Tariefverhoging pensionstallen 2023/2024

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Olympia96

Berichten: 3299
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 11:29

SARINO schreef:
Maar vragen jullie ook alle openheid en doorberekeningen voor je gemaakte ziektekosten , de boodschappen bij de AH of Jumbo en je verzekeringen , je huurhuis of een dagje Efteling?
Het lijkt hier wel dat als je wat verdient( of je maandelijkse loon moet verdienen) aan je stalling je bijna als dief gezien wordt.


Precies… de meeste eigenaren van pensionstallen worden er niet rijk van. Ik zou er mijn bed niet voor uitkomen (bedoel het niet arrogant, maar een geweldige boterham is het niet in verhouding tot al het werk)
Gitana schreef:
Jeetje wat een prijzen komen er voorbij.
Ik betaal 165 per paard, inclusief alles en alle services. Echt superblij mee.
Vorig jaar werd er al gezegd dat er misschien een verhoging aankomt, maar die is er nog niet geweest. Als dat nog langer duurt ga ik het misschien zelf even opperen, die mensen zijn veel te lief en het moet wel eerlijk blijven natuurlijk := aan de andere kant, ze hebben het zelf in de hand..
Wij hebben geen gasverbruik in de stal, er is alleen koud water dus de douche wordt amper gebruikt in de winter. En er is geen kantine :) Het baklicht is ook niet vaak aan, de lampen in de stallen zijn in de winter wel veel aan. De brandstofprijzen zijn ook gestegen natuurlijk, dus het uitmesten en het ophalen van hooi enzo wordt ook duurder.


Ik vraag me serieus af hoe jouw paard gehouden wordt dat de kosten zo laag kunnen zijn? Ik heb wel duur voer (balancer, muesli en 1 supplement), maar qua kosten van hooi, stalbedekking en voer zit ik al bijna aan dat bedrag. Reken ik weidebeheer, mestafvoer, diesel, GWL niet eens mee…
En ik ben particulier, dus hoef geen geld te verdienen.

MyWishMax

Berichten: 25382
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 11:40

Poekkie schreef:
Maakt het dan uit of mensen de inkomsten van de stalling voor hun woonhuis gebruiken of voor andere dingen? Uiteindelijk wordt er gerekend om een redelijk bedrag aan winst, aka ‘loon’ te halen uit die stalling. Wat ze er daarna mee doen maakt toch niet uit voor de pensionklanten?


In sommige gevallen vind ik het wel, ja. Helemaal in het geval waar ik erover heb, als jij zelf kiest voor extra luxe privé wat veel geld kost, waarom moeten klanten daarvoor opdraaien die daar geen gebruik van maken. Het ging niet over waarvoor ze het loon gebruiken, maar de verhoging die ze wilden gaan vragen. Die verhoging kwam toen alleen vanwege eigen luxe, niet vanwege hogere kosten voor de stallen of zelfs maar privé zonder die extra luxe die ze wilden aanschaffen. En ja, ik weet de berekening daarvan, want daar hebben we over zitten kletsen en ze hebben het uiteindelijk niet gedaan, want ze waren het er wel mee eens dat het krom was. Ik had daar verder geen belang bij, want geen klant, maar gewoon een vriendin die er ook nooit gaat staan. Was ook geen verschil van een paar tientjes. Privé moet je gewoon kunnen betalen van pension idd als dat jouw enige inkomstenbron is. Maar net als bij een baan in loondienst zal je sommige dingen moeten laten of voor moeten sparen. Flink verhogen zodat je die luxe kan betalen en daarna hetzelfde loon overhoudt, dus geen extra kosten voor jezelf, ja dat vond ik geen eerlijke situatie. :) wel een hele uitzonderlijke situatie.
Verder moet iedereen volledig zelf weten wat ze ermee doen en een prijsverhoging in een tijd dat alles hoger wordt is niet meer als normaal. Verlies moet niemand maken, ook niet als je het voor de hobby/erbij doet. Dan reken je de uren al niet meestal, maar je moet zeker wel genoeg vragen dat je rondkomt en geen verlies draait op andermans paarden qua kosten.

Zoals robijntjah doet is weer compleet de andere kant op. Dat vind ik extreem luxe voor niks, terwijl jullie zelf erop bezuinigen in huis in feite. Bijna te goed voor de klanten, helemaal met hogere prijzen. Verwarming weer uitzetten zou dan vanzelfsprekend moeten zijn.

Sarino, van al die dingen heb ik op papier staan welk gedeelte waarvoor is, ja. Ziektekosten zie ik precies wat er waarvoor betaald wordt, ah heeft elk product los op de bon, huurwoning wordt gesplitst in huur en servicekosten. En heb ook ooit facturen van stalling gehad met stalling inclusief voer en bodembedekking en dan extra service per service erop. Bij prijsverhoging zag je precies waar het bij kwam. Nergens wordt gesproken over een dief zijn. Verdienen is geen zonde, maar het is wel makkelijker te begrijpen als je eens aangeeft dat stro met x gestegen is. Wij hebben ook eens aangegeven dat de stijging niet in verhouding was, juist te weinig in verhouding met de stijging van de kosten in die tijd. Juist omdat erover gepraat werd, gewoon gezellig vanuit eigenaar zelf toen. Of wat wij als klanten liever hebben, ergens los extra voor betalen of algemene stalgeld duurder en niet los ervoor betalen per keer. Ik eis het niet, maar vind het wel heel prettig en zo komen er af en toe oplossingen die voor iedereen fijn zijn. Het geeft ook een heel ander inzicht als je ineens hoort wat het ruwvoer gekost heeft dat jaar, van eigen land maar met materiaal enzovoorts en waarvoor het anders verkocht zou worden. Of gekocht had moeten worden. En het zorgde ervoor dat mensen die het eigenlijk niet eens waren met een verhoging wel snapten waarom het gebeurde.

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 11:55

Olympia96 schreef:
Ik vraag me serieus af hoe jouw paard gehouden wordt dat de kosten zo laag kunnen zijn? Ik heb wel duur voer (balancer, muesli en 1 supplement), maar qua kosten van hooi, stalbedekking en voer zit ik al bijna aan dat bedrag. Reken ik weidebeheer, mestafvoer, diesel, GWL niet eens mee…
En ik ben particulier, dus hoef geen geld te verdienen.


Vooropgesteld, ze komen zeker niets te kort :)
Ik denk dat hier goedkoop ingekocht wordt, en dat hier niet heel veel winst wordt gemaakt.
Verder wordt er op stal weinig geld gestoken in reparaties / nieuw materiaal en er wordt ook niet geïnnoveerd. Er wordt veel gerecycled en hergebruikt, dat scheelt al heel veel. Daarnaast zijn dit niet de enige inkomsten voor de stalhouder.

Sanet

Berichten: 7979
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 12:30

Hier is alles duurder geworden. Waar de loonwerker eerst €45 per uur werk rekende, is dat nu €60 geworden. Hooi is van €4 naar €5 gegaan, vlas is ook duurder geworden heb ik al gehoord. Dat wisselt sowieso elke keer dat ik het laat komen, als je dan pensionklanten hebt, kun je ook niet elke euro verhoging doorberekenen.

MyWishMax

Berichten: 25382
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 12:51

Nee, dat is een vorm van lezen wat je wilt lezen door de helft weg te laten.

Edit: oh bericht is alweer weg.

Bismarck

Berichten: 1814
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: Achterhoek

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 12:57

Ik betaal vanaf augustus 325 euro ipv 300 euro. Ik sta volpension met buitenbak maar zonder verlichting.
De eigenaren zeggen dat ze naar 380 euro moeten om uit de kosten te komen en ze hebben daarom besloten om te stoppen met het verhuren van stallen. Op de nieuwe stal ga ik vooralsnog minder betalen maar moet je in het weekend 1x de paarden binnen of buiten zetten. Hier is ook een binnenbak en buitenbak aanwezig. Dus in dat opzicht ga ik er op vooruit.

Kriel

Berichten: 6544
Geregistreerd: 08-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 13:00

Olympia96 schreef:
Ik vraag me serieus af hoe jouw paard gehouden wordt dat de kosten zo laag kunnen zijn? Ik heb wel duur voer (balancer, muesli en 1 supplement), maar qua kosten van hooi, stalbedekking en voer zit ik al bijna aan dat bedrag. Reken ik weidebeheer, mestafvoer, diesel, GWL niet eens mee…
En ik ben particulier, dus hoef geen geld te verdienen.


Nou dat......
Ik heb de paarden aan huis staan, en 1 paard van een vriendin staat hier. Zij betaalt 175 euro in de maand, en dat is echt puur kostprijs. Dan reken ik inderdaad geen GWL, geen bewerking van het land, niet het diesel van de trekker (en ik sleep netjes nagenoeg elke dag de bak).
Alle dagen worden de stallen gemest, er wordt 4 keer per dag gevoerd.
Ze helpt daarentegen wel heel erg veel met alles, dus dat staat er dan weer tegenover.

immanuela29

Berichten: 654
Geregistreerd: 16-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 14:25

Bij ons 45 euro per paard. Sta nu op 485 per paard per maand aan alleen stalling :')

hiphorse

Berichten: 1034
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Hoogeveen (drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 14:44

immanuela29 schreef:
Bij ons 45 euro per paard. Sta nu op 485 per paard per maand aan alleen stalling :')


Ik vraag mij dan toch af hoe je dat betaald :')

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 23:21

Elitedeux schreef:
Maar ze mogen toch ook maar een maximaal % van de huurprijs omhoog gaan?

Meestal inflatie percentage. En laat dat nu extreem hoog zijn de laatste maanden.

ruitje

Berichten: 12342
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-22 10:52

Ik geef het weer even een schopje. Voor mij erg boeiend om te lezen hoe andere stallen het doen en denk dat er nu alweer meer verhogingen gecommuniceerd zijn.

Ik zie in de omgeving de prijzen echt omhoog schieten. Vind het zo moeilijk tussen wat je zakelijk moet doen en ook weten dat mensen het gewoon van alle kanten( energie, boodschappen etc) te verduren krijgen.

Blijft gewoon lastig...

Popstra
Berichten: 13797
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 11:00

Is ook lastig maar heb ook geleerd dat paarden vrinden tijdelijk zijn en het een egoistische wereldje is. Heeft men je nodig dan ben je interessant en helemaal als ze geld aan je kunnen verdienen. Houd dat op zie je of hoor je ze nooit meer. Waarom ik dit nu neer zet weet ik niet maar ik zou zonder te blozen nu echt wel makkelijker verhoging door voeren.

van liefdadigheid kun je niet leven en jij zelf krijgt het ook te verduren.

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 11:37

Ik zag een advertentie van een volpensionstal bij mij in de regio. 20-60 buitenbak, stapmolen, longeercirkel, paddockgroepjes en weidegang van voorjaar t/m najaar. Die hebben hun stalgeld ook verhoogd van als ik het goed heb van €195,- ( laatste wat ik weet van jaar geleden, misschien hebben ze tussendoor ook nog verhoogd) naar €230 voor een paard. Pony €10,- goedkoper.

Inclusief 1kg krachtvoer per dag

De prijzen lagen bij ons altijd tussen de €150 tot €175 voor stal met buitenbak.half pension tot volpension.

Ik zie nu dat de prijzen verhoogd worden naar €175,- tot €250,- voor stalling of inloopstal met buitenbak.

Yontheke

Berichten: 4434
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 11:42

Ik wil mijn 2,5 jarige binnenkort naar stal halen en wil die eigenlijk nog graag een jaar aanhouden naast mijn 3 jarige die al op stal staat. Vroeg aan de pensionhouder vanmorgen echt even op de man af wat de bedoeling is want ik wil niet voor verrassingen komen te staan dat als hij net op stal staat hij er opeens 50 euro per maand per paard bij op kletst want dan heb ik een probleem zeg maar.

Maar wij gaan in januari ook al weer 25 euro per paard per maand naar boven. Zijn dit jaar ook al 2 keer naar boven gegaan.

Bij ons gaan er wel echt een hoop mensen rondkijken naar andere oplossingen en hoor van ouders wiens tieners bij ons een paard hebben staan dat er een deel verkocht gaan worden. Wordt zo een te duren hobby voor de kinders.

san4nie
Berichten: 3570
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 12:26

Mijn stalling is per november met 20 euro omhoog gegaan, betaal nu 265 per maand. En als de inflatie zo doorzet zal er nog wel een verhoging bij komen volgend jaar. Stalhouder vertelde dat het nog niet uit kan met deze verhoging.
Kan me voorstellen dat alles echt te duur gaat worden voor veel mensen, met alle hoge prijzen van nu.

Lzzl
Berichten: 36
Geregistreerd: 18-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 14:06

Popstra schreef:
Is ook lastig maar heb ook geleerd dat paarden vrinden tijdelijk zijn en het een egoistische wereldje is. Heeft men je nodig dan ben je interessant en helemaal als ze geld aan je kunnen verdienen. Houd dat op zie je of hoor je ze nooit meer. Waarom ik dit nu neer zet weet ik niet maar ik zou zonder te blozen nu echt wel makkelijker verhoging door voeren.

van liefdadigheid kun je niet leven en jij zelf krijgt het ook te verduren.



Ik vind dit nogal een zure reactie. Als je als staleigenaar en pensionklant niet het onderlinge vertrouwen in elkaar hebt en er een bepaalde transparantie is, heb je naar mijns inziens geen goede sfeer op je stal.

Prijzen mogen best omhoog, alles wordt duurder en de stal moet natuurlijk draaiende blijven, maar niet “omdat de rest ‘t ook doet”. Als je nu gezond rondkomt als staleigenaar, dan hoef je niet persé te verhogen, enkel en alleen omdat de rest dat doet. Natuurlijk moet je vragen wat redelijk is en wat nodig is, maar ga niet je stalling verhogen omdat je wat nare ervaringen hebt gehad en je dus de hele wereld “egoïstisch” vindt. Op een gegeven moment moet je ook nagaan of je faciliteiten/service wel evenredig zijn met de prijs die je vraagt, en dat heeft niets met liefdadigheid te maken.

beegee
Berichten: 951
Geregistreerd: 12-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 14:12

Ik zou best zelf willen gaan mesten als dat ervoor zorgt dat er bijv geen stalverhoging in zit of minder. Op dit moment kost m’n paard mij minimaal 600 euro per maand, met een verhoging erbij wordt het echt niet meer te betalen. Ik vrees met grote vrezen, wil hem echt niet verhuizen want hij staat zo goed. Maar als er echt een verhoging komt moet ik dat wellicht toch serieus overwegen. Bah, word gek van de stress :(

Ben het ook eens met bovenstaande. Ga je als staleigenaar verhogen omdat je het nodig hebt, of ga je het doen omdat de rest het ook doet. En stel nou dat je al de duurste uit de omgeving bent, ga je dan niet uiteindelijk mensen afstoten omdat je onbetaalbaar wordt, terwijl die verhoging eigenlijk niet nodig was? Of je verliest klanten door de verhoging, stal staat niet meer vol. Ben je dan niet meer kwijt door de verhoging, want je loopt nu volledig stalgeld mis, dan het verschil dat de verhoging zelf zou opleveren? Lastig hoor, ben blij dat ik zo’n keuze niet hoef te maken.

MyWishMax

Berichten: 25382
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 14:21

Ik heb nog geen verhoging gehoord, maar zal vast komen in het nieuwe jaar. Wr zitten in ieder geval niet op de bijna 520 euro zoals anderen als je ze buiten wil hebben 1 uurtje, zonder buiten zetten lag het wat lager en zonder trailer stalling ook. Buiten zetten zit bij ons gewoon boj de standaard prijs en gelukkig ook langer met andere paarden samen.

Er is inderdaad ook wel een grens aan wat je kan vragen voor bepaalde faciliteiten en dat is lastig als alles duurder wordt. Op dit moment lijkt het ook dat steeds meer mensen (gelukkig) het meer buiten willen en die faciliteiten meer waard zijn als de vele luxe voor ruiter. Verhpgen omdat het nodig is, helemaal mee eens. En dat betekent niet dat je 0 euro mag overhouden natuurlijk, ook buffer is nodig of eventuele investeringenkunnen doen. Alleen maar verhogen omdat de rest het doet vind ik weer lastig.

Maar het wisselt jn de omgeving dus echt wel enorm. Sommige hebben al meerdere verhogingen gehad afgelopen paar jaar, anderen veel minder. Toen wij hier kwamen staan was het net daarvoor omhoog gegaan maar daarna niet meer.

Hoe is jullie stro ruitje? Wij hebben echt een paar slechte ladingen gehad, leek wel half hooi half stro en nam amper vocht op. Nu gelukkig weer beter, maar het verbruik lag ook echt vele malen hoger als normaal. Dat zijn wel enorme tegenvallers die je toch maar tot een bepaalde hoogte kan opvangen voordat je het stalgeld moet verhogen.

Bielsje

Berichten: 1400
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 14:34

Nou, wij krijgen geen verhoging....
Daartegenover staat dat de paarden ook niet meer buitengezet worden. Er komt een ZZPer die ingehuurd kan gaan worden door een deel van de mensen en dan zit je indirect op een enorme verhoging :\

Ik hoop van harte dat deze wijziging kenbaar wordt gemaakt aan de mensen op de wachtlijst die gebeld zijn of gaan worden...

Poekkie

Berichten: 7356
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 14:46

Lzzl schreef:
Popstra schreef:
Is ook lastig maar heb ook geleerd dat paarden vrinden tijdelijk zijn en het een egoistische wereldje is. Heeft men je nodig dan ben je interessant en helemaal als ze geld aan je kunnen verdienen. Houd dat op zie je of hoor je ze nooit meer. Waarom ik dit nu neer zet weet ik niet maar ik zou zonder te blozen nu echt wel makkelijker verhoging door voeren.

van liefdadigheid kun je niet leven en jij zelf krijgt het ook te verduren.



Ik vind dit nogal een zure reactie. Als je als staleigenaar en pensionklant niet het onderlinge vertrouwen in elkaar hebt en er een bepaalde transparantie is, heb je naar mijns inziens geen goede sfeer op je stal.

Prijzen mogen best omhoog, alles wordt duurder en de stal moet natuurlijk draaiende blijven, maar niet “omdat de rest ‘t ook doet”. Als je nu gezond rondkomt als staleigenaar, dan hoef je niet persé te verhogen, enkel en alleen omdat de rest dat doet. Natuurlijk moet je vragen wat redelijk is en wat nodig is, maar ga niet je stalling verhogen omdat je wat nare ervaringen hebt gehad en je dus de hele wereld “egoïstisch” vindt. Op een gegeven moment moet je ook nagaan of je faciliteiten/service wel evenredig zijn met de prijs die je vraagt, en dat heeft niets met liefdadigheid te maken.


Verhogen ‘omdat de rest het ook doet’ is anders wel een van de basisbeginselen van marktwerking. Vraag en aanbod.

Popstra
Berichten: 13797
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 15:07

Precies en dat bedoel ik ook.

A_nouk

Berichten: 11634
Geregistreerd: 02-12-06

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 15:19

Hier gaat het van €320 naar €345 per 1 december.

Qua faciliteiten; Volpension, Buitenbak met verlichting, weidegang zomer winter, aan het bos gelegen, warm water beschikbaar.

xLoki

Berichten: 3490
Geregistreerd: 16-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 15:23

Hier van 312,50 naar 330,- per 1 januari. Met de aankondiging dat het later in het jaar misschien verder omhoog moet ivm inflatie. Ik snap het wel, maar toch pijnlijk in de portemonnee met twee paarden. Toen ik 3 jaar geleden op deze stal kwam staan betaalde ik 280,-.
Midden NL aan het bos, overdekte buitenbak met verlichting, 24/7 buiten (in de zomer overdag op de wei) in een loopstal. Volpension, maar moeten zelf brok/muesli kopen en voeren. Ze hebben hooi van eigen land en een hoop zonnepanelen. Geen werknemers in dienst, ze doen alles zelf. Staan zo'n 40 paarden in de loopstallen en nog zo'n 30 IJslanders 24/7 jaarrond in de weides.

_Mir
Berichten: 1362
Geregistreerd: 01-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 15:30

Poeh sommige verhogingen zijn echt pittig.

Heb momenteel geen paard meer, maar het ging altijd 10.- per jaar omhoog. Wel te doen.

Popstra
Berichten: 13797
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 15:33

Vind de prijzen die men eerder moest betalen voor een degelijke stalling overigens vrij laag wat ik hier lees.