Herroepingsrecht aankoop paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maraise
Berichten: 16
Geregistreerd: 17-10-22

Herroepingsrecht aankoop paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-22 18:54

Hi allemaal,

Op moment ben ik bezig met de aankoop van mijn paard, in principe is alles rond en zijn we eruit met de prijs en overige zaken.
Nu blijft het paard nog 3 weken bij de verkoper ivm mijn persoonlijke planning en dat is afgesproken.
De verkoper wil echter wel al een contract tekenen met daarin op papier dat ik vanaf nu wel al eigenaar word en dus ook financieel verantwoordelijk ben als er iets gebeurd medisch oid.
Ik wil daarmee akkoord gaan, al geeft zij ook het volgende o.a. aan in het contract:

'De koper koopt een paard met een eigen karakter en wil. De verkoper geeft
geen garantie op braafheid en gedrag. De koper koopt het paard zoals het is. Dit betekent
dat de verkoper geen garantie kan geven op verdere ontwikkeling van het paard. Het risico
hiervan komt geheel voor rekening van koper.

Indien koper de keuring achterwege laat dan komen de gevolgen daarvan, in de meest ruime
zin des woord, voor rekening en risico van de koper. Koper heeft de mogelijkheid gehad het
paard klinisch en röntgenologisch te laten keuren.

De koper is op de hoogte van de medische en fysieke toestand van het paard en de risico’s
van dien en gaat hiermee akkoord. De verkoper geeft in geen enkel geval garantie op fysieke
en medische klachten in de toekomst. De koper koopt het paard zoals het is.'


Moet ik dit erin laten staan? Of is dit in strijd met mijn wettelijke herroepingsrecht van 14 dagen?
Want ik wil dat het herroepingsrecht (zonder reden afzien van de koop binnen de bedenktijd) van 14 dagen pas ingaat op moment dat het paard op mijn stal aankomt. En heb ik hier sowieso recht op of moet dit ook in het contract staan?

Veel vragen, hopelijk kan iemand me op weg helpen. Ik ga er natuurlijk niet vanuit dat ik hier gebruik van moet maken, maar wel belangrijk om onder de juiste tekst een handtekening te zetten!

Alvast bedankt, groetjes Maraise

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33834
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Herroepingsrecht aankoop paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 18:56

Heb je het paard niet laten keuren dan? Want dat is echt super onverstandig...

Maar ik ben geen jurist maar ik vermoed zomaar dat je herroepingsrecht ingaat na de koop, niet na de verhuizing.

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Herroepingsrecht aankoop paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 19:02

Ik vind het wel een logisch contract en ook logisch dat jij zo eigenaar bent terwijl het paard daar nog staat.

N4N4
Berichten: 1111
Geregistreerd: 15-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 19:06

Zo lees ik het ook…
Is het paard niet gekeurd ?

Babootje

Berichten: 26380
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 19:09

Maraise schreef:
Hi allemaal,

Op moment ben ik bezig met de aankoop van mijn paard, in principe is alles rond en zijn we eruit met de prijs en overige zaken.
Nu blijft het paard nog 3 weken bij de verkoper ivm mijn persoonlijke planning en dat is afgesproken.
De verkoper wil echter wel al een contract tekenen met daarin op papier dat ik vanaf nu wel al eigenaar word en dus ook financieel verantwoordelijk ben als er iets gebeurd medisch oid.
Ik wil daarmee akkoord gaan, al geeft zij ook het volgende o.a. aan in het contract:

'De koper koopt een paard met een eigen karakter en wil. De verkoper geeft
geen garantie op braafheid en gedrag. De koper koopt het paard zoals het is. Dit betekent
dat de verkoper geen garantie kan geven op verdere ontwikkeling van het paard. Het risico
hiervan komt geheel voor rekening van koper.

Indien koper de keuring achterwege laat dan komen de gevolgen daarvan, in de meest ruime
zin des woord, voor rekening en risico van de koper. Koper heeft de mogelijkheid gehad het
paard klinisch en röntgenologisch te laten keuren.

De koper is op de hoogte van de medische en fysieke toestand van het paard en de risico’s
van dien en gaat hiermee akkoord. De verkoper geeft in geen enkel geval garantie op fysieke
en medische klachten in de toekomst. De koper koopt het paard zoals het is.'


Moet ik dit erin laten staan? Of is dit in strijd met mijn wettelijke herroepingsrecht van 14 dagen?
Want ik wil dat het herroepingsrecht (zonder reden afzien van de koop binnen de bedenktijd) van 14 dagen pas ingaat op moment dat het paard op mijn stal aankomt. En heb ik hier sowieso recht op of moet dit ook in het contract staan?

Veel vragen, hopelijk kan iemand me op weg helpen. Ik ga er natuurlijk niet vanuit dat ik hier gebruik van moet maken, maar wel belangrijk om onder de juiste tekst een handtekening te zetten!

Alvast bedankt, groetjes Maraise


In dit geval zou ik zeggen NIET DOEN. Ik zie hier allemaal 'rode vlaggen'.
Zeker niet kopen zonder keuring. En zeker dit contract niet ondertekenen! Het is niet gebruikelijk.
Is de verkoper een particulier of een handelsstal?

Suzanne F.

Berichten: 49308
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 19:13

Zoooo, nooit doen dit. Dit zijn veel rode vlaggen. Hier ga je ellende mee krijgen.
Ik durf er nu zomaar vanuit te gaan dat het paard niet goed is. Je hebt geen poot om op te staan als hij volgende week in de staak gaat en het door een lichamelijk probleem komt. Weg geld.

Babootje

Berichten: 26380
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 19:17

MarlindeRooz schreef:
Heb je het paard niet laten keuren dan? Want dat is echt super onverstandig...

Maar ik ben geen jurist maar ik vermoed zomaar dat je herroepingsrecht ingaat na de koop, niet na de verhuizing.


Bij een particulier is er sowieso geen herroepingsrecht. Daar is het garantie tot de voordeur.
Een herroepingsrecht geldt als je iets koopt bij een online winkel oid. Heeft niks te maken met de aankoop van een paard. Als je een paard koopt bij een handelaar geldt een termijn van een half jaar waarbij de bewijslast is omgekeerd als zich gebreken voordoen die niet zichtbaar waren op het moment dat je het paard kocht. Die termijn gaat in als het paard is afgeleverd.
Ik heb de indruk dat je onder druk gezet wordt met dit contract. De voorwaarden als genoemd dat je het paard koopt "as is" en dat daarbij ook specifiek wordt ingegaan op het gedrag is echt vreemd en geeft mij geen goed gevoel. Mijn advies niet doen en op zoek naar een ander paard.

senna21

Berichten: 11881
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 19:19

Ik snap ook wel dat de verkoper niet verantwoordelijk wil in het geval er nog iets gebeurt wanneer je het paard nu al koopt, maar het nog 3 weken bij hem/haar op stal staat.
Maar de formulering in het contract gaan over de huidige toestand van het paard. Dat is niet okay.
Verborgen gebreken zijn sowieso een dealbreaker.

anjali
Berichten: 15163
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 19:19

Er loopt net een topic over het hele dure paard Donkey Boy die voordat hij geleverd en betaald is maar na het tekenen van het koopcontract zwaar geblesseerd is geraakt.Zulke constructies zijn riskant.Natuurlijk kan het ook goedgaan maar bij paarden heb je daar geen garantie op.

thequeensmum
Berichten: 3560
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 19:20

Maar 14 dagen herroepingsrecht gaat toch op bij kopen op afstand? Hier is toch in dit geval geen sprake van? Of heb je het paard nooit gezien of geprobeerd?
Lijkt mij dat de verkoper een standaardcontract hanteert waarvan hij denkt dat het hem (of haar) vrijwaart voor van alles en nog wat? Maar de wet gaat toch boven deze zelf in elkaar geknutselde contracten?

troi
Berichten: 17022
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 19:21

Zeker laten keuren hoor!
En dit zou ik door een notaris laten nakijken. Klinkt mij verdacht in de oren

Babootje

Berichten: 26380
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 19:32

troi schreef:
Zeker laten keuren hoor!
En dit zou ik door een notaris laten nakijken. Klinkt mij verdacht in de oren


Een notaris is niet nodig. Een jurist mag ook. :)

Fokker321
Berichten: 502
Geregistreerd: 16-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 19:35

MarlindeRooz schreef:
Heb je het paard niet laten keuren dan? Want dat is echt super onverstandig...


Zelfde mening!

Seventeen
Berichten: 1203
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Herroepingsrecht aankoop paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 19:49

Herroepingsrecht heb je in principe alleen bij een aankoop op afstand.
Juridisch gezien betreft het hier een levering CP.
In principe gaat eigendom over als het paard geleverd is, gezien jij hem nog 3 weken wil laten staan wil verkoper het paard CP leveren. Dit houdt in dat jij middelijk bezitter wordt en de vorige eigenaar wordt houder van het paard, het eigendom gaat in die zaak al wel over.
Er is geen sprake van herroepingsrecht want ik neem aan dat jij het paard bekeken hebt.
Mocht jij het paard kopen van een professional, dan heb je nog wel het consumentenrecht waar je aanspraak op zou kunnen maken, wat een grote bescherming geeft. Maar vanuit het herroepingsrecht kun je, vanuit gaande dat je het paard hebt bezocht, weinig bescherming genieten.

Verder zou ik het paard zeker laten keuren, zowel klinisch als röntgenologisch en eventueel kun je het contract even kort na laten lezen door een (hippisch) jurist. Ik ben slechts een rechten student :)

Brainless

Berichten: 29752
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Herroepingsrecht aankoop paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 19:53

Wordt het paard verkocht door een handelaar of particulier?

prugelpiet

Berichten: 12580
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 19:59

Brainless schreef:
Wordt het paard verkocht door een handelaar of particulier?


Hier ben ik ook wel benieuwd naar. Als het een handelaar is die al vaker gedonder heeft gehad om deze punten, vind ik het niet zo vreemd dat ze specifiek worden benoemd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 20:09

Suzanne F. schreef:
Zoooo, nooit doen dit. Dit zijn veel rode vlaggen. Hier ga je ellende mee krijgen.
Ik durf er nu zomaar vanuit te gaan dat het paard niet goed is. Je hebt geen poot om op te staan als hij volgende week in de staak gaat en het door een lichamelijk probleem komt. Weg geld.
Dan laat je hem toch keuren? Er staat nergens dat dat niet mag. :+

Ik snap dit vanuit de kant van de verkoper wel. Stel dat het dier volgende week losbreekt en een blessure oploopt of een zware koliekaanval krijgt en geopereerd moet worden, wil je als verkoper geen koper hebben die zegt "ja, is leuk, maar dan hoef ik hem toch niet." Je koopt het paard as is op dit moment, dus alles wat hierna gebeurt, komt op jouw bordje. Ik vind dat geen vreemde verwachting van de verkoper. Niet alleen kopers worden genaaid in de paardenwereld. :D

KimD

Berichten: 20447
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 20:11

Suzanne F. schreef:
Zoooo, nooit doen dit. Dit zijn veel rode vlaggen. Hier ga je ellende mee krijgen.
Ik durf er nu zomaar vanuit te gaan dat het paard niet goed is. Je hebt geen poot om op te staan als hij volgende week in de staak gaat en het door een lichamelijk probleem komt. Weg geld.


Ik krijg dit gevoel ook heel sterk bij het lezen van dit stukje uit het contract. Alsof de huidige eigenaar zich ergens voor aan het indekken is en dan kan zeggen "Ja helaas, daarvoor heb je getekend.".

Edit: ik vind het overigens wel meer dan logisch dat je verantwoordelijk bent voor je aangekochte paard zolang hij nog daar verblijft.

996981
Berichten: 9804
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 20:14

Suzanne F. schreef:
Zoooo, nooit doen dit. Dit zijn veel rode vlaggen. Hier ga je ellende mee krijgen.
Ik durf er nu zomaar vanuit te gaan dat het paard niet goed is. Je hebt geen poot om op te staan als hij volgende week in de staak gaat en het door een lichamelijk probleem komt. Weg geld.

Waarom zijn dit rode vlaggen? Er staat zwart op wit hoe het is. Dat kan afschrikkend werken, maar het is heel logisch dat een verkoper geen garanties kan geven op gedrag. Immers heeft verkoper geen invloed op management en rijkunst van koper. Ook heeft verkoper geen invloed op gezondheid na verkoop. Sommige blessures kun je zien tijdens een keuring, maar dat geeft geen garantie dat het paard nooit geblesseerd zal raken.

Met het kopen van een paard loop je altijd risico’s.
Sommige risico’s kun je in kaart brengen met een aankoopkeuring. Het nalaten daarvan door de koper kan niet zomaar bij de verkoper worden gelegd.

Meer dan dat staat er feitelijk niet…

robert45
Berichten: 2870
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Re: Herroepingsrecht aankoop paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 20:17

Bijzonder verhaal dit….

Als ze überhaupt al met zulke contracten beginnen, laat dan maar…

Tieneke

Berichten: 21693
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 20:20

Ik zou dit ook niet doen. Maar als je het wel doet, de medische en fysieke toestand specifiek maken. Je bent op de hoogte van dit en dit en dit.

Paardje02
Berichten: 35
Geregistreerd: 09-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 20:21

Ik vind het dan weer helemaal normaal dat de verkoper een contract opstelt zoals deze.

Er staat duidelijk in dat er zowel klinisch als röntgen mag worden gekeurd. Een verkoper die echt wat te verbergen heeft, zal dit niet zo 123 toelaten.

Aan de koper dus om het paard inderdaad "as is" te kopen of om te laten keuren

996981
Berichten: 9804
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 20:24

Paardje02 schreef:
Ik vind het dan weer helemaal normaal dat de verkoper een contract opstelt zoals deze.

Er staat duidelijk in dat er zowel klinisch als röntgen mag worden gekeurd. Een verkoper die echt wat te verbergen heeft, zal dit niet zo 123 toelaten.

Aan de koper dus om het paard inderdaad "as is" te kopen of om te laten keuren

Ook als je hem keurt koop je heb ''as is''. Je bent dan op de hoogte van eventuele gebreken en risico's en besluit daar wel of niet mee akkoord te gaan.

Babootje

Berichten: 26380
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Herroepingsrecht aankoop paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 20:30

Wettelijk gezien is het paard pas gekocht als het is geleverd. Het gaat om 3 weken. Niet om een half jaar.

Tiggs

Berichten: 7529
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 20:34

996981 schreef:
Suzanne F. schreef:
Zoooo, nooit doen dit. Dit zijn veel rode vlaggen. Hier ga je ellende mee krijgen.
Ik durf er nu zomaar vanuit te gaan dat het paard niet goed is. Je hebt geen poot om op te staan als hij volgende week in de staak gaat en het door een lichamelijk probleem komt. Weg geld.

Waarom zijn dit rode vlaggen? Er staat zwart op wit hoe het is. Dat kan afschrikkend werken, maar het is heel logisch dat een verkoper geen garanties kan geven op gedrag. Immers heeft verkoper geen invloed op management en rijkunst van koper. Ook heeft verkoper geen invloed op gezondheid na verkoop. Sommige blessures kun je zien tijdens een keuring, maar dat geeft geen garantie dat het paard nooit geblesseerd zal raken.

Met het kopen van een paard loop je altijd risico’s.
Sommige risico’s kun je in kaart brengen met een aankoopkeuring. Het nalaten daarvan door de koper kan niet zomaar bij de verkoper worden gelegd.

Meer dan dat staat er feitelijk niet…


Ik zou dit ook in mijn contract zetten, als ik verkoper was. Maar dan nog iets strakker geformuleerd.

@Babootje: er zijn verschillende vormen van levering mogelijk. Dit klinkt als een levering Constitutum Possesorium (CP).
Laatst bijgewerkt door Tiggs op 01-11-22 20:35, in het totaal 1 keer bewerkt