Tariefverhoging pensionstallen 2023/2024

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yontheke

Berichten: 4435
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 14:54

Popstra schreef:
15 pakken per maand??
Is dat niet wat veel?


Hoezo? Bij ons gaat er bij normaal verbruik om de dag een pak in en bij de echt vuile paarden bijna dagelijks een pak.

Als je de stal helemaal leeg doet moeten er inderdaad minstens 3-4 pakken in voor een fijn bed.

Bij ons mesten ze gewoon iedere dag. Anders is de stal echt te vuil hoor.

Sanet

Berichten: 7988
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 15:02

Hoeveel staan die paarden op stal dan? Hier 1 pak per paard per week. Soms 2 pakken als ze er een rotzooi van gemaakt hebben. Maar 14 pakken kan ik meer dan een maand mee toe met 3 paarden.

DonDon

Berichten: 4531
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: In de Liemers

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 15:10

Ben bang dat volgend jaar net zo hard weer verhogingen komen.

Ik zeef alles elke dag uit bij vlas en gooi ook elke dag bij. Hij heeft dan een fijn en schoon bed. Mijn paard is niet zo vies, plast op 1 plek en poept ook aan de zijkanten. Gelukkig kom ik er vanaf met 4 in een maand.

Popstra
Berichten: 13842
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 15:14

Yontheke schreef:
Popstra schreef:
15 pakken per maand??
Is dat niet wat veel?


Hoezo? Bij ons gaat er bij normaal verbruik om de dag een pak in en bij de echt vuile paarden bijna dagelijks een pak.

Als je de stal helemaal leeg doet moeten er inderdaad minstens 3-4 pakken in voor een fijn bed.

Bij ons mesten ze gewoon iedere dag. Anders is de stal echt te vuil hoor.

Ik ben gewend de stal te vullen met 5 balen en dan dagelijks poep er uit en 1x per week pis en dan 1 nieuw baaltje er bij. maar mijn paarden staan overdag heel de dag buiten..

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 15:18

Hier net zoals popstra en ook 1 pak per week. Mijn stallen zijn nochtans altijd heel proper.
15 pakken a 6-10 euro per pak is toch niet te betalen.

Yontheke

Berichten: 4435
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 15:25

Sanet schreef:
Hoeveel staan die paarden op stal dan? Hier 1 pak per paard per week. Soms 2 pakken als ze er een rotzooi van gemaakt hebben. Maar 14 pakken kan ik meer dan een maand mee toe met 3 paarden.


Ze staan bij ons in de winter veel op stal. Laten we het daar op houden. -O-
Op zondag is het zelf buitenzetten en staan altijd dezelfde 5-7 paarden buiten van de 35 die er op stal staan. Al de rest staat binnen. Zelfs in de zomer...

Zonnetje81
Berichten: 18696
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 15:48

Het scheelt veel of ze buiten staan of niet. Dat heb ik gemerkt toen ze hier boxrust hadden versus weidegang.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 16:13

Het verschilt ook wel per paard.

Wij hadden geen stallen en die met spoed gebouwd. 2 zijn slechts 3*3. In eentje staan shet merrie met veulen en die zijn hartstikke schoon. Mesten ook aan 1 kant en is 5 minuten werk. Krijgen 2x pw halve baal.

Mijn ruin is nog geen 1.50m maar vult de hele stal. Hij maakt er een slagveld van en potten lukt bij hem niet heel geweldig. Hij krijgt 2x pw een halve of hele baal.

Merrie en veulen staan in 3*5 en die zijn samen echt vies. Daar gaat 2x pw een baal op, soms 1x een hele en 1x een halve.
Merrie kan moeilijk wennen aan opgesloten staan en mest zeker eerste half uur al 3x.

Ze stonden nooit binnen, toen rond bevallen wel en nu laatste weken gaan ze rond 23uur naar binnen en 7uur eruit.
Voor deze winter is het even zo. Volgend jaar nieuwbouw en dan andere situatie, maar zijn de veulens ook weer ouder.

DonDon

Berichten: 4531
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: In de Liemers

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 19:05

Ja dat klopt is idd een groot verschil. Laatst stond hij binnen omdat de tandarts was geweest. Nou toen kon ik er veel uitscheppen. Ik heb het geluk dat Don elke dag buiten komt.

DuoPenotti

Berichten: 30005
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 19:08

Sanet schreef:
Hoeveel staan die paarden op stal dan? Hier 1 pak per paard per week. Soms 2 pakken als ze er een rotzooi van gemaakt hebben. Maar 14 pakken kan ik meer dan een maand mee toe met 3 paarden.

Dit vraag ik me ook af
hier 1 pak vlas in de week, soms 1,5
Wekelijks gaat het nat eruit dagelijks de drollen.

Op strokkorrel, gehakseld stro hetzelfde

Olympia96

Berichten: 3301
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 10:11

Yontheke schreef:
Sanet schreef:
Hoeveel staan die paarden op stal dan? Hier 1 pak per paard per week. Soms 2 pakken als ze er een rotzooi van gemaakt hebben. Maar 14 pakken kan ik meer dan een maand mee toe met 3 paarden.


Ze staan bij ons in de winter veel op stal. Laten we het daar op houden. -O-
Op zondag is het zelf buitenzetten en staan altijd dezelfde 5-7 paarden buiten van de 35 die er op stal staan. Al de rest staat binnen. Zelfs in de zomer...


Dat was wat ik ook direct dacht. Die paarden moeten heel veel binnen staan. Anders kom je daar niet aan.

Mijn viezerik kost me nu Max 6-7 pakken per maand. Mijn schone paard 4-5. En ze staan nu -noodgedwongen- van 17.00-7.30 binnen.
En in mijn stallen kun je zelf slapen, zo schoon zijn ze (na alle trauma’s met vieze stallen die ik op pensionstallen heb opgelopen).

14-15 pakken voor 1 paard wordt echt wel onbetaalbaar. Maar ook om andere redenen zou ik niet op die stal staan met mijn paarden, dus het gaat uiteindelijk toch om de keuzes die je maakt als eigenaar.

MyWishMax

Berichten: 25456
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 10:19

Mijn paard is ook gewoon een viezerik. Die moest tijdelijk op vlas na een operatie en dat werkt voor haar echt niet. Ze ploegt de natte plekken om, mest overal dus om een schone zachte stal te houden had zij meer nodig als normaal was. En dan stond ze nog hele dagen buiten...

Op stro gaat het op de een of andere manier beter. Dat ploegt ze toch minder om. Wel beide met elke dag mest eruit halen en 1 keer per week alles leeg. Potstal met vlas werkt niet als het natte deel niet netjes onderop blijft := Maar dat helemaal leeg halen kost ook weer veel om hem goed genoeg te vullen.

Yontheke

Berichten: 4435
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 13:25

Olympia96 schreef:
Yontheke schreef:

Ze staan bij ons in de winter veel op stal. Laten we het daar op houden. -O-
Op zondag is het zelf buitenzetten en staan altijd dezelfde 5-7 paarden buiten van de 35 die er op stal staan. Al de rest staat binnen. Zelfs in de zomer...


Dat was wat ik ook direct dacht. Die paarden moeten heel veel binnen staan. Anders kom je daar niet aan.

Mijn viezerik kost me nu Max 6-7 pakken per maand. Mijn schone paard 4-5. En ze staan nu -noodgedwongen- van 17.00-7.30 binnen.
En in mijn stallen kun je zelf slapen, zo schoon zijn ze (na alle trauma’s met vieze stallen die ik op pensionstallen heb opgelopen).

14-15 pakken voor 1 paard wordt echt wel onbetaalbaar. Maar ook om andere redenen zou ik niet op die stal staan met mijn paarden, dus het gaat uiteindelijk toch om de keuzes die je maakt als eigenaar.


Dat vind ik best een steek onder water over hoe ik mijn paard houd. Als ik ergens in de buurt een pensionstal kan vinden waar ze meer buitenkomen dan dit, dan zou ik ook verhuizen. Mijn paard komt tenminste nog elke dag buiten zomer en winter. In de zomer wel hele dagen op de weide. Zelfs dat vind je hier in de buurt nergens. Het is roeien met de riemen die je hebt.
En met buiten in de winter bedoel ik dan ook geen uurtje maar een uur of 3-4. Dat is hier in de buurt echt dikke luxe.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 13:48

MyWishMax schreef:
Mijn paard is ook gewoon een viezerik. Die moest tijdelijk op vlas na een operatie en dat werkt voor haar echt niet. Ze ploegt de natte plekken om, mest overal dus om een schone zachte stal te houden had zij meer nodig als normaal was. En dan stond ze nog hele dagen buiten...

Op stro gaat het op de een of andere manier beter. Dat ploegt ze toch minder om. Wel beide met elke dag mest eruit halen en 1 keer per week alles leeg. Potstal met vlas werkt niet als het natte deel niet netjes onderop blijft := Maar dat helemaal leeg halen kost ook weer veel om hem goed genoeg te vullen.


Dat hebben wij ook. Ik word er wel gek van, want de stal van meneer gaat sneller stinken. Nu doe ik de stallen als eerste, bovenluiken open, schuur deur open en hopen dat het ook iets helpt.

Merrie en veulen banjeren de hele nacht overal doorheen en is het zoeken naar elk stukje mest. Maar het helpt wel om goed schoon te maken.


Yontheke schreef:
Dat vind ik best een steek onder water over hoe ik mijn paard houd. Als ik ergens in de buurt een pensionstal kan vinden waar ze meer buitenkomen dan dit, dan zou ik ook verhuizen. Mijn paard komt tenminste nog elke dag buiten zomer en winter. In de zomer wel hele dagen op de weide. Zelfs dat vind je hier in de buurt nergens. Het is roeien met de riemen die je hebt.
En met buiten in de winter bedoel ik dan ook geen uurtje maar een uur of 3-4. Dat is hier in de buurt echt dikke luxe.


Hoezo een steek onder water? Je weet zelf al wat er mis gaat, dus het is gewoon logisch dat je paard een vieze stal heeft.
3-4 uur naar buiten is nooit een luxe. Dan staan ze dus 20uur op stal in hun eigen smerigheid. Zelfs als je 2x of misschien wel 3x uitmest is dat smerig.

Yontheke

Berichten: 4435
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 14:04

Er gaat echt helemaal niks mis en mijn paard staat ook echt helemaal niet in een smerige box. Dat heb ik ook nergens gezegd overigens. Dat maak jij er nu van.
Ik heb gewoon gemeld dat we 15 pakken houtkrullen inbegrepen in het stalgeld hebben zitten vanaf volgende maand. Waar bij ons het gemiddelde paard ook gewoon mee toekomt.

Ik wil ook even de kat uit de boom kijken met stro, het is bij ons een testfase of ze zo goedkoper uitkomen dan met krullen en hoe dit bevalt met uitmesten in de praktijk. Anders gaat alles terug over op houtkrullen. Ik blijf de testfase ook gewoon op krullen staan.

MyWishMax

Berichten: 25456
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 16:37

Hier is wrl de vraag geweest of we willen letten op stro gebruik of verbruik. Want het gaat soms wel erg hard en een gedeelte mest zelf uit. :j

Sp, ik loop idd elke dag de stal helemaal na. Niet alleen de zichtbare mest, maar ook weer een goed bed ervan maken en de begraven mest weghalen :+ Het is soms een zoekwerk haha. Maar wij zijn verwend, want 1 keer per week wordt het met machine leeggehaald, dat scheelt enorm.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 17:39

Yontheke schreef:
Er gaat echt helemaal niks mis en mijn paard staat ook echt helemaal niet in een smerige box. Dat heb ik ook nergens gezegd overigens. Dat maak jij er nu van.
Ik heb gewoon gemeld dat we 15 pakken houtkrullen inbegrepen in het stalgeld hebben zitten vanaf volgende maand. Waar bij ons het gemiddelde paard ook gewoon mee toekomt.

Ik wil ook even de kat uit de boom kijken met stro, het is bij ons een testfase of ze zo goedkoper uitkomen dan met krullen en hoe dit bevalt met uitmesten in de praktijk. Anders gaat alles terug over op houtkrullen. Ik blijf de testfase ook gewoon op krullen staan.


En vrijwel iedereen hier geeft aan dat 15 pakken echt belachelijk veel is. Die heb je dus nodig omdat je paard teveel binnen staat en de stal anders dus wel vies is.


MyWishMax schreef:
Hier is wrl de vraag geweest of we willen letten op stro gebruik of verbruik. Want het gaat soms wel erg hard en een gedeelte mest zelf uit. :j

Sp, ik loop idd elke dag de stal helemaal na. Niet alleen de zichtbare mest, maar ook weer een goed bed ervan maken en de begraven mest weghalen :+ Het is soms een zoekwerk haha. Maar wij zijn verwend, want 1 keer per week wordt het met machine leeggehaald, dat scheelt enorm.


Maar soms zijn klanten echt niet goed bij hun verstand. Wij stonden waar je zelf uitmestte en zelf stro mocht pakken. Het was schandalig hoeveel schoon stro mensen uit hun stal haalden elke dag weer.

Hier staan ze hopelijk tijdelijk 's nachts op stal en anders gaat de ruin naar de grotere stal.

Maar heb geprobeerd ze zindelijk te maken. Bij de shetjes goed gelukt, die mesten nu aan 1 zijkant. Is echt schoon daar.
Eigenwijze merrie en veulen trekken zich daar niks van aan. Maar het helpt niet dat moeders echt niet op stal wil en gaat ijsberen.

Azmay
Berichten: 18003
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 17:52

EllyC schreef:
Ladygiroc schreef:
900 euro?! Je maakt mij niet wijs dat ze dan niks verdienen _O-


Tja, dan wel maar laat je nu met elk paard 10 minuten per dag bezig zijn, dat is 5 uur per maand x uurloon 50 euro? Dan alleen al ben je 250 euro kwijt, dan nog afschrijvingen, gwl, voer, reperaties, hypotheek.
Ik snap echt niet dat pensionstallen van 400 euro kunnen leven.... Dat doen de meeste dan ook niet, die werken er vaak nog naast, verdienen met handel en lesgeven hun boterham bij elkaar.

Eigenlijk wel gek, want die hoefsmid betalen we wel 100 euro, maar voor de dagelijkse zorg niet.
Aan de andere kant, als er genoeg stallen zijn die het voor die 400 euro aanbieden dan zou je als paardeneigenaar ook wel gek zijn daar het dubbele voor te gaan betalen.

Maar hierdoor blijft er wel altijd een spanningsveld tussen wat kan en wat men graag zou willen.


Hier in de buurt betaal je op een vol pensionstal met de gewone luxe als een wasplaats en binnenbak en dagelijks minstens een dagdeel buiten 250 a 300 euro. Kan me niet voorstellen dat die stallen allemaal verlies maken.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58023
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 18:50

Azmay schreef:
EllyC schreef:

Tja, dan wel maar laat je nu met elk paard 10 minuten per dag bezig zijn, dat is 5 uur per maand x uurloon 50 euro? Dan alleen al ben je 250 euro kwijt, dan nog afschrijvingen, gwl, voer, reperaties, hypotheek.
Ik snap echt niet dat pensionstallen van 400 euro kunnen leven.... Dat doen de meeste dan ook niet, die werken er vaak nog naast, verdienen met handel en lesgeven hun boterham bij elkaar.

Eigenlijk wel gek, want die hoefsmid betalen we wel 100 euro, maar voor de dagelijkse zorg niet.
Aan de andere kant, als er genoeg stallen zijn die het voor die 400 euro aanbieden dan zou je als paardeneigenaar ook wel gek zijn daar het dubbele voor te gaan betalen.

Maar hierdoor blijft er wel altijd een spanningsveld tussen wat kan en wat men graag zou willen.


Hier in de buurt betaal je op een vol pensionstal met de gewone luxe als een wasplaats en binnenbak en dagelijks minstens een dagdeel buiten 250 a 300 euro. Kan me niet voorstellen dat die stallen allemaal verlies maken.

Ik denk dat mensen die hun paard op pension stallen ipv alles af te zeiken beter hun pension-eigenaar ook maar eens heel dankbaar zouden mogen zijn dat ie de werk-uren niet verrekend. ;)
Dan zou je op een heel ander bedrag komen.

crow
Berichten: 2428
Geregistreerd: 12-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 19:19

Betaal 245 vol pension en er is nog geen verhoging aangekondigd.

genja
Berichten: 3944
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 20:03

Yontheke schreef:
Popstra schreef:
15 pakken per maand??
Is dat niet wat veel?


Hoezo? Bij ons gaat er bij normaal verbruik om de dag een pak in en bij de echt vuile paarden bijna dagelijks een pak.

Als je de stal helemaal leeg doet moeten er inderdaad minstens 3-4 pakken in voor een fijn bed.

Bij ons mesten ze gewoon iedere dag. Anders is de stal echt te vuil hoor.



Vraag mij dan echt af af of de stal op de juiste manier gemest wordt en of de urineafvoer goed geregeld is .
Dit is echt gigantisch veel of ze moeten 23pd op stal staan.
Bij de meeste redden wij het met 1 pak vlas per week maar die staan ongeveer 10-12pd buiten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41781
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 20:16

15!! pakken vlas in de maand :wow:

Mijne stond op vlas, daar ging om te beginnen 4 pakken in. Iedere dag drollen wippen en recht leggen. 1x per week nat eruit en een nieuw pak erbij. Vooral niet graven. Vlas moet een onderlaag gaan vormen.

1x in de maand ging de stal helemaal leeg.


genja schreef:
Yontheke schreef:


Hoezo? Bij ons gaat er bij normaal verbruik om de dag een pak in en bij de echt vuile paarden bijna dagelijks een pak.

Als je de stal helemaal leeg doet moeten er inderdaad minstens 3-4 pakken in voor een fijn bed.

Bij ons mesten ze gewoon iedere dag. Anders is de stal echt te vuil hoor.



Vraag mij dan echt af af of de stal op de juiste manier gemest wordt en of de urineafvoer goed geregeld is .
Dit is echt gigantisch veel of ze moeten 23pd op stal staan.
Bij de meeste redden wij het met 1 pak vlas per week maar die staan ongeveer 10-12pd buiten

Nou dit. Iedere dag 1 pak vlas erbij is bizar.

Padoertje
Berichten: 1565
Geregistreerd: 12-06-15

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 20:32

Met zoveel vlas zou je als eigenaar beter zelf kunnen investeren in goede stalmatrassen. Is een investering, maar met zoveel verbruik wel iets om over na te denken. Ik gebruikte 1 zaagsel in het weekend na weghalen natte plek en dan 1 vlas doordeweeks om er dagelijks een schone laag op te strooien.

roxiie

Berichten: 7832
Geregistreerd: 22-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 20:39

Maar ze staat niet op vlas, maar op houtkrullen.
Die worden sneller goor dan vlas, maar dan nog is 15 pakken wel veel te noemen.

kiki1976

Berichten: 16897
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 20:42

Wow toen mijn paard nog op vlas stond gebruikte ik max 4 pakken per maand.
Oke wel een hele schone merrie, met vaste mest en plas plek. Door iedere week het vlas te rouleren hoefde ik nooit haar hele stal leeg te halen.
Iedere dag de mestballen eruit en iedere 5-8 dagen (verschilde wel eens, maar indien nodig) de plasplek eruit.
Halve baal strooide ik over de rest heen en de andere helft deed ik onder de voerbak zodat ik indien nodig na het mesten wat bij kon strooien.
Staat niet meer op vlas maar nu op stro. Zaagsel nooit gebruikt.
Maar geef wel toe, vlas mest zoveel makkelijker.