Paard verkocht, achteraf klachten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pol013

Berichten: 9008
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Paard verkocht, achteraf klachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 12:45

@hensem: De arts gaf aan dat dat voor het paard/de kwaal niet perse noodzakelijk is. En dat zou ook niet perse zijn aanbeveling zijn als je er 'gewoon' mee ging springen of dressuren.
Maar omdat ik er bij elke cross 2 keer tegenaan zou lopen dat ze een ruis kunnen horen en dan kunnen vragen om een medische brief die maar een jaar geldig is, zou ik inderdaad jaarlijks moeten monitoren en die brief moeten vernieuwen.

Toen ik het hem direct vroeg zij de arts: ik zou mijn dochter zonder voorbehoud op dit paard de cross in sturen. Dit paard heeft niet meer of minder risico dan een ander paard zonder deze ruis.

Maar nogmaals: dat was een klinisch gezond paard. En voor TS dus ook niet zo zeer van toepassing. Alleen een nuance op wat jij zegt voor de meelezer.

StalNollie

Berichten: 9145
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 12:51

Lieser schreef:
StalNollie schreef:
Het is ook niet zo zwart wit als floortje omschrijft. Iedere casus is anders en ook iedere rechter die zich erover buigt oordeelt anders. Het is altijd lastig in deze zaken.
Van wat de ts aan info geeft is het 50/50.

Daar zie ik dan graag de linkjes van uitspraken van.


Googlen :j
En praktijk ervaring 1x zelf en andere.

Babootje

Berichten: 26339
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 13:02

Ik heb ooit een keer een paard met een aangeboren hartruis laten keuren voor aankoop.
De hartruis was een zgn 3-y old squeeze die vaker voorkomt bij volbloeds en kan geen kwaad. Er zit geen gaatje in de hartkleppen o.i.d. Heeft te maken met de kracht van de hartslag die het bloed in de aders pompt.
Het paard was cardiologisch onderzocht in Gent dmv echo en goed bevonden. Ook de verzekering vond het geen probleem.

Maar een jong paard dat er zo bij staat (mager, lusteloos, niet vooruit te branden) zouden bij mij de alarmbellen doen rinkelen hoor. Vaak zijn die paarden ook wat kleiner van stuk.

Ik ben het wel eens met stal Nollie dat gelijk hebben niet altijd gelijk krijgen is. Maar met dit (hoogstwaarschijnlijk aangeboren) gebrek lijkt me vernietiging van koop wel voor de hand liggen.
Maakt natuurlijk ook wel uit wat er in het koopcontract staat. Als daarin het gebruik van het paard als rijpaard is vastgelegd dan lijkt de koper toch wel sterk te staan.

ImkeTarek

Berichten: 2273
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: UK

Re: Paard verkocht, achteraf klachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 16:02

Stille meelezer..
Ik denk dat we de uitkomst nooit gaan achterhalen, aangezien de TS ge-annonimiseerd is...

Nicole288
Hoofdmoderator Informatief
May the horse be with you! Coördinator Veulenverkiezing

Berichten: 31320
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 17:08

ImkeTarek schreef:
Stille meelezer..
Ik denk dat we de uitkomst nooit gaan achterhalen, aangezien de TS ge-annonimiseerd is...


Als er een uitkomst is kan deze alsnog geplaatst worden. Tot dan zal TS niet meer reageren en gaat er voor nu een slotje op het topic.