Tariefverhoging pensionstallen 2023/2024

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
OleJon
Berichten: 2505
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 12:00

123_456 schreef:
https://www.abab.nl/artikelen/wijziging ... vanaf-2025

Volgens deze link geldt de verhoging van de btw voor fokkerij, slacht en paarden die bestemd zijn voor de landbouw. Dan is dat toch niet van toepassing op recreatief stallen?


De btw op voer en strooisel gaat ook omhoog. Dat is op een pensionstalling ook van toepassing. Dus dat word heus wel door berekend


Als je je paard in pension hebt bij iemand die er van moet leven of bij iemand thuis is ook een verschil.

Iemand die er van moet leven zal in verhouding wat duurder zijn. Wat logisch is. Diegene moet er wel een boterham van betalen.

Iemand die zelf 2 paarden heeft. En 1 of 2 boxen over heeft en verhuurd. Zou mischien wat goedkoper zijn. Diegene moet immers toch al voer en strooisel aanschaffen. En met meerdere paarden kan dat zelfs goedkoper zijn. Bij deze persoon staan dan eigen paarden goedkopere

Gini
Berichten: 17936
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 12:22

Poekkie schreef:
@Gini: ik zei zelf al in mijn eerste post dat het niet netjes is nee. Zelf zou ik het ook niet doen, wij kondigen ook een maand van tevoren aan. Maar ‘t is geen bedrag om opeens op de kast te gaan zitten. 15 euro is gewoon schouders ophalen en betalen. Of het de doorslag vinden voor iets anders, maar zeker niet iets waarvoor je op stel en sprong een andere stal moet zoeken. Daarbij heb ik al 2 maal gezegd dat je ook gewoon met je stalhouder kan praten maar dat wordt kennelijk steeds vergeten.


Het bedrag is in deze situatie voor mij ondergeschikt aan de onfatsoenlijke situatie.
Maar ik ben altijd enorm voorzichtig met het kijken in andermans portemonnee te kijken. Voor mij is 15 euro peanuts. Maar ik weet ook dat ik niet de norm ben en dat die 15 euro niet de eerste prijsstijging was, dus ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die niet meer zomaar schouders kunnen ophalen en door.

Praten met de stalhouder ben ik niet vergeten, maar weet ik niet zo goed wat daarop te zeggen. Ja, inderdaad, het klopt, je kan gaan praten. Maar het is jammer dat dat gesprek überhaupt nodig is. Je zou toch denken dat iedere stalhouder wel inziet dat 31 december niet de meest aangewezen datum is om een prijsstijging vanaf 1 januari aan te kondigen. Allez, niet meest aangewezen, dat is nog netjes van me verwoordt, niet wettig is eigenlijk.

123_456
Berichten: 101
Geregistreerd: 15-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 13:16

Lieser schreef:
Gini schreef:
Dus als ik de 'kant' van de klant kies, overdrijf ik omdat het maar gaat over 15 euro. Maar voor de pensionstalhouder is het dan ineens een bedrag dat die per direct moet vragen, want nog een maand aan oud tarief kan die niet bolwerken?

Voor de klant is het 15 euro voor die maand. Maar voor de stalhouder is het 750 euro (bij 50 paarden) of meer aan extra kosten per maand.


Maar juist van een stadhouder met 50 paarden mag je verwachten dat die wat reserves heeft. En niet een dag voor de nieuwe maand een verhoging moet doorvoeren. Daarvoor geldt hetzelfde argument als voor de paarden eigenaar: wat als de trekker kapot gaat of iets anders, kan ie dat dan alleen betalen door het stalgeld te verhogen? Dan klopt er echt iets niet in de bedrijfsvoering. Het kan natuurlijk dat het stalgeld te laag is, maar dat is het niet van de ene op de andere dag.

Poekkie

Berichten: 7356
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 13:34

Gini schreef:
Poekkie schreef:
@Gini: ik zei zelf al in mijn eerste post dat het niet netjes is nee. Zelf zou ik het ook niet doen, wij kondigen ook een maand van tevoren aan. Maar ‘t is geen bedrag om opeens op de kast te gaan zitten. 15 euro is gewoon schouders ophalen en betalen. Of het de doorslag vinden voor iets anders, maar zeker niet iets waarvoor je op stel en sprong een andere stal moet zoeken. Daarbij heb ik al 2 maal gezegd dat je ook gewoon met je stalhouder kan praten maar dat wordt kennelijk steeds vergeten.


Het bedrag is in deze situatie voor mij ondergeschikt aan de onfatsoenlijke situatie.
Maar ik ben altijd enorm voorzichtig met het kijken in andermans portemonnee te kijken. Voor mij is 15 euro peanuts. Maar ik weet ook dat ik niet de norm ben en dat die 15 euro niet de eerste prijsstijging was, dus ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die niet meer zomaar schouders kunnen ophalen en door.

Praten met de stalhouder ben ik niet vergeten, maar weet ik niet zo goed wat daarop te zeggen. Ja, inderdaad, het klopt, je kan gaan praten. Maar het is jammer dat dat gesprek überhaupt nodig is. Je zou toch denken dat iedere stalhouder wel inziet dat 31 december niet de meest aangewezen datum is om een prijsstijging vanaf 1 januari aan te kondigen. Allez, niet meest aangewezen, dat is nog netjes van me verwoordt, niet wettig is eigenlijk.


Tuurlijk maakt het bedrag wel uit. Als het 50 euro of meer had geweest was ik helemaal aan jouw zijde. Maar dat is niet zo. Wie trouwens 15 euro niet kan opleggen als paardeneigenaar zou ik heel graag hebben dat die dat mij komt vertellen zodat ik onmiddellijk actie kan ondernemen en een vervanger kan zoeken. Zo geen zin in de volgende wanbetaler of verwaarlozing ivm dierenartskosten.

Gelukkig is de wereld ook niet zo zwart-wit als jij voorstelt. Want als alle veranderingen wettelijk met een maand vertraging zouden moeten zijn, zou dat ook gelden voor zaken als bijvoeren, overgang volpension, etc. Ik moet er niet aan denken dat paarden die bijvoer nodig hebben (of omgekeerd) eerst een maand moeten wachten. Of een eigenaar die wil overstappen naar volpension toch nog een maand zich in 100 bochten moet wringen. Flexibiliteit is soms wel handig :) En again - ja het had een maand op voorhand gemoeten - maar een klant die zich zo hard uit tegen zulke kleine verandering zou voor mij onder de categorie ‘zulke lastige mens ben je beter kwijt dan rijk’ vallen. En dat is ook jammer.

Bielsje

Berichten: 1400
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 14:41

123_456 schreef:
Lieser schreef:
Voor de klant is het 15 euro voor die maand. Maar voor de stalhouder is het 750 euro (bij 50 paarden) of meer aan extra kosten per maand.


Maar juist van een stadhouder met 50 paarden mag je verwachten dat die wat reserves heeft. En niet een dag voor de nieuwe maand een verhoging moet doorvoeren. Daarvoor geldt hetzelfde argument als voor de paarden eigenaar: wat als de trekker kapot gaat of iets anders, kan ie dat dan alleen betalen door het stalgeld te verhogen? Dan klopt er echt iets niet in de bedrijfsvoering. Het kan natuurlijk dat het stalgeld te laag is, maar dat is het niet van de ene op de andere dag.


Ik weet niet of je dat mag verwachten. De stallingskosten die we vaak verwachten zijn ongeveer gelijk aan de kosten voor bodembedekking, hooi en biks even heel zwart/wit of grof gezegd. Zolang "wij" niet bereid zijn om te betalen alsof het een bedrijf is kun je ook geen fatsoenlijke bedrijfvoering verwachten toch?

Juist op de duurdere stallen, die er iets meer dan een droge boterham aan over houden en dus een bedrijf zijn, heb je zulke dingen niet :Y)

123_456
Berichten: 101
Geregistreerd: 15-11-23

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 16:32

Mee eens. De klant moet wel (willen) betalen voor een normale bedrijfsvoering. Je ziet vaak genoeg dat iemand een stal wil beginnen en vraagt wat een redelijke prijs is. Ipv een kostprijsberekening inclusief een vergoeding voor de uren van de staleigenaar te maken. En dan te bedenken of het een haalbare zaak is.
Ik vind dat je juist van de grotere stallen mag verwachten dat zij voldoende inzicht hebben in de kostenontwikkeling en daarop op tijd anticiperen.
Ik werk in een zakelijke branche waarin het gebruikelijk is dat een verhoging pas na een maand ingaat én je je contract, evt voortijdig, mag opzeggen per datum verhoging. Misschien verwacht ik het daarom ook van andere zakelijke overeenkomsten.

Bielsje

Berichten: 1400
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 18:19

Dat is inderdaad ook heel gebruikelijk en ik ken ook niet anders van service verlenende bedrijven. Maar die bedrijven zijn flink winstgevend, hebben juridische afdelingen en weet ik het allemaal om zulke dingen door te rekenen en te communiceren.

Hoewel het wel zou moeten, vind ik het wat om te verwachten van een pensionstalhouder die het haast als vrijwilligerswerk doet en ik gok ook geen opleiding richting iets van bedrijfsvoering heeft gedaan.
Ik denk dat mensen in hun handen mogen knijpen met zulke "goedkope" plekjes en het is super dat ze er zijn! Maar imo zul je dan zulke dingen gewoon af en toe door de vingers moeten zien...

Utixo

Berichten: 6599
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 19:23

Die 15 euro 1 dat van te voren aangeven is a; niet netjes en b: niet handig. Want ik weet niet hoe jullie zitten qua betalingen, maar ik heb genoeg klanten die betalen zodra het salaris is gestort, die betalen dus al voor de 1e. Die zouden dan nog 15,- na moeten gaan betalen. Zou het niet kunnen zijn dat de stalhouder echt stress heeft over de kosten? Ik zou het gesprek gewoon eens open met hem aan gaan.
"Yoh, het gaat me niet om die 15,-, maar de manier waarop was niet echt handig, was daar een reden toe?".

Wat betreft de hoefsmid, willen jullie dit ook op voorhand weten? Mijn hoefsmid heeft veel klanten, bij hem zou ik het weer heel logisch vinden als hij het niet laat weten. Overigens heb ik vorige keer met hem staan praten, hij moet eigenlijk omhoog, maar voelt zich bezwaard omdat alles al omhoog gaat. Ik vind dat heel nobel, maar vind wel dat hij gewoon omhoog moet gaan als dat nodig is. Hij hoeft niet te betalen voor mijn paarden, en in principe zou het om een tientje per 6 weken gaan, en misschien 15,- bij ijzers. Ik heb ook meerdere paarden, maar dat is niet zijn probleem.

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 22:45

Celebi schreef:
Elke dag doe ik de stal. En dan de mest eruit en alle natte troep ook. Schoon stro en stro dat maar een beetje vies is blijft gewoon liggen. Maar dan nog plast en mest hij 's nachts zoveel en hij draait ook vaak en ligt languit waardoor hij de hele bodem open trekt en alles een grote natte bende is. Ook bij heel royaal opstrooien. Het is echt een varken. Hij was bij 24/7 buiten staan altijd schoon omdat hij in het zachte zand sliep maar nu in de stal is dramatisch. En dan staat hij overdag echt nog de hele dag buiten.

Gelukkig neemt dat gehakselde stro wel beter die urine op. Ben aan het proberen om een beetje te potten maar nog steeds is het zo snel verzadigd en draait hij de bodem nog steeds teveel open dat dat ook niet ideaal is. We zijn nog zoekende. :')


Probeer eens een paar zakken gemalen (koolzaad of tarwe) stro als onderlaag onder het stro. Dat neemt beter op dan gehakseld stro, en is snel compact als onderlaag. En zuinig met uitmesten. Eventueel E M spuiten tegen de amoniakopbouw. Stro er overheen. Zorgen voir dikke onderlaag, die neemt de urine op en het stro blijft droger. Met vlas kun je ook een onderbodem maken, maar is nu ook lastiger te krijgen.

Celebi
Berichten: 3723
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 01:11

Oh vlas lag er bij mijn fourage handel meer dan genoeg. Maar in overleg daar gekozen voor het gehakselde stro omdat dat makkelijker gemengd kan worden met de stro (als toplaag) die ik vanuit stal krijg. En per pak een euro goedkoper dus leuke meevaller op al die baaltjes uiteindelijk.

Maar ik denk dat we met gehakseld en gemalen hetzelfde bedoelen want dit is harstikke compact en heel fijn gesnipperd spul, beetje in hetzelfde straatje als vlas.

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 02:06

Gemalen stro is net zo fijn als zaagsel. Niet geschikt als toplaag, wel heel geschikt als onderlaag. Geperst in brokjes worden het stro korrels genoemd.

Horsie84
Berichten: 552
Geregistreerd: 11-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 07:30

Oeps foutje. Graag verwijderen
Laatst bijgewerkt door Horsie84 op 11-01-24 07:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Horsie84
Berichten: 552
Geregistreerd: 11-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 07:31


123_456
Berichten: 101
Geregistreerd: 15-11-23

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 12:11

Met de BBB in het nieuwe kabinet zou de verhoging toch van tafel moeten gaan? Als ik het goed lees, zijn het voorgenomen besluiten. Die zijn nog aan te passen.

Lieser
Berichten: 1535
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 12:36

Voor de verkoop van rijpaarden geldt al een tarief van 21 %. Ook lesgeven bij de klant op locatie valt al onder het 21 % tarief. Het verlaagde tarief geldt alleen voor paarden die bestemd zijn voor voedsel of gebruik in de landbouw (en voor het fokken van specifiek die paarden). En voor manegelessen, volgens mij.

Jet

Berichten: 12029
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 18:00

https://www.fnrs.nl/nieuws/842-btw-tari ... -overzicht . Zo zitten de BTW-tarieven nu in elkaar voor maneges/pensionstallen. Daar zal dus best wat in kunnen veranderen.

Ook de tarieven voor opfok etc. gaan dan van 9% naar 21%. Dus als je een jong paard in de opfok hebt staan ergens zal je dat ook gaan merken lijkt me.

Nu maar hopen dat het uitgesteld gaat worden, het zal best eens tot een forse verhoging van stalgeld kunnen zorgen, zeker als de BTW-verhoging ook gaat gelden voor hooi/stro/krachtvoer enzovoorts.

koeke

Berichten: 870
Geregistreerd: 29-09-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 21:50

Jet schreef:
https://www.fnrs.nl/nieuws/842-btw-tari ... -overzicht . Zo zitten de BTW-tarieven nu in elkaar voor maneges/pensionstallen. Daar zal dus best wat in kunnen veranderen.
Wat verwacht je dat daarin gaat veranderen? Heb ik iets gemist en wordt er ergens gesproken over een verhoging van het BTW-tarief voor gelegenheid geven tot sportbeoefening (nu het 9% deel bij maneges/pensionstallen). Anders blijft het toch gewoon zoals het nu is (behalve voor opfok etc.)?

Jet

Berichten: 12029
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 22:14

Citaat:
het gelegenheid geven tot sportbeoefening, bestaande uit het mogen gebruiken (geen alleenrecht) van een rij-accommodatie en overige faciliteiten; het geven van instructie vanuit een eigen of gehuurde locatie en het maken van buitenritten met begeleiding vanuit een sportaccommodatie (manege/pensionstal).

Dit valt nu nog onder het 9% tarief, maar zal ook naar 21% gaan als de plannen doorgaan.

Alles wat nu onder de vrijstellingsregeling valt en wat onder het 0% tarief valt, als dat ook naar 21% gaat.

Er staat een tabel in hoe alle tarieven verdeeld zouden moeten zijn, daar kan je wel uit opmaken, als alles 21% wordt, dat de stallingspijzen ook omhoog zullen moeten gaan.

Koeke, ik vrees echt dat dat een behoorlijke verhoging tot gevolg zal hebben. Of het moet zo zijn dat ik het verkeerd heb begrepen en dat er toch nog een groot deel van deze percentages niet verhoogd worden ( als het doorgaat).

Hier staan nog meer wijzigingen in die op paardeneigenaren van toepassing kunnen zijn: https://www.countus.nl/kenniscentrum/ni ... ij-in-2024 .

koeke

Berichten: 870
Geregistreerd: 29-09-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 22:30

Jet schreef:
Citaat:
het gelegenheid geven tot sportbeoefening, bestaande uit het mogen gebruiken (geen alleenrecht) van een rij-accommodatie en overige faciliteiten; het geven van instructie vanuit een eigen of gehuurde locatie en het maken van buitenritten met begeleiding vanuit een sportaccommodatie (manege/pensionstal).

Dit valt nu nog onder het 9% tarief, maar zal ook naar 21% gaan als de plannen doorgaan.

Alles wat nu onder de vrijstellingsregeling valt en wat onder het 0% tarief valt, als dat ook naar 21% gaat.

Er staat een tabel in hoe alle tarieven verdeeld zouden moeten zijn, daar kan je wel uit opmaken, als alles 21% wordt, dat de stallingspijzen ook omhoog zullen moeten gaan.

Koeke, ik vrees echt dat dat een behoorlijke verhoging tot gevolg zal hebben. Of het moet zo zijn dat ik het verkeerd heb begrepen en dat er toch nog een groot deel van deze percentages niet verhoogd worden ( als het doorgaat).

Hier staan nog meer wijzigingen in die op paardeneigenaren van toepassing kunnen zijn: https://www.countus.nl/kenniscentrum/ni ... ij-in-2024 .
Ik lees echt nergens dat verhuur van box (nu vrijgesteld) en gelegenheid geven tot sportbeoefening (nu 9%) naar 21% gaan? Ben ik nou zo kippig of heb ik iets gemist?

Wat je wel gaat merken is als je paarden aan huis hebt. Dan wordt bijvoorbeeld je stro ineens duurder door 21% BTW. Zelfde geldt ook als je stro los koopt op je pensionstal. En het kan natuurlijk dat je ergens staat waar de stalhouder geen ondernemer is voor de omzetbelasting, dan merk je het ook.
Laatst bijgewerkt door koeke op 11-01-24 22:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Jet

Berichten: 12029
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 22:36

Nee, dat klopt, maar als alles doorgaat zal dat ook snel volgen vrees ik.

Sowieso is de BTW-verhoging op stro en voer wel van toepassing als het doorgaat. En dan voor stallen die mensen in loondienst hebben gaan de lonen daarvan ook omhoog.

Als het al niet zo is dat het daadwerkelijk allemaal naar 21% gaat, zullen gewiekste stalhouders dat vast aangrijpen voor hun verhoging.

OleJon
Berichten: 2505
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 02:23

Koeke, ik vrees echt dat dat een behoorlijke verhoging tot gevolg zal hebben. Of het moet zo zijn dat ik het verkeerd heb begrepen en dat er toch nog een groot deel van deze percentages niet verhoogd worden ( als het doorgaat).

Hier staan nog meer wijzigingen in die op paardeneigenaren van toepassing kunnen zijn: https://www.countus.nl/kenniscentrum/ni ... ij-in-2024 .[/quote]Ik lees echt nergens dat verhuur van box (nu vrijgesteld) en gelegenheid geven tot sportbeoefening (nu 9%) naar 21% gaan? Ben ik nou zo kippig of heb ik iets gemist?

Wat je wel gaat merken is als je paarden aan huis hebt. Dan wordt bijvoorbeeld je stro ineens duurder door 21% BTW. Zelfde geldt ook als je stro los koopt op je pensionstal. En het kan natuurlijk dat je ergens staat waar de stalhouder geen ondernemer is voor de omzetbelasting, dan merk je het ook.[/quote]

Denk je niet dat de pensioneigenaar deze kosten door gaat berekenen aan de klant?

Utixo

Berichten: 6599
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 08:24

In principe niet, want de BTW komt gewoon terug van de foerage als de staleigenaar het wit doet. Dan zal het 1 kwartaal even doorbikkelen zijn, maar daarna komt het bij de aangifte terug.

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 09:29

Ik heb met rekenvoorbeelden gekeken wat er gebeurd.

Als een stal geen btw hoeft af te dragen en ook niet terug krijgt, gaan de kosten voor de stalhouder omhoog.

Dat is het geval bij particulieren en de kleine ondernemersregeling.

Ook bij een doe het zelf stal waarbij je zelf stro en hooi pakt en er nu 9% en geen 21% btw gerekend hoeft te worden op het voer zelf, zullen d3 kosten omhoog gaan en zal de stalhouder de stalprijs inclusief btw aan moeten passen. Dus duurder worden omdat hij anders minder overhoudt.

Bij een doe het zelf stal met kale huur en eigen aankoop van ruwvoer en strooisel worden voor de particulier de kosten hoger maar voor iemand die een bedrijf heeft waarbij de btw afgetrokken kan worden mogelijk niet. Dit hangt af van het soort btw.
Als het geleverde product nu onder de 9% regeling valt zoals bij opfok/fok en training zal dat drukken op de marge als de prijs inclusief btw niet stijgt. Immers moet ipv 9% straks 21% afgedragen worden. Als je terugrekend vanuit de vaste prijs wordt zichtbaar dat je een minder hoog bedrag overhoudt voor de arbeidskosten. De belasting gaat immers uit van 21% btw doorberekening, terwijl jij aan je klant eerst maar 9% doorberekende. Doordat dit gaat over het deel voor de belasting "toegevoegde waarde" gaat wat je moet afdragen omhoog.
Ga je uit van kale kosten zonder btw en doe je op het eind btw door erekenen dan stijgt de totaalprijs voor de particulier.

Als de stal nu al volpension is waarbij 21% voor voeren en het voer wordt berekend is er geen verschil. De kostprijs inclusief btw gaat omhoog, maar er hoeft per saldo minder btw afgedragen te worden omdat ook de btw aftrek hoger is en voor de klant werd al 21% btw doorberekend die afgedragen moest worden.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57990
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 13:16

Utixo schreef:
In principe niet, want de BTW komt gewoon terug van de foerage als de staleigenaar het wit doet. Dan zal het 1 kwartaal even doorbikkelen zijn, maar daarna komt het bij de aangifte terug.

Heb jij echt de illusie dat de houder zoveel over houdt?

Utixo

Berichten: 6599
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 14:04

Ik ben pensionstalhouder. Ik heb 40+ paarden staan. Ik weet dat er niet veel -niks, ik werk er ook nog naast- overblijft, maar het is geen reden om de prijs omhoog te gooien, want het komt terug. Dat is het enige wat ik zeg.

Wordt ik er blij van? Nee. Maar ik wil wel eerlijk en transparant blijven naar mijn klanten, wat betekend dat ik het niet kan verkopen om te zeggen dat de stalling omhoog gaat omdat de BTW omhoog gaat, aangezien ik in principe alles bekijk zonder BTW. Dus ja, het wordt de eerste 3 maanden even poedersuiker, maar hierna heft het elkaar op.