Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 13 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

dilemma veulen verzekeren?

 
Profiel   

Sinds dinsdag staat mijn prachtige veulen in de opfok Sonjas Yvida.

Een dilemma, ga ik haar het eerste jaar verzekeren of niet?
en zo ja waar? wie heeft zijn veulen verzekerd?

er kan zoveel gebeuren in de opfok en dat kleine lichaampje is zo kwetsbaar. :knuffel:

[ img ]
Sonjas Yvida is een PRE merrie veulen van 5 maand oud.

[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-22 10:48 



 
Profiel   

ik heb me daar toevallig afgelopen jaar eens in verdiept. Meeste verzekeringen richten zich vooral op koliekbehandelingen en als je pech hebt en de verzekering vindt dat het geheel niet meer evenredig is claimen ze jouw paard en sta je met lege handen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-22 10:53 



 
Profiel   

Ik heb het met ons KWPN veulen wel gedaan. Mede omdat ik ook nog een ander sportpaard had staan die al genoeg kostte en we met dit veulen naar de hengstenkeuring wilden gaan.

Veulen stond op een kleinschalige opfok, dagelijks in handen, klein koppel met 4 hengsten. Eerste jaar niets gek, maar in het tweede jaar is het koppel opgeschrikt door stropers achter in prive land, waardoor ze door 5 hectare door de bedrading en palen zijn gekomen. Wonderbaarlijk had er geen eentje schade opgelopen, maar die van ons is in paniek de sloot ingedrukt (zagen we achteraf op camera). Heeft er een paar uur ingelegen, voordat hij in de ochtend om 6 u werd gevonden. Flink onderkoeld en heeft aan het infuus gestaan. DA is een week lang 2x daags geweest voor bloedcontrole en toedienen van medicatie. Hij is er bovenop gekomen en is inmiddels al zadelmak. Maar het grapje heeft mij ruim 1400,- gekost.
Daarnaast was hij ook verzekerd voor risico bij castratie, dus hetgeen hierboven vermeld staat over alleen koliekkosten klopt niet. Dit is per verzekering afhankelijk en in hoeverre je verzekerd en daarnaast aanvullend verzekerd op ziektekosten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-22 11:07 



 
Profiel   

ik heb nooit iets verzekerd (maar altijd thuis opgefokt). In 1 geval heeft het me heel veel geld gekost maar aan de andere kant hoorde ik ook zoveel signalen van mensen die wel verzekerden maar waar dan maar een klein percentage van vergoed werd dat ik het eigenlijk een beetje zonde van mijn geld had gevonden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-22 11:08 



 
Profiel   

_Jelske schreef
ik heb me daar toevallig afgelopen jaar eens in verdiept. Meeste verzekeringen richten zich vooral op koliekbehandelingen en als je pech hebt en de verzekering vindt dat het geheel niet meer evenredig is claimen ze jouw paard en sta je met lege handen.



Die snap ik even niet, een verzekering zal nooit jouw paard claimen. Nooit. Je bent altijd baas over je eigen dier en jij beslist wat je er mee wil doen. Het kan alleen zijn dat indien je heel veel claimt qua kosten het paard uit de verzekering gegooid wordt. Maar dan nog, het blijft jouw paard en als jij verder wil blijven behandelen dan mag je dat doen, je bent alleen niet meer verzekerd. Maar mocht het zover komen moet je echt wel een brokken piloot hebben.

In feite is een verzekering meer een levensverzekering, als het paard dood gaat aan datgene waarvoor je het verzekerd hebt krijg je een uitkering ter waarde van die verzekering (alhoewel, meestal 80% van de verzekerde waarde).
Verzeker je alleen voor dood krijg je alleen uitbetaald als je paard spontaan dood neervalt. dit is een super goedkope verzekering omdat het zelden gebeurd.
Volgende stap is meestal nav ongeval, dan moet je paard een aantoonbaar ongeval hebben gehad, meestal met zichtbaar trauma.
De duurste verzekering is die voor ongeschiktheid voor de sport, hiermee moet je niet denken aan wedstrijdsport maar eigenlijk ongeschiktheid om er op te rijden. Hieronder vallen bijvoorbeeld kreupelheden zoals peesblessures. Verreweg de meeste paarden worden om deze reden ingeslapen.

Daar kan je ook ziektekosten verzekeringen aanhangen.
Deze zijn ook in verschillende prijsklasses, bijvoorbeeld alleen voor koliek, of alleen indien je doorgestuurd wordt naar een (vastgestelde) tweedelijnskliniek. Maar ook verzekeringen die elke DA vergoeden en de uitgebreide verzekeringen die de dure behandelingen ook vergoeden zoals MRI.

Maar let op, als je een verzekering hebt voor alleen ongeval zal de ziektekosten verzekering alleen uitkeren nav ongevallen, is het paard kreupel ten gevolge van een peesblessure zal deze niets uitkeren.

Let hier dus goed op als je gaat verzekeren. Lees de voorwaarden en de kleine lettertjes goed door.

Oh en de verzekerde waarde van een paard heeft niets te maken met het aankoopbedrag. Je mag hoger of lager verzekeren dan je aankoopbedrag.

Ga dus eerst bepalen waarvoor je verzekerd wil zijn. Ga dan offertes opvragen en zet de voorwaarden er ook bij. Kies zo de best passende verzekering voor je uit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-22 11:10 



 
Profiel   

@hierboven,
Dat ligt er maar net aan, iemand bij ons op stal had een heel gedoe met de verzekering en moest zijn paard naar de slacht brengen. Verzekeringskwestie. Helaas is dat uiteindelijk dus ook gebeurd. Zonde, het was een prachtig en ook een heel braaf paard. Ik weet niet precies wat eraan mankeerde, je kon het niet aan hem afzien in ieder geval.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-22 11:16 



 
Profiel   

Eretria schreef
@hierboven,
Dat ligt er maar net aan, iemand bij ons op stal had een heel gedoe met de verzekering en moest zijn paard naar de slacht brengen. Verzekeringskwestie. Helaas is dat uiteindelijk dus ook gebeurd. Zonde, het was een prachtig en ook een heel braaf paard. Ik weet niet precies wat eraan mankeerde, je kon het niet aan hem afzien in ieder geval.



Dan heeft stalgenoot uitgekeerd gehad en niet teruggekocht van de verzekering. Als je de verzekering wil laten uitkeren gaat deze naar de slacht. Wil je zelf in laten slapen krijg je minder uitgekeerd (slachtwaarde gaat er vanaf) en mag je het paard zelf laten inslapen.
Bij zo'n beetje elke verzekering kan je je paard ook terugkopen van de verzekering na uitkering en zelf bepalen wat je er mee wil doen, maar daar hangen wel strenge voorwaarden aan, je heb immers de levensverzekering uitgekeerd gekregen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-22 11:22 



 
Profiel   

Ik verzeker niks meer nadat ik in de jaren ‘90 veel getouwtrek heb gehad om de overname van een afgekeurd paard, stok kreupel van HKO. Dierenarts vond het een duidelijke zaak, klasse 3-4 en geen pijnvrije toekomst.
Dierenarts verzekering wilde nog van alles proberen en behandelen, 6 weken pijn voordat hij mocht gaan.

Met een veulen in de opfok kan natuurlijk wat gebeuren, een ongeluk zit in een klein hoekje en zeker bij hengsten gaat het er vaak lomp aan toe.
Ik kan me best voorstellen dat je een duur veulen verzekert tegen ongevallen in de wei. Maar dan moet je wel goed doorlezen wat ze onder ongevallen verstaan. Ook een flinke glij partij of stoei-schade of alleen als ze per ongeluk op de weg komen en door een auto worden aangereden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-22 11:41 



 
Profiel   

Je kan het natuurlijk zo breed als je wilt verzekeren, iemand ervaring met bepaalde aanbieders?
Ik heb een vorig paard bij EFO verzekerd gehad, maar wil wel wat breder kijken..

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-22 11:44 



 
Profiel   

_Jelske schreef
... en als je pech hebt en de verzekering vindt dat het geheel niet meer evenredig is claimen ze jouw paard en sta je met lege handen.


Nee.

Als je je niet verdiept in de materie krijg je dit soort dingen.
Of je een dier verzekert of niet: het dier is te allen tijde jouw eigendom en blijft dat.

Er is een denkfiguur dat je "na akelige dingen" (waar je verder niet aan moet denken)
er voor kan kiezen om je dier naar de letterlijke slager te brengen - en daar krijg je dan geld voor.
Zit iets in.
En dat geld wordt verrekend met de uitkering van de verzekering.

Geen enkele verzekering kan jouw dier opeisen.

Ik ben bij EFO verzekerd, ik vind het een fijne vereniging.
(Je bent lid van een onderlinge waarborgmaatschappij.)


Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 27-10-22 12:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-22 11:57 



 
Profiel   

Als eerste bepaal je waarvoor je je paard wil verzekeren. Vervolgens ga je op websites kijken wat er wordt aangeboden. En wat de premie is.
Vind je iets dat bij je past, dan download je de polisvoorwaarden. De volledige voorwaarden, niet een samenvatting.
Lees daarom goed wat er wel en niet wordt verzekerd, kijk bij het kopje Uitsluitingen.
En lees ook over wat je uitgekeerd krijgt bij afkeuren en wel of niet naar de slacht brengen.
Verhalen dat een paard verplicht geslacht wordt, geloof ik niet. Het kan een voorwaarde zijn om geld te krijgen. Blijft nog altijd een keuze of je dat geld wilt hebben of niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-22 12:07 



 
Profiel   

StellaPRE schreef
Je kan het natuurlijk zo breed als je wilt verzekeren, iemand ervaring met bepaalde aanbieders?
Ik heb een vorig paard bij EFO verzekerd gehad, maar wil wel wat breder kijken..


Ik zit bij Equipe met de inmiddels 3 jarige en mijn vorige sportpaard had ik daar ook. Altijd netjes in de communicatie en keren uit volgens afspraak.

Neem echt de tijd om de verzekeringen te vergelijken en wat je wel/niet verzekerd wilt hebben. Een verzekering hoeft niet duur te zijn en de premie is afhankelijk van het bedrag waarvoor je je dier wilt laten verzekeren. Zo had ik mijn sportpaard na zijn 13e in waarde naar beneden gebracht. Lagere premie, wel tot 4500,- vergoed, maar wel met risico dat bij overlijden of einde sport ik van het uitgekeerde bedrag niet een dergelijk paard terug kon kopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-22 12:11 



 
Profiel   

KS-ITP -> TAO
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-22 21:20 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 13 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen