1400
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 20:25

Yontheke schreef:
N0a schreef:

Oei, daar zou ik ook niet blij mee zijn.

Bij ons inmiddels aangekondigd dat we met 20 euro omhoog gaan. Prima wat mij betreft. Paard staat er heel goed, jaar rond minimaal 8 uur op een volle wei. Enige nadeel is dat we alleen een buitenbak hebben waarvan de bodem niet heel bijster goed is. Het is jammer dat de prijs dus omhoog gaat vanwege inflatie en energie prijzen. En niet omdat er geïnvesteerd is in de faciliteiten.


Ja, vooral dit vind ik ook een zuur aspect. Wij hebben ook geen fancy stal en ze komen tenminste nog 3-4 uurtjes per dag op de paddock. Dat vindt je hier in de buurt al niet.
Wij gaan 355 euro betalen voor volpension, of ja 6 dagen per week binnen en buiten zetten en alle dagen mesten. Ze voeren maar voer moet je zelf inkopen. Voordroog zit bij in de prijs maar is soms zulke bagger kwaliteit dat je tegen een meerkost van 50-80 euro per maand droog hooi kan kopen. Het is dus 355 euro + hooikost en voer. We hebben 1 binnenbak, buitenbak eigenlijk alleen in de zomer want er is nu wel een kleine buitenbak maar wordt kletsnat en geen licht en 1 longeercirkel die eigenlijk ook te zwaar ligt.

In de zomer komen ze gelukkig wel elke dag buiten van 9u tot 17u. Er is in de buurt nergens een stal te vinden met degelijke accommodatie waar ze dan ook nog eens buitenkomen. Ik kijk al 8 jaar rond.


Wij kunnen 365 dagen per jaar longeren of rijden, dat is super fijn! Daarentegen hebben we 6 paddocks op zo'n 65 paarden, tel uit je winst -O-

Maar al met al zit het grootste gedeelte van onze stal over de 500 per maand en een klein deel onder de 500 pm. Ik heb ook mijn eigen hooi ingekocht voor een jaar en heb daar mijn eigen opslag voor want op stal kan ik maar een pak of 7 opslaan.

Yenni
Berichten: 5460
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 20:28

Bij ons is het volpension, 2 x pw alles eruit en de rest beetje bijstrooien. Het is vorig jaar per stal 50 euro omhoog gegaan en aankomend jaar zal er ongeveer 100 euro bij komen.. daar schrok ik toch wel van. Dan zouden wij uitkomen op 450 per maand.

Ben langzaam toch aan het kijken voor andere stalling...

Narcissa
Berichten: 3050
Geregistreerd: 29-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 23:32

Serieuze verhogingen bij sommigen!

Hier nog niets gehoord over een verhoging. Ben wel de enige pensionklant omdat ze een stalletje over hebben.

Ik betaal nu 220€ per paard. Daarvoor krijg ik 24/7 weidegang, ze hebben voldoende land. Zelfs met deze gortdroge zomer hebben ze nooit zonder gras gestaan. Momenteel zijn ze aan de laatste wei bezig, daarna verhuizen ze naar de winterwei (waar ook nog een hoop gras opstaat). Dit is een hogergelegen stuk dat droger blijft en met een betere waterafvoer. Ze krijgen al hooi bijgevoerd, zo goed als onbeperkt. Bij echt extreem weer komen ze op stal maar dat is zeldzaam, wordt voornamelijk gebruikt voor het opzadelen. Gebruik van de stal is vrij, enige eis is dat je zelf even de mest verwijdert. Op alle weides veel bomen en schuilmogelijkheden.

Voor de mens iets minder luxe maar dat geeft niet. Ik kan droog poetsen/opzadelen, ik heb mijn eigen ruimte (veel ruimte!) in de zadelkamer en een redelijke (niet verlichte) buitenbak. Liggen nu wat plassen in, maar dat vermijd je bijna niet en hij wordt niet glad of zuigend dus kan gewoon longeren en rijden. Zij gebruiken de bak quasi nooit dus heb hem altijd voor mezelf alleen :') En wordt wel netjes onderhouden en gesleept indien nodig of als ik dat vraag. Sowieso is er veel bespreekbaar en ze willen in de mate van het mogelijke ook meedenken. Bijvoorbeeld: ze hebben ruimte voor 1 paard naast hun eigen paarden, maar omdat mijn oudste binnen een paar maanden moet worden ingeslapen, hebben ze een uitzondering gemaakt. Ik heb er nu een jonkie bij zodat ik al kan beginnen met opleren, daarvoor is een tijdelijk stalletje gemaakt. Als mijn pensionado overlijdt, heb ik gewoon weer 1 paard en wordt het stalletje terug getransformeerd tot bergruimte, wat het voorheen was. Ben echt héél blij en dankbaar voor deze tijdelijke uitzondering.

Alles zit bij de prijs in, behalve krachtvoer, dit moet ik zelf aankopen en zelf geven. Buiten dat en het uitmesten van de stal na gebruik is het volpension.

Zonnetje81
Berichten: 18678
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 00:58

Ik denk dat menig klant zou schrikken wat het houden van je paard kost zonder dat ze er iets op verdienen.

Paarden houden wordt een luxe en dat is denk ik nou eenmaal de realiteit.

Als ik zie wat de brokken en vlaspakken nu kosten tov eerst. Gaat hard hoor.

Popstra
Berichten: 13799
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 10:07

Ik zie ook wat het kost met 7 paarden thuis die overdag op de wei staan en snachts op stal.
En dan heb ik het niet over strooisel, voer, onderhoud en materialen maar vooral over het werk wat je er aan hebt wil je het netjes houden. Daar gaan heel veel uren in zitten.
Als men die uren al eens moest betalen....

Laatst was ik op de stal waar mijn paarden in de opfok staan. Daar moest 1 wei aan 1 kant opnieuw omheind worden. Ging 20.000€ kosten aan enkel het materiaal

Gitana

Berichten: 2710
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 10:33

Popstra schreef:
Ik zie ook wat het kost met 7 paarden thuis die overdag op de wei staan en snachts op stal.
En dan heb ik het niet over strooisel, voer, onderhoud en materialen maar vooral over het werk wat je er aan hebt wil je het netjes houden. Daar gaan heel veel uren in zitten.
Als men die uren al eens moest betalen....

Laatst was ik op de stal waar mijn paarden in de opfok staan. Daar moest 1 wei aan 1 kant opnieuw omheind worden. Ging 20.000€ kosten aan enkel het materiaal


Nou ik wil niet zeggen dat het allemaal niet duur is ofzo, maar dat zou hier niet 20k kosten. Misschien 400 euro. Maar als je daar 20k aan besteed heb je ook wel een mooi hekje natuurlijk.

Poekkie

Berichten: 7356
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 11:13

Hahaha tegenwoordig betaal ik voor 1 paal al 20 euro, dus 400 euro lijkt een droom :')
Maar vroeger zou dat idd gelukt zijn, mijn bestelling 3 jaar geleden was 80 palen voor 500 euro en dat was een betere kwaliteit (gecreosoteerd vs geimpregneerd).

Een standaard houten hek mag je nu al rond de 20 euro per meter tellen, minimaal.

snorremans
Berichten: 807
Geregistreerd: 04-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 11:29

joyce B schreef:
Ik zag een advertentie van een volpensionstal bij mij in de regio. 20-60 buitenbak, stapmolen, longeercirkel, paddockgroepjes en weidegang van voorjaar t/m najaar. Die hebben hun stalgeld ook verhoogd van als ik het goed heb van €195,- ( laatste wat ik weet van jaar geleden, misschien hebben ze tussendoor ook nog verhoogd) naar €230 voor een paard. Pony €10,- goedkoper.

Inclusief 1kg krachtvoer per dag

De prijzen lagen bij ons altijd tussen de €150 tot €175 voor stal met buitenbak.half pension tot volpension.

Ik zie nu dat de prijzen verhoogd worden naar €175,- tot €250,- voor stalling of inloopstal met buitenbak.


Ik denk dat we dezelfde stalling bedoeling. Deze was eerder al omhoog gegaan naar €205 en nu vrij recent naar €230. Ze zijn een hele lange tijd vrij ‘goedkoop’ geweest met vergelijking van andere stallen in de buurt. Ik heb vrij recent alles in de buurt uitgezocht en kon geen stal meer vinden tussen de €150 en €175. Eigenlijk alles boven de €220 en veelal vol en niet aan mijn eisen voldoen.

Ik snap de verhoging wel. Alles wordt duurder en de stalling wil graag dezelfde service aan kunnen blijven bieden. En ze moeten zichzelf niet vergeten met alle uren die er ingestoken worden. Hier niet met de hoofdreden om hoog gegaan vanwege de inflatie en energieprijzen etc. maar ook omdat ze blijven investeren in de faciliteiten.

beegee
Berichten: 951
Geregistreerd: 12-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 12:19

Ik word er oprecht heel droevig van als ik zie hoe weinig mensen betalen in verhouding met wat ik per maand uitgeef aan stalling. Met vergelijkbare of betere faciliteiten. Hier in de randstad betaal je je scheel om je paard überhaupt buiten te krijgen (iets dat voor mij dus echt wel heel belangrijk is) en echt keuze tussen verschillende pensionstallen heb je dan al niet meer. Ik denk er serieus over na om m’n paard gewoon een stuk verder weg te zetten en dan maar wat minder heen te gaan. Ik zou gewoon minimaal 350€ kunnen besparen p/m als ik m’n paard ergens anders zet, verder weg.

Wat het per paard kost om deze te onderhouden ben ik me overigens bewust van, ik heb ze ook in eigen beheer gehad. Daar hoor je me dan ook niet over.