Tariefverhoging pensionstallen 2023/2024

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bielsje

Berichten: 1419
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 17:09

Dennis schreef:
Bielsje schreef:
Ik heb enorm veel respect voor de mensen die 250 euro per maand rekenen maar ik geloof nooit dat zij er iets van een salaris aan overhouden maar het puur uit passie doen en "omdat het kan". Tenzij 24/7 buiten want dat is volgens mij de enige manier om er geen fulltime baan aan te hebben zonder personeel.


Maar 24/7 is echt niet perce goedkoop hoor, zeker niet als je het een beetje netjes wil doen. In kosten als in arbeid.
Vrachtwagen zand hier, pallet paddock platen daar, stukje bestraten zodat je daar mooi kan voeren.
En kwa tijd, ik mest liever boxen dan paddocks en land. Gaat sneller en het werk is minder zwaar.


Ik zeg ook niet dat dat goedkoop is, maar wel één van de weinige opties om er geen fulltime baan van te hoeven maken terwijl je geen personeel hebt ;). Dan moet je natuurlijk niet veel moeite gaan doen maar die stallen plekken zijn er.

@Babootje, moet iedere klant bij jullie zijn eigen krachtvoer inkopen?
Laatst bijgewerkt door Bielsje op 09-11-23 17:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Berichten: 58038
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 17:10

Spoiler:
Dennis schreef:
Bielsje schreef:
Ik heb enorm veel respect voor de mensen die 250 euro per maand rekenen maar ik geloof nooit dat zij er iets van een salaris aan overhouden maar het puur uit passie doen en "omdat het kan". Tenzij 24/7 buiten want dat is volgens mij de enige manier om er geen fulltime baan aan te hebben zonder personeel.


Maar 24/7 is echt niet perce goedkoop hoor, zeker niet als je het een beetje netjes wil doen. In kosten als in arbeid.
Vrachtwagen zand hier, pallet paddock platen daar, stukje bestraten zodat je daar mooi kan voeren.
En kwa tijd, ik mest liever boxen dan paddocks en land. Gaat sneller en het werk is minder zwaar.

Ik vraag me altijd af waarom mensen denken dat 24/7 buiten minder werk is. Ofwel doe je het dan echt met de Franse slag ofwel heb je ze nog nooit 24/7 buiten gehad. :o
Ik heb er twee die op stal komen ‘S nachts in de winter en in de zomer 24/7 buiten staan en 5 die 24/7 buiten staan met schuilstal. Een stal doen is vijf minuten werk, een hele weide uitmesten zelfs met die twee is toch echt meer werk dan als ze in de winter op stal komen.

Babootje

Berichten: 26455
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 17:33

Bielsje schreef:
@Babootje, moet iedere klant bij jullie zijn eigen krachtvoer inkopen?


Ze voeren wel een soort Muesli, maar daar hebben onze sportpaarden niet voldoende aan. Het levert te weinig energie en ze worden er vet van, Ze voeren geen basis of sportbrok.

Sanet

Berichten: 7994
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 17:37

Ik vind het zomers echt veel meer werk met de wei uitmesten dan 's winters als ze meer op stal staan en overdag in de paddock. Sowieso al omdat ik veel verder moet lopen en als het gras hoog is, dat je 6x heen en weer moet lopen omdat ze niet 1 vaste mest plek hebben. En met dat lange natte gras van afgelopen zomer, za je mestvork om de haverklap weer vast en voordat ik mezelf trakteer op een gezicht vol met natte mest en een graspol, wil je dat wel ook een beetje subtiel los maken...

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 17:55

Oei net de rekening voor vlas gekregen, 7,50 euro per pak al ipv 6 euro vorig jaar. Mss toch maar eens herzien wat ik zei over het stalgeld.

Spenk
Berichten: 21839
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 19:26

Of je ergens een fulltime baan van moet maken zonder personeel hangt natuurlijk ook volledig af van hoeveel paarden je staan hebt :)

Of er 40 of 5 staan maakt nogal wat uit.

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 19:49

40 paarden alleen krijg je nooit deftig verzorgd. Of je moet alles geautomatiseerd hebben en stallen machinaal uitgemest.

Voor manueel mesten en binnen/buiten zetten en voeren is 20-25 wel echt de max voor 1 persoon imo.

Maartje1990

Berichten: 22287
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 20:52

Dennis schreef:
Bielsje schreef:
Ik heb enorm veel respect voor de mensen die 250 euro per maand rekenen maar ik geloof nooit dat zij er iets van een salaris aan overhouden maar het puur uit passie doen en "omdat het kan". Tenzij 24/7 buiten want dat is volgens mij de enige manier om er geen fulltime baan aan te hebben zonder personeel.


Maar 24/7 is echt niet perce goedkoop hoor, zeker niet als je het een beetje netjes wil doen. In kosten als in arbeid.
Vrachtwagen zand hier, pallet paddock platen daar, stukje bestraten zodat je daar mooi kan voeren.
En kwa tijd, ik mest liever boxen dan paddocks en land. Gaat sneller en het werk is minder zwaar.


Nou indd ik denk dat we ieder toch zeker nog een uur of 20 per week kwijt zijn (dus voor 2 personen 40 per week totaal) voor mesten van Pp, hooinetten vullen en ophangen, bak rechttrekken. Paarden op en van weide, 1 maal daags brok voeren (kost zeker minimaal 20 min).

En dan heb ik onderhouds dingen nog niet eens benoemd en hebben we "maar" 11 paarden staan.

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 23:56

Ik heb hobbymatig een paar paarden in "pension"

Puur aan de verzorging per paard ben ik minimaal een half uur per dag per paard kwijt. Dat is zonder het algemene onderhoud en periodieke klussen, reparaties, hooien, mestuitrijden, bakslepen etc.

Dus 15 uur per maand.

Wat vind jij een eerlijk loon?
Bij een ZZP loon van zeg €25,- per uur (en dat is weinig als daar ook pensioen vanaf moet en arbeidsongeschiktheidsverzekering)
Dan zit je aan het werkloon al op €375,- per maand.

Als je minimumloon rekent kom je op bruto €150,- maar als werkgever ben je dan meer kwijt ivm het werkgevers deel van het loon.

Dan heb je dus lang niet alle uren gerekend. En nog niet de locatie, het voer, het strooisel en alle overige kosten.

Dan moet er ook nog BTW overheen als je het bedrijfsmatig doet.

Veel mensen rekenen niet de vaste lasten en geen afschrijving van alles qat er staat en gebruikt wordt. Daardoor hebben veel stallen te weinig budget voor groot onderhoud.

Ik ga straks €10,- omhoog.
T/m D-pony wordt €190,-
Een paard wordt €200,-

Dat is exclusief strooisel (naar verbruik betalen bij eigen stal of zelf aanschaffen)

En exclusief krachtvoer.

Daar haal ik geen loon uit. Alleen onkostenvergoeding. Wat ik voor de vaste lasten en afschrijving zou moeten rekenen gaat in de praktijk in onderhoud en verbeteringen en investeringen in machines zitten.

Doe het samen met 4 beurten per week.
Ik zou voor €100,- per paard per maand extra echt geen volpension willen bieden.
Ik heb er nu al een halve baan aan. Het gaat 7 dagen per week door.


Celebi schreef:
Oke, ik ging nu niet perse uit van grote stallen met een dure hypotheek, veel faciliteiten en personeel eigenlijk.

Meer de kleine stalhouder, die eventueel wel volpension aanbied en verder niet veel faciliteiten heeft, misschien een leuke buitenbak. Die persoon werkt dan toch voornamelijk voor een eigen salaris. De hoeveelheid paarden en taken maken dan of dat ongeveer fulltime of parttime gaat zijn. Ik vraag me af hoeveel zo iemand moet vragen om er zelf inderdaad nog een leuk fulltime of parttime bedragje uit te kunnen halen die in verhouding staat met de uren die je eraan kwijt bent. Dat zit dan toch net tussen de twee scenario's die je schetst.

Edit: laat ik overigens toevoegen dat ik momenteel in het kamp zit wat volgens mij als een van de weinige bij ons op stal het juist prima had gevonden als de prijs omhoog gegaan zou zijn. Ik wil juist een eerlijke prijs betalen, maar ben dus ook nieuwsgierig waar die eerlijke prijs ligt bij verschillende situaties. Zeker omdat je aan de andere kant van het land volpension kunt staan voor 250 per maand blijkbaar.

karrij
Berichten: 1065
Geregistreerd: 13-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 05:26

Wij vragen per 1-1-2024 137.50 per paard, maar dan alleen kale stalhuur! Geen voer,hooi/kuil, of stro/vlas, niet uitmesten(alleen als ze op vakantie zijn en wij voeren in de ochtend. Wel hebben ze een stal ( staan er 2) een stuk grond van 0,7 hectare een bak met verlichting en een longeercirkel.
Bevalt ons heel goed, zo kale huur

Sanet

Berichten: 7994
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 07:58

karrij schreef:
Wij vragen per 1-1-2024 137.50 per paard, maar dan alleen kale stalhuur! Geen voer,hooi/kuil, of stro/vlas, niet uitmesten(alleen als ze op vakantie zijn en wij voeren in de ochtend. Wel hebben ze een stal ( staan er 2) een stuk grond van 0,7 hectare een bak met verlichting en een longeercirkel.
Bevalt ons heel goed, zo kale huur


Maar heeft iedereen dan z’n eigen krachtvoer, ruwvoer en stalbedekking of nemen ze dat per zak/pak bij jullie af?

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 08:04

karrij schreef:
Wij vragen per 1-1-2024 137.50 per paard, maar dan alleen kale stalhuur! Geen voer,hooi/kuil, of stro/vlas, niet uitmesten(alleen als ze op vakantie zijn en wij voeren in de ochtend. Wel hebben ze een stal ( staan er 2) een stuk grond van 0,7 hectare een bak met verlichting en een longeercirkel.
Bevalt ons heel goed, zo kale huur


Ik dacht altijd dat DIY goedkoper uitkwam.
Maarreh:
135 huur. (Ik rond even af om makkelijk te rekenen)
50 hooi
10 mestafvoer
30 krachtvoer
30 vlas
30 spullen (onderhoud omheining, wei (kalken/mesten) en stal, heel zuinig gerekend)

Dan kom je al uit op 285 euro en heb je al het werk, elke dag. Een stalhouder heeft al die kosten ook. Behalve de huur, maar afschrijving van machines, gebouwen, piste, gwl en verzekingen is vele maken duurder. Zielig eigelijk als je het zo ziet.

Maartje1990

Berichten: 22287
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 09:32

Poekkie schreef:
karrij schreef:
Wij vragen per 1-1-2024 137.50 per paard, maar dan alleen kale stalhuur! Geen voer,hooi/kuil, of stro/vlas, niet uitmesten(alleen als ze op vakantie zijn en wij voeren in de ochtend. Wel hebben ze een stal ( staan er 2) een stuk grond van 0,7 hectare een bak met verlichting en een longeercirkel.
Bevalt ons heel goed, zo kale huur


Ik dacht altijd dat DIY goedkoper uitkwam.
Maarreh:
135 huur. (Ik rond even af om makkelijk te rekenen)
50 hooi
10 mestafvoer
30 krachtvoer
30 vlas
30 spullen (onderhoud omheining, wei (kalken/mesten) en stal, heel zuinig gerekend)

Dan kom je al uit op 285 euro en heb je al het werk, elke dag. Een stalhouder heeft al die kosten ook. Behalve de huur, maar afschrijving van machines, gebouwen, piste, gwl en verzekingen is vele maken duurder. Zielig eigelijk als je het zo ziet.


Soms hebben staleigenaren ook huur. Wij pachten 3 hectare en de nieuwste stal moeten wij ook huur voor betalen.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23537
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 09:46

Ik heb jaren met kale stalhuur gestaan. Alle klanten hadden een box en een hok voor je zooi. We lieten zelf stro en hooi komen, allemaal een eigen voerton in je hok en de stalhouder voerde het voer wat je afgesproken of klaargezet had.
Daarna heb ik alleen maar op stallen gestaan waar strooisel bij in zat maar ik heb echt met mn bek open gestaan wat daar allemaal de boxen werd uitgeschept aan schoon stro. Als mensen het zelf moeten betalen lijkt het altijd wel of het ineens veel zuiniger kan. En de paarden waar ik stond op kale stalhuur stonden er allemaal echt meer dan keurig bij maar daar werd veel zorgvuldiger uitgemest naar mijn idee.

DuoPenotti

Berichten: 30123
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 10:41

Dat klopt polly. Dat heb ik ook gezien.
Dat was voor mij Oa een reden toen vol pension aan te bieden.
Want schoon spul de mestbult op vind Ik wel erg zonde. En nu is het nog veel duurder dan toen.
Plus als mensen niet komen paarden weer in hun vieze stal kan ik ook niet tegen.

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 11:31

Hier ook die ervaring. En reden om naar volpension over te hebben geschakeld.

karrij
Berichten: 1065
Geregistreerd: 13-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 12:37

Sanet schreef:
karrij schreef:
Wij vragen per 1-1-2024 137.50 per paard, maar dan alleen kale stalhuur! Geen voer,hooi/kuil, of stro/vlas, niet uitmesten(alleen als ze op vakantie zijn en wij voeren in de ochtend. Wel hebben ze een stal ( staan er 2) een stuk grond van 0,7 hectare een bak met verlichting en een longeercirkel.
Bevalt ons heel goed, zo kale huur


Maar heeft iedereen dan z’n eigen krachtvoer, ruwvoer en stalbedekking of nemen ze dat per zak/pak bij jullie af?


In ons geval is het een echtpaar die beiden een paard hebben. Ze zorgen zelf voor voer en kuil(in plastic). Van het kuil hebben ze een voorraad achter de stal voor de winterperiode. Voer hebben ze in een grote ton,waaruit wij ook sochtends een schep in de bakken gooien. Hun paarden staan 24/7 buiten ,ook in de winter. Paarden kunnen zelf in en uit de stal het land in lopen, wij vinden het ideaal!

Wij hebben sinds vorige maand een shire veulen en ivm de opkomst van de wolf hebben wij onze 3 paarden snachts toch binnen staan. Ben als de dood dat het veulen iets zou overkomen, moet er niet aan denken.
Maar goed, als ze snachts binnen staan gaan de kosten echt wel omhoog

Charmaine
Berichten: 1422
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 13:55

Hier nog niks gehoord over huurverhoging. Zal me verbazen als er een verhoging komt, maar komt ie dan is het niet meer dan terecht. Ik mag nog steeds in mijn handjes knijpen met 290 volpension in de Randstad...Weliswaar geen binnenbak, maar ach....

Afgelopen maanden weer een rondje in de regio gedaan om evt te verhuizen met paardlief. Maar niks echt naar mijn zin/verbetering ten opzichte van nu. En overal echt bizarre prijzen hoor. Heb een box per 1 dec op mijn vorige stal afgeslagen. Ga eerst maar investeren in gedrag van mijn paard zodat de noodzaak tot verhuizen wellicht weggenomen wordt.

Oretha

Berichten: 3447
Geregistreerd: 03-06-05
Woonplaats: Op de rug van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 14:17

Poekkie schreef:
Oei net de rekening voor vlas gekregen, 7,50 euro per pak al ipv 6 euro vorig jaar. Mss toch maar eens herzien wat ik zei over het stalgeld.

Hier vragen ze al 8 euro voor een baal. Kan het wel elders vinden in het land voor 7.50 maar dat weegt dan weet niet op tegen de bezorg kosten

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 14:46

Charmaine schreef:
Hier nog niks gehoord over huurverhoging. Zal me verbazen als er een verhoging komt, maar komt ie dan is het niet meer dan terecht. Ik mag nog steeds in mijn handjes knijpen met 290 volpension in de Randstad...Weliswaar geen binnenbak, maar ach....

Afgelopen maanden weer een rondje in de regio gedaan om evt te verhuizen met paardlief. Maar niks echt naar mijn zin/verbetering ten opzichte van nu. En overal echt bizarre prijzen hoor. Heb een box per 1 dec op mijn vorige stal afgeslagen. Ga eerst maar investeren in gedrag van mijn paard zodat de noodzaak tot verhuizen wellicht weggenomen wordt.


Waarom wil je verhuizen dan?

Niekj_Jente
Berichten: 2434
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 22:25

Wij betalen nu €155 voor kale stal huur.

Iedere stal heeft een eigen zadelkast en je hebt je eigen paddock. Paarden mogen ook samen staan.

Het is een doe het zelf stal en in het weekend zet je je paard ook zelf buiten

Wel hebben we de luxe van een binnenbak en een kleinschalige stal van maar 10 paarden.

Verder komt er nog €25 buitenzetservice bij (ma t/m vrij)

€95 voor een pak hooi (doe er 3 a 4 weken mee)

€50 voor een pak stro (doe er 5 a 6 weken mee)

En dan nog de brok etc.

Mijn paard is HB geweest en mag dus niet op gras, vandaar dat ik voor een stal zonder wei heb gekozen en je zelf mag bepalen hoeveel ruwvoer je geeft.

DuoPenotti

Berichten: 30123
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 22:56

Citaat:
€95 voor een pak hooi


Daar zitten goud stengels in?

Zo snap ik die dure masndprijzen wel.

Maartje1990

Berichten: 22287
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 23:05

DuoPenotti schreef:
Citaat:
€95 voor een pak hooi


Daar zitten goud stengels in?

Zo snap ik die dure masndprijzen wel.


Dat betaal ik, voor grote pakken, bij fourage handelaar ook. Of eigenlijk nog meer zelfs.

DuoPenotti

Berichten: 30123
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 23:09

Die lachen behoorlijk dan...

Maartje1990

Berichten: 22287
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 23:50

DuoPenotti schreef:
Die lachen behoorlijk dan...


Mwah dat betwijfel ik, als ik ze bij de lokale boer koop is het wel wat goedkoper maar meer dan een verklaarbaar verschil is het niet. Misschien ben je zelf niet helemaal goed op de hoogte wat de gangbare tarieven zijn? :)